Skocz do zawartości

Przeglad a: Sportowe zawieszenie, klatka, brak kanapy itp


przemekk74

Rekomendowane odpowiedzi

jej miejsce zajmie klatka

Nie ma żadnego problemu jedynie auto straci homologację i nie będzie mogło poruszać się po drogach publicznych, ale to już gdzieś było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 126
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • blakop

    17

  • Psuj

    15

  • adam1501

    9

  • bOOmbeeL

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 weeks later...

Wysłałem następującego malia do WK na ochocie:

Zwracam się z Uprzejmą prośbą o podanie listy potrzebnych

dokumentów do zmiany masy własnej oraz liczby miejsc w dowodzie

rejestracyjnym spowodowanej przystosowaniem samochodu osobowego do startów

w sporcie samochodowym. Pojazd ten w wyniku instalacji klatki

bezpieczeństwa, czyli konstrukcji z rur stalowych zespawanych ze sobą i

przytwierdzonych do nadwozia w sposób trwały zamontowanej w celu

dodatkowej ochrony pasażerów przed skutkami wypadku, utracił trwale dwa

miejsca siedzące z tyłu,miejsce tylnej kanapy zajęła wyżej wymieniona

konstrukcja.

> Jego masa własna uległa zmianie gdyż oprócz klatki bezpieczeństwa

zostały wybudowane elementy nie wymagane przez przepisy, a obecne w

pojeździe oraz wymieniono fotele i inne części na lżejsze.

> Zgodnie z pouczeniem zawartym w dowodzie rejestracyjnym mam obowiązek

zgłosić tą zmianę, gdyż jest ona przeróbką trwałą.

> Przeróbka ta została wykonana zgodnie z zaleceniami Polskiego Związku

Motorowego i jest zgodna z załącznikiem "J" do Międzynarodowego Kodeksu

Sportowego.

A oto odpowiedź:

Za pomocą poczty elektronicznej uprzejmie informuję, że w

pierwszej kolejności powinien Pan zgłosić się Stacji Kontroli

Pojazdów,

gdzie uprawniony diagnosta przeprowadzi stosowne badanie techniczne

przerobionego pojazdu w celu dopuszczenia go do ruchu. Podczas tej

wizyty powinien Pan otrzymać zaświadczenie o wykonaniu rozszerzonego

badania, potwierdzeniu sprawności oraz nowe parametry ( w tym także

dotyczące masy własnej) pojazdu, które będą następnie umieszczone w

nowym dowodzie rejestracyjnym samochodu.

Znaki identyfikacyjne usunięte, by nikt mnie potem nie ciągał po sądach. Mogę dać na Priv numer pisma.

Teraz pytanie czy jak klatka ma atest FIA to dostanę zaświadczenie do Wk, że auto waży tyle oraz ma tyle miejsc jeśli potwierdzi to pan rzeczoznawca PZM??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Czyli negatyw ;) w Polsce nie ma miejsca na takie przeróbki inne choćby zwiększające bezpieczeństwo np. większe tarcze hamulcowe... itd. bo najważniejsze są przepisy.

Swoją drogą sobie zafundowałem coś takiego:

 

20090420059.th.jpg

 

20090420060.th.jpg

 

za co pewnie też negatyw :(

muszę się zważyć ale na oko ok. 150kg zszedł. i czuć różnicę w jeździe więc się opłacało ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Koledzy dziś przyjechał Fiat Cinquecento przerobiony na samochód przystosowany do rajdów (pojazd zarejestrowany).

Klatka bezpieczeństwa, pasy pięciopunktowe, sportowa kierownica, hamulec ręczny bez możliwości stałego zaciągnięcia dźwigni, brak tylniej kanapy. Klient pytał jak będzie wyglądała sprawa z badaniem technicznym?

Jak podejść do tego tematu? Proszę o jakieś wskazówki i porady żeby nie zmoczyć d…..

Pierwszy raz mam do czynienia z takim pojazdem.

Dziękuję i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klient pytał jak będzie wyglądała sprawa z badaniem technicznym?

 

Nijak... Nie spełnia warunków. Ja miałem ostatnio Pajero to jeszcze na masce miał takie wystajace dźwignie do uruchamiania systemu gaśniczego. Jedyne tłumaczenie klienta było - w szczecinie jeździ takich 20 i są rejestrowane i że przy startowaniu w rajdach organizator wymaga badania technicznego.

