Skocz do zawartości

Homologacja na folię przyciemniającą szyby.


michu013

Rekomendowane odpowiedzi

zamknij sie w aucie i wybij szybe bez zadnych narzedzi

 

Robicie z igły widły. Hartowanej szyby (a takie są boczne, przednia jest klejona) nawet nieoklejonej nie wybijesz ręką. Kiedy już się stłucze to folia spowoduje tylko to, że szyba pęknie ale nie rozsypie się na kawałki. Wszystko zostanie przyklejone do folii. I wtedy nie powinno być problemu, żeby ją po prostu wypchnąć. Tyle, że wyleci "w całości". W " " bo tak naprawdę szyba będzie strzaskana w drobny mak, tylko się nie rozleci. Przypomniało mi się jeszcze coś. Starsze auta które mają przednią szybę na uszczelce (nie klejone) i przy wypadku taka szyba popęka to nie ma większego problemu z wypchnięciem jej nogami na zewnątrz to dlaczego miałby być problem z oklejoną hartowaną szybą (oczywiście stłuczoną) która trzyma się tylko na niewielkich rantach w drzwiach ??? Zakładając, że ją stłuczemy a gołą ręką nie radzę.

 

Poza tym przypominam wszystkim, że defacto nie interesuje nas homologacja folii tylko jej przepuszczalność. Owszem możemy dyskutować czy to utrudni wydostanie się z auta czy nie, ale nas to nie batdzo interesuje przy BT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 145
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Psuj

    18

  • jarolud

    12

  • bohdang

    10

  • Kolanko

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Folia z atestem jak najbardziej, bo wszystko dodatkowo montowone w samochodzie

powinno mieć atest. Pęknięcia i zmatowienia dotyczą wszystkich szyb. Co z cechą szyby po naklejeniu folii ;)

Poza tym przypominam wszystkim, że defacto nie interesuje nas homologacja folii tylko jej przepuszczalność

Tak, to dotyczy szyby czołowej i przednich bocznych, gdzie nawet folia bezbarwna daje wynik negatywny. Kilkuletnie pojazdy bez folii nają problemy :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem w dokumentach pismo Ministerstwa Transportu i Gospogarki Morskiej

syg. TD-3-6900/2/96 z dnia 1996-04-17 na temat folii na szyby samochodowe.

Nie mam skanu ale dla zainteresowanych mogę przefaksować.

Podaję mój telefon (056) 46-249-19 w. 14

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajmowałem się folią już w 2002 roku kiedy jeszcze nie było żadnego przepisu dotyczacego przenikalności. Napisałem emila do instytutu szkła i ceramiki dostałem odpowiedź te pismo umieszczam poniżej. pamiętajcie tylko że jest ono z 2002 roku.

 

A jeszcze jesli chodzi o folie to znam takie zdażenie, w nocy w mieście doszło do potącenia pieszego który przechodził w nie dozwolonym miejscu, pasażer zginął a kierowca potwierdza że go nie widział ale niestety miał przyciemnione boczne przednie szyby.

 

Pismo z instytutu:

 

 

 

INSTYTUT SZKŁA I CERAMIKI

ODDZIAŁ ZAMIEJSCOWY W KRAKOWIE

30-702 KRAKÓW UL. LIPOWA 3

 

 

L A B O R A T O R I U M B A D A W C Z E

Tel. (012) 423-67-77 Fax (012) 423-58-36

Kraków, dnia 17 maja 2002 r.

 

 

 

Odpowiadając na pismo znak zapytanie pocztą elektroniczną informujemy, co następuje.

