Skocz do zawartości

Ograniczniki prędkości - 1 stycznia 2008 ?????


Darek :-)

Rekomendowane odpowiedzi

Nie interesuje nas grupa pojazdów tylko konkretny pojazd o konkretnym numerze VIN/nadwozia/podwozia/ramy. Po drugie prędkość dla autobusów przewidziano na 100 km/h i czego się tu cieszyć jak większość przekracza 100 i nawet wynosi 134 km/h. Do poprawki.

 

Panowie konsultowaliśmy się ogromną rzeszą prawników. Już widzimy że przepisy polskie są odmienne od przepisów unijnych ale musimy działać w oparciu głownie o nasze.

 

Zamieszczamy kolejną wersję roboczą. Osobno będzie wersja nie dotyczy. Zerknijcie na to prosimy czy coś jeszcze dostrzegacie.

 

Doszły przepisy prawne to regulujące oraz zakres pojazdów.

 

Nadal zastanawiamy się nad pojazdami specjalnymi w transporcie drogowym, gdyż jeden z prawników ma wątpliwość. Dlatego poruszone zostanie to na spotkaniu prawników pod koniec stycznia. Co do pozostałej treści osoby z którymi się konsultowaliśmy są zgodne na tym etapie.

 

PS.1. zanim zadacie pytanie przeczytajcie art. 3 ust. 1 pkt 3 z 2004r.

PS.2. Jak widać ekipa zakończyła prace po 2 w nocy.

PS.3. Jak można stworzyć przepis nad którego zrozumieniem siedzimy od początku grudnia, nie rozumiem. W dodatku sam widzę 2 niezgodności między dyrektywą a tłumaczeniem w ustawie i napewno ktoś to kiedyś zaskarży. No ale my lubimy ostatnio być pozywanie do Trybunału Europejskiego. W dodatku ktoś jeszcze dostrzegł trzecią nieścisłość w naszym przepisie w stosunku do dyrektywy. Ale nie mieszajmy czas w końcu zakończyć temat ograniczników, tak więc jest to już mamy nadzieję bliżej niż dalej.

 

DOPISANE: 31.01.2008r. - wstępnie wyskakują pojazdy specjalne.

Samochody ciężarowe - ograniczniki prędkości - v.1.4.pdf

Autobusy - ograniczniki prędkości - v.1.4.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 309
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • boden

    31

  • Norbert Jezierski

    26

  • Bogusław Maćkowski

    25

  • Psuj

    20

Dziwnie się tworzy u nas przepisy , skoro nawet prawnicy mają kłopoty z ich interpretacją .

A co my biedni diagności mamy począć .

Dobrze że jest te forum , współczuję tym co nie mają takich możliwości uczestnictwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak mozna stworzyc przepisy i wydawałoby sie jasne :D w gdy zderzaja sie z rzeczywistoscią to wychodzi że to jeden wielki bubel. :shock: Ale to diagnosci muszą sie martwic !!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najważniejsze, że jako tako podsumowaliśmy temat. Prace (teoretycznie) zakończone, piffffko wypite - teraz trzeba czekać na następne kwiatuszki, które zaburzą sielankowy charakter dzisiejszej soboty :D

Może znów ktoś się czegoś doszuka ?

 

Unijne przepisy nie są tak dziwne - nasze tak. Wychodzi na to, że nie umiemy nawet tłumaczyć unijnych aktów prawnych. :nook

 

Ale cóż - jest jedna dobra strona tego całego zamieszania. Dziwne to, ale plusów trzeba szukać we wszystkim ....

Jaka ? Ano taka, że im większe zawirowania w przepisach, tym forum jest bardziej popularne :ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze że jest te forum , współczuję tym co nie mają takich możliwości uczestnictwa.

Ci biedacy poprostu żyją jak w Matrixie - w nieświadomości (czytaj niewiedzy) :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym nazwał to inaczej - ci panowie żyją w niewiedzy bo tak jest im wygodniej wykonywać badania techniczne pojazdów - kto za dużo wie - dużo się czepia i ma dużo negatywów .

