Skocz do zawartości

Debata o sposobach poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego


berecik

Rekomendowane odpowiedzi

Stworzenie systemu wideoradarów, budowanie dróg z dodatkowym pasem do wyprzedzania oraz edukacja użytkowników dróg to - według uczestników poniedziałkowej debaty o bezpieczeństwie ruchu drogowego - sposoby jego poprawy w Polsce.

 

"Zbyt wolno poprawia się poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce" - ocenił dyrektor sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Andrzej Grzegorczyk. Przypomniał, że w Polsce w 2005 r. w ponad 48 tys. wypadkach zginęło blisko 5,5 tys. osób. Jak wyjaśnił, główne przyczyny wypadków to nadmierna prędkość i jazda pod wpływem alkoholu.

 

Według Grzegorczyka, jednym ze sposobów na poprawę bezpieczeństwa jest stworzenie systemu około tysiąca wideoradarów, w tym oznakowanych. "Dzięki takiemu systemowi policjanci nie musieliby stać z +suszarkami+, a kierowcy zdjęliby nogę z gazu" - zaznaczył.

 

Podczas debaty przedstawiono także propozycję budowy dróg w systemie "2+1", czyli jednojezdniowych, dwukierunkowych z dodatkowym pasem po środku do wyprzedzania. Może to wpłynąć na ograniczenie liczby czołowych zderzeń. Jak przekonywali uczestnicy debaty, takie rozwiązanie sprawdziło się m.in. w Szwecji.

 

Z kolei przedstawiciel biura postępowania przygotowawczego Prokuratury Krajowej, Krzysztof Derędarz, zapewnił, że trwają prace nad zaostrzeniem kar dla nietrzeźwych kierowców. Przypomniał, że od końca czerwca prokuratury stosują już nowe wytyczne ministra sprawiedliwości o bardziej surowym karaniu nietrzeźwych kierowców m.in. przez zabezpieczanie samochodów na poczet przyszłych kar i grzywien.

 

Podczas debaty przypomniano o roli kampanii społecznych związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego i właściwej edukacji użytkowników dróg. Według eksperta wydziału ruchu drogowego komendy stołecznej policji, podinspektora Wojciecha Pasiecznego, potrzebna jest m.in. zmiana mentalności w społeczeństwie, aby nie było przyzwolenia na jazdę po spożyciu alkoholu.

 

Jeden z czołowych polskich kierowców rajdowych, Krzysztof Hołowczyc, który był gościem debaty, podkreślił, że warto podejmować każde działanie mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze: budowę sygnalizacji świetlnych, prowadzenie kampanii społecznych itd. "Trzeba przede wszystkim docierać do młodych ludzi, aby wyrobić w nich świadomość, że jako użytkownicy dróg mają wpływ na bezpieczeństwo" - zaznaczył.

 

Według statystyk komendy głównej policji, w 2005 r. na polskich drogach było bezpieczniej niż w latach ubiegłych. W 2005 r. odnotowano 48 100 wypadków drogowych, czyli o prawie 6 proc. mniej niż rok wcześniej. Mniej było także ofiar śmiertelnych; w 2005 r. - 5444, a w 2004 r. o 4,7 proc. więcej. Liczba rannych w wypadkach drogowych spadła z ponad 64,5 tys. do prawie 62 tys.

 

źródło PAP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.