Każda szyba w pojeździe silnikowym powinna posiadać znak homologacji tj. znak E ze wskaźnikiem kraju, który homologacji udzielił oraz z numerem tej homologacji. Homologacji typu na szyby samochodowe udziela się na podstawie pozytywnego wyniku badań, przeprowadzonych zgodnie z wymaganiami Regulaminu Nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Do badań tego typu w Polsce upoważniony jest nasz Instytut, a homologacji udziela Minister Transportu i Gospodarki Morskiej. Uchwała Rady Ministrów Nr 97/92 z dnia 11 sierpnia 1992 r., w sprawie przyjęcia niektórych Regulaminów stanowiących załączniki do „Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych” przyjmuje obowiązki w zakresie honorowania na prawach wzajemności homologacji udzielonych przez inne kraje Europejskie.

Początkowo szyby samochodowe znalazły się w wykazie wyrobów ze szkła, podlegających obowiązkowi certyfikacji na znak bezpieczeństwa „B”, lecz zostały z niego wycofane z kilku powodów:

1. Badania na znak bezpieczeństwa dublowałyby badania homologacyjne,

2. Homologację może uzyskać wyłącznie producent szyb samochodowych.

Nie może jej uzyskać importer szyb jako części zamiennych, hurtownia itp.

3. Nie ma możliwości przeprowadzenia badań na zgodność z wymaganiami Regulaminu R43 ECE lub Polskiej Normy na próbkach jednostkowych poza producentem.

Niektóre wymagania Polskich Norm są ostrzejsze niż wymagania Regulaminu homologacji R43 ECE. Po ratyfikowaniu przez Rząd RP porozumienia o wzajemnym przestrzeganiu R43 ECE nie można egzekwować wymagań krajowych ostrzejszych niż przepisy międzynarodowe. Przyciemnianie szyb samochodowych stało się modne na Zachodzie (głównie w Niemczech).

Przyciemniane mogą być wyłącznie szyby samochodowe posiadające znak homologacji, nie będące w polu widzenia kierowcy. W Polsce rozpowszechniły się usługi w tym zakresie i do roku 2000 praktycznie wszystkie te usługi wykonywane były bez jakiejkolwiek kontroli. Importerzy folii samochodowych zlecali badania szyb z naklejonymi foliami nie uzyskiwali żadnych dokumentów poza Raportem z badań i z tymi wynikami udawali się do Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, które po wielu opiniach, dopuściło przyciemnianie szyb samochodowych nie będących w polu widzenia kierowcy. Przebadano grupę szyb z foliami dla czterech importerów: „Warsfoll” z Warszawy, „Dyskret” z Poznania, „3M” z Łomianek i „BOBI” z Łodzi. Firmy te otrzymały Raporty z badań w tym z badań przepuszczalności poszczególnych typów folii naklejonych na szyby ze szkła bezbarwnego o grubości nominalnej 4 mm. W oparciu o te badania za zgodą zleceniodawcy i po wystąpieniu firmy świadczącej usługi w zakresie przyciemniania szyb samochodowych wydawane są Świadectwa z badań i nr rejestru, którym powinna być oznakowana każda szyba oklejona folią przyciemniającą. Nr rejestru odpowiada numerowi świadectwa z badań. Aktualna numeracja posiada postać R43-0101-ISiC do R43-0264-ISiC. Numer ten pozwala zidentyfikować firmę wykonującą usługę oklejania. Firmy te są informowane podczas szkoleń, że nie można przyciemniać szyb przednich - bocznych (drzwiowych), a ich przepuszczalność światła w zakresie widzialnym nie może być niższa niż 70%. Ponadto właściciel pojazdu powinien być zaopatrzony w „Zaświadczenie o instalacji folii samochodowej”, z wyszczególnieniem danych:

 

- data instalacji

- nazwa/nazwisko właściciela pojazdu

-marka pojazdu

-nr nadwozia/rejestracji pojazdu

- typ folii

-nr oznakowania (zgodny z oznakowaniem na szybach i z numerem Świadectwa z badań)

-Pieczęć i podpis zakładu wykonującego usługę

Format tego zaświadczenia powinien być wielkości nadającej się do przechowywania z innymi dokumentami dotyczącymi samochodu (dowód rejestracji, prawo jazdy itp.).

