Skocz do zawartości

Pierwsze badanie taksówki - martwy przepis ?


Czesław Wróblewski

Rekomendowane odpowiedzi

Pierwsze badanie taksówki – martwy przepis ?

 

Jako nowicjusz forum dyskusyjnego, strony internetowej firmy NORCOM, przedstawiam Panom diagnostom następny, moim zdaniem ważny problem pod dyskusję :

 

Pierwsze badanie techniczne taksówki, to martwy przepis – dlaczego ?.

 

Zgodnie z art. 81 ust. 2 obowiązującej ustawy – Prawo o ruchu drogowym, pierwsze badanie techniczne pojazdu przeprowadza się przed pierwszą rejestracją . Badaniu temu nie podlega nowy pojazd, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca z obowiązku homologacji, z wyjątkiem m. in. taksówki osobowej.

 

Z w/w artykułu jednoznacznie wynika, że jeżeli nowy pojazd samochodowy , zostanie odpowiednio wyposażony, oznakowany i przystosowany do przewozu osób za ustaloną na podstawie taksometru opłatą ( definicja taksówki ) to najpierw musi odwiedzić stację kontroli pojazdów, w celu wykonania pierwszego badania technicznego, po którym dopiero może być zarejestrowany.

 

Otóż z całą odpowiedzialnością stwierdzam, że na pewno do stacji kontroli pojazdów, na pierwsze badanie techniczne przed jego pierwszą rejestracją nie przyjedzie nowy pojazd samochodowy przeznaczony, jako taksówka osobowa, ponieważ wynik badania pojazdu powinien być zawsze negatywny.

 

Jeżeli zapytamy dlaczego ? To musimy odpowiedzieć sobie na dwa następujące pytania :

 

Jakie warunki powinien spełnić przedsiębiorca aby mógł uzyskać licencję na wykonywanie transportu drogowego taksówką ?

 

Zgodnie z przepisami ustawy o transporcie drogowym ( Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2088 z późn. zm. ) licencja na wykonywanie transportu drogowego taksówką zostanie wydana przedsiębiorcy jeżeli spełni szereg warunków , w tym posiada odpowiednio oznakowany i przystosowany do tego transportu pojazd samochodowy. Jednym z warunków jest posiadanie w pojeździe zalegalizowanego przez Urząd Miar taksometru. Czy pojazd jest właściwie przystosowany i oznakowany do świadczenia tych usług oraz czy posiada zalegalizowany taksometr, te warunki ustala diagnosta na podstawie § 24 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ( Dz. U. Nr 32, poz. 262 z późn. zm. ) .

 

Kiedy właściciel pojazdu może uzyskać świadectwo legalizacji taksometru ?

 

Z rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 czerwca 2003r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne ( Dz. U. Nr 108, z dnia 26 czerwca 2003r. poz. 1014 ) wynika, że warunkiem przeprowadzenia przez Urząd Miar legalizacji zamontowanego w pojeździe taksometru oraz wydania świadectwa legalizacji taksometru jest to, że w świadectwie tym muszą znajdować się następujące zapisy : nazwisko i imię przedsiębiorcy, adres firmy lub adres jego zamieszkania oraz marka i numer rejestracyjny pojazdu , którym świadczone będą usługi przewozowe osób.

 

Z powyższych ustaleń jednoznacznie wynika, że nowy pojazd samochodowy, który został przystosowany do świadczenia usług transportowych w zakresie przewozu osób taksówką, w pierwszej kolejności musi być zarejestrowany. Następnie należy go odpowiednio oznaczyć i wyposażyć m. in. w zalegalizowany przez Urząd Miar dla tego pojazdu taksometr. Po tych czynnościach pojazd jest kierowany do stacji kontroli pojazdów na dodatkowe badanie techniczne w celu potwierdzenia przez diagnostę, że spełnia on dodatkowe warunki techniczne - dotyczące pojazdów przystosowanych jako taksówka osobowa.

 

Dopiero po wpisie przez organ rejestrujący do dowodu rejestracyjnego pojazdu oznaczenia „TAXI” , właściciel pojazdu może uzyskać licencję na przewóz osób taksówką.

 

W związku z powyższym, jeżeli nowy pojazd samochodowy, przeznaczony jako taksówka osobowa , przed jego pierwszą rejestracją , przyjedzie do stacji kontroli pojazdów na pierwsze badanie techniczne z nie zalegalizowanym taksometrem, to otrzyma negatywny wynik badania technicznego.. Przepis ten moim zdaniem jest nieetyczny, ponieważ naciąga właścicieli pojazdów na nieuzasadnione koszty związane z opłatą, za z góry negatywny wynik pierwszego badania technicznego taksówki .

 

Jeżeli diagnosta wykonał kiedykolwiek pierwsze badanie techniczne taksówki z wynikiem pozytywnym to działał niezgodnie z prawem.

 

Mając na uwadze nowy projekt ustawy o dopuszczaniu pojazdów do ruchu, uważam, że w art. 55 ust. 3 pkt 1, powinien zostać skreślony zapis – pierwsze badanie techniczne taksówki osobowej.

 

Niniejsze wywody przesyłam Panom diagnostom i nie tylko diagnostom do wiadomości i podjęcie ewentualnej dyskusji na ten temat. Ja jako autor tego tematu , co wiem napisałem i uprzejmie informuję, że nie będę brał udziału w ewentualnej na ten temat dyskusji.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.