Skocz do zawartości

Pojazdy operacyjne straży pożarnej


blakop

Rekomendowane odpowiedzi

Koledzy - mam pytanie jak wygląda to w Waszych rejonach z pojazdami opracyjnymi straży pożarnej pod kątem tego jak klasyfikujecie te pojazdy na badaniach, względnie jak do tej tematyki podchodzą Wasze miejscowe WK i jak je rejestrują, przy czym nie chodzi mi o typowe wozy gaśnicze i ratownicze, które jak wiadomo są klasyfikowane jako specjalne - pożarnicze (07 507), ile o pojazdy wykorzystywane przez Straż do określonych celów, ale nie będące z założenia pojazdami specjalnymi, czyli np.samochód dowódcy akcji (np.POLONEZ - klasyczne osobowe auto, które wyoposaża się jedynie w sygnały dźwiękowe i zaopatrza się w stosowne napisy "STRAŻ", lub autobusy turystyczne podobnie oznakowane, a używane do przewozu strażaków na miejsce akcji). W mojej ocenie pojazdów tych nie należy kwalifikować jako pojazdów specjalnych, ponieważ przystosowanie ich do warunków dodatkowych przewidzianych dla pojazdów uprzywilejowanych określonych w paragr.27 Dz.U.Nr 32 nie jest równoznaczne z dostosowaniem nadwozia do wykonywania specjalnej funkcji o czym mowa w definicji pojazdu specjalnego zawartej w art.2 pkt 36 PoRD - przecież pojazdy te w żaden sposób nie róznią się od homologowanych pierwotnie pojazdów - nie wprowadza sie do nich żadnych zmian konstrukcyjnych. Nie kwestionuję, ich używania w celu ratowania życia lub zdrowia, dlatego o ich uprzywilejowaniu w ruchu nadanym "z ustawy" mocą art.53.1.pkt 1 nie dyskutuję, jednak z punktu widzenia PoRD i przepisów wykonawczych określających klasyfikację pojazdów powinny one być dopuszczane do ruchu jako zwykłe samochody osobowe ciężarowe czy autobusy (w zależności od homologacji). O ich szczególnym przeznaczeniu w ruchu drogowym o którym mowa w art.2 pkt 37 (co jest określane na podstawie tabeli nr 4 załącznika nr 4 do Dz.U. Nr 192, poz.1878 z 2003 r.) mogłoby świadczyć dodatkowe badanie techniczne określające, że jest to np. "pojazd operacyjny straży pożarnej", ale samo ustalenie takiego dodatkowego przeznaczenia nie powinno mieć znaczenia dla podstawowej kalsyfikacji pojazdu - w szczególności dla określania rodzaju pojazdu, a tym samym dla spraw związanych z jego rejestracją.

Poruszam ten temat, ponieważ stanowcza większośc takich "zwykłych" autobusów czy innych aut jest kalsyfikowana przez SKP (i tak też rejestrowana) jako pojazdy specjalne-pożarnicze tylko z uwagi na fakt, że są używane przez straż pożarną i posiadają stosowne ku temu oznaczenia - niezależnie od konstrukcji tych pojazdów (nawet mam w tej chwili w ręku bad.techn.z opisem zmian, gdzie jako zmiany KONSTRUKCYJNE w pojeździe są opisane: zmiana barwy nadwozia na czerwoną i montaż oświetlenia modulowanego).

Kiedy więc Panowie strażacy na moim terenie usłyszeli, że od tej pory trochę inaczej będziemy podchodzić do tych pojazdów trochę byli zaskoczeni, przekonując mnie do swojego czym tylko można (między innymi tym, że wszędzie w Polsce wszystko co u nich jeździ jest specjalne, co podpierają PN-79 M-51300 - Samochody Pożarnicze Podział i oznaczenia). Ponieważ sprawa oprze się w przyszłym tygodniu o ministerstwo dla którego przygotowuję specjalny laborat chętnie poznam wszelkie opinie i wypowiedzi na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z obowiązującą definicją pojazdu specjalnego, musi on (pojazd specjalny), przede wszystkim mieć dostosowane nadwozie lub zamontowane urządzenia służące do wykonywania specjalnych funkcji - tak jak koledzy już o tym pisali. To, że dany pojazd należy do jednostki ratowniczej nie oznacza, iż jest on automatycznie zaliczany do pojazdów specjalnych. Również fakt, że pojazd jest uprzywilejowany w ruchu nie przesądza z góry o tym że jest specjalny. Radiowozy policyjne (te zwykłe) - są uprzywilejowane w ruchu a przecież nie są pojazdami specjalnymi. Podobnie wiele innych.