 

grzecznie odpowiedziałem, żeby organizator postawił swoją stację i sam się podbijał i klient pojechał szukać innego łosia... Żal tylko bo pewnie gdzieś znalazł ślepego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda, u mnie w okolicy też jezdzi wiele takich aut 4x4, jak na nie patrze to az sie sam dziwie, moze na czas przeglądu zakładają zderzaki,chlapacze, kanapy itd :D choc nie chce mi sie w to uwierzyc. Ale napewno jakoś przegląd przechodzą napewno nie na mojej stacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja nie rozumiem jaki widzicie problem z klatką bezpieczeństwa czy sportową kierownicą, kubełkami czy pasami szelkowymi?!

- rozumiem że rozmiar kierownicy ma być w granicach rozsądku, znałem osobę która przez nadmierną prędkość i zbyt małą kierownicę straciła życie (RIP)

- pasy w mocowaniach fabrycznych lub do klatki,

- kubeł solidnie zamocowany (najlepiej w oryginalne lub firmowe/homologowane szyny)

 

jedyna niezgodność moim zdaniem to liczba miejsc i jest to jedyna rzecz do której diagnosta może/ma prawo się "przyczepić".

 

PS.

jak wygląda sprawa z tym "Odstępstwem od warunków technicznych" kto to wydaje i na jakiej podstawie????????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja nie rozumiem jaki widzicie problem z klatką bezpieczeństwa

 

 

i o tym właśnie mówię... niestety...

 

to powiedz pełnym zdaniem... będzie łatwiej... i może coś konkretnego się w końcu dowiem!

 

wałkowałem ten 20 stronnicowy temat właśnie z ciekawości ale tam nic konkretnego nie ma.

tylko zapobiegawcze "NIE bo nie"

 

na całym świecie jeżdżą auta rajdowe zarejestrowane.... - pytam się Was "na jakiej podstawie???"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na całym świecie jeżdżą auta rajdowe zarejestrowane.... - pytam się Was "na jakiej podstawie???"

 

Jeżeli są zarejestrowane, z naciskiem na jeżeli, to odpowiedzi trzeba szukać w ich warunkach technicznych lub możliwościach odstępstwa od nich.

 

wałkowałem ten 20 stronnicowy temat właśnie z ciekawości ale tam nic konkretnego nie ma.

 

To kiepsko wałkowałeś.

 

PORD

Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby

korzystanie z niego:

1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało

porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;

4. Zabrania się:

1) umieszczania wewnątrz i zewnątrz pojazdu wystających spiczastych albo ostrych części lub

przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub innych

uczestników ruchu;

2) stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadających warunkom

określonym w przepisach szczegółowych

 

O ile klatka chroni osoby w aucie, pod warunkiem użycia odpowiednich foteli, pasów i kasków (Co nie zmienia faktu, że klatka jest wystającym elementem mogącym spowodować uszkodzenia ciała), to zagraża innym uczestnikom ruchu ze względu na duże usztywnienie konstrukcji i ingerencję w konstrukcję pojazdu i strefy zgniotu.

 

PORD

Art. 68. 1. Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego,

motoroweru, tramwaju lub przyczepy oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części jest obowiązany

uzyskać dla każdego nowego typu tych pojazdów, przedmiotu ich wyposażenia i części świadectwo

homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw transportu.

 

12. W razie wprowadzenia zmian w typie pojazdu, przedmiocie wyposażenia lub części wpływających

na zmianę warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji, producent lub importer

jest obowiązany uzyskać zmianę posiadanego świadectwa homologacji polegającą na rozszerzeniu

świadectwa homologacji danego typu pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.

 

Starczy czy mam się zagłębiać w warunki techniczne (i wyposażenie pojazdu gdzie nie ma słowa o takiej rzeczy jak klatka) albo przepisy homologacyjne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

......klatka jest wystającym elementem mogącym spowodować uszkodzenia ciała........

no bez przesady, nawet jak pojedziesz bez kasku i będziesz miał zapięte pasy NIE MASZ SZANS na uderzenie jakąś częścią ciała w klatkę (a nawet gdyby to masz specjalne otuliny)

 

to zagraża innym uczestnikom ruchu ze względu na duże usztywnienie konstrukcji i ingerencję w konstrukcję pojazdu i strefy zgniotu.

