Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

bybella

problem z dmc naczepy

Polecane posty

bybella

witam! mam problem z określeniem dmc zespołu pojazdów. chodzi o naczepę posiadająca dmc 35t, masę własną -6,48t, ilość osi -3, zaw. pneumatyczne. nie mam pojecia skąd mam wiedzieć ile ton ma "potencjalny" ciągnik siodłowy, akurat do tej naczepy, żeby móc określic ten zespół pojazdów. może jest gdzieś taki wykaz ile ton właśnie mają te "potencjalne" pojazdy. proszę o pomoc:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
llary

Poprostu piszesz że konstrukcyjnie naczepa 35T, adminictracyjnie to co ci wyjdzie z ilości i rozstawu osi, a ile ma ciągnik to cie nie obchodzi

No oczywiście zespół pojazdów adminictracyjnie 40T a konstrukcyjnie nie ustalisz bo jak piszesz nie wiesz ile ma ciągnik.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
witam! mam problem z określeniem dmc zespołu pojazdów. chodzi o naczepę posiadająca dmc 35t

 

Naczepa nie ma takiego parametru jak dmc zespołu pojazdów, czy tez mmc zespołu jak kto woli. Ten parametr określa się tylko przy pojazdach które ciągną przyczepę/naczepę a nie przy pojazdach ciągniętych.

 

Mało tego można się pokusić o stwierdzenie, że naczepa nie posiada również własnej dmc gdyż ta bezpośrednio zależy od tego pod jaki ciągnik ją podłączymy.

 

chodzi o naczepę posiadająca dmc 35t

 

Tu jest przykład. Do takiej naczepy można by legalnie podłączyć ciągnik o dmc tylko 5 t !!! (zespół 40t). Znajdziesz taki??? Masy własne ciągników nie raz przekraczają 5t !!!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tomek D
Poprostu piszesz że konstrukcyjnie naczepa 35T, adminictracyjnie to

Administracyjnie 32T można przyjąć

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
można przyjąć

ale po co

DMC naczepy nie jest określona przepisami

§ 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2-13, nie może przekraczac w przypadku:

 

3) pojazdów członowych majacych 5 lub 6 osi:

a) dwuosiowy ciagnik siodłowy i trzyosiowa naczepa - 40 ton,

b) trzyosiowy ciagnik siodłowy i dwu- lub trzyosiowa naczepa - 40 ton,

c) trzyosiowy ciagnik siodłowy i trzyosiowa

 

3. W przypadku pojazdu uczestniczacego w ruchu drogowym podstawa sprawdzenia

wymagan, o których mowa w ust 1 i 2, sa wartosci rzeczywiste wymienionych mas.

 

skoro producent określił DMC na 35 t to tyle zostaje

a kierowca powinien zadbać o prawidłowe obciążenie zespołu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tomek D
ale po co

Też nie wiem po co. ;)

A poważnie to jakiś czas temu mieliśmy naczepę która musiała starać się o odstępstwo i papiery z ministerstwa zostały cofnięte bo nieprawidłowo ustalono DMC administracyjne, DMC miała 35ton. W DIP wpisaliśmy DMC administracyjne 32 tony i przeszło.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

Administracyjne ograniczenie dla DMC samej przyczepy nie jest nigdzie określone (tak jak np. dla samochodów), jednak można ją teoretycznie wyliczyć z innych maksymalnych parametrów dotyczących chociażby nacisku na osi i wyjdzie nam wtedy, że DMC trzykołowej naczepy w Polsce może wynieść 35500 kg. Ktoś kiedyś ładnie tutaj to na rysunkach przedstawił.

 

Dla naczepy zespołu nie określa się.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tomek D
35500 kg.

:cool:

Max nacisk na oś 8t razy trzy to daje 24T więc 11,5T na konia to bardzo dużo.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

No dużo... Ale matematycznie tyle wychodzi...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tomek D

Matematycznie i nieraz nawet tyle jest na tabliczce

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

Choć z drugiej strony jak tak pomyślę - 11500 liczone jako nacisk na tylne osie ciągnika nie może być, bo oznaczałoby to, że te osie mają przenosić tylko i wyłącznie ciężar samej naczepy wywierany na nie przez siodło, a przecież już sama masa ramy ciągnika i siodła wywiera jakiś tam nacisk na te osie... Mówiąc krótko, nawet jeśli przyjmiemy, że tył ciągnika może być obciążony 11500 kg, to nie możemy w całości przeznaczyć tego na naczepę, gdyż nawet pusty ciągnik swoją konstrukcją jakiś tam nacisk na tą oś wywiera. Ile? Nie wiem... ;)

 

Proponuję napisać w DIP - parametr niepoliczalny ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ijm

A moze tak 3x8000+nacisk na siodlo 10000=34000kg.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tomek D

Proponuję napisać w DIP - parametr niepoliczalny ;)

Lepiej brzmi nieobliczalny :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nowicjusz

Również uważam że okreslamy DMC naczepy czyli 3x8 ton(chociaż nie podałes jaki rozstaw osi ale przyjmuje standardowy powyżej 1,3 m) + 11,5 nakonia wychodzi 35,5t.

Jeszcze nikt tego nie podważył.

