Skocz do zawartości

DMC naczepy administracyjne


dudkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Bez przesady. To są dziesiątki homologacji w różnych wariantach i typach - setki, jeśli liczyć wartości podane w widełkach (ja przytoczyłem tylko przykłady "sztywne"). Chochlik to mógłby być w dwóch-trzech pojedynczych rekordach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wasze wyjaśnienia.

Temat powraca jak bumerang. Pierwsza rejestracja i znowu problem z niemieckim DR.

Dwie naczepy Schmitz S01, trzyosiowe z 2006r, PRAWIE takie same nr VIN 17 cyfra 1 i 2. Tym się rużnią.

To w teorii bo w:

Naczepa 1- w DR masa własna 27 000 kg, dmc 39000 kg , naciski 24000 kg. Na tabliczce dmc a/k - 35000/39000 kg, naciski a/k 24000/27000 kg, nacisk na siodło 11000/15000.

Naczepa 2 - w DR masa własna 6550, dmc 27000 kg, naciski 27000 kg. Na tabliczce dmc a/k - 35000/39000 kg, naciski a/k 24000/27000 kg, nacisk na siodło 11000/15000.

No i problem w WK bo dmc w DR 27000 a/k (musi badanie być poprawione na 27000) po rozmowie telefonicznej narazie się zastanawiają :D

Ja obstawiam że szwabisku się pomyliło, a WK , że tak ma być. :cool: Nie wspomne już o liezingu co za cyrki odstawia. ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(....)

nacisk na siodło 11000/15000.

(....)

nacisk na siodło 11000/15000.

(...)

;D

Mała poprawka - pewnie miało być 11000/12000

A z resztą się zgadzam - WK czasami uważą że u Niemców "Ordnung muss sein" - ale niestety to nie prawda :ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 years later...

Rozmów o dmc naczepy było całe mnóstwo, wiem... :)

Ale...

Powiedzcie, jaka będzie dmc naczepy, która na tabliczce ma takie dane:

 

Pierwszy rząd - 39000/ 9000/9000/9000

Drugi rząd - 39000/8000/8000/8000

A na końcu jedna wartość - 15000

 

8000 x 3 + 15000= wychodzi mi 39000 kg

 

A Wam jak wychodzi? :-D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 years later...

Naczepa 3-osiowa Kassbohrer LB3E, sprowadzona z Niemiec do rejestracji w PL. Dane z dowodu:

F1 -48000

F2 -42000 

G -12520

Dane z tabliczki: 

42000 / O 18000 / 1-8000/ 2-8000/ 3-8000/ T-24000

48000/ O 48000/ 1-18000 / 2-10000/ 3-10000/ T-30000

Axle load 30000

5th wheel 18000

Gross weight 48000 

Klient będzie wnioskował o odstępstwo na naciski do 10 t. 

Pytanie: badanie techniczne z wynikiem negatywnym? Jakie dmc wpisać przy badaniu? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, JusLew napisał:

Pytanie: badanie techniczne z wynikiem negatywnym?

A niby czemu? Ograniczasz do parametrów administracyjnych jeśli trzeba i tyle.

 

2 godziny temu, JusLew napisał:

Jakie dmc wpisać przy badaniu? 

42 t.

Edytowane przez aboz
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykłady wyznaczania dopuszczalnych mas i nacisków

Przykład 1.
Naczepa ciężarowa 3-osiowa

Rozstaw osi:
1-2: 1,41m; 2-3: 1,31m
W dowodzie rejestracyjnym niemieckim:
F1: 41000 kg,
F2: 40000 kg.

Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U.2016 r. poz. 2022 t.j. z dnia 15 grudnia 2016 późn. zm.):

§5.
1. Dopuszczalny nacisk osi nie może przekraczać w przypadku:
3) grupy osi składającej się z trzech osi nienapędowych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości (d) między osiami składowymi:
a) nie większej niż 1,30 m (d ≤ 1,30) - 21 ton,
b) większej niż 1,30 m i nie większej niż 1,40 m (1,30 < d ≤ 1,40) - 24 tony,
c) większej niż 1,40 m i nie większej niż 1,80 m lub w przypadku pojazdów, o których mowa w § 4 ust. 2, nie większej niż 2,00 m (1,40< d ≤ 1,80 lub 2,00) - 27 ton;

3. W przypadku różnych odległości (d) między osiami składowymi wchodzącymi w skład tej samej grupy osi, dopuszczalny nacisk grupy osi nie może przekraczać wartości dopuszczalnej określonej w ust. 1 dla najmniejszej odległości (d) między osiami składowymi.
    

