mirek.g Napisano 29 Grudzień 2008 Share Napisano 29 Grudzień 2008 Witam,może któryś z kolegów pracuje na na ścieżce diagnostycznej MAHA.Mam pytanie jak interpretujesz odczyt poslizg boczny koła i tu uwaga: jednostka m/km, o co tu chodzi? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sebastian ZG Napisano 29 Grudzień 2008 Share Napisano 29 Grudzień 2008 hmmm u mnie jest mm/m. Ale w sumie to jest to samo bo 1000 milimetrów to jest 1 metr. (1000/1) A 1000 metrów to 1 kilometr. (1000/1) Jedynie średnicę koła ja podaję w metrach, a u ciebie w km. I na tej podstawie bedziesz miał zbieżność. EDIT: średnicę koła wpisuję w centymetrach a w programie wyświetlana jest w metrach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek.g Napisano 29 Grudzień 2008 Autor Share Napisano 29 Grudzień 2008 Widzisz , u mnie nic się nie wpisuje,żadnych danych i jest problem , bo nie jestem pewny jeśli pomiar na płycie wynosi np. 12m/km to jest to samom co 12 mm np.zbieżności Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ketiw38 Napisano 29 Grudzień 2008 Share Napisano 29 Grudzień 2008 Ja po prostu przyjmuję - jak wyświetla powyżej 10 to mówię klientowi żeby jechał na zbieżność A tak trochę poważniej to zbieżność całkowita wynosi 12 mm w związku z tym połówkowa 6 mm A to i tak go kwalifikuje na pewno do ustawiania zbieżnośći W książce od gemetri kół masz podaną zbieżnośc rozbieżność w milimetrach Powodzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Barczuk Napisano 29 Grudzień 2008 Share Napisano 29 Grudzień 2008 A tak trochę poważniej to zbieżność całkowita wynosi 12 mm w związku z tym połówkowa 6 mm A to i tak go kwalifikuje na pewno do ustawiania zbieżnośći Niestety nie !!!!! To nie jest zbieżność na obręczy!!!!!! Płyta do zbieżności (czarna) ma 1m długości, samochód przejeżdżając po tej płycie przesuwa ją do środka (wtedy +) lub na (zewnątrz wtedy -) o w/w 12mm co daje 12 mm/m czy tez 12m/km. W głównym ekranie MAHA masz w prawym górnym rogu flagą biało czerwoną -kliknij w nią i wyświetli się nowe menu. Wpisz średnicę ale w cm lub metrach (zależnie co jest na ekranie) a nie w calach. Teraz program przelicza ile to jest 12mm/m w przeliczeniu na średnicę tarczy koła, - 4,5 mm dal kół 15" - sumarycznej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 29 Grudzień 2008 Share Napisano 29 Grudzień 2008 Zawsze mnie to zastanawiało dlaczego producenci podają to w takim systemie ,ale teraz posiadam płytę fudimu i ona podaje od razu w milimetrach zbieżność pojazdu - czy tak nie jest prościej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 29 Grudzień 2008 Share Napisano 29 Grudzień 2008 ona podaje od razu w milimetrach zbieżność pojazdu Chyba tak nie do końca, bo nie wie jaką średnicą koła przejechałeś, chyba, że wprowadzasz dane przed przejazdem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 29 Grudzień 2008 Share Napisano 29 Grudzień 2008 dla większości samochodów przy zbieznosciach od -1.5 do +1.5 mm wartość prawidłowa z płyty to ok -6 do +6. W niektórych przypadkach przy większych zbieżnościach (np. dla tylnych osi np 2-3 mm) 10 jednostek też jest wartościa prawidłową. W instrukcji jest opisany sposób interpretacji tych wyników: zbieżność wymagana + 1mm i wynik mnożymy przez 2. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Barczuk Napisano 30 Grudzień 2008 Share Napisano 30 Grudzień 2008 dla większości samochodów przy zbieznosciach od -1.5 do +1.5 mm wartość prawidłowa z płyty to ok -6 do +6. W niektórych przypadkach przy większych zbieżnościach (np. dla tylnych osi np 2-3 mm) 10 jednostek też jest wartościa prawidłową. W instrukcji jest opisany sposób interpretacji tych wyników: zbieżność wymagana + 1mm i wynik mnożymy przez 2. O którym urządzeniu piszesz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Swojak Napisano 30 Grudzień 2008 Share Napisano 30 Grudzień 2008 Ta płyta do zbieżności " to pic na wodę fotomontaż". Warunkiem pomiaru jak to określił serwisant Mahy jest przejechanie przez środek tej płyty. Większość pojazdów osobowych nie łapie się w tym zakresie i urządzenie pokazuje bzdury albo nie zapisze wartości przodu albo tyłu. U mnie ta płyta była kalibrowana już kilka razy i bez efektu. Czyta i zapisuje tylko pojazdy typu Transit lub podobne. Nie ma możliwości wprowadzenia danych odnośnie rozmiaru kół, podobno urządzenie samo identyfikuje w zależności od rodzaju wprowadzonego pojazdu. Gdzieś jest podobno zainstalowana baza danych, chociaż nie mogłem jej znaleźć. Program też jest zainstalowany tak, że odpala się od razu po uruchomieniu komputera, wszelkie próby zmiany jakichkolwiek ustawień kończą się zawieszeniem komputera. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek.g Napisano 30 Grudzień 2008 Autor Share Napisano 30 Grudzień 2008 Może jest taka możliwość obliczenia ręcznego,może ktoś zna wzór do obliczenai Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rurek777 Napisano 30 Grudzień 2008 Share Napisano 30 Grudzień 2008 najlepiej to założyć przyrządy do geometrii i sprawdzić u mnie to ile razy by nie przejechał to co innego pokazuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 30 Grudzień 2008 Share Napisano 30 Grudzień 2008 dla większości samochodów przy zbieznosciach od -1.5 do +1.5 mm wartość prawidłowa z płyty to ok -6 do +6. W niektórych przypadkach przy większych zbieżnościach (np. dla tylnych osi np 2-3 mm) 10 jednostek też jest wartościa prawidłową. W instrukcji jest opisany sposób interpretacji tych wyników: zbieżność wymagana + 1mm i wynik mnożymy przez 2. O którym urządzeniu piszesz? o MASZE u nas na stacji usługowo ustawiamy zbiezność (oczywiście nie na płycie )i są to wyniki mojej pięcioletniej obserwacji. często po regulacji wjeżdżam na płytę i porównuje jak się mają parametry z przyrządu do parametrów z płyty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ketiw38 Napisano 30 Grudzień 2008 Share Napisano 30 Grudzień 2008 Nie zgadzam sie z poprzednikami. Po pierwsze jak płyta (czyniki płyty) są dobrze wyregulowane to nawet maluch czasami pokaże zbieżność - szkoda, że serwisowi się nie che tego dokładnie zrobić - za dużo czasu trzeba poświęcić. Po drugie wyniki są powtarzalne - no czasami jest skok o jedną jednostkę - tylko trzeba równo najechać, a nie kręcić jeszcze kierowicą i dodawać gazu. Pretensje do serwisu MAHA - za złe ustawienie płyty Po trzecie na mojej płycie jestem wstanie pokręcić zbieżnością i na przyrządach np precyzji też pokaże dobrze - tylko zabawy dużo I na tym zakończę swoją rozprawę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Barczuk Napisano 31 Grudzień 2008 Share Napisano 31 Grudzień 2008 Wzór na przeliczenie jest banalny: a x b = c gdzie a - odczyt z MAHA w mm/m b - średnica tarczy koła w m (np. 15" x 2,54cm/100=0,381 ) c - zbieżność całkowita odniesiona do obręczy w mm przykład: a = 3 mm/m b = 15" 3 mm/m x 0,381 m = 1,14 mm Co do pomiarów, dla mnie to nie jest przyrząd a jedynie wskaźnik. Żeby zachować warunki pomiarów prawa strona pojazdu musiałby przejechać równolegle do płyt praktycznie idealnie, co w warunkach warsztatowych a nie laboratoryjnych jest średnio możliwe. Przejazd przez środek jest mniej istotny. Zwróćcie tylko uwagę, że mierzymy przesuniecie płyty o klika mm !!!!!! na odcinku 1 m !!!!!. Pracowałem na płytach CARTEC, BOSCH i MAHA - wszystkie działają identycznie i jak dla mnie mało wiarygodnie wiec jeszcze traktuję je jak wskaźnik ( dla porównania wskaznikiem napiecia w samochodzie moze być zarówka bez trudu na podstawie jej barwy można ocenić czy jest mnmiej jak 10 V czy więcej jak 14 V, w wielu wypadkach wystarczy to do oceny sytuacji) Co do przeliczania z mm na obreczy - zostało to wprowadzone na zyczenie ITS (zwrócicie uwagę ze nie ma tego w wersjach na inne kraje) tylko dlatego, że dostępne w Polsce katalogii nie podają zbieżności w mm/m a jedynie w mm na tarczy koła czy w stopniach i minutach. Co do powtarzalności i wiarygodności, pan dr. inż. Jerzy R. Bogdański autor artykułów dla Automotoserwisu opowiadał o prowadzonym eksperymencie polegającym na pomiarze i przestawianiu zbieżności o zadaną wartość na urządzeniu do regulacji zbieżności i konfrontacji po każdej z tych zmian na płycie. Twierdził iż przy zachowaniu "kultury" pomiarów na płycie zachodził związek liniowy ze zmianą dokonywaną w pojedzie. Niemniej jednak nie przekonał mnie i pozostałem przy swoim zdaniu Co do regulacji zbieżnosci na płycie - wolałbym to zrobić za pomocą żyłki byłoby szybciej i precyzyjniej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 31 Grudzień 2008 Share Napisano 31 Grudzień 2008 to nie jest przyrząd a jedynie wskaźnik Przychylam się w całej rozciągłości. Co do regulacji zbieżnosci na płycie - wolałbym to zrobić za pomocą żyłki byłoby szybciej i precyzyjniej. Dokładnie. A przerabiałem tematy kiedy klienci zwracali mi uwagę, że bawię się zabawkami (przyrząd do geometrii) a nie korzystam z płyty jak Ci czy Tamci. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek.g Napisano 2 Styczeń 2009 Autor Share Napisano 2 Styczeń 2009 Podziękowanie dla Piotra Barczuk,bardzo mi pomogłeś w tym temacie,który to ja zadałem odnośnie tego urządzenia.Dzięki za wzór.Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
