Skocz do zawartości

moc znamionowa a moc użyteczna


fox

Rekomendowane odpowiedzi

Mam pytanie: czy moc użyteczna pojazdu jest taka sama jak moc znamionowa?

Jeśli nie, to jak ją ustalić? Wiem, że można zrobić badanie pojazdu na hamowni, ale czy dokument wystawiony przez taką firmę jest podstawą dla nas do honorowania.

Zadaje te pytanie ponieważ w przepisach homologacyjnych jest użyte wyrażenie "moc użyteczna nie większa jak...."

Może zdarzyć się sytuacja, że z dokumentów producenta silnika wynikać będzie moc znamionowa większa niż ustali to np. ekipa na hamowni - co wtedy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tej pory spotykałem się z określeniem różnej mocy dla tego samego silnika . Spowodowane to było zależnością od obrotów . Czyli różna moc ,przy różnych obrotach.

Dlatego ,w katalogach , określają moc ze wskazaniem przy jakich obrotach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie nie zebo - co prawda "technicznym" na tym forum nie jestem, ale na tyle sie orientuję, że nie tyle chodzi o moc przy danym momencie obrotowym, co o miejsce liczenia mocy (jeśli można takiego określenia użyć). A mianowicie inną moc ma silnik na "wyjściu z silnika", czyli powiedzmy na wale, a inną jeśli będziemy ja liczyć już na kołach z uwzględnieniem wszystkich oporów, przełożeń po drodze. Tak mi to łopatologicznie kiedyś wyłożono, ale chętnie wysłucham mądrzejszych kolegów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moc znamionowa (nominalna) - moc użyteczna gwarantowana przez wytwórcę dla określonych warunków pracy silnika; zwykle jednocześnie podaje się znamionową prędkość obrotową.

Moc użyteczna - jest to moc która może być przekazana odbiornikowi mocy w dowolnych warunkach pracy silnika.

Tyle teoria.

Moc znamionowa podawana jest zwykle we wszelkiego rodzaju katalogach zawierających dane techniczne pojazdów. Moc użyteczna to jest to co wyciągamy na hamowni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moc użyteczna [ efektywna ] - mierzona jest na wale napędowym

Moc nominalna [ znamionowa ] - moc podana przez wytwórcę silnika

Wielkości mocy mogą się znacznie różnić , w zależności od użytej do badania normy

Podaje się jeszcze moc trwałą - jest to największa moc z jaką silnik może bezpiecznie pracować w sposób ciągły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Ale gdybyś teoretycznie rejestrował kłada samoróbkę, to na podstawie właśnie tych przepisów. Czyli "moc użyteczna" i masa (jeśli spełnia resztę warunków)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Quad ma spełniać warunki dla "pojazdu samochodowego innego", ale dlaczego ma spełniać warunki dla określonej kategorii homologacyjnej w przypadku np, sprowadzonego z zagranicy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.