A poważnie to jakiś czas temu mieliśmy naczepę która musiała starać się o odstępstwo i papiery z ministerstwa zostały cofnięte bo nieprawidłowo ustalono DMC administracyjne, DMC miała 35ton. W DIP wpisaliśmy DMC administracyjne 32 tony i przeszło.

Pierwszy raz słysze ciekawe na jakiej podstawie :shock:

Kolego Ilary może mieć też 42 jeśli jest zarejestrowany przed 13.03.2003. :oops:

No oczywiście zespół pojazdów adminictracyjnie 40T
Lepiej brzmi nieobliczalny
No i masz kienta za jakiś czas drugi raz na korekte, i napewno jeszcze :evil:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tomek D

Pierwszy raz słysze ciekawe na jakiej podstawie :shock:

 

Niestety nie napisali na jakiej podstawie DMC im nie pasowało

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nowicjusz
Niestety nie napisali na jakiej podstawie DMC im nie pasowało

No to jak mozna cos zmienić skoro niema podstawy :razz: Czyli diagnosta zrobił źle :x

Za pół roku złapie go inny policjant i niezgodne cos bedzie no i znowu do poprawki :-(

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
Mówiąc krótko, nawet jeśli przyjmiemy, że tył ciągnika może być obciążony 11500 kg, to nie możemy w całości przeznaczyć tego na naczepę, gdyż nawet pusty ciągnik swoją konstrukcją jakiś tam nacisk na tą oś wywiera. Ile? Nie wiem...

jest jeszcze w ciągniku jedna oś, zwana przednią i też przenosi obciążenie ,

a siodło nie znajduje się idealnie nad tylną osią, tylko jest przesunięte do przodu, tak więc nacisk naczepy rozkłada się na obie osie zgodnie z zasadą dźwigni dwustronnej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ketiw38

No to i ja się udzielę bo też miałem klienta którego cofnięto do mnie, że nie ma informacji o "przedniej osi - czyli o siodle) - pozwolę sobie wyjaśnić moje przemyślenia (oczywiście poskutkowały w WK).

Po pierwsze naczepa trzy osiowa może mieć konstrukcyjnie dowolne naciki nawet po 10 000 kg na oś - w dipie ograniczamy do nacisków administracyjnych czyli do 8 000 kg na oś co daje 3x 8 000 kg 24 t (chyba że klient chce wystąpić o odstępstwa) ale mówimy tu o normalnej rejestracji.

W przepisach nie ma nigdzie maksymalnego nacisku na siodło - ale każda naczepa ma ten parametr podany i jeżeli nacisk na siodło jest 11 000 kg - to śmiało wpisujemy DMC 35 t :ok , w DIP-e nie ma nigdzie miejsca na wpisanie parametru nacisk na siodło (oczywiście siodło nie jest osią!!!)

Jeżeli siodło ma nacisk 12 t to możemy wpisać DMC 36t :evil: i też będzie zgodnie z przepisami.

Inna bajka, że zestaw (ciągnik i naczepa) ma ograniczony administracyjnie 40 000 kg i nie ma takiego ciągnika co by ważył mniej jak 6 000 kg czyli i tak nigdy naczepa nie osiągnie swojej DMC.

Chyba, że przejazd ponadnormatywny - ale tego tematu nie chce mi się poruszać :x

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
bohdang

Uważam, że te "łamania głów" :roll: przy prezentowanych skomplikowanych obliczeniach są całkowicie zbędne. Skoro żadne przepisy nie wskazują wartości DMC naczepy, to po prostu takiego parametru się nie określa inaczej niż według danych producenta. :lol:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop
Jeżeli siodło ma nacisk 12 t

 

No to już z kolei odstępstwo dla ciągnika :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
Jeżeli siodło ma nacisk 12 t

 

No to już z kolei odstępstwo dla ciągnika :)

a może ciągnik ma 3 osie :D

 

Masa konstrukyjna ca.kg 58000

Masa własna ca.kg 12500

Nacisk na oś - konstrukcyjny ca.kg 10000

Nacisk na siodło ca.kg 18000

więcej na http://www.wielton.com.pl/?pid=46&cid=284&prid=1204

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ketiw38

Proszę o odpowiedź na pytanie - Gdzie w przepisach jest określony max nacisk na siodło? Bo ja nigdzie nie mogę znaleść. Dlatego jak są trzy osie naczepy to administracyjnie 3x8 t + nacisk na siodło daje DMC, bo nacisk na siodło nigdzie nie jest określony w przepisach! (oprócz tabliczki znamionowej :cool: ) :evil:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
janmarek
+ nacisk na siodło daje DMC

Bo nigdzie tego nie znajdziesz.

Tak jak rozumujesz 3x 8=24 Tony i tyle.

Jest tylko nacisk na tylną oś ciągnika siodłowego.

Masa zestawu ma mieć 40 ton i nas diagnostów nie interesuje czy zestaw przekroczył tą wartość czy nie.

Odpowiedzialność spoczywa na kierowcy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
arafal25

A ja przyjmuję nacisk na siodło jako ładowność ciągnika

np dmc ciągnika 18000kg , masa własna 7800

czyli ładowność 10200kg i wg mnie to jest maksymalny nacisk na siodło

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.