Skocz do zawartości

Samochody "na bani"


berecik

Rekomendowane odpowiedzi

O ile alkohol szkodzi kierowcom, o tyle autom - przeciwnie. Zasilane spirytusem jeżdżą szybciej i taniej niż te na benzynę. Pierwsze modele już pojawiają się na polskim rynku i niedługo będzie można je tankować paliwem tańszym o złotówkę

W1867 roku na wystawie w Paryżu niemiecki inżynier Nikolaus Otto pokazał światu pierwszy silnik spalinowy. Jednak zasilany był inną benzyną, niż tą, jaką dziś wlewamy do baków. Zamiast etyliny Otto użył etanolu, czyli spirytusu.

 

Pomysł nie chwycił. Alkohol służył głównie do wprawiania się w dobry nastrój, do baku trafiało paliwo pochodzące z rafinacji ropy naftowej. W efekcie przez blisko półtora wieku setki milionów aut jeździły wyłącznie na benzynie i oleju napędowym i nikomu nie zależało, by ten stan rzeczy zmienić. Aż do chwili, gdy ceny ropy naftowej wystrzeliły w górę.Dziś spirytus w roli paliwa wraca do łask. Uważa się, że jest tańszy i zacznie czystszy niż benzyna, choć akurat nie wszyscy są tego zdania (patrz ramka). Już od kilku lat część koncernów motoryzacyjnych ma w ofercie samochody przystosowane do zasilania etanolem E85 (paliwem zawierającym 85 proc. czystego alkoholu). W Polsce takie auta nie miały do tej pory racji bytu, ponieważ po prostu nie było ich gdzie tankować. Ale to się niebawem ma zmienić.

 

Złotówka w kieszeni

 

Kilka tygodni temu rząd przedstawił projekt rozporządzenia zakładającego, że E85 jeszcze w tym roku pojawi się w oficjalnej sprzedaży na polskim rynku. Zamiar jego wprowadzenia rząd zgłosił już Komisji Europejskiej, która w ciągu kilku miesięcy powinna wyrazić zgodę. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, już jesienią właściciele samochodów przystosowanych do zasilania etanolem będą mogli tankować paliwo tańsze o złotówkę od tradycyjnej bezołowiówki.

 

Dlaczego tańsze? Z dwóch powodów. Raz, produkcja etanolu stała się bardziej korzystna w chwili przebicia się baryłki ropy przez barierę 100 dol. Po drugie, paliwo ekologiczne obłożone jest niższym podatkiem.

 

I kolejna dobra wiadomość: Amerykański Departament Energii szacuje, że w 2030 roku wyprodukowanie litra E85 będzie kosztowało ledwie 50 gr, czyli czterokrotnie mniej niż dzisiaj litra benzyny z ropy naftowej. Nietrudno się domyślić, że takie paliwo z chęcią tankowałby każdy kierowca. Ale niestety, nie każdy będzie mógł

 

Etanolem mogą być zasilane jedynie przystosowane do tego samochody, produkowane m.in. przez Saaba, Volvo, Renault, Nissana, Fiata i Forda. Niestety, większości nie ma w ofercie polskich dilerów. Wyjątkiem jest Ford C-max FFV (Flexi-Fuel Vehilcle) i dwa modele Volvo: C30 i S40 - z silnikami 1.8F. Jak przyznają przedstawiciele obu marek, liczbę sprzedanych w Polsce modeli tych aut policzyć można na palcach jednej ręki.

 

Jednak już w przyszłym roku popyt na "alkoholowe" auta może zaskoczyć niejednego importera. Bo gdy na stacjach pojawi się nowe paliwo z oznaczeniem E85, część kierowców wybierze tańsze w eksploatacji modele. Kilka lat temu przekonał się o tym szwedzki Saab, który na rodzimy rynek, gdzie etanol jest oferowany na 600 stacjach benzynowych, wprowadził model 9-5 BioPower przystosowany do jazdy zarówno na E85, jak i na tradycyjnej bezołowiówce. Ekologiczni Szwedzi rzucili się na to eko-auto i dziś 90 proc. wszystkich sprzedawanych na tamtejszym rynku Saabów "pije" spirytus. Popyt jest tak duży także dlatego, że alkohol dodaje autu wigoru. Kiedy popija etanol, dysponuje mocą większą o 30 KM i momentem obrotowym wyższym o 40 Nm. Te wyniki zachęciły szwedzkich konstruktorów do pracy nad kolejnymi modelami, tym razem alkoholowo-hybrydowymi.

