Psuj Napisano 13 Sierpień 2006 Share Napisano 13 Sierpień 2006 zamknij sie w aucie i wybij szybe bez zadnych narzedzi Robicie z igły widły. Hartowanej szyby (a takie są boczne, przednia jest klejona) nawet nieoklejonej nie wybijesz ręką. Kiedy już się stłucze to folia spowoduje tylko to, że szyba pęknie ale nie rozsypie się na kawałki. Wszystko zostanie przyklejone do folii. I wtedy nie powinno być problemu, żeby ją po prostu wypchnąć. Tyle, że wyleci "w całości". W " " bo tak naprawdę szyba będzie strzaskana w drobny mak, tylko się nie rozleci. Przypomniało mi się jeszcze coś. Starsze auta które mają przednią szybę na uszczelce (nie klejone) i przy wypadku taka szyba popęka to nie ma większego problemu z wypchnięciem jej nogami na zewnątrz to dlaczego miałby być problem z oklejoną hartowaną szybą (oczywiście stłuczoną) która trzyma się tylko na niewielkich rantach w drzwiach ??? Zakładając, że ją stłuczemy a gołą ręką nie radzę. Poza tym przypominam wszystkim, że defacto nie interesuje nas homologacja folii tylko jej przepuszczalność. Owszem możemy dyskutować czy to utrudni wydostanie się z auta czy nie, ale nas to nie batdzo interesuje przy BT. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek D Napisano 14 Sierpień 2006 Share Napisano 14 Sierpień 2006 zamknij sie w aucie i wybij szybe bez zadnych narzedzi A jeśli szyba niebędzie oklejona to zbije się besproblemu bez narzędzi? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kontroler2 Napisano 14 Sierpień 2006 Share Napisano 14 Sierpień 2006 Folia z atestem jak najbardziej, bo wszystko dodatkowo montowone w samochodzie powinno mieć atest. Pęknięcia i zmatowienia dotyczą wszystkich szyb. Co z cechą szyby po naklejeniu folii Poza tym przypominam wszystkim, że defacto nie interesuje nas homologacja folii tylko jej przepuszczalność Tak, to dotyczy szyby czołowej i przednich bocznych, gdzie nawet folia bezbarwna daje wynik negatywny. Kilkuletnie pojazdy bez folii nają problemy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TOSPOL Napisano 14 Sierpień 2006 Share Napisano 14 Sierpień 2006 Znalazłem w dokumentach pismo Ministerstwa Transportu i Gospogarki Morskiej syg. TD-3-6900/2/96 z dnia 1996-04-17 na temat folii na szyby samochodowe. Nie mam skanu ale dla zainteresowanych mogę przefaksować. Podaję mój telefon (056) 46-249-19 w. 14 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sebastian ZG Napisano 14 Sierpień 2006 Share Napisano 14 Sierpień 2006 Nie mam skanu To może zrób zdjęcie wstaw na forum. Bo jak każdy zgłosi się o fax to będziesz dorabiał jako talekomunikator Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzycho Napisano 14 Sierpień 2006 Share Napisano 14 Sierpień 2006 Zajmowałem się folią już w 2002 roku kiedy jeszcze nie było żadnego przepisu dotyczacego przenikalności. Napisałem emila do instytutu szkła i ceramiki dostałem odpowiedź te pismo umieszczam poniżej. pamiętajcie tylko że jest ono z 2002 roku. A jeszcze jesli chodzi o folie to znam takie zdażenie, w nocy w mieście doszło do potącenia pieszego który przechodził w nie dozwolonym miejscu, pasażer zginął a kierowca potwierdza że go nie widział ale niestety miał przyciemnione boczne przednie szyby. Pismo z instytutu: INSTYTUT SZKŁA I CERAMIKI ODDZIAŁ ZAMIEJSCOWY W KRAKOWIE 30-702 KRAKÓW UL. LIPOWA 3 L A B O R A T O R I U M B A D A W C Z E Tel. (012) 423-67-77 Fax (012) 423-58-36 Kraków, dnia 17 maja 2002 r. Odpowiadając na pismo znak zapytanie pocztą elektroniczną informujemy, co następuje. Każda szyba w pojeździe silnikowym powinna posiadać znak homologacji tj. znak E ze wskaźnikiem kraju, który homologacji udzielił oraz z numerem tej homologacji. Homologacji typu na szyby samochodowe udziela się na podstawie pozytywnego wyniku badań, przeprowadzonych zgodnie z wymaganiami Regulaminu Nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Do badań tego typu w Polsce upoważniony jest nasz Instytut, a homologacji udziela Minister Transportu i Gospodarki Morskiej. Uchwała Rady