Skocz do zawartości

zmiana konstrukcji - orurowanie komory silnika


fiatabarth

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Nie jestem diagnosta wiec zwracam sie do Was z zapytaniem co mam zrobic i jak rozwiazac problem. Mam fiata 131 z 1976r. Zaczalem w nim blacharkei okazalo sie ze jest mocno posypana komora silnika glownie fartuchy wewnetrzne od mocowania mcpersona do przedniego pasa. Wycialem zatem fartuchy i zrobilem w komorze silnika kontrukcje rurowa aby dodatkowo wzmocnic nadwozie, pozamykalem podloznice itd. Czy moge jezdzic z taka kontrukcja normalnie? Nie widac jej z zewnatrz.

73up0.th.jpg

Chodzi mi o to co jest mi potrzebne zeby przejsc badanie techniczne i zeby bylo tak ze jak policjant sprawdzi numery zeby nie zabral mi samochodu na lawete bo powie ze nie moge tak jezdzic. Bardzo prosze o pomoc. Konstrukje robie na podstawie zdjec z samochodu wystawionego na techno Classica Essen 2006 i jest to odwzorowanie tej konstrukcji (nie wymyslilem jej sam)

essen200652tg6.th.jpg

essen200653oo5.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale chyba jak dobrze widze na zdieciu to jest zupelnie inna konstrukcja , element pola numerowego został usuniety a potem zamontowany w inny sposób.mogą być problemy,bo to chyba tak się odbyło?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Numery nadwozia sa na gornej czesci prawego kielicha wybite. Nie zmienilo sie ani ich umiejscowienie, jak rowniez elementy zawieszenia sa w seryjnych punktach. Podsumowujac wszystko jest jak w serii poza ta konstrukcja z rur i brakiem fartuchow wewnetrznych miedzy pasem a kielichem. To pomaranczowe to ritmo a ja mam 131. Uklad podloznic jest troche inny ale sama kontrukcja rurowa jest odwzorowana ze zdjecia rurami takimi jak sa dozwolone w zalaczku J do sportu. Nie jest to zrobione "na pale" tylko solidnie pospawane bez pospiechu. Jak pisalem wszstko jest zakryte blotnikami maska i pasem, z zewnatrz wyglada jak normalne auto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam poważne wątpliwości, czy taka konstrukcja może być dopuszczona do ruchu. Jest to głęboka ingerencja w strukturę nośną nadwozia, co może miec wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji. Myślę, że powinien tu się wypowiedzieć rzeczoznawca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domyslam sie i z tego co dowiadywalem sie na okregowej stacji to raczej bedzie niezbedna ocena rzeczoznawcy...Czy wie ktos ile taka ocena kosztuje?? Mam faktury zakupu na rury, spawa osoba z uprawnieniami itd. Ale jaki jest koszt opini???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiałem ze znajomym rzeczoznawcą, On by takiej opinii nie napisał (po prostu się boi).

Co do ceny za napisanie opinii traktują klienta uznaniowo, tzn. jak przyjedziesz maluchem to 100 zł netto, jak "okularem", to nawet 300-400 netto. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzialem takie cuda jezdzace po drodze ze nie wiem tam trfily. Dla przykladu podam maluch z obcietym calym nadwoziem, wstawione rury jako konstrukcja gorna+szyba, blotniki z blachy ryflowanej, swiatla, silnik malucha na wiezchu ...no normalnie buggy Mialo tablice i bylo normalny,m uzytkownikiem drogi. Po to powstal Pzm zeby takie dziory w przepisach latac. Skoro tamto jezdzilo po drodze to czemu ja z ta kontrukcja ktora nawet nie wystaje poza obrys a nawet jeje nie widac bedzie nie moglym jezdzic po ulicach. Mysle ze jst to na pewno do rozwiazania. Samochod masie nei rozjechac i na pewno nie rozjedzie bo teraz jest solidnie wzmocniony. Mysle ze docelowo moze byc w tym nawek ponad 200KM wiec te przerobki sa nieuniknione w tak starym samochodzie+reszta modyfikacji: klatka fotel kubelkowy, pasy szelkowe. To ma byc bezpieczne a nie na odwrot a takie na pewnmo bedzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ma byc bezpieczne a nie na odwrot a takie na pewnmo bedzie.

O tym czy jest bezpieczne decydują w procesie homologacyjnym pojazdu.

Dopuszczalne są oczywiście modyfikacje fabrycznego homologowanego pojazdu ale poprzez użycie homologowanych części i podzespołów zamiennych. (wyjątek pojazdy SAM tam decyduje rzeczoznawca i diagnosta).