 

sory, ale jest to już GRUBA nadinterpretacja i zbytnia Twoja wyobraźnia. (bez urazy)

klatka zrobiona zgodnie ze sztuką tego fachu ma chronić jedynie PRZESTRZEŃ PASAŻERSKĄ !!!

strefy zgniotu zmieniają się nieznacznie i w żaden sposób nie mają wpływu na bezpieczeństwo osób poza autem, bo sory ale jak ktoś ma dostać autem,

które leci z prędkością dozwoloną (dach, drzwi, konstrukcja przestrzeni pasażerskiej) nie ugnie się pod masą człowieka na tyle żeby wpływ miała mieć na to klatka.

natomiast jak wypadek jest powyżej dozwolonych prędkości i rozsądku czyjegokolwiek to człowiek w spotkaniu z samochodem i tak nie ma szans na przeżycie.... a poprawia się jedynie bezpieczeństwo osób w samochodzie.

 

 

Starczy czy mam się zagłębiać w warunki techniczne (i wyposażenie pojazdu gdzie nie ma słowa o takiej rzeczy jak klatka) albo przepisy homologacyjne?

 

skoro nie ma o tym słowa to chyba nie wpływa na "zmianę warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji" ?!

tak jak i choinka zapachowa na lusterku czy nawigacja przyklejana do szyby...

 

"W razie wprowadzenia zmian w typie pojazdu, przedmiocie wyposażenia lub części wpływających na zmianę warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji

 

nie zmieniamy typu samochodu (dalej jest osobowy z inną jedynie liczbą miejsc)

co uznajemy za przedmiot wyposażenia? - głośniki dodatkowe? trójkąt? apteczkę? dywaniki pod nogi?

 

bądźmy poważni....

 

chcesz Psuju to wkleję ci szkielet budowy klatki bezpieczeństwa i punktów jej mocowania do nadwozia, oraz warunki które musi spełniać, bardziej rygorystyczne to nie są nawet przepisy dotyczące montażu siedzeń w miejscach fabrycznych w busach....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bądźmy poważni....

 

No właśnie...

co uznajemy za przedmiot wyposażenia? - głośniki dodatkowe? trójkąt? apteczkę? dywaniki pod nogi?

 

Bądźmy poważni... Zostawię to bez komentarza. Mam tylko nikłą nadzieję, że jednak nie jesteś diagnostą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A moim zdaniem warto podjąć tą dyskusję. Nie każdy ma czas i ochotę czytać posty sprzed 5 lat. Odświeżmy to trochę. Przyznam, że chciałbym się pokusić o obiektywną ocenę tego stanu rzeczy i uważam, że uwagi bombela nie są takie całkiem trywialne i banalne.

Podejmij Psuj rękawice i pogadajmy.

Właśnie - taka nawigacja na szybę... Niby to nic takiego... A jak kogoś zabije w trakcie wypadku? Chyba nie jest to takie całkiem wyssane z palca, skoro w kolebce motoryzacji (USA) w wielu stanach stosowanie NAVI na szybie jest właśnie zakazane!

 

Czy istnieje zapis mówiący wprost o zakazie stosowania klatki w aucie? Bo przyznam, że to, że będzie zagrażać w ruchu to faktycznie jest trochę interpretacyjne...

 

Chętnie poczytam merytoryczną dyskusję - nie docinki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie jest to takie całkiem wyssane z palca, skoro w kolebce motoryzacji (USA) w wielu stanach stosowanie NAVI na szybie jest właśnie zakazane!

 

A u nas nie jest?

 

Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby

korzystanie z niego:

5) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się

urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej

obserwowaniu;

 

Na dobra sprawę przepis jest tak skonstruowany, że umieszczenie navi na szybie można uznać za ograniczenie pole widzenia kierowcy.

 

A między navi a klatką chyba różnica jest? prawda? Choćby taka, że navi nie ingeruję w konstrukcje pojazdu i narusza warunków homologacji. Nie mam nic przeciwko takiemu doposażaniu pojazdów, ale powinny one być przewożone na lawetach i uczestniczyć tylko w rajdach. A mając rejestrację wyjeżdżają legalnie na drogi.

 

uważam, że uwagi bombela nie są takie całkiem trywialne i banalne.

 

A ja rak uważam. Dla mnie są to wypowiedzi w stylu "będę miał bo ktoś ma i cały świat tez ma, więc ja tez mogę".

 

Czy istnieje zapis mówiący wprost o zakazie stosowania klatki w aucie?