ITS zdefiniował (za regulaminem homologacji) pole widzenia kierowcy jako 180 stopni do przodu od wzroku kierowcy, a Minister Transportu i Gospodarki Morskiej w Rozporządzeniu (Dz.U.Nr 44 z 15 maja 1999 r. poz. 432, Załącznik 3) upoważnił Instytut Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie do badań szyb z powłokami refleksyjnymi.

Istnieją jednak nadal różnice w poglądach na temat stopnia przyciemniania szyb oraz możliwości oklejania szyb samochodowych drzwi przednich bocznych foliami bezbarwnymi oraz o stopniu przyciemnienia zachowującym przepuszczalność światła minimum 70% w celach antywłamaniowych.

Naszym zdaniem jest to dopuszczalne i foliami tego typu dysponują firmy „Warsfoll” i „3M”.

Mogą zdarzać się przypadki przyciemniania szyb przednich drzwiowych „na wyraźne życzenie klienta”, który powinien być uprzedzony o możliwości zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

Firma wykonująca taką usługę powinna we własnym interesie ten fakt odnotować we własnej dokumentacji, i nie oznaczać szyb przednich własnym numerem rejestru i Świadectwa z badań.

Wyraźne przyciemnienie szyb przednich drzwi są karane mandatami także w Niemczech .

Zdajemy sobie sprawę z pewnych niedoskonałości uregulowań prawnych. Istniejące rozwiązania prawne, stanowią próbę objęcia nadzorem rozwijającej się żywiołowo działalności związanej z przyciemnianiem szyb samochodowych foliami (lub napylaniem próżniowym) oraz z bezpieczeństwem oszkleń samochodowych. Dziękujemy za zgłoszenie uwag i zastrzeżeń, które pozwolą nam uwzględnić je w dalszych pracach.

Uwaga. Przepuszczalności światła dla poszczególnych typów folii są wymienione w odpowiednich Raportach z badań, których dysponentem są firmy, które zleciły badania

tj: Warsfoll - Warszawa

Dyskret - Piotr Łunkiewicz - Poznań

3M - Kajetany

BOBI - Łódź

Uwaga. Instytut nasz podejmie się wykonania ekspertyzy i ujawnienia danych z badań bez zgody zleceniodawcy na wniosek sądu, prokuratury lub policji.

Literatura i dokumenty.

1). Porozumienie dotyczące przyjęcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych, Załącznik 42: Regulamin nr 43 "Jednolite przepisy Dotyczące homologacji bezpiecznych oszkleń i materiałów oszkleniowych" Genewa 20.03.1958 r. Rewizja 1, E/ECE/ TRANS/505 z 24 lutego 1988 r.

2). Uchwała Rady Ministrów Nr 97/92 z dnia 11 sierpnia 1992 r., w sprawie przyjęcia niektórych Regulaminów stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych.

3). Agreement concerning the adoption of uniform conditions of approval and reciprocal recognition of approval for motor vehicle equipment and parts, (situation at 31 July 1992.)

Genewa, CH. TRANS/SC1/WP29/343. 6 August 1992.

4) I. Nowakowska „Folia na szybach” MOTOR Nr 18-19 /2001 s.58

***

Z poważaniem

mgr inż. Tadeusz Tarczoń

Kier. Działu Badań Wyrobów Szklanych

w ISiC OZ Kraków

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i git, ale to pismo nic nie wnosi do naszej dyskusji

 

A jeszcze jesli chodzi o folie to znam takie zdażenie, w nocy w mieście doszło do potącenia pieszego który przechodził w nie dozwolonym miejscu, pasażer zginął a kierowca potwierdza że go nie widział ale niestety miał przyciemnione boczne przednie szyby.

Ale przeciez nikt z nas nie mówi, że można przyciemniać przednie. Cała dyskusja rozbija się o tylne szyby i pismo przedstawione przez Ciebie nic do dyskusji nie wnosi.