Poza tym istnieje prawna możliwość zaliczenia pojazdu do tzw. pojazdów używanych do celów specjalnych Sil Zbrojnych, Policji, SG, ITD ....itp, czyli pojazdów w specjalny sposób przystosowanych do przewozu osób lub ładunków. Te pojazdy nie są jednak pojazdami specjalnymi z punktu widzenia przepisów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Chciałbym odświeżyc temat. Dlaczego, poniewaz troszke sie zagłębiłem w ten temat zasięgnałem paru opini i mam jakieś inne zdanie jak moi przedmówcy.Może trochę zamieszam wam w głowach.? ? A to dlaczego. Według mnie mozna z pojazdu osobowego straży pozarnej zrobic pojazd specjalny,pewnie zapytaccie na jakiej podstawie.

Według systemu oznaczeń pojazdów pozarniczych które klasyfikuje PN jest to oznaczenie PN EN 1816-1 pkt. 6. Mówi ono "Samochody dowodzenia-samochody pożarnicze wyposażone w środki łączności i sprzęt do kierowania akcją". Jest też inny punkt mówiący o "Samochody do przewozu osób-samochody pożarnicze przystosowane do transportu strażaków i ich osobistego wyposażenia" ale w to bym sie nie bawił bo nie zawsze taki pojazd bedzie wykorzystywany w takim celu i woził strażaków. Jak to ugryść ? Środki łącznąści posiada każdy pojazd straży, sprzet do kierowania akcją ratowniczą to może być nawet pachołek wożony w bagazniku, a pojazd pożarniczy jak to nie jest jak pojazd specjalny tylko moze być wyposażony w inne urządzenia niekoniecznie pompy, zbiorniki, nożyce itp. rzeczy według PN. Czyli kończąc moje rożważania to w opisie zmian konstrukcyjnych pojazdu pisze:" Pojazd został przerobiony z normą dotyczacą samochodów pożarniczych PN EN 1846-1pkt.6 jako samochód specjalny dowodzenia, wyposazony w środki łączności i został oznakowany jako pojazd uprzywilejowany Straży Pożarnej" Przeznaczeni pojazd pożarniczy - samochód dowodzenia wyposażony w środki łączności.Jeszce jedna sprawa ten kto przerobił wam ten pojazd "firma " musi wystawic oświadczenie podobej treści jak napisałem, żeby chronic własna d..e. Najwżniejsze w tym wszystkim to są srodki łączności.Tu zobaczcie sobie te oznaczenia:

http://www.straz.bialystok.pl/pliki/technika/oznaczenia%20samochodow.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam te oznaczenia. Pytanie na ile PN w tym zakresie może wpływać na klasyfikacje narzucana przez PoRD? Pamiętajmy, że definicje pojazdów, ich rodzajów etc są w wielu ustawach rożnie traktowane. Czy któryś z naszych przepisów (PoRD + przepisy wykonawcze, w szczególności Dz.U.Nr 32) wskazują na możliwość ustalania rodzaju pojazdu na podstawie tych norm?

W tej sprawie stanowisko ministerstwa było tożsame z moim - pojazdy takie powinny być klasyfikowane zgodnie z ich homologacją, ale jako dodatkowe przeznaczenie mają mieć wpisywane "pojazd operacyjny straży pożarnej"

CB radio to też środek łączności - czy każdy pojazd z tym urządzeniem jest pojazdem specjalnym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moze masz racje ,ale z innej stony patrząc na ta sytuacje to pojazd ratowniczo - gaśniczy Straży Pożarnej na początku nie we wszystkich przypadkach nie był pojazdem specjalnym lecz ciężarowym( homologacja). Otrzymuje zabudowe dostosowaną do Strazy Pożarnej z jakies tam firmy trudniącej sie zabudowami i dokumenty na temat zabudowy, rodzaj pojazdu zostaje zmieniony na specjalny bo odpowiada normą przewidzianym dla pojazdu specjalnego Strazy Pożanej zgodnie z PN. A ze straz ma duzo rodzajów pojazdów specjalnych a każdy z nich ma inne przeznaczenie to możemy go uznac jako specjalny.Taka sama sytuacja jest z pojazdem o którym tu rozmawiamy, tylko ze on ma inne przeznaczenie ale jest pojazdem pozarniczym według PN. A pojazd specjalny to pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczona do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji. A że funkcja takiego pojazdy jest pojazd pożarniczy - samochód dowodzenia wyposażony w środki łączności to dla mnie jest wszystko zgodne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normą często jest w OSP, że środki łączności są przypięte do paska strażaka, a oprócz kogutów i oznakowania, także specjalny pojazd to nie jest - dla mnie to osobowy.