Wiemy, że jest wiele kwestii w których nie ma kategorycznego zakazu ale to wcale nie znaczy, że co nie jest zabronione jest dozwolone. Pierwszy z brzegu przykład samochodu pięcioosiowego, przyczepy czteroosiowej - to, że nie ma ich w warunkach technicznych to nie znaczy, że można je rejestrować bez odstępstwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chętnie poczytam merytoryczną dyskusję - nie docinki.

 

ja też chętnie podyskutuje, dlatego się tu zalogowałem!

ale mając takie podejście jak Psuj, to... ach szkoda gadać....

pasuje tu tylko jedno określenie "nadgorliwość gorsza od faszyzmu..."

 

Pokaż mi choć jeden przepis zabraniający montowania urządzeń poprawiających bezpieczeństwo... takich jak np. klatka...

Idąc twoim tropem myślenia każesz ludziom wymontowywać poduszki powietrzne, bo jak nie będą mieli zapiętych pasów to im kręgosłup złamie?! (znam osobiście taki przykład)

a może jak potrącisz pieszego i ten wlatując Ci przez przednią szybę zasłoni Ci widoczność,

po czym uderzysz w słup lub w drzewo i też np. Air-Bag gdy wtedy wystrzeli narobi szkody pieszemu znajdującemu się w Twoim aucie...

 

czy aby nie jest to zbytnia nadinterpretacja i pospolita nadgorliwość z Twojej strony?!

 

ja nie twierdze że będę tak jeździł bo inni jeżdżą, ale mam takie auto którego używam raz, dwa razy do roku i zazwyczaj na różne imprezy przyjeżdża na lawecie, ale nie mogę go wyrejestrować, gdyż w tym kraju są chore przepisy, a skoro jest zarejestrowane to MUSI mieć OC, a do zawarcia umowy OC jest WYMAGANY przegląd techniczny !!!

 

z drugiej strony, myśleliście kiedyś dlaczego samochody czołówki polskich rajdowców są/zawsze były zarejestrowane poza granicami kraju???

może po prostu dlatego że interpretacja przepisów w naszym kraju jest dowolna?!

i np. Pan Kaziu, czy taki Psuj nie wydadzą P bo oni rozumieją to tak a nie inaczej....

 

dlatego chciałbym podjąć tą dyskusję i przedstawić argumenty logiczne i wysłuchać też podobnych...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

umieszczenie navi na szybie można uznać za ograniczenie pole widzenia kierowcy.

 

Tak jak nalepkę kontrolną i winietki wszelakie ;)

 

dlatego np. w Austrii winietkę przykleja się pod wewnętrznym lusterkiem,

jest za nim schowana i nie ogranicza pola widzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Tak jak nalepkę kontrolną i winietki wszelakie ;)

 

przepraszam bardzo, zarówno winieta jak i nalepka mają być naklejone w pewnych określonych miejscach żeby właśnie nie zasłaniały. A to, że mamy totalną samowolę i fantazję kierowców to juz inna sprawa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i np. Pan Kaziu, czy taki Psuj nie wydadzą P bo oni rozumieją to tak a nie inaczej....

 

Pretensje masz do garbatego, że ma dzieci proste? Napisz do MI o zmianę głupich przepisów. Może Cię posłuchają... A propo's Kaziu to mój ojciec... :D

 

z drugiej strony, myśleliście kiedyś dlaczego samochody czołówki polskich rajdowców są/zawsze były zarejestrowane poza granicami kraju???

może po prostu dlatego że interpretacja przepisów w naszym kraju jest dowolna?!

 

Ot i sedno sprawy. Tylko nie interpretacja a takie przeróbki są u nas zabronione. Za granica podejrzewam tez, tylko np Niemcy mają dużo więcej rodzajów rejestracji niż my, a może u nich łatwiej o odstępstwo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokaż mi choć jeden przepis zabraniający montowania urządzeń poprawiających bezpieczeństwo... takich jak np. klatka...

 

Czytaj poprzednie moje posty...

 

 

Idąc twoim tropem myślenia każesz ludziom wymontowywać poduszki powietrzne, bo jak nie będą mieli zapiętych pasów to im kręgosłup złamie?! (znam osobiście taki przykład)

a może jak potrącisz pieszego i ten wlatując Ci przez przednią szybę zasłoni Ci widoczność,

po czym uderzysz w słup lub w drzewo i też np. Air-Bag gdy wtedy wystrzeli narobi szkody pieszemu znajdującemu się w Twoim aucie...

 

No weź... proszę Cię ... obiecałem Blakopowi, że nie będę zgryźliwy... :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.