 

Jak napisałem wcześniej my diagności nie mamy rozporządzenia które by nas uprawniało do kontroli czy folię założyła firma z odpowiednim pozwoleniem. Nas interesuje tylko przepuszczalność światła. I to tylko szyb przednich.

Jeśli przyjedzie klient z zabranym DR za brak

„Zaświadczenie o instalacji folii samochodowej”, z wyszczególnieniem danych:

 

- data instalacji

- nazwa/nazwisko właściciela pojazdu

-marka pojazdu

-nr nadwozia/rejestracji pojazdu

- typ folii

-nr oznakowania (zgodny z oznakowaniem na szybach i z numerem Świadectwa z badań)

-Pieczęć i podpis zakładu wykonującego usługę

to Ty jako diagnosta nie masz podstaw aby prawnych aby poprzeć policjanta. Niestety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przeciez nikt z nas nie mówi, że można przyciemniać przednie. Cała dyskusja rozbija się o tylne szyby i pismo przedstawione przez Ciebie nic do dyskusji nie wnosi.

 

Jak napisałem wcześniej my diagności nie mamy rozporządzenia które by nas uprawniało do kontroli czy folię założyła firma z odpowiednim pozwoleniem. Nas interesuje tylko przepuszczalność światła. I to tylko szyb przednich.

 

Może i nie wnosi podzieliłem się tylko informacją na te temat. Jeśli chodzi o tylne szyby to jak najbardziej można je zaklejać, bo nie ma przepisów mówiących o tym.

to Ty jako diagnosta nie masz podstaw aby prawnych aby poprzeć policjanta.

Chyba mnie nie zrozumiałeś rozmawialiśmy o homolgacji folii na tylnych szybach więc zamiściłem dane dotyczace homologacji folii. NIc nie pisałem na temat czy trzeba tą homologację sprawdzać.

;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie - jakkolwiek byśmy na to patrzyli - zarówno z pozycji zwolenników "tuningu", jak i z pozycji przeciwników "tuningu" : szyby pojazdu są elementem mającym bezpośredni wpływ na BRD i z tego powodu muszą być homologowane. Każde działanie zmieniające cechy szyby homologowanej musi być poddane ocenie przez uprawniony organ - czyli ponownej homologacji (tak stanowią przepisy o homologacji). Czy nam się to podoba czy też nie. Idąc tokiem rozumowania niektórych kolegów można by dojść do wniosku, że dozwolone jest przyciemnienie kloszy kierunkowskazów farbą w sprayu - a przecież wyraź nie już to zostało powiedziane - NIE. Dlaczego więc twierdzicie, że szyby można pomalować nawet farbą bez atestu? Przecież zarówno kierunkowskazy jak i szyby muszą być homologowane, a więc muszą spełniać określone wymagania.

 

[ Dodano: 16-08-2006, 10:06 ]

Bądźmy konsekwentni - jeśli godzimy się na różne, często niefachowe "ulepszanie" szyb w pojazdach, to gódźmy się także na inne fanaberie zwolenników "tuningu". Tylko czy to jest dobra postawa diagnostów - ludzi stojących na straży przepisów technicznych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego więc twierdzicie, że szyby można pomalować nawet farbą bez atestu? Przecież zarówno kierunkowskazy jak i szyby muszą być homologowane, a więc muszą spełniać określone wymagania.
Bądźmy konsekwentni - jeśli godzimy się na różne, często niefachowe "ulepszanie" szyb w pojazdach, to gódźmy się także na inne fanaberie zwolenników "tuningu". Tylko czy to jest dobra postawa diagnostów - ludzi stojących na straży przepisów technicznych?