Ponadto nie każdy pojazd specjalny jest uprzywilejowanym i odwrotnie nie każdy pojazd uprzywilejowany jest specjalnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli poprzez środki łączności rozumiesz dalekosiężną radiostację, z rozkładana anteną tudzież inna specjalistyczna aparaturę nadawczo odbiorczą to OK, ale samo radio, które obecnie częściej jest w takiej formie jak mówi wolf - czyli pozostaje na osobistym wyposażeniu strażaka to jeszcze za mało. Ja mam w aucie komórkę, GPS i CB - zobacz ile środków łączności - prawda? Specjalistyczna zabudowa to specjalistyczna zabudowa - tu są faktyczne zmiany konstrukcyjne nadwozia - zbiorniki, drabiny, szuflady do przewożenia sprzętu gaśniczego itd. I wtedy specjalny. Ale jak ktoś w osobówce radio zamontuje to wystawisz na coś takiego opis ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH? Dla mnie montaż radia nigdy nie będzie zmiana konstrukcyjną i tyle. Już prędzej montaż haka holowniczego bym pod to podciągnął.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

VW T4 po Służbie więziennej (9 miejsc siedzących) został przekazany ochotniczej straży pożarnej. Chłopaki pomalowali na czerwono i chcą przegląd. Specjalny już im wybiłem z głowy ale nie wiem co zrobić z tą zabudową. Kraty zdemontowali i zostały fotele z czego jeden tyłem do kierunku jazdy. Fotele oczywiście nie są w oryginalnych punktach kotwiczenia. Co byście z ty zrobili?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepisu o oryginalności punktów w naszych zapisach pojawiły się stosunkowo niedawno, skoro pojazd jest sprzed tego okresu to nasze zapisy mówiły o trwałym mocowaniu więc sądzę, że samo sprawdzenie mocowań wystarczy, bo jak rozumiem nie zmieniasz ich ilości więc nie musisz stosować zapisów obecnie obowiązujących.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepisu o oryginalności punktów w naszych zapisach pojawiły się stosunkowo niedawno, skoro pojazd jest sprzed tego okresu to nasze zapisy mówiły o trwałym mocowaniu więc sądzę, że samo sprawdzenie mocowań wystarczy, bo jak rozumiem nie zmieniasz ich ilości więc nie musisz stosować zapisów obecnie obowiązujących.

W naszych przepisach nie było ale w regulaminach EKG ONZ było. Poza tym pojazd nie ma dowodu rejestracyjnego tylko decyzje o przekazaniu. Wysłałem do WK po rejestrację czasową lub chociaż skierowanie na badanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie muszą być oryginalne punkty mocowania ,ponieważ nie ma określonej daty tzw przejściowej,czyli obowiązuje,tak sądzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W naszych przepisach nie było ale w regulaminach EKG ONZ było.

No tak, tylko że przed wstąpieniem do unii zapisy tamtejsze nie były ponad naszymi a skoro wówczas pojazd spełniał wymagania określone w naszych i był dopuszczony do ruchu, a nowe zapisy nie wymagały dostosowania starszych pojazdów do wymogów obowiązujących to trudno wymagać spełniania dzisiejszych norm. Dlatego uważam, że jeżeli w przepisach nie ma mowy o przystosowaniu starszym pojazdów do zapisów obowiązujących to nie mają one racji bytu w stosunku do aut dopuszczonych przed wejściem w życie zmienionych przepisów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, tylko że przed wstąpieniem do unii zapisy tamtejsze nie były ponad naszymi a skoro wówczas pojazd spełniał wymagania określone w naszych i był dopuszczony do ruchu, a nowe zapisy nie wymagały dostosowania starszych pojazdów do wymogów obowiązujących to trudno wymagać spełniania dzisiejszych norm. Dlatego uważam, że jeżeli w przepisach nie ma mowy o przystosowaniu starszym pojazdów do zapisów obowiązujących to nie mają one racji bytu w stosunku do aut dopuszczonych przed wejściem w życie zmienionych przepisów.