Ministrów Nr 97/92 z dnia 11 sierpnia 1992 r., w sprawie przyjęcia niektórych Regulaminów stanowiących załączniki do „Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych” przyjmuje obowiązki w zakresie honorowania na prawach wzajemności homologacji udzielonych przez inne kraje Europejskie. Początkowo szyby samochodowe znalazły się w wykazie wyrobów ze szkła, podlegających obowiązkowi certyfikacji na znak bezpieczeństwa „B”, lecz zostały z niego wycofane z kilku powodów: 1. Badania na znak bezpieczeństwa dublowałyby badania homologacyjne, 2. Homologację może uzyskać wyłącznie producent szyb samochodowych. Nie może jej uzyskać importer szyb jako części zamiennych, hurtownia itp. 3. Nie ma możliwości przeprowadzenia badań na zgodność z wymaganiami Regulaminu R43 ECE lub Polskiej Normy na próbkach jednostkowych poza producentem. Niektóre wymagania Polskich Norm są ostrzejsze niż wymagania Regulaminu homologacji R43 ECE. Po ratyfikowaniu przez Rząd RP porozumienia o wzajemnym przestrzeganiu R43 ECE nie można egzekwować wymagań krajowych ostrzejszych niż przepisy międzynarodowe. Przyciemnianie szyb samochodowych stało się modne na Zachodzie (głównie w Niemczech). Przyciemniane mogą być wyłącznie szyby samochodowe posiadające znak homologacji, nie będące w polu widzenia kierowcy. W Polsce rozpowszechniły się usługi w tym zakresie i do roku 2000 praktycznie wszystkie te usługi wykonywane były bez jakiejkolwiek kontroli. Importerzy folii samochodowych zlecali badania szyb z naklejonymi foliami nie uzyskiwali żadnych dokumentów poza Raportem z badań i z tymi wynikami udawali się do Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, które po wielu opiniach, dopuściło przyciemnianie szyb samochodowych nie będących w polu widzenia kierowcy. Przebadano grupę szyb z foliami dla czterech importerów: „Warsfoll” z Warszawy, „Dyskret” z Poznania, „3M” z Łomianek i „BOBI” z Łodzi. Firmy te otrzymały Raporty z badań w tym z badań przepuszczalności poszczególnych typów folii naklejonych na szyby ze szkła bezbarwnego o grubości nominalnej 4 mm. W oparciu o te badania za zgodą zleceniodawcy i po wystąpieniu firmy świadczącej usługi w zakresie przyciemniania szyb samochodowych wydawane są Świadectwa z badań i nr rejestru, którym powinna być oznakowana każda szyba oklejona folią przyciemniającą. Nr rejestru odpowiada numerowi świadectwa z badań. Aktualna numeracja posiada postać R43-0101-ISiC do R43-0264-ISiC. Numer ten pozwala zidentyfikować firmę wykonującą usługę oklejania. Firmy te są informowane podczas szkoleń, że nie można przyciemniać szyb przednich - bocznych (drzwiowych), a ich przepuszczalność światła w zakresie widzialnym nie może być niższa niż 70%. Ponadto właściciel pojazdu powinien być zaopatrzony w „Zaświadczenie o instalacji folii samochodowej”, z wyszczególnieniem danych: - data instalacji - nazwa/nazwisko właściciela pojazdu -marka pojazdu -nr nadwozia/rejestracji pojazdu - typ folii -nr oznakowania (zgodny z oznakowaniem na szybach i z numerem Świadectwa z badań) -Pieczęć i podpis zakładu wykonującego usługę Format tego zaświadczenia powinien być wielkości nadającej się do przechowywania z innymi dokumentami dotyczącymi samochodu (dowód rejestracji, prawo jazdy itp.). ITS zdefiniował (za regulaminem homologacji) pole widzenia kierowcy jako 180 stopni do przodu od wzroku kierowcy, a Minister Transportu i Gospodarki Morskiej w Rozporządzeniu (Dz.U.Nr 44 z 15 maja 1999 r. poz. 432, Załącznik 3) upoważnił Instytut Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie do badań szyb z powłokami refleksyjnymi. Istnieją jednak nadal różnice w poglądach na temat stopnia przyciemniania szyb oraz możliwości oklejania szyb samochodowych drzwi przednich bocznych foliami bezbarwnymi oraz o stopniu przyciemnienia zachowującym przepuszczalność światła minimum 70% w celach antywłamaniowych. Naszym zdaniem jest to dopuszczalne i foliami tego typu dysponują firmy „Warsfoll” i „3M”. Mogą zdarzać się przypadki przyciemniania szyb