llary Napisano 2 Styczeń 2009 Share Napisano 2 Styczeń 2009 .... samochód przejeżdżając po tej płycie przesuwa ją do środka (wtedy +) lub na (zewnątrz wtedy -) Prawie jest dokładnie na odwrót, ponieważ koła zbieżne czyli "+" są bliżej siebie przodem toczenia czyli wypychają płyte a koła rozbieżne "-" są dalej siebie przodem więc wciągają pod siebie. Ale to woli sprostowania . Co do płyty to ze względu na swoją prostote jest to urządzenie powiedział bym "genialne", dlatego że pomimo tych nowoczesnych urządzeń do ustawiania geometrii, tak właściwie to zawęże do samej zbieżności, to wynik na monitorze może być nijaki do żeczywistości, a płyta i tak nawet bez włączonych prądów wychyli się zawsze tak samo. Oczywiście samą zbieżność i tak ustawiam na lepszych przyżądach niż "genialna" płyta Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Barczuk Napisano 4 Styczeń 2009 Share Napisano 4 Styczeń 2009 Prawie jest dokładnie na odwrót Co racja to racja !!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ketiw38 Napisano 5 Styczeń 2009 Share Napisano 5 Styczeń 2009 No to i ja muszę coś napisać: Wzór na przeliczenie jest banalny: a x b = c gdzie a - odczyt z MAHA w mm/m b - średnica tarczy koła w m (np. 15" x 2,54cm/100=0,381 ) c - zbieżność całkowita odniesiona do obręczy w mm przykład: a = 3 mm/m b = 15" 3 mm/m x 0,381 m = 1,14 mm Co do pomiarów, dla mnie to nie jest przyrząd a jedynie wskaźnik. Żeby zachować warunki pomiarów prawa strona pojazdu musiałby przejechać równolegle do płyt praktycznie idealnie, co w warunkach warsztatowych a nie laboratoryjnych jest średnio możliwe. Przejazd przez środek jest mniej istotny. Zwróćcie tylko uwagę, że mierzymy przesuniecie płyty o klika mm !!!!!! na odcinku 1 m !!!!!. Pracowałem na płytach CARTEC, BOSCH i MAHA - wszystkie działają identycznie i jak dla mnie mało wiarygodnie wiec jeszcze traktuję je jak wskaźnik ( dla porównania wskaznikiem napiecia w samochodzie moze być zarówka bez trudu na podstawie jej barwy można ocenić czy jest mnmiej jak 10 V czy więcej jak 14 V, w wielu wypadkach wystarczy to do oceny sytuacji) (...) Co do powtarzalności i wiarygodności, pan dr. inż. Jerzy R. Bogdański autor artykułów dla Automotoserwisu opowiadał o prowadzonym eksperymencie polegającym na pomiarze i przestawianiu zbieżności o zadaną wartość na urządzeniu do regulacji zbieżności i konfrontacji po każdej z tych zmian na płycie. Twierdził iż przy zachowaniu "kultury" pomiarów na płycie zachodził związek liniowy ze zmianą dokonywaną w pojedzie. Niemniej jednak nie przekonał mnie i pozostałem przy swoim zdaniu Co do regulacji zbieżnosci na płycie - wolałbym to zrobić za pomocą żyłki byłoby szybciej i precyzyjniej. Ja odnosiłem się do wiarygodności i możliwości pomiaru. Stwierdziłem, że: - na płycie można stwierdzić czy pojazd ma zbieżność w normie lub też zbieżność ma nieprawidłową. - nie trzeba przejeżdzać środkiem płyty (czywiście zachodzą takie przypadki, przy źle ustawionej płycie - czułość czujników pod płytą - sam je ustawiłem bo też miałem ten sam problem) - STWIERDZIŁEM, że serwis montując płytę nie ustawia ją precyzyjnie - bo trzeba trochę czasu na to poświęcić . - Nie stwierdziłem, że ustawiam zbieżność na płycie - ale mógłbym to zrobić i też było by dobrze- szkoda zachodu. Nikt kogo wysłałem na zbieżność nie przychodził z reklamacjami, że wciskałem KIT Na koniec chce pochwalić PIOTRA za rzeczowy post Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piozar11 Napisano 29 Styczeń 2009 Share Napisano 29 Styczeń 2009 ja mam to urządzenie u siebie na stacji i w instrukcji na końcu jest mniej więcej wyjaśnione jak mają się wyniki co do zbieżności,piszę mniej więcej ponieważ jak wiemy jest to uślizg boczny koła więc wynik traktujemy jako prawdopodobny a nie dokładny,a co do wzorów prezentowanych powyżej to jakoś w instrukcji nie znalazłem a mam też wyniki w m/km. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.