A wiemy przecież ,że nie wiedza nie zwalnia z odpowiedzialności za wykonane badanie - ale może sie uda i jakoś to będzie -klijent zadowolony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. TAkie pytanko do starej gwardi. Pojawia sie pojazd DMc powyzej 12T ze starym dowodem rejestracyjnym, rok produkcji pojazdu 1985,ale data pierwszej rejestracji w dow.rej. to 2002-05-04. W dowodzie rej. wpisane jest data I-wszej rej w kraju a nie jest wpisana data I-wszej rejestracji za granica a zrozumowania wynika ze go nie obowiazuje bo to jest rocznik 1985 (czyli kiedus tam mógł byc zarejestrowany np. 1985-03-20) nie podlega. Zadzwoniłem do WK z pytanie czy moga wpisac date I-wszej rejestracji tak jak to teraz obowiazuje czyli 01-01-1985 (w przypadku w którym nie mogli by ustalic) a oni ze nie mogoą bo rejestracja nastapiła na starych zasadach./ Pytanie jak postepujecie w takim przypadku :shock::shock:

 

PS .Klient dostał N

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam . Servisy Tachografów wystawiaja zaświadczenia odnosnie ograniczników prędkości koszt takiego zaswiadczenia to 300 zł, natomiast montaz ogranicznika 1800 zł.

Spotkałem sie z czyms takim ze w autach 2-3 letnich na tabliczce znamionowej widniej zapis V -MAX 90 Km/h . Czy taki zapis wystarczy czy i tak rządacie zaswiadczen ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DMc powyzej 12T ze starym dowodem rejestracyjnym, rok produkcji pojazdu 1985,ale data pierwszej rejestracji w dow.rej. to 2002-05-04. W dowodzie rej. wpisane jest data I-wszej rej w kraju a nie jest wpisana data I-wszej rejestracji za granica

 

Proponuję klientowi by nie odpuścił i dokonał wpisu daty I rej. za granicą. Jest to konieczne w nowym dowodzie rejestracyjnym. Może być ciężkie do ustalenia gdyż datę za granicą zna organ, który po raz pierwszy rejestrował pojazd i trzeba dotrzeć od urzędu do urzędu gdzie pojazd był rejestrowany. Jak ma kartę pojazdu polską będzie to proste jak nie to współczuje.

Datę 01.01.roku produkcji wpisuje się wyłącznie wtedy, gdy pojazd pochodzi z kraju gdzie nie ma daty pierwszej rejestracji np. USA. Jak był w Niemczech to ma pecha i DMC >12T I rej. 1992r. musi posiadać ogranicznik.

 

na tabliczce znamionowej widniej zapis V -MAX 90 Km/h

Nie wystarczy. Dyrektywa europejska dokładnie określa wzór tabliczki i to co na niej musi być.

 

Jest to opisane na ostatnim wzorze v.1.4. W kolejnej wersji będzie dokładnie przeskanowany wzór tabliczki i co na niej musi być. Oprócz tabliczki musi być zaświadczenie patrz pkt. 8.1.14.3 i 4.

 

A teraz informacje wstępne po spotkaniu radców prawnych będących przedstawicielami wszystkich województw.

 

Z trzech wątpliwości pozostały dwie.

1) uznano, iż pojazdy specjalne w transporcie drogowym nie muszą posiadać ograniczników prędkości powołując się na wymóg z art. 66 ust. 1a iż dotyczy autobusów, sam. ciężarowych i ciągników samochodowych i przepis przejściowy dotyczy tej grupy pojazdów. Ponadto przychylono się do interpretacji, iż ust. 1b czyta się oddzielnie tzn. pojazdy specjalne i oddzielnie lub do celów specjalnych resortu.

 

2) Na 99% odpowiednio pojazdy DMC 5T i 7,5T bez względu na datę pierwszej rejestracji tj. także przed 1988r. - w zasadzie te pojazdy konstrukcyjnie nie rozwiną tej prędkości co będą musiały udokumentować.

 

3) Wątpliwość dotyczy zgodności zapisu o robotach publicznych w stosunku do zapisu usługi publiczne dosłownie z Dyrektywy Europejskiej. Firmy wystawiające takie zaświadczenia muszą bowiem udokumentować zatrudnianie bezrobotnych na okres 6 miesięcy i to jest robotą publiczną w myśl ustawy o przeciwdziałaniu bezrobociu, gdyż jako jedyna ustala definicję robót publicznych.

 

Wstępnie wiadomo, iż w ciągu najbliższych dni rozpocznie się egzekwowanie przepisu na drodze po ustaniu powyższych wątpliwości. W pozostałych dotychczasowych ustaleniach nad którymi pracowaliśmy od grudnia wszyscy biorący udział w konsultacjach są zgodni.

 

Większość organów administracyjnych uznała, w zakresie pisma MI, iż nie będzie wystawiać żadnych ograniczeń prędkości ze względu na stan techniczny ponieważ zły stan techniczny to negatywny wynik badania. Organ administracji publicznej nie posiada uprawnień do odstępstw od warunków technicznych a ograniczenie prędkości nie zwalnia od obowiązku montażu ogranicznika. Zwalnia wyłącznie nie rozwijanie prędkości i to nie na drodze publicznej z art. 20 tylko prędkości o której mowa w art. 66 ust. 1a i zwolnienia z art. 66 ust. 1b tj. prędkości konstrukcyjnej. A przyczyny ekonomiczne nie zwalniają z obowiązku montażu ogranicznika.