Przeróbki o których piszesz eliminuja pojazd z ruchu po drogach publicznych (od tego jesteśmy my diagności i policja)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeróbki o których piszesz eliminuja pojazd z ruchu po drogach publicznych (od tego jesteśmy my diagności i policja)

 

niestety zostaje ubolewać nam nad patologiami w obu tych zawodach które pozwalają takim "tworom" poruszać się po drogach. Pozostaje nam nadzieja, że to się w końcu zmieni...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiec jedynym wyjsciem jest zarejstrowac to jako SAM. Aczkolwiek jest to zmiana konstrukcyjna a auto jest zarejstrowane. SAM nie ma numerow nadwozia i jest to samodzielnie wykonane auto. Dopiero przyznaje mu sie nabicie numerow.

Poza tym skoro prawo ma tyle mozliwosci interpretacji to zalezy to tylko od tego kto jak je zinterpretuje co nie znaczy ze wszystkie inerpretascje sa zle. Ludzie maja rury na zewnatrz samochodu- tez inna strefa zgniotu ( ale nie wam decydowac o strefie zgniotu skoro przepisy tego nie reguluja i wystarzaja opinie rzeczoznawcow. Po ulicahc jezdza quady i co?? Takie to niby bezpieczne?? Tiry, koparki itp w zderzeniu z innym pojazdrem nie daja mu szans. Skoro mozna przerabiac samochodyu jak to ma miejsce na calym swiecie to mozna to robic i u nas.skoro nie wssystko jest takie jasne to zalezy to tylko od czlowieka jak do tego po0dejdzie. Skoro nie rozlatuje sie po odpaleniu i spelnia zadanie to czemu mialby nie jezdzic. Dyskusja brnie w klotnie o to kto ma racje a tak naprawde jest tu nie jedna racja bo przepisy sa elastyczne. Rury na zderzakach nie sa homologowane przez producenta a jednak auta z takowymi jezdza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rury na zderzakach nie sa homologowane przez producenta a jednak auta z takowymi jezdza.

Są homologowaneale kosztują 2tyś zł a u Zdzisia ślusarza 300zł.

 

Skoro mozna przerabiac samochodyu jak to ma miejsce na calym swiecie to mozna to robic i u nas

I tu doszliśmy do sedna sprawy naszych tuningowców nie stać na tuning homologowanymi częścimi więc montują chinszczyznę albo samoróbki co jest zabronione na zachodzie jeżdżą tuningowane samochody bo ich stać na tuning homologowanymi częściami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokladnie. Tak własnie jest. Ale chodzac po forum widze ze nawet jesli ktos zalozy do samochodu homologowane elementy to i tak niektorzy mowia ze ich nie przepuszcza na badaniu. Mozna montowac elementy posiadajace homologacje np.kierownica + naba, zapinki na maske sparco itp, klatka bezpieczenstwa( tu nikt nie da homologacji bo klatka ma byc wykonana wg zalacznika J i specjalnymi rurami a nie pierwszymi lepszymi z plotu u pana Rysia) Sa zdjecia przykladowych klatek w zalaczniku. Jesli jest tak wykonana spelnia wymogi wiec nie stwarza zagrozenia, chyba ze ktos jezdzi w zwyklych pasach i seryjnych fotelach. Jest gdzies temat na forum o tuningu i tu wypowiedzi niektorych nie pokrywaja sie z innymi. tlumik ma miec homologacje ale glownie chodzi o halas. W wyscigach auta musza miec przeglady wiec musza je przejsc, kazde ma klatke i inne elementy sportowe, brak tapicerki i wogole. Jedyna roznica ze auta te nie jezdza po drogach czesto z roznych wzgledow sa za niskie bo na wyscigi, badz zbyt mocne i silniki wytrzymuja mniejsze przebiegi, czy tez za glosne bo to prawie nie rozlaczny warunek jesli chodzi o sport( wolne wydechy itp). Sa tez takie jak rally cros itp gdzie sa po prostu budy po karadziezowe i tylko na lawete ale to juz inna historia. Warunek jest taki ze wszstkie dodatki musza miec homologacje i wcale nie chodzi tu o gadzety jakie proponuje prducent. Wykonawca takiej klatki nie daje papieru ze producent taka klatke przewidzial tylko jest to robiona klatka indywidualnie pod kazde auto. Tak wyglada sprawa z klatka bynajmniej.