Przekonałeś mnie. Kwestie siedzeń mamy z głowy. Na coś szczególnie zwrócić uwagę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Datę I rej. na pewno znajdziesz na FV zakupu. Policja, Wojsko itd. zawsze to wpisują. Kolejna sprawa - jeśli to pojazd używany do celów specjalnych straży pożarnej, to nie obowiązuje go Dz.U. 32, ale rozporządzenie "resortowe" co do warunków technicznych, a tam jak wiesz możesz w zasadzie wszystko :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Gdy obywatel chce mieć wóz strażacki

 

Jak informuje “Dziennik Gazeta Prawna” zwykły obywatel może zarejestrować wóz strażacki, który jest pojazdem specjalnym. Urzędnik nie ma prawa odmówić takiej rejestracji, twierdząc, że jest to pojazd uprzywilejowany. I dalej dziennik relacjonuje, iż w jednym ze starostw powiatowych urzędniczka odmówiła rejestracji pojazdu, który kolekcjoner samochodów zakupił od straży pożarnej. Urzędniczka uznała, że zwykli obywatele nie mogą posiadać pojazdów uprzywilejowanych. I tutaj sedno zadnienia - czyli określenie co to jest pojazd specjalny, a co uprzywilejowany.

 

 

Ustawa - Prawo o ruchu drogowym:

 

 

 

Pojazd specjalny – pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji (art. 2 pkt 36 ustawy);

 

Pojazd używany do celów specjalnych - pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną (art. 2 pkt 37 ustawy);

 

Pojazd uprzywilejowany - pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego (art. 2 pkt 38 ustawy).

 

 

Pojazd uprzywilejowany niekoniecznie musi być specjalnym. W sytuacji gdy pojazd specjalny zmieni właściciela na osobę fizyczną, to nie jest już pojazdem uprzywilejowanym. Pozostaje jednak pojazdem specjalnym, zgodnie ze wskazaniami z dowodu rejestracyjnego i jego konstrukcją np. pojazdy pomocy drogowej, koparki, pojazdy pogrzebowe - komentuje zaistniałą sytuację dziennik, wskazując dalej konieczną procedurę. Nie ma przeszkód, by takie pojazdy należały do zwykłych obywateli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli mogę sobie kupić i zarejestrować radiowóz policyjny i poszaleć na "kogutach"

 

Kupić - możesz, zarejestrować - nie możesz, bo oznakowanie jest zastrzeżone tylko dla policji, poszaleć na kogutach - nie możesz i to żadnym pojazdem bo nie masz uprawnień na uprzywilejowanego

 

A temat dotyczył straży a nie policji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A temat dotyczył straży a nie policji

 

Wiem że temat dotyczył pojazdu straży pożarnej, ale wyróżnikiem tego pojazdu jako uprzywilejowanego są niebieskie światła migające i modulowany sygnał dźwiękowy, więc skoro klient dostał zgodę na rejestrację to może się nim poruszać po drogach także na "kogutach"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale wyróżnikiem tego pojazdu jako uprzywilejowanego są niebieskie światła migające i modulowany sygnał dźwiękowy,

 

Ale jeśli nie będzie uprzywilejowany to takowych nie będzie posiadał, a nadal może być specjalnym.

 

więc skoro klient dostał zgodę na rejestrację to może się nim poruszać po drogach także na "kogutach"?

 

Klient zarejestrował pojazd specjalny, a nie uprzywilejowany, bo pod katem rejestracji takowy nie istnieje, nie ma takiej adnotacji w DR i to nie jest sprawa urzędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to może się nim poruszać po drogach także na "kogutach"?

NIE

klient dostał zgodę na rejestrację to

będzie miał pojazd specjalny pożarniczy

 

PoRD

Art. 53. 1. Pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być pojazd samochodowy:

1

10

i tu są wymienieni właściciele pojazdów, które mogą być uprzywilejowane

ale mamy jeszcze

11. jednostki niewymienionej w pkt 1-10, jeżeli jest używany w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego - na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

czyli prywatna straż pożarna może mieć uprzywilejowanie co jest np w OSP

 

http://www.google.pl/webhp?hl=pl#q=prywatna+stra%C5%BC+po%C5%BCarna&bih=577&biw=1024&fp=bb5a1684212d3538&hl=pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.