 

Od siebie: za swojej kariery branżowej nie pamiętam przepisu, nad którym od 2 miesięcy siedzieliby prawnicy branżowi z całego kraju. :razz:

 

Ale są dobre wieści-wszyscy łącznie z Wami biorą udział w ujednoliceniu normy postępowania. Będziemy egzekwować tylko to czego jesteśmy pewni na 100%. Ważne aby tylko ktoś nie zaczął pisemnie interpretować "ducha ustawy" i tego do czego doszło tylu prawników i konsultantów. :razz:

 

Myślę, że w przyszłym tygodniu powstanie wersja ostateczna i wówczas rozpoczniemy informowanie transportowców by też wiedzieli na czym stoją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Nie wystarczy. Dyrektywa europejska dokładnie określa wzór tabliczki i to co na niej musi być.

 

Jest to opisane na ostatnim wzorze v.1.4. W kolejnej wersji będzie dokładnie przeskanowany wzór tabliczki i co na niej musi być. Oprócz tabliczki musi być zaświadczenie patrz pkt. 8.1.14.3 i 4.

 

 

Numer Dyrektywy dobrze byłoby podać do ogólnej wiadomości, albo chociaż skan wzoru tabliczki i zaświadczenia. :(

I kiedy będzie ta nowa wersja, może coś bliżej wiadomo.

 

Ten pkt. 8.1.14.3 i 4. to w uzasadnionych przypadkach (czytaj ADR, certyfikat bezpieczeństwa...)- nie zawsze? Jeśli źle to poprawcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Informacja dla wszystkich pojazdów

 

Pojazd wyposażony w ogranicznik prędkości musi posiadać tabliczkę informacyjną, która: - zgodnie z pkt 12.4. i 12.9. uzupełnienia 8: Regulaminu nr 89 Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej z dnia 19.06.2007r. nr I. 158, jako aktu przyjętego przez organy utworzone na mocy Traktatów WE/EURATOM i umów międzynarodowych - musi być umieszczona w widocznym miejscu i łatwo dostępnym miejscu w kabinie kierowcy, zawierającą następujące informacje zapisane w wyraźny i nieusuwalny sposób:

- napis „ZAMONTOWANO OGRANICZNIK PRĘDKOŚCI” (lub inny napis o podobnej treści),

- nazwa lub znak towarowy podmiotu odpowiedzialnego za wzorcowanie ogranicznika prędkości (jeżeli występuje),

- okrąg otaczający literę „E”, po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji, oraz numer niniejszego regulaminu, po którym następuje litera „R” oraz

- ustalona prędkość w km/h (i na wniosek w mil/h), przy której pojazd był wzorcowany.

 

Dodatkowe odwołania w aktach prawnych:

DYREKTYWA RADY 92/6/EWG z dnia 10 lutego 1992 r.

DYREKTYWA KOMISJI 2001/11/WE z dnia 14 lutego 2001 r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Informacja dla wszystkich pojazdów

 

Lp. 8.1.14.4. załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2003r. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm.) - diagnosta może zażądać dokumentu potwierdzającego zamontowanie ogranicznika, musi on zawierać następujące informacje:

1) informacja, iż dokument (np. zaświadczenie, certyfikat, informacion, świadectwo montażu itp.) wystawia producent ogranicznika lub jednostka upoważniona przez producenta (nazwa) do montażu i wystawiania zaświadczeń potwierdzających montaż,

2) identyfikacje pojazdu, w którym zamontowano ogranicznik np. numer rejestracyjny lub VIN,

3) numer homologacji wydanej przez (nazwa),

4) dokument wystawiony m.in. w języku polskim,

5) numer homologacji pojazdu wydany przez (nazwa) potwierdzający, iż pojazd ma zamontowany fabryczny ogranicznik prędkości lub zapis w pkt 2 na str. 2 zaświadczenia z btp, iż pojazd nie rozwija określonej prędkości (w takim przypadku diagnosta bierze na siebie odpowiedzialność udokumentowania tego faktu).

6) w uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość uzyskania kopii homologacji lub upoważnienia wydanego przez producenta ogranicznika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak jak napisał ADMIN.

 

chociaż skan wzoru tabliczki i zaświadczenia.