 

[ Dodano: 12-01-2007, 12:49 ]

A to zeby wam przyblizyc ta sprawe:

8.2 Specyfikacje

8.2.1) Uwagi ogólne:

8.2.1.1 Klatka zabezpieczająca musi być zaprojektowana i wykonana w taki sposób, że prawidło-wo zamontowana, poważnie zmniejsza odkształcenia nadwozia i dzięki temu znacznie redukuje ryzyko obrażeń u osób znajdujących się w samochodzie w razie wypadku.

Zasadnicze cechy charakterystyczne klatki zabezpieczającej to solidna konstrukcja, zaprojekto-wana specjalnie dla konkretnego typu samochodu, właściwe mocowania i jak najlepsze dopaso-wanie przebiegu rur do wewnętrznego obrysu nadwozia.

Rury te nie mogą być wykorzystane jako przewody płynów.

Klatka zabezpieczająca nie może utrudniać kierowcy i pilotowi wchodzenia i wychodzenia z samo-chodu.

Elementy konstrukcji mogą być przeprowadzone przez przestrzeń kabiny, przez tablicę rozdziel-czą, przez boczne elementy tapicerskie, a także przez boczne siedzenia.

Tylne siedzenie może być złożone.

Kompletne klatki zabezpieczające powinny być umieszczone podłużnie pomiędzy mocowaniem przedniego i tylnego elementu zawieszenia przenoszącego pionowe obciążenie (sprężyny i amor-tyzatory).

Dodatkowe wzmocnienia przekraczające te limity są dozwolone pomiędzy klatką bezpieczeństwa a punktami mocowania tylnego stabilizatora do nadwozia.

Każdy z tych punktów mocowania może być połączony do klatki poprzez pojedynczą rurę o wy-miarach Ø 30 x 1,5 mm.

Jakiekolwiek modyfikacje homologowanej klatki zabezpieczającej są zabronione.

 

 

8.4 Homologacja przez ASN

Nie dotyczy klatek bezpieczeństwa dla samochodów Super 1600, Super 2000 i World Rally Car, które muszą być obowiązkowo homologowane przez FIA, zgodnie z artykułem 8.5.

Producent klatki zabezpieczającej może przedstawić konstrukcję klatki swego własnego projektu właściwej federacji narodowej ASN do zatwierdzenia.

Klatka bezpieczeństwa musi spełniać następujące wymagania:

- cała klatka bezpieczeństwa musi być wykonana ze stali

- dozwolone jest rozbudowanie konstrukcji klatki bezpieczeństwa poprzez połączenie jej z orygi-nalnymi punktami mocowania zawieszenia w nadwoziu.

- Nie może być jednak bezpośredniego połączenia pomiędzy górnym i dolnym elementem łączą-cym klatkę z punktem mocowania zawieszenia.

Certyfikat homologacyjny, zaaprobowany przez ASN i podpisany przez inżyniera o odpowiednich kwalifikacjach ze strony producenta, musi być przedstawiony komisarzom technicznym zawodów.

Certyfikat taki musi zawierać rysunek lub fotografię klatki oraz stwierdzenie, że jest zgodna z na-stępującymi wymaganiami.

Każda nowo homologowana klatka przez ASN i sprzedawana po 01.01.003 musi posiadać przy-mocowaną do klatki przez producenta tabliczkę identyfikacyjną, ta tabliczka identyfikacyjna nie może być kopiowana, ani zdejmowana (tj. wybita, wygrawerowana lub nalepka samoniszcząca się przy odrywaniu).

Tabliczka identyfikacyjna musi posiadać nazwę producenta, numer homologacyjny ASN oraz in-dywidualny numer seryjny producenta.

Certyfikat posiadający ten sam numer musi być przewożony w samochodzie i pokazany sędziom technicznym zawodów.

Powyższe klatki nie mogą być w żaden sposób modyfikowane.

Aby otrzymać zatwierdzenie ASN, producent musi w sposób nie budzący wątpliwości zademon-strować swoje konsekwentne możliwości do projektowania i produkcji klatek odpowiadających wymaganiom zatwierdzonym przez FIA.

Producenci zatwierdzeni przez ASN będą zobowiązani do zaopatrywania klientów wyłącznie

w produkty zaprojektowane i wyprodukowane zgodnie z zatwierdzonymi wymaganiami.

Każdy producent zatwierdzony przez ASN, musi wykazać przed ASN, że:

- materiał, którego używa ma świadectwo pochodzenia lub partii;

- metody spawania, które stosuje, dają ciągłe i solidne spoiny i są regularnie sprawdzane

w testach laboratoryjnych;

- wewnętrzne normy jakościowe i procedury, które stosuje są możliwe do skontrolowania i regu-larnie uaktualniane.

Wszystkie klatki dla których podanie o homologację jest dostarczane do ASN musza być zgodne

z opisanymi poniżej artykułami 8.4.1 lub 8.4.2 lub 8.4.3.