 

Więcej alkoholu, szersza oferta

 

Na polskim rynku Saab na razie nie oferuje modelu BioPower, ale gdy tylko E85 pojawi się na stacjach, wprowadzi auto do oferty. - Za kilka miesięcy pierwsze egzemplarze trafią do Polski - przyznaje Przemysław Byszewski z GM Poland i dodaje, że w2010 roku w ofercie pojawią się też niestroniące od etanolu Ople i Chevrolety. Wprowadzenia na nasz rynek "alkoholowych aut" nie wykluczają inne marki, jak Fiat, Renault i Volkswagen. Ta ostatnia wspólnie z koncernem Shell buduje fabrykę alkoholu w Niemczech i namawia Unię, by wprowadziła nakaz dodawania do każdego litra benzyny bezołowiowej przynajmniej 10-15 proc. etanolu. Do spalania takiej mieszanki przystosowane są już wszystkie silniki koncernu z Wolfsburga, również te z wtryskiem bezpośrednim. Niemieccy inżynierowie zapewniają, że alkohol w żaden sposób nie szkodzi tym skomplikowanym jednostkom.

 

Zdrowy wpływ E85 na silniki potwierdzają nawet... Chińczycy. Eksperci z uniwersytetu Xi'an Jiaotong dowodzą, że etanol nie ma żadnego wpływu na skrócenie żywotności silnika. Wyniki testów są ich zdaniem jednoznaczne. - To doskonałe paliwo silnikowe. Legitymuje się wyższą wartością oktanową niż benzyna, daje większą moc i emituje nieporównywalnie mniej szkodliwych związków chemicznych, jak np. tlenki azotu - zapewnia prof. Zuohua Huang. Wiele wskazuje na to, że nim wyeliminujemy problem pijanych kierowców, na drogi wytoczą się pijane auta

 

Z czym to się pije?

 

Etanol - inaczej alkohol etylowy o wzorze chemicznym C2H5OH. Do celów spożywczych otrzymuje się go w wyniku fermentacji alkoholowej, m.in. z buraków cukrowych, trzciny cukrowej, ziemniaków i wielu innych roślin. Tymczasem do celów przemysłowych (także do produkcji paliwa E85) uzyskuje się go poprzez bezpośrednią syntezę z tzw. gazu syntezowego (mieszanina CO, H2 i H2O), która jest znacznie tańsza od fermentacji. W takim wypadku etanol często jest produktem ubocznym powstającym np. podczas wytwarzania nawozów sztucznych. W wielu krajach etanolu przemysłowego nie można używać do produkcji alkoholi spożywczych, jednak nie ze względów zdrowotnych, tylko aby chronić tradycyjny przemysł alkoholowy. W Polsce przed laty dostępna była w sprzedaży wódka Vistula produkowana na drodze chemicznej, a nie poprzez fermentację. Wytworzenie litra alkoholu z fermentacji kosztuje ok. 3 zł, podczas gdy na drodze chemicznej ok. 1,5 zł.

 

Elementy, które trzeba dostosować do paliwa E85

 

1. Zbiornik paliwa

 

2. Zbiornik ciśnieniowy z osprzętem

 

3. Przewody paliwowe

 

4. Wtryskiwacze

 

5. Świece zapłonowe

 

6. Zawory i gniazda zaworowe

 

7. Tłoki i górne pierścienie tłokowe

 

Źródło: Wysokie Obroty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...
  • 1 year later...
Podobno silnika wankla maja pazura...

 

Ale są nietrwałe (w porównaniu do klasycznych) i praktycznie jednorazowe, nie remontowalne (problem z uszczelnieniem wirującego tłoka)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.