 

W załączeniu przygotowałem scan, który będzie dostępny również na materiałach, które przygotowujemy, tak aby jak po miesiącach zapomnimy temat ogranicznika w jednym miejscu było wszystko.

 

to w uzasadnionych przypadkach (czytaj ADR, certyfikat bezpieczeństwa...)- nie zawsze?

 

A z czego wynika czytaj ADR i Certyfikat bezpieczeństwa? Dokładnie z przepisów, które wymagają by był zamontowany w tej grupie pojazdów ogranicznika, teraz doszła zupełnie nowa grupa pojazdów wynikająca z art. 66 ust. 1a z wyjątkami określonymi w obwieszczeniu Marszałka Sejmu. Jest to tym bardziej poważniejsze, gdyż w tamtych stwierdzamy zgodność z przepisem szczególnym wykonawczym a tu stwierdzamy zgodność z ustawą w dodatku art. 66 czyli określającym wynik badania pozytywny.

 

PS. Proszę doradzać, by kierowcy posiadali przy sobie kserokopie dokumentów dot. ogranicznika na drodze, co by sprawniej kontrola przebiegła.

 

Jeśli znajdziecie jeszcze jakiś przepis dajcie proszę znać ale na moje jak na 1 artykuł w ustawie z 6 dodatkowymi wyjątkami w innych przepisach to i tak dużo.

 

PS. W tym temacie na poszczególnych stronach (str. 6 i 7 u "Leniwca" oraz "SKP-Poznań") znajdują się cytowane dyrektywy i w każdej chwili po zalogowaniu możecie je pobrać.

5ae1a362d87fd_ogranicznik_tabliczkaznakuhomologacyjnego.jpg.758a79c70bce3978975109d86b8819d1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ważne bezterminowo czy co rok

czyli następna zagadka

bo np. właściciel pojazdu dostanie zaświadczenie, że ma ogranicznik w pojeździe potem ten sam ogranicznik zamontuje w następnym, serwis potwierdzi znowu że jest ogranicznik ... i tak na jednym ograniczniku będzie poświadczona cała firma :shock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaświadczenie o ograniczniku jest ważne bezterminowo czy co rok do bt musi być nowe?

No to pytanie z serii ciężkich jest.

 

W sumie przepisy nie określają tego szczegółowo. Mowa jest tylko o zaświadczeniu wystawianym podczas montażu. Rozmawiając z wieloma producentami ograniczników i ich przedstawicielami każdy mówił co innego. Jedni uważają, że zaświadczenia- czytaj dokumenty różnie nazywane- wystawiają co roku inni co 3 lata jeszcze inni tylko po montażu i następne jak zbije się szyba na której naklejają naklejkę-nie obowiązkowa wg polskich przepisów.

 

Nie zmienia to faktu, iż nie znalazłem przepisów zobowiązujących do okresowego przeglądania sprawności ogranicznika, chyba, że producent w zaświadczeniu zaznaczy, iż jest ono ważne terminowo. A może to uczynić skoro jest producentem a nie ma w tym względzie regulacji prawnych, a on może uznać, że jego ogranicznik podlega okresowemu sprawdzeniu.

 

Proszę o łatwiejszy zestaw pytań. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest szansa, że coś drgnie w przepisach i taki akt prawny się pojawi - to są przecież ogromne $ i to na wyciągnięcie ręki :D Znów transportowcy dostaną po czterech literach :(

 

Słowem - słyszałem o loobingu w stronę 2 lat.

Póki co - wg mojego stanu wiedzy - nie ma obowiązku poddawania ogranicznika przeglądom ustawowym, czyli zaświadczenie jest ważne bezterminowo ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[ Dodano: 02-02-2008, 23:59 ]

Dokładnie tak jak napisał ADMIN.

 

 

W załączeniu przygotowałem scan, który będzie dostępny również na materiałach, które przygotowujemy, tak aby jak po miesiącach zapomnimy temat ogranicznika w jednym miejscu było wszystko.

 

 

Czy ta tabliczka to nie jest tylko od samego ogranicznika, a nas interesuje układ pojazd - ogranicznik i wartości po kalibracji

Homologacja również, ale to lepiej wołać zaświadczenie, którego wzoru nie ma i jest problem :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszę , bo czytając kolejny raz o ogranicznikach , mam wątpliwości co do zastosowania ich , tak jak jest w wersji pokazanej , powołując się na pkt 3 ustawy , że autobusy do 5 t i ciężarowe od 3,5 do 7,5 t muszą je mieć bez względu na datę rejestracji .