przednich drzwiowych „na wyraźne życzenie klienta”, który powinien być uprzedzony o możliwości zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Firma wykonująca taką usługę powinna we własnym interesie ten fakt odnotować we własnej dokumentacji, i nie oznaczać szyb przednich własnym numerem rejestru i Świadectwa z badań. Wyraźne przyciemnienie szyb przednich drzwi są karane mandatami także w Niemczech . Zdajemy sobie sprawę z pewnych niedoskonałości uregulowań prawnych. Istniejące rozwiązania prawne, stanowią próbę objęcia nadzorem rozwijającej się żywiołowo działalności związanej z przyciemnianiem szyb samochodowych foliami (lub napylaniem próżniowym) oraz z bezpieczeństwem oszkleń samochodowych. Dziękujemy za zgłoszenie uwag i zastrzeżeń, które pozwolą nam uwzględnić je w dalszych pracach. Uwaga. Przepuszczalności światła dla poszczególnych typów folii są wymienione w odpowiednich Raportach z badań, których dysponentem są firmy, które zleciły badania tj: Warsfoll - Warszawa Dyskret - Piotr Łunkiewicz - Poznań 3M - Kajetany BOBI - Łódź Uwaga. Instytut nasz podejmie się wykonania ekspertyzy i ujawnienia danych z badań bez zgody zleceniodawcy na wniosek sądu, prokuratury lub policji. Literatura i dokumenty. 1). Porozumienie dotyczące przyjęcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych, Załącznik 42: Regulamin nr 43 "Jednolite przepisy Dotyczące homologacji bezpiecznych oszkleń i materiałów oszkleniowych" Genewa 20.03.1958 r. Rewizja 1, E/ECE/ TRANS/505 z 24 lutego 1988 r. 2). Uchwała Rady Ministrów Nr 97/92 z dnia 11 sierpnia 1992 r., w sprawie przyjęcia niektórych Regulaminów stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych. 3). Agreement concerning the adoption of uniform conditions of approval and reciprocal recognition of approval for motor vehicle equipment and parts, (situation at 31 July 1992.) Genewa, CH. TRANS/SC1/WP29/343. 6 August 1992. 4) I. Nowakowska „Folia na szybach” MOTOR Nr 18-19 /2001 s.58 *** Z poważaniem mgr inż. Tadeusz Tarczoń Kier. Działu Badań Wyrobów Szklanych w ISiC OZ Kraków Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 14 Sierpień 2006 Share Napisano 14 Sierpień 2006 No i git, ale to pismo nic nie wnosi do naszej dyskusji A jeszcze jesli chodzi o folie to znam takie zdażenie, w nocy w mieście doszło do potącenia pieszego który przechodził w nie dozwolonym miejscu, pasażer zginął a kierowca potwierdza że go nie widział ale niestety miał przyciemnione boczne przednie szyby. Ale przeciez nikt z nas nie mówi, że można przyciemniać przednie. Cała dyskusja rozbija się o tylne szyby i pismo przedstawione przez Ciebie nic do dyskusji nie wnosi. Jak napisałem wcześniej my diagności nie mamy rozporządzenia które by nas uprawniało do kontroli czy folię założyła firma z odpowiednim pozwoleniem. Nas interesuje tylko przepuszczalność światła. I to tylko szyb przednich. Jeśli przyjedzie klient z zabranym DR za brak „Zaświadczenie o instalacji folii samochodowej”, z wyszczególnieniem danych: - data instalacji - nazwa/nazwisko właściciela pojazdu -marka pojazdu -nr nadwozia/rejestracji pojazdu - typ folii -nr oznakowania (zgodny z oznakowaniem na szybach i z numerem Świadectwa z badań) -Pieczęć i podpis zakładu wykonującego usługę to Ty jako diagnosta nie masz podstaw aby prawnych aby poprzeć policjanta. Niestety. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek D Napisano 14 Sierpień 2006 Share Napisano 14 Sierpień 2006 Cała dyskusja rozbija się o tylne szyby Tak jak pisałem wcześniej te szyby można nawet zamalować (nawet farbą bez atestu). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