Dane do obliczenia DMC naczepy na podstawie powyższych przepisów:

  • dopuszczalny nacisk grupy osi wynosi 24 tony,
  • stanowi to 89% nacisku maksymalnego grupy osi,
  • nacisk maksymalny na sworzeń królewski to 14 ton więc 89% z 14 ton to 12,5 tony, w sytuacji gdy nie mamy potwierdzenia producenta o możliwości nierównomiernego obciążania naczepy najbezpieczniej (nie wynika to z przepisów ale przemawiają za tym względy bezpieczeństwa) jest przyjąć taką właśnie wartość i podać tę informację w uwagach.

Rozwiązanie:

DMC naszej naczepy to 12,5 t + 24 t = 36,5 t

DMC wyliczasz

Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U.2016 r. poz. 2022 t.j. z dnia 15 grudnia 2016 późn. zm.):

§5.
1. Dopuszczalny nacisk osi nie może przekraczać w przypadku:
3) grupy osi składającej się z trzech osi nienapędowych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości (d) między osiami składowymi:
a) nie większej niż 1,30 m (d ≤ 1,30) - 21 ton,
b) większej niż 1,30 m i nie większej niż 1,40 m (1,30 < d ≤ 1,40) - 24 tony,
c) większej niż 1,40 m i nie większej niż 1,80 m lub w przypadku pojazdów, o których mowa w § 4 ust. 2, nie większej niż 2,00 m (1,40< d ≤ 1,80 lub 2,00) - 27 ton;

3. W przypadku różnych odległości (d) między osiami składowymi wchodzącymi w skład tej samej grupy osi, dopuszczalny nacisk grupy osi nie może przekraczać wartości dopuszczalnej określonej w ust. 1 dla najmniejszej odległości (d) między osiami składowymi.
    

Dane do obliczenia DMC naczepy na podstawie powyższych przepisów:

  • dopuszczalny nacisk grupy osi wynosi 24 tony,
  • stanowi to 89% nacisku maksymalnego grupy osi,
  • nacisk maksymalny na sworzeń królewski to 14 ton więc 89% z 14 ton to 12,5 tony, w sytuacji gdy nie mamy potwierdzenia producenta o możliwości nierównomiernego obciążania naczepy najbezpieczniej (nie wynika to z przepisów ale przemawiają za tym względy bezpieczeństwa) jest przyjąć taką właśnie wartość i podać tę informację w uwagach.

Rozwiązanie:

DMC naszej naczepy to 12,5 t + 24 t = 36,5 t

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, Janusz72 napisał:

nacisk maksymalny na sworzeń królewski to 14 ton więc 89% z 14 ton to 12,5 tony, w sytuacji gdy nie mamy potwierdzenia producenta o możliwości nierównomiernego obciążania naczepy najbezpieczniej (nie wynika to z przepisów ale przemawiają za tym względy bezpieczeństwa) jest przyjąć taką właśnie wartość i podać tę informację w uwagach.

Kim Ty jesteś żeby ograniczać klientowi użytkowanie pojazdu? Może zamierza przewozić ładunek który nie daje się rozłożyć równomiernie. Rozporządzenie na ten temat milczy a tu proszę Pan diagnosta stawia się ponad ministra. Może zaczniemy decydować w jakich godzinach dany pojazd może się poruszać. Robimy badanie naczepy, ograniczamy nacisk osi więc DMC= MMC - masa zdjęta z osi. Przypominam że badamy naczepę więc wywody o DMC zestawu mnie nie interesują, może klient dysponuje ciągnikiem który zaprzecza zasadom grawitacji. Jak producent ustali nacisk na siodło 100t to nic mi do tego. Dla diagnosty ważny jest nacisk osi, podobnie na drodze OKRD nie będzie stawiał wagi na siodło ciągnika tylko pod koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Janusz72 napisał:

Dane do obliczenia DMC naczepy na podstawie powyższych przepisów:

  • stanowi to 89% nacisku maksymalnego grupy osi,
  • nacisk maksymalny na sworzeń królewski to 14 ton więc 89% z 14 ton to 12,5 tony, w sytuacji gdy nie mamy potwierdzenia producenta o możliwości nierównomiernego obciążania naczepy najbezpieczniej (nie wynika to z przepisów ale przemawiają za tym względy bezpieczeństwa) jest przyjąć taką właśnie wartość i podać tę informację w uwagach.

