Skocz do zawartości

WKRÓTCE KONIEC BEZPRAWNYCH PRZEGLĄDOW


swierzak1

Rekomendowane odpowiedzi

WITAM!

 

i zachecam do arcyciekawej lektury:

 

http://www.finanse.wp.pl/POD,43,wid,10030577,prasa.html?O%5Bpage%5D=5&O%5Bpage%5D=5&redir_url=http%3A%2F%2Fwww.finanse.wp.pl%2FPOD%2C43%2Cwid%2C10030577%2Cprasa.html%3F&ticaid=162c5

 

 

 

Badania techniczne samochodów sprowadzanych z Unii - niezgodne z prawem wspólnotowym

04.09.2007 W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Nr C 183/16 z dnia 4 sierpnia 2007 r. opublikowana została skarga Komisji Wspólnot Europejskich przeciwko Polsce.

 

Komisja Wspólnot Europejskich żąda:

 

Stwierdzenia, że poprzez wprowadzenie wymogu badań technicznych importowanych pojazdów używanych przed ich rejestracją, wobec braku takiego wymogu w stosunku do krajowych pojazdów znajdujących się w tych samych okolicznościach, Rzeczpospolita Polska nie dopełniła obowiązków spoczywających na niej na mocy art. 28 WE,

Obciążenia Rzeczpospolitej Polskiej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty:

 

Artykuł 28 WE zakazuje ograniczeń ilościowych w imporcie między Państwami Członkowskimi oraz wszelkich środków o charakterze równoważnym. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału, w przypadku braku harmonizacji: “wszelkie przepisy handlowe ustanowione przez państwo członkowskie, które mogą bezpośrednio lub pośrednio, rzeczywiście lub potencjalnie utrudniać handel wewnątrzwspólnotowy, należy uznać za środki o skutku równoważnym do ograniczeń ilościowych”.

 

Środek o skutku równoważnym do ograniczenia ilościowego stanowi naruszenie art. 28 WE, o ile nie jest usprawiedliwiony na podstawie art. 30 WE, lub zgodnie z orzecznictwem Trybunału, obowiązkowymi wymogami nałożonymi w ogólnym interesie publicznym.

 

Polska ustawa “Prawo o ruchu drogowym” nakłada obowiązek przeprowadzenia badań technicznych przed pierwszą rejestracją pojazdów w Polsce. Ponieważ nowe samochody są zwolnione z tego obowiązku, w praktyce tylko samochody używane sprowadzane z innych państw członkowskich podlegają obowiązkowym badaniom technicznym przed ich rejestracją w Polsce. W konsekwencji, wymóg ten stanowi środek dyskryminujący pojazdy sprowadzane z innych państw członkowskich wobec pojazdów krajowych. Ponadto, powyższy wniosek jest poparty faktem, iż władze polskie pobierają za przeprowadzane badania techniczne znaczącą opłatę, która jest prawie dwa razy wyższa od opłaty za badanie okresowe pojazdu krajowego tej samej kategorii. W opinii Komisji władze polskie nie przedstawiły słusznego uzasadnienia dla takiego rozróżnienia. W świetle utrwalonego orzecznictwa przepisy krajowe, które nakładają dodatkowe koszty na towary importowane w porównaniu z podobnymi towarami krajowymi, stanowią ograniczenie dla handlu wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu art. 28 WE.

 

Aby usprawiedliwić taki środek, państwo członkowskie musi udowodnić, że jest on konieczny i proporcjonalny do celu. Zgodnie z art. 30 WE taki środek nie może stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytego ograniczenia w handlu między państwami członkowskimi.

 

Pod tym względem, Komisja uznaje, że okoliczność używania pojazdu na drogach publicznych od momentu ostatnich okresowych badań technicznych może uzasadniać, ze względu na ochronę zdrowia i życia ludzkiego, kontrolę przeprowadzaną w momencie rejestracji pojazdu i stwierdzającą, że pojazd nie uczestniczył w wypadku i jest w dobrym stanie technicznym. Państwa członkowskie mogą zatem poddawać pojazdy badaniom technicznym przed rejestracją, pod warunkiem jednak, że wymóg taki nie stanowi arbitralnej dyskryminacji, tzn. dotyczy zarówno pojazdów sprowadzanych z innych państw członkowskich, jak i pojazdów krajowych, znajdujących się w podobnej sytuacji. Jeśli jednak przepisy prawa krajowego nie wymagają badań technicznych dla pojazdów krajowych zgłaszanych do rejestracji w tych samych okolicznościach co pojazdy sprowadzane z innych państw członkowskich, to przepisy takie należy uznać za dyskryminujące w sposób arbitralny.

 

Ponadto Komisja stoi na stanowisku, że polskie przepisy ograniczające handel wewnątrzwspólnotowy nie mogą być usprawiedliwione ochroną zdrowia i życia ludzi, gdyż nie spełniają wymogów konieczności i proporcjonalności.

 

Po pierwsze, jeśli pojazd przeszedł badania stanu technicznego w jednym z państw członkowskich, zasada równoważności i wzajemnego uznania wynikająca z art. 3 ust. 2 dyrektywy Rady 96/96/WE zobowiązuje wszystkie państwa członkowskie do uznawania zaświadczenia wydanego na taką okoliczność, tak, jakby państwa te same je wydały. Komisja musi odrzucić argument władz polskich dotyczący nieważności okresowych badań technicznych dokonanych w innym państwie członkowskim. Zdaniem Komisji, zaznaczenie w dokumentach rejestracyjnych faktu wyrejestrowania pojazdu, nie ma na celu unieważnienia wszelkich badań technicznych i innych zaświadczeń o stanie technicznym pojazdu, co więcej, wyrejestrowanie pojazdu nie ma nic wspólnego z jego stanem technicznym.

Po drugie, kontrola selekcyjna byłaby bardziej proporcjonalna do ochrony bezpieczeństwa na drogach, gdyż dotyczyłaby jedynie tych pojazdów sprowadzanych z innych państw członkowskich, co do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, że stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach lub dla środowiska.

 

Po trzecie, Komisja nie podziela argumentu rządu polskiego, zgodnie z którym badania techniczne są konieczne ze względu na identyfikację pojazdów i walkę z przestępczością. Zdaniem Komisji przeprowadzanie szczegółowych badań technicznych, których koszt przekracza prawie dwukrotnie koszt okresowych badań technicznych nie jest konieczne dla określenia rodzaju, podrodzaju, przeznaczenia czy typu pojazdu. Informacje te zazwyczaj figurują już w dokumentach pojazdu, które są przedkładane polskim organom rejestracyjnym.

 

Po czwarte, Komisja odrzuca argument władz polskich dotyczący Konwencji Wiedeńskiej. Zdaniem Komisji, brak odpowiednich uregulowań na poziomie międzynarodowym, nie ma żadnego wpływu na zobowiązania Rzeczpospolitej Polskiej względem Wspólnoty.

 

Źródło: Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 4 sierpnia 2007 r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 50
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • iras

    7

  • Rowan

    5

  • Piotr Barczuk

    4

  • abcs

    4

Aby dodać pikanteri dodam,że przyszło do nas czyli na OSKP pismo z pewnej firmy dla ktorej robilismy w tym roku pierwszy przeglad o zwrot zaplacoej kwoty w zalaczeniu ksero faktura vat.W uzasadnieniu wyrok TE. :-D narazie sie usmialem ale co dalej?Nie mam skanera to bym zapodał tylko moge zagwarantowac,ze to prawda dodam tylko ze wlascicielem tej firmy jest niemiec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko dobrze, niech im utrą nosa ale jest i druga strona medalu. Ci co sa na przerobie to tak miedzy nami to jak to wszysko sie uprawomocni u nas w kraju to mysle ze nie takie kokosy będą. Czy ja wiem czy to dobrze moze dla kientów tak a pomyslmy o nas samych :x:x ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba przyznać ze prawnik, który reprezentował nasz kraj w tej sprawie nie miał bladego pojęcia w jakim celu tam pojechał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli ktoś będzie zwracał pieniądze to na pewno nie stacje tylko ministerstwo, a badania i tak będą jak nie pierwsze to kierowane przez wydział komunikacji, ( dodatkowe powypadkowe, ustalenie danych itp) czyli klient więcej razy pogoni do WK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W/g mnie wprowadzić powinni tylko zmianę rodzaju bad. tech. czyli nie PIERWSZE-POJ. SPROWADZONEGO Z ZAGRANICY, tylko np.SPRAWDZENIE WARUNKÓW TECH. CO DO ZGODNOŚCI Z ART.66 :D:D:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.Po pierwsze, jeśli pojazd przeszedł badania stanu technicznego w jednym z państw członkowskich, zasada równoważności i wzajemnego uznania wynikająca z art. 3 ust. 2 dyrektywy Rady 96/96/WE zobowiązuje wszystkie państwa członkowskie do uznawania zaświadczenia wydanego na taką okoliczność, tak, jakby państwa te same je wydały. Komisja musi odrzucić argument władz polskich dotyczący nieważności okresowych badań technicznych dokonanych w innym państwie członkowskim Zdaniem Komisji, zaznaczenie w dokumentach rejestracyjnych faktu wyrejestrowania pojazdu, nie ma na celu unieważnienia wszelkich badań technicznych i innych zaświadczeń o stanie technicznym pojazdu, co więcej, wyrejestrowanie pojazdu nie ma nic wspólnego z jego stanem technicznym.

Niestety nie zgadzam się z cytowanym tekstem.

Po pierwsze Każdy kraj ma swoją ewidencję pojazdów (lepszą lub gorszą) - ale bardzo czesto wyrejestrowanie pojazdu, który ma ważne badania jest związane z wypadkiem - np. jest tak w ANGLI i NIEMCZECH - każdy wie że istnieją dostępne dane w rejestrach samochodów ubezpieczonych (jakje zwał tak je zwał) tych państw - i po kolozji samocód ma obowiązek przejść badania techniczne. A że remont jest nie opłacalny, bo lepiej za pieniążki z ubezpieczenia kupić nowe autko - to samochód jest wyrejestrowywany!!

Czy ktoś widział tak dla przykładu niemca który wyrejestrowuje pojazd który może poruszać się po drogach jeszcze prze 10 miesięcy?? :shock:

Dlatego myślę, że koniecznie utrzymać badanie techniczne - chyba, że wprowadzą europejski dowód rejestracyjny i ujednolicą prowadzenie zasad rejestracji

Zgadzam się ze zdaniem

W/g mnie wprowadzić powinni tylko zmianę rodzaju bad. tech. czyli nie PIERWSZE-POJ. SPROWADZONEGO Z ZAGRANICY, tylko np.SPRAWDZENIE WARUNKÓW TECH. CO DO ZGODNOŚCI Z ART.66

I podpisuje się obie rękami pod zdaniem

Trzeba przyznać ze prawnik, który reprezentował nasz kraj w tej sprawie nie miał bladego pojęcia w jakim celu tam pojechał.
:ok
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie auta stojace w niemieckich komisach są wyrejestrowane, wiec nie mozna generalizowac że tylko rozbitki są wyrejestrowywane :idea:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli posiada dowód to nie jest wyrejestrowany ale

Wszystkie auta stojace w niemieckich komisach są wyrejestrowane
u nas nie zarejestrujesz autka bez dowodu rej. :lol::lol: od 25.12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem na myśli taki stan auta, gdzie tablice unieważnione, auto wymeldowane i OC rozwiązane. Czyli to co stoi w autohausach, bez tablic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyrejestrowanie pojazdu, a posiadanie, czy też nie posiadanie przez niego dowodu rejestracyjnego to dwie różne kwestie - jedna z drugą nie ma nic wspólnego. Pojazd wyrejestrowany jak najbardziej może mieć zatem dowód rejestracyjny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wdlug mnie i tak bedzie takie badanie tylko w innej formie, musi byc jakas kotrola bo czasami faktycznie przyjezdzaja wiatraki choc to rzadkosc, ostatnio wywalilem goscia bo kupil auto pod berlinem z numerem vin zgodnym z briefem a tabliczka z innego samochodu.Wtedy doszedlem do wniosku ze dobrze ze w Polsce sa te pierwsze badania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Jest już nowy projekt zmian Ustawy PORD. Ma nie być badań pierwszych pojazdów sprowadzonych, tylko badania okresowe przed pierwszą rejestracja w RP. Badaniom tym nie będą podlegały pojazdy homologowane, zarejestrowane za granicą, jeśli od daty ich pierwszej rejestracji nie upłynęły 3 lata (chodzi oczywiście o pojazdy z grupy do 3,5t dmc z zachowaniem wyjątków). Nie będzie badań przed pierwszą rejestracją w RP dla pojazdów posiadających udokumentowane ważne badanie wykonane za granicą, z wyjątkiem pojazdów zbudowanych z przeznaczeniem do ruchu lewostronnego. I jeszcze kilka innych zmian. Szkoda, że nadal nie ma nic na temat terminów badań "czterokołowców". Projekt dostępny na stronie BIP - MI.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdaje się ze ktoś przy okazji zechciał zrobić porządek z terminami badań okresowych: "przed upływem 3 przed upływem 5 od daty 1 rejestracji, a następnie corocznie" - dwa pierwsze wyglądają o.k. ale określenie "corocznie" chyba znów bedą kłopoty.

 

p.s.

 

Jak się głębiej zastanowić to i dla 5 latków jest lipa, chyba ze będą jeszcze jakieś inne przepisy co do wyznaczania terminu badania. Bo na podstawie tego co jest w projekcie można zrobić badanie na drugi dzień po dacie I rejestracji samochodu a następne przed upływem 5 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak nie dasz więcej niż 2 a dla autka z 2004? ?? roczek i w czym problem :evil::evil: Do mnie przybył klient data 1 szej rej 3 latka + 4 miesiące - badanie tylko na roczek i nie było dyskusji :evil::evil: To on się spóżnił nie ja :D:D:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak nie dasz więcej niż 2 a dla autka z 2004? ?? roczek i w czym problem :evil::evil: Do mnie przybył klient data 1 szej rej 3 latka + 4 miesiące - badanie tylko na roczek i nie było dyskusji :evil::evil: To on się spóżnił nie ja :D:D:D

 

A na jakiej to podstawie bo napewno nie na podstawie obowiązujących przepisów !!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo rolą mądrego administratora jest takie moderowanie dyskusji by pędziła ona w słusznym kierunku a nie ucinanie wpół zdania :) Skoro tema wyłazi 2 razy w tygodniu to znaczy ze jest potrzeba podnoszenia go do skutku. Tym razem z powodu nowego pomysłu na ustawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.