S.K.P-POZNAŃ Napisano 14 Sierpień 2006 Share Napisano 14 Sierpień 2006 ak jak pisałem wcześniej te szyby można nawet zamalować (nawet farbą bez atestu). A wtedy obowiazkowo lusterko prawe zewnętrzne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzycho Napisano 15 Sierpień 2006 Share Napisano 15 Sierpień 2006 Ale przeciez nikt z nas nie mówi, że można przyciemniać przednie. Cała dyskusja rozbija się o tylne szyby i pismo przedstawione przez Ciebie nic do dyskusji nie wnosi. Jak napisałem wcześniej my diagności nie mamy rozporządzenia które by nas uprawniało do kontroli czy folię założyła firma z odpowiednim pozwoleniem. Nas interesuje tylko przepuszczalność światła. I to tylko szyb przednich. Może i nie wnosi podzieliłem się tylko informacją na te temat. Jeśli chodzi o tylne szyby to jak najbardziej można je zaklejać, bo nie ma przepisów mówiących o tym. to Ty jako diagnosta nie masz podstaw aby prawnych aby poprzeć policjanta. Chyba mnie nie zrozumiałeś rozmawialiśmy o homolgacji folii na tylnych szybach więc zamiściłem dane dotyczace homologacji folii. NIc nie pisałem na temat czy trzeba tą homologację sprawdzać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bohdang Napisano 16 Sierpień 2006 Share Napisano 16 Sierpień 2006 Panowie - jakkolwiek byśmy na to patrzyli - zarówno z pozycji zwolenników "tuningu", jak i z pozycji przeciwników "tuningu" : szyby pojazdu są elementem mającym bezpośredni wpływ na BRD i z tego powodu muszą być homologowane. Każde działanie zmieniające cechy szyby homologowanej musi być poddane ocenie przez uprawniony organ - czyli ponownej homologacji (tak stanowią przepisy o homologacji). Czy nam się to podoba czy też nie. Idąc tokiem rozumowania niektórych kolegów można by dojść do wniosku, że dozwolone jest przyciemnienie kloszy kierunkowskazów farbą w sprayu - a przecież wyraź nie już to zostało powiedziane - NIE. Dlaczego więc twierdzicie, że szyby można pomalować nawet farbą bez atestu? Przecież zarówno kierunkowskazy jak i szyby muszą być homologowane, a więc muszą spełniać określone wymagania. [ Dodano: 16-08-2006, 10:06 ] Bądźmy konsekwentni - jeśli godzimy się na różne, często niefachowe "ulepszanie" szyb w pojazdach, to gódźmy się także na inne fanaberie zwolenników "tuningu". Tylko czy to jest dobra postawa diagnostów - ludzi stojących na straży przepisów technicznych? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzycho Napisano 16 Sierpień 2006 Share Napisano 16 Sierpień 2006 Dlaczego więc twierdzicie, że szyby można pomalować nawet farbą bez atestu? Przecież zarówno kierunkowskazy jak i szyby muszą być homologowane, a więc muszą spełniać określone wymagania. Bądźmy konsekwentni - jeśli godzimy się na różne, często niefachowe "ulepszanie" szyb w pojazdach, to gódźmy się także na inne fanaberie zwolenników "tuningu". Tylko czy to jest dobra postawa diagnostów - ludzi stojących na straży przepisów technicznych? Zgadzam się z Tobą dlatego folia powinna być homologowana nawet z tyłu tylko nie mamy z drugiej strony przepisu żeby to wymagać A jeśli chodzi o kierunki to tam mam wyraźnie napisane jaki powinnien być kolor kierunków więc każde pomalowanie zmieni barwę tak mi sięwydaje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boden Napisano 16 Sierpień 2006 Share Napisano 16 Sierpień 2006 Osobiście jestem zdziwiony że nie wprowadzono przepisu na tylne szyby , takiego samego jak na przednie boczne. Przecież , w poj osobowym ,patrząc w lusterko wsteczne, mamy do czynienia z polem widzenia kierowcy. Skoro jest lusterko to i powinna być odpowiednia widoczność.Ktoś naklei sobie ciemną atestowaną folię i zgodnie z przepisami jest w porządku . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sebastian ZG Napisano 16 Sierpień 2006 Share Napisano 16 Sierpień 2006 w poj osobowym ,patrząc w lusterko wsteczne, mamy do czynienia z polem widzenia kierowcy Boden SKP Poznań już to wyjaśnił A wtedy obowiazkowo lusterko prawe zewnętrzne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boden Napisano 16 Sierpień 2006 Share Napisano 16 Sierpień 2006 Brnąc dalej . W poj. osob. do nauki jazdy musi być dodatkowe lusterko zewnętrzne lewe i prawe; dodatkowo lusterko wewnętrzne ; ogrzewana tylna szyba ......Jeśli nakleję ciemną folię na tylną szybę to co wtedy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 16 Sierpień 2006 Share Napisano 16 Sierpień 2006 Jeśli nakleję ciemną folię na tylną szybę to co wtedy Nic, żaden przepis tego nie zabrania... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TOSPOL Napisano 17 Sierpień 2006 Share Napisano 17 Sierpień 2006 Załącznm pismo Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej. Juz 10 lat temu była norma obowiązywał norma przepuszczalności światła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek D Napisano 17 Sierpień 2006 Share Napisano 17 Sierpień 2006 że dozwolone jest przyciemnienie kloszy kierunkowskazów farbą w sprayu A kto tu otym pisze??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boden Napisano 17 Sierpień 2006 Share Napisano 17 Sierpień 2006 Zgadzam się z tym , że żaden przepis nie zabrania zaklejać tylną szybę. Przedstawiam tylko niekonsekwencję przepisów. Wprowadzono do L obowiązek podgrzania tylnej szyby w celu lepszej widoczności a zapomiano o jej przejrzystości Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzycho Napisano 17 Sierpień 2006 Share Napisano 17 Sierpień 2006 Zgadzam się z tym , że żaden przepis nie zabrania zaklejać tylną szybę. Też się zgadzam! Wprowadzono do L obowiązek podgrzania tylnej szyby w celu lepszej widoczności a zapomiano o jej przejrzystości Szczerze to nie widziałem nauki jazdy z przyciemnioną szybą tylną - może gdzieś takie są, co nie zmienia faktu, że mogą jeżdzić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bohdang Napisano 17 Sierpień 2006 Share Napisano 17 Sierpień 2006 Koledzy, proszę o więcej wyczucia i zrozumienia dla czytanych postów. Ja nie twierdziłem, że można zamalować - przyciemnić klosze kierunkowskazów farbą w sprayu. Usiłowałem tylko wykazać, iż dopuszczając zmiany w homologowanych szybach, polegające na oklejaniu ich folią, być może w swoim rozumowaniu dopuścimy też przyciemnianie kloszy kierunkowskazów - wszak nie jest to zabronione? Aby tylko zachowały właściwą barwę, a już co do zachowania właściwej światłości, to nie nasza sprawa, bo nie mamy urządzeń aby tę światłość czy natężenie światła zbadać? Jest to tylko przykład na to, dokąd może doprowadzić nas "olewanie" homologacji. Jeszcze raz podkreślam - coś co uzyskało homologację nie może być dowolnie zmieniane czy "modernizowane", przerabiane, "poprawiane" - bo po prostu traci homologację - albowiem zmienią się parametry czy właściwości określone w trakcie badań dopuszczających dany wyrób do stosowania. Jeśli szanowni koledzy mają inne zdanie w tej kwestii - to po prostu życzę pomyślności w pracy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzycho Napisano 17 Sierpień 2006 Share Napisano 17 Sierpień 2006 światłość czy natężenie światła zbadać A przyrząd do ustawienia świateł posiada możliwość pomiaru natęzenia światła! Co do reszty zgadzam sięz kolegą i proszę się rozchmurzyć to tylko Polska Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 17 Sierpień 2006 Share Napisano 17 Sierpień 2006 Z tej wymiany pogladów należy wyciągnąć następujące wnioski: 1. Szyby przedniej i przednich bocznych nie można przyciemnić niczym bo nie zmieści się w dozwolonej przepuszczalności. (nawet przezroczystą folią ) 2. Szyby tylne przyciemnić można ale (tu popieram zdanie bohdang`a ) tylko homologowanymi metodami (folie , piecowo) bo stosowane w pojazdach mogą być tylko homologowane elementy (części , podzespoły, elementy tuningu). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bohdang Napisano 17 Sierpień 2006 Share Napisano 17 Sierpień 2006 Kolegów mających inne zdanie odsyłam do Dz.U. z 2003r. nr 32, poz. 262 - załącznik 3, poz. 22. [ Dodano: 17-08-2006, 17:33 ] Oczywiście - z późniejszymi zmianami! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzycho Napisano 17 Sierpień 2006 Share Napisano 17 Sierpień 2006 Oczywiście - z późniejszymi zmianami! Oczywiście, że masz rację pisałem to już wcześniej. nawet umieściłem jak rozpoznać homologowanę folię ale dostało mi się po uszach bo usłyszałem że to nie na teamt. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.