jarek_garbus Napisano 21 Styczeń 2009 Share Napisano 21 Styczeń 2009 Witam Wszystkich Przymierzam się do zbudowania repliki półciężarówki Ford A. Jako dawcę zamierzam użyć Żuka ze względu na podobne wymiary i konstrukcję. Jak już się dowiedziałem na forum nie mogę użyć w tym celu oryginalnej ramy Żuka. Zamierzam więc wykonać własną ramę wzorując się na tej żukowskiej tak aby biurokracji stało się za dość. Do ramy własnej konstrukcji chciałbym zamontować podzespoły Żuka, włącznie z silnikiem i karoserię własnej konstrukcji. Czy rama mojej konstrukcji będzie musiała mieć jakieś dodatkowe atesty, czy wystarczy to że została ona wykonana na wzór fabrycznej ramy pojazdu homologowanego o parametrach niemal identyczny jak pojazd SAM?? Czy to, że technicznie ten SAM nie będzie się różnił od Żuka, wystarczy do wydania pozytywnej opinii o stanie technicznym w SKP. Kolejne pytanie dotyczy wymaganego katalizatora, czy wystarczy, że w wydechu zamocuje katalizator przeznaczony dla silników o odpowiedniej pojemności czy tez musi to być katalizator homologowany dla silnika S-21. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 22 Styczeń 2009 Share Napisano 22 Styczeń 2009 czy tez musi to być katalizator homologowany dla silnika S-21. Ten Sam jeżeli będziesz go rejestrował w 2009r to ma spełniać wymagania odnośnie emisji podane w Dz.U. 32 załącznik 2. Czy to, że technicznie ten SAM nie będzie się różnił od Żuka, wystarczy do wydania pozytywnej opinii o stanie technicznym w SKP. Oceni Ci to diagnosta jak będzie widział efekt finalny, ewentualnie podeprze się opinią rzeczoznawcy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jarek_garbus Napisano 22 Styczeń 2009 Autor Share Napisano 22 Styczeń 2009 Oceni Ci to diagnosta jak będzie widział efekt finalny, ewentualnie podeprze się opinią rzeczoznawcy. Ale jednak, to czy potrzebne mi będą jakieś atesty czy homologacje, wolałbym wiedzieć zanim zabiorę się do prac, niż jakbym miał się o tym dowiedzieć przy badaniu efektu finalnego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leniwiec Napisano 23 Styczeń 2009 Share Napisano 23 Styczeń 2009 czy potrzebne mi będą jakieś atesty Atest na połączenia spawane. Rysunek z opisem wykonanej ramy (np. rodzaj materiału, grubość itp.) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 23 Styczeń 2009 Share Napisano 23 Styczeń 2009 Atest na połączenia spawane. W wielu WK wystarczy oświadczenie i kopia uprawnień spawacza. A taki atest to ciężko będzie zdobyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 23 Styczeń 2009 Share Napisano 23 Styczeń 2009 W wielu WK wystarczy oświadczenie i kopia uprawnień spawacza. Proszę? A może jeszcze kopia dowodu osobistego spawacza? Jeśli już to SKP może sobie tego zażyć, może rzeczoznawca, ale po co i na jakiej podstawie mam to do WK zabierać?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jarek_garbus Napisano 23 Styczeń 2009 Autor Share Napisano 23 Styczeń 2009 Jeśli już to SKP może sobie tego zażyć, może rzeczoznawca, ale po co i na jakiej podstawie mam to do WK zabierać?? Właśnie... Przecież musi to być w jakimś przepisie określone. Jaka jest podstawa prawna dotycząca szczegółów wykonania ramy, gdzie jest napisane co jest wymagane i komu mam to przedstawić?? Ja znalazłem tylko to: Dokumenty wymagane do rejestracji samochodu marki SAM: 1. Wniosek właściciela o rejestrację pojazdu. 2. Dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość wraz z zaświadczeniem o zameldowaniu na pobyt stały w Warszawie (do wglądu) – osoba fizyczna. 3. Dowód rejestracyjny pojazdu - jeżeli silnik pochodzi z pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – nie dotyczy rejestracji przyczepy marki „SAM”. 4. Pisemne oświadczenie właściciela złożone pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań, że jest właścicielem pozostałych zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu. 5. Zaświadczenie z przeprowadzonