Skocz do zawartości

VAT: Nie ma rozporządzeń o dodatkowych badaniach techniczny


Norbert Jezierski

Rekomendowane odpowiedzi

Stacje nie wydadzą zaświadczeń

 

Diagności samochodowi wciąż nie wiedzą, jak przeprowadzać dodatkowe badania aut osobowych, które mają być uznane za ciężarowe, aby ich właściciele mogli odliczać VAT od paliwa

 

Tymczasem 22 sierpnia wchodzi w życie zmieniona - dla celów VAT - definicja samochodu ciężarowego w karoserii osobowego, a tym samym kończy swój żywot słynny wzór Lisaka. Od tej pory autem ciężarowym będzie pojazd o dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 tony. Te lżejsze będą więc samochodami osobowymi, a użytkujące je firmy utracą prawo do odliczania VAT od paliwa. Chyba że pojazd zmieści się w jednej z czterech kategorii aut, które mogą zostać uznane za ciężarowe.

 

Taką możliwość daje nowy art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4 ustawy o VAT.

 

Cztery wyjątki...

 

Ustawodawca określił w nim jako ciężarowe samochody z jednym rzędem siedzeń oddzielonym od części bagażowej ścianą lub trwałą przegrodą (np. vany) oraz takie, które mają więcej niż jeden rząd siedzeń oddzielonych od części bagażowej ścianą lub trwałą przegrodą, a długość części przeznaczonej do przewozu ładunków (mierzona po podłodze) przekracza 50 proc. długości pojazdu. Do aut ciężarowych w karoserii osobowych zaliczono też auta z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków oraz takie, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

 

... potwierdzone badaniem

 

Żeby odliczać VAT od paliwa kupowanego do takiego samochodu, trzeba jednak uzyskać specjalne zaświadczenie. Zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy o VAT ma ono potwierdzić spełnienie wymagań określonych w ust. 4 pkt 1 - 4.

 

Co ważne, kopię tego zaświadczenia przedsiębiorca (podatnik) ma dostarczyć, w ciągu 14 dni od dnia jego otrzymania, naczelnikowi urzędu skarbowego.

 

Badanie, ale jakie

 

Jednak przedsiębiorcy, którzy chcieliby spełnić ten ustawowy obowiązek, oddając samochód na przegląd już 22 sierpnia (jeśli akurat tego dnia wypadnie im termin obowiązkowego okresowego badania technicznego), mogą mieć z tym problem. Minister infrastruktury nie wydał jeszcze rozporządzeń, w których powinien określić zakres dodatkowego badania technicznego i wysokość opłaty. Oba projekty są już w uzgodnieniach międzyresortowych, a ministerstwo zapewnia, że robi wszystko, aby zdążyć z ich opublikowaniem na czas. W projektach zaproponowano, aby dodatkowe badanie techniczne kosztowało 50 zł, a stacja diagnostyczna przeprowadzała "oględziny organoleptyczne", porównywała zapisy w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) ze stanem faktycznym lub ustalała dane pojazdu na podstawie oględzin. Oba rozporządzenia mają wejść w życie 22 sierpnia 2005 r.

 

Natomiast 11 sierpnia wejdzie w życie inne rozporządzenie ministra infrastruktury zmieniające przepisy dotyczące szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach. O dodatkowym badaniu mówi ono niewiele poza tym, że zgodnie z załącznikiem nr 1 organ zajmujący się rejestracją pojazdów będzie wpisywał do dowodu właściwy punkt (od 1 do 4) art. 86 ust. 4 ustawy o VAT.

 

Nie płać dwa razy

 

- Jeżeli do 22 sierpnia nie będzie rozporządzenia, to okręgowe stacje diagnostyczne pewnie i tak będą robiły te dodatkowe badania, wydając zaświadczenia takie, jak przy badaniach okresowych, z adnotacją w uwagach o spełnieniu wymagań ustawy o VAT - uważa Bogusław Bryczkowski, wiceprzewodniczący Rady Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. I dodaje: - Jeśli rozporządzenie się nie ukaże, to wiele zależeć będzie od podejścia urzędu skarbowego i od tego, czy zaakceptuje wpisy dokonywane przez stacje diagnostyczne. Mam nadzieję, że przedsiębiorca nie zostanie ukarany za to, że minister nie zdążył wydać przepisów wykonawczych na czas.

 

- Dla urzędu skarbowego zaświadczenie wydane bez rozporządzenia jest nieważne. Pierwsze otrzymaliśmy już w lipcu - powiedziano nam w jednym z warszawskich urzędów skarbowych.

 

GRAŻYNA J. LEŚNIAK

 

 

Wyścig z czasem

 

Jednym z czynników, które zdecydowały o tym, że zmiany dotyczące odliczania VAT przy nabyciu samochodów mają wejść z trzymiesięcznym opóźnieniem, była konieczność przygotowania stacji kontroli pojazdów do przeprowadzania nowego rodzaju dodatkowego badania technicznego. Jednak bez odpowiednich rozporządzeń o żadnym przygotowaniu oczywiście nie może być mowy. Jak zwykle wszystko zostało odłożone na ostatni moment setki tysięcy podatników czekających na przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego mogą przecież poczekać... Adnotacja w dowodzie rejestracyjnym nie będzie jednak, moim zdaniem, warunkiem koniecznym do odliczania VAT od zakupu paliwa, na nerwach więc powinno się tym razem skończyć. Dodatkowe badanie techniczne, zgodnie z art. 5 ust. 1 znowelizowanej ustawy o VAT, powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem12 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy.

 

(żródło: Rzeczpospolita, www.rp.pl)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mafia u gory posiada kilka OSKP i zrobila przepis pod swoje stacje, a dlaczego tylko OSKP moze tylko to sprawdzac .MAFIA MAFIA na kazdego przyjdzie kolej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sięgam pamięcią, to od czasu wejście w życie podatku vat każda nowa ekipa rządząca wymyślała nowe warunki odłiczania podatku zarówno od kupionych samochodów jak i od paliwa :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok OLEK ale napisz ile w twoim miescie jest OSKP a ile zwyklych stacji ktore moglyby robic takie badania a tak tylko OSKP bedzie miala full roboty,a badania wiadomo jak beda sie odywaly miarka i jechane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do końca tygodnia - w oparciu o te materiały, które już mamy (projekty, wykładnia itp.) będziemy wysyłali do wszystkich OSKP nową wersję programu - zawierająca zmienioną procedurę przeprowadzania badań technicznych pojazdów.

Nie czekamy na nowe rozporządzenia - nie ma sensu robić niczego na ostatnią chwilę ...

Na forum zamieszczę cały komplet materiałów, jakie udało mi się pozyskac dzięki uprzejmości współpracujących z nami Wydziałów Komunikacji :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moim zdaniem nie powinno być czegoś takiego jak SKP o rozszeżonym zakresie, powinny być tylko SKP które wykonują tylko OBT oraz OSKP które robią wszystko, kto komu zabrania rozbudowywać stację i poszeżać zakres uprawnień, musi być coś za coś ... :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli pojazd ma termin badania technicznego np. w30 pazdzierniku 2005 , to moge zrobic dodatkowe badanie techniczne na potrzeby VAT, w okresie miedzy 22 sierpnia a w/w terminem OBT?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ADAS ok postawie OSKP kolo ciebie jestem piekarzem bedziesz zadowolony napewno (P Norberdzie program stacja 2000 poprosze na OSKP) a co ze stacjami ktore maja poszezone badania techniczne dlaczego one nie moga robic takich badan i czym sie rozni taka stacja od OSKP= tylko nazwa czesto.W czym to badanie bedzie takie niezwykle ze OSKP bedzie ja tylko robilo ,monopolisci na kazdego przyjdzie kolej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki ! podejzewam ze beda przyjezdzac , bo po tych przyjazdach do tej pory , to zachowuja sie tak, jak by to wszystko bylo uzaleznione od tego ze im wczesniej badanie dodatkowe VAT ,tym wczesniej zaczna sobie odliczac.

 

[ Dodano: 11-08-2005, 13:31 ]

I nic nie daje tlumaczenie ze dopiero badania od 22 sierpnia a najlepiej przy przegladzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok WOJT999 prawo w polsce jest takie, że obok ciebie czy mnie stację SKP czy OSKP może postawić nawet krawiec czy fryzjer, jeżeli tylko będzie miał pienądze bo to nie on a diagnosta wykonuje badanie techniczne (tak w praktyce bo życie to weryfikuje) na OSKP nie ma monopolu wystarczy tylko przygotować lokal, sprzęt i diagnostów zrobić odbiór i już - jesteś monopolistą (wg ciebie) - klasyfikacja i uprawnienia stacji to materiał na inny temat który możemy rozpocząć. Pozdrawiam ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W biulertynie informacyjnym MF jest jakiś obrazowy przykład - może tamto jest lepsze do rozdawania Klientom ?

Ale pomysł jest dobry :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak siedzę i myślę.

Nie znalazłem na forum odpowiedzi na MOJE wątpliwości: jak traktować pojazd LUBLIN TOWOS. Wiem tylko tyle, że sprawa była omawiana na szkoleniu w Bydgoszczy i rozwiązana... Nie mogłem być na tym szkoleniu więc... dlaczego man nie wiedzieć? Pomocy!

as.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Robercie, czy mozemy ,My sami i przy pomocy pana Mackowskiego ustalic do np. 19 sierpnia, jakies zasady wykonywania tych nieszczesliwych badan WAT. chodzi o to zeby wszyscy robili je w podobny sposob i zasad.np. wypunktowec jak "dziesiec przykazan"

 

[ Dodano: 16-08-2005, 11:47 ]

ma byc[ VAT] oczywiscie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.