"na podstawie powyższych przepisów" 
A skądżeś Ty Janusz wziął  te 89%   i jeszcze do tego te wyliczenia ? 
Z którego to rozporządzenia są te wytyczne? 
I dlaczego śmiesz podważać homologację producenta  który ustalił, że jego naczepa wytrzyma 30t nacisku na sprzęg.
 
Na TZ producent podaje. 

Cytat

7) w przypadku przyczepy i naczepy, maksymalne obciążenie pionowe na urządzenie sprzęgające;

Ale nasze przepisy nie ograniczają ADMINISTRACYJNIE tego nacisku. 

Kolejna sprawa to bierzesz się za jakieś liczenie procentów nie wiadomo skąd, bo przypuszczam, że nawet pojęcia nie masz ile jest rodzajów urządzeń sprzęgających. 
I gwarantuje Ci, że ciągnik 4 osiowy nie ma takiego samego siodła jak ciągnik 2-osiowy. 

Proszę, to jest katalog dostępnych urządzeń sprzęgających dla VOLVO
image.png.f1b9e5bb8d216e2b70b4ae2757a8514b.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozmawiamy o uciągu , a o DMC naczepy

Ja nic nie ograniczam stanowią o tym przepisy administracyjne dla każdego  kraju które ustalają dany parametr .

Nawet ITS poruszał to na szkoleniu , a informacja zawarta jest w informacjach technicznych jak ktoś jest pod patronatem

 

Edytowane przez Janusz72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co byś nie wpisał i tak ogranicz klienta DMC zestawu 40 ton / 42 w transporcie inter modularnym  

Chyba że ma odstępstwo to może ciagnąć zestaw nawet do 100 ton

 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Janusz72 napisał:

Ja nic nie ograniczam stanowią o tym przepisy administracyjne dla każdego  kraju które ustalają dany parametr .

To zacytuj polski przepis, na podstawie którego wpisujesz mniejszy nacisk na sprzęg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Janusz72 napisał:

Ja nic nie ograniczam

Zaprzeczasz sam sobie

 

6 godzin temu, Janusz72 napisał:

nacisk maksymalny na sworzeń królewski to 14 ton więc 89% z 14 ton to 12,5 tony

 

 

3 godziny temu, Janusz72 napisał:

Co byś nie wpisał i tak ogranicz klienta DMC zestawu 40 ton / 42 w transporcie inter modularnym  

Nie dyskutujemy o zestawie tylko o DMC naczepy  które nie jest określone przepisami. Jak zjawi się na badaniu koń to będziesz mu ustalał DMC zestawu.

Pewnie że rozłożenie ładunku ma znaczenie dla bezpieczeństwa, tylko to nie rola diagnosty. Diagnosta ma się trzymać przepisu, ITS jest instytucją która może mieć wpływ na treść rozporządzenia i tam niech temat drąży, żeby w rozporządzeniu znalazł się zapis o DMC naczepy, ale oni wolą szkolić bo diagności im za to płacą, tylko te ich interpretacje nie zawsze idą w parze z rozporządzeniem. Jak załatwią żeby w rozporządzeniu znalazł się § określający dopuszczalny nacisk na siodło to będę się do niego stosował i ograniczał. W obecnym stanie prawnym to nasuwa się pytanie, czy ITS robi cokolwiek aby mieć wpływ na treść przepisów czy może ma na to wywalone, a może w ministerstwie mają w d co sądzi ITS.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Janusz72 napisał:

(nie wynika to z przepisów ale przemawiają za tym względy bezpieczeństwa

I tak rodzą się herezje po których czkawki dostaję .

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.