Dlaczego ? , bo pkt 2 , wskazuje , że autobusy do 10 t , oraz ciężarowe od 3,5 do 12 t muszą je mieć jeśli są rejestrowane od 1.10.2001 r [ nie ma tu określenia np ,autobusy od 5 t do 10 t ], jest natomiast wskazanie , że zastosowanie ich obowiązują od 1.01.2007 r .

Natomiast pojazdy wymienione w pkt 3 zastosowanie obowiązuje od 1.01.2008 r.- myślę , że różnica polega tylko w dacie ich wymagania w zastosowaniu .

Natomiast obowiązek ich posiadania uzależnione jest zgodnie z pkt 2 , czyli rejestrowanych od 1.10.2001 r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego ?
Dlatego:

(Dz. U. z 2004 r. Nr 92, poz. 884)

Art. 3. 1. Przepis art. 66 ust. 1a ustawy, o której mowa w art. 1, w stosunku do:

3) autobusu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ale nie przekraczającej 7,5 t, i ciągnika samochodowego, dla którego dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów wynosi powyżej 3,5 t, ale nieprzekraczającą 7,5 t, nie dotyczy pojazdów wykorzystywanych w krajowym transporcie drogowym, niezarobkowym krajowym przewozie drogowym oraz w międzynarodowym transporcie drogowym i niezarobkowym międzynarodowym przewozie drogowym na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej - do dnia 1 stycznia 2008 r.

 

Nie ma tu mowy o dacie I-szej rejestracji tylko o DMC.

 

Potwierdza to również Obwieszczenie Marszałka Sejmu Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 w art. 2 pkt 29 i 36.

 

Przypominam, iż przepis obowiązuje od chwili opublikowania tj. od maja 2004r. ( a nie od 2007r. czy innej daty) wszystkich pojazdów o DMC poniżej 5T i 3,5-7T a tylko wyjątek dotyczy pojazdów używanych w transporcie drogowym, które mają taki obowiązek od 01.01.2008r. Przy okazji nie ma tu przywołania pojazdów, o których mowa w pkt 1 i 2 a więc mowa jest o odrębnej grupie pojazdów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem to jest tu "byk" - tak jak było kiedyś z terminem następnego badania nauki jazdy, raz było rok punkt niżej pół roku.

I teraz jest to samo. Punkt 3 wyklucza się z punktem 2 -a jak są dwa przepisy niezgodne to idzie się na rękę klientowi.

Ja tak to rozumiem.

A jak dotyczyć ma wszystkiego, to wystarczyło napisać np. dotyczy wszystkich autobusów, a nie pisać bzdety, a my i nie tylko musimy się z tym "męczyć" i dochodzić co ustawodawca miał na myśli. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie miałbym takie samo zdanie jak bym dodał, że dyrektywa unijna mówi o pojazdach od 1988r. Jednak Polska wprowadziła sobie dodatkowe obostrzenie dla pojazdów 5 i 7,5T bez ograniczeń rejestracji. Ktoś wyszedł z założenia, że te pojazdy nie rozwiną prędkości powyżej 90 km/h i pewnie w większości tak będzie.

 

Prosze nie pytać o logikę bo bardziej pilnujemy brd przed pojazdami 5T niż 40T ale wszyscy prawnicy z którymi się konsultuje zgodnie przeczytali przepis czytając językiem prawniczym i wyszło jak wyszło.

 

Ale MI pierwszy raz dało projekt ustawy o dopuszczeniu do ruchu do konsultacji naprawdę społecznej i może zawczasu usłyszy pewne uwagi, które mogłyby negatywnie wpłynąć na jasność przepisu i być może w końcu je uwzględni. Nie zrobiono tego z ogranicznikiem i efekt jest taki jaki jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ale MI pierwszy raz dało projekt ustawy o dopuszczeniu do ruchu do konsultacji naprawdę społecznej i może zawczasu usłyszy pewne uwagi, które mogłyby negatywnie wpłynąć na jasność przepisu i być może w końcu je uwzględni. Nie zrobiono tego z ogranicznikiem i efekt jest taki jaki jest.

:shock:

Nie wierzę. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam zdjęci tabliczki znamionowej do samochodu DAF XF 105 z 2008r. Nie ma przy znaku homologacji prędkości.

5ae1a3640eabd_Obraz036.jpg.fb057e8b7e84b20b4a147520340f64eb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DAF czesto umieszcza naklejke na szybie drzwi kierowcy z podana predkoscia ale tam tez nie ma znaku homologacji. Mozna by chyba uznac ze skoro caly pojazd został zhomologowany to zamontowany tam przez producenta ogranicznik tez musiał mieć homologację

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.