Zgadzam się z Tobą dlatego folia powinna być homologowana nawet z tyłu tylko nie mamy z drugiej strony przepisu żeby to wymagać A jeśli chodzi o kierunki to tam mam wyraźnie napisane jaki powinnien być kolor kierunków więc każde pomalowanie zmieni barwę tak mi sięwydaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście jestem zdziwiony że nie wprowadzono przepisu na tylne szyby , takiego samego jak na przednie boczne. Przecież , w poj osobowym ,patrząc w lusterko wsteczne, mamy do czynienia z polem widzenia kierowcy. Skoro jest lusterko to i powinna być odpowiednia widoczność.Ktoś naklei sobie ciemną atestowaną folię i zgodnie z przepisami jest w porządku .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w poj osobowym ,patrząc w lusterko wsteczne, mamy do czynienia z polem widzenia kierowcy

Boden SKP Poznań już to wyjaśnił

A wtedy obowiazkowo lusterko prawe zewnętrzne
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brnąc dalej . W poj. osob. do nauki jazdy musi być dodatkowe lusterko zewnętrzne lewe i prawe; dodatkowo lusterko wewnętrzne ; ogrzewana tylna szyba ......Jeśli nakleję ciemną folię na tylną szybę to co wtedy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z tym , że żaden przepis nie zabrania zaklejać tylną szybę. Przedstawiam tylko niekonsekwencję przepisów. Wprowadzono do L obowiązek podgrzania tylnej szyby w celu lepszej widoczności a zapomiano o jej przejrzystości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z tym , że żaden przepis nie zabrania zaklejać tylną szybę.

Też się zgadzam!

Wprowadzono do L obowiązek podgrzania tylnej szyby w celu lepszej widoczności a zapomiano o jej przejrzystości

Szczerze to nie widziałem nauki jazdy z przyciemnioną szybą tylną - może gdzieś takie są, co nie zmienia faktu, że mogą jeżdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, proszę o więcej wyczucia i zrozumienia dla czytanych postów. Ja nie twierdziłem, że można zamalować - przyciemnić klosze kierunkowskazów farbą w sprayu. Usiłowałem tylko wykazać, iż dopuszczając zmiany w homologowanych szybach, polegające na oklejaniu ich folią, być może w swoim rozumowaniu dopuścimy też przyciemnianie kloszy kierunkowskazów - wszak nie jest to zabronione? Aby tylko zachowały właściwą barwę, a już co do zachowania właściwej światłości, to nie nasza sprawa, bo nie mamy urządzeń aby tę światłość czy natężenie światła zbadać? Jest to tylko przykład na to, dokąd może doprowadzić nas "olewanie" homologacji. Jeszcze raz podkreślam - coś co uzyskało homologację nie może być dowolnie zmieniane czy "modernizowane", przerabiane, "poprawiane" - bo po prostu traci homologację - albowiem zmienią się parametry czy właściwości określone w trakcie badań dopuszczających dany wyrób do stosowania. Jeśli szanowni koledzy mają inne zdanie w tej kwestii - to po prostu życzę pomyślności w pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

światłość czy natężenie światła zbadać

A przyrząd do ustawienia świateł posiada możliwość pomiaru natęzenia światła!

Co do reszty zgadzam sięz kolegą i proszę się rozchmurzyć to tylko Polska :D:lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tej wymiany pogladów należy wyciągnąć następujące wnioski:

1. Szyby przedniej i przednich bocznych nie można przyciemnić niczym bo nie zmieści się w dozwolonej przepuszczalności. (nawet przezroczystą folią )

2. Szyby tylne przyciemnić można ale (tu popieram zdanie bohdang`a ) tylko homologowanymi metodami (folie , piecowo) bo stosowane w pojazdach mogą być tylko homologowane elementy (części , podzespoły, elementy tuningu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolegów mających inne zdanie odsyłam do Dz.U. z 2003r. nr 32, poz. 262 - załącznik 3, poz. 22.

 

[ Dodano: 17-08-2006, 17:33 ]

Oczywiście - z późniejszymi zmianami!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście - z późniejszymi zmianami!

Oczywiście, że masz rację pisałem to już wcześniej. nawet umieściłem jak rozpoznać homologowanę folię ale dostało mi się po uszach bo usłyszałem że to nie na teamt. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.