ASN zastrzega sobie prawo do zaakceptowania lub odrzucenia homologacji klatki, zgodnie z opi-sem projektowym ustalonym przez ASN i przez FIA.

Klatki zbudowane w oparciu o konstrukcje przetestowane i homologowane przez daną ASN,

w których nastąpiło dodanie elementu mogą być bezpośrednio homologowane przez dany ASN po dokonaniu obliczeń wytrzymałości i dostarczeniu przez producenta certyfikatu.

 

 

8.5 Homologacja przez FIA

Każdy producent samochodów ma możliwość otrzymania homologacji przez FIA na stalową klatkę bezpieczeństwa.

Konstrukcja tych klatek jest dowolna, ale musi być przedmiotem testów statycznych obciążeń opi-sanych w artykule 8.4.2.

- Dodatkowo oprócz testów statycznych obciążeń, producent może być wezwany przez FIA do okazania raportu z kompetentnymi wyliczeniami przeprowadzonymi przez instytut zatwierdzony przez ASN i przez FIA.

Raport ten musi wyraźnie przedstawić, że klatka wytrzyma obciążenia statyczne opisane w arty-kule 8.4.2.1 i 8.4.2.2, że odkształcenia plastyczne pozostaną w opisanych limitach bez żadnych pęknięć.

Instytut musi dostarczyć dowód, że użyte metody obliczeniowe są powiązane z testami.

Taka klatka zabezpieczająca musi być opisana w specjalnym formularzu dodatkowej karty ho-mologacyjnej i przedstawiona FIA do zatwierdzenia. Taka klatka zabezpieczająca nie może być

w żaden sposób modyfikowana (patrz punkt 8.2.1.1).

Wszystkie klatki bezpieczeństwa do samochodów Super 1600, Super 2000 i WRC, które są ho-mologowane od 1.01.2001, muszą być homologowane przez FIA.

Narazie tyle.

 

[ Dodano: 14-01-2007, 10:36 ]

Wie ktos moze ile kosztuje badanie samochodu w its?? Rzeczoznawcy nie maja mozliwosci sprawdzenia takkiej kontrukcji i tylko its na Jagiellonskiej ma do tego sprzet. Chodzi tu o to czy cos sie nie urwie i czy sie nie rozjedzie nadwozie. Ile trwa takie badanie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiecie co Chłopaki normalnie przeginamy - przez takich konserwatystów jak my blokujemy rozówj sportu samochodowego !!!!

 

Dakar

 

 

Kliknijcie sobie dolne lewe zdjecie i bedziecie wiedzieć co mam na myśli :)

I nie mówcie mi że nie jest przyjemnie pomysleć że "POLAK potrafi" i nie tylko na zmywaku w Anglii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No proszę - i nawet zarejestrował to cudo w samym siedlisku konserwatystów (dolnośląskie - dokładnie zgorzelec) ;) Ale jakby co okresowego mu nie zrobicie chłopaki - co? ;)

 

[ Dodano: 19-01-2007, 21:55 ]

A juz tak poważnie - to cudo jest zarejetrowane w WK jako zwykły land rover (szczerze mówiąc spodziewałem się SAM'a) - nawet biorąc pod uwagę, że facio tylko "lekko" zmodyfikował ten pojazd na bazie ramy seryjnego pojazdu, to na mój gust to nie wiem czy ta rama jest ciagle tą oryginalną ramą od fabrycznego landa - nie wygląda do końca na taką... Ale pewnie sie mylę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Witam ponownie. Zatem sprawa wyglada nastepujaco wg diagnostow ze stacji okregowych. Bylem w dwoch i opinia rzeczoznawcy nie jest tu obligatoryjna czyli nie jest obowiazkowa. Od diagnosty zalezy czy dopusci auto do ruchu, a jest to traktowane jak klatka bezpieczenstwa w srodku wiec tak naprawde w niczym nie przeszkadza. przeszkoda byloby gdyby rury byly na zewnatrz samochodu typu matiz z rurami albo maluch zrobiony na plug( w telewizji widzialem :)).

Takze to powinno w miare rozwiac wasze watpliwosci ale nie liczer na to widzac jak bardfzo jestescie krytyczni we wszystkim ;).

Poza tym its nie robi takich badan z tego co sie u nich dowiadywalem, wiec nie ma z tym wlasciwie problemu.wazne sa przy tym faktury zakupu materiau z ktorego jest to wykonane bo rury szwowe nie nadaja sie do takich rzeczy ( nie maja homologacji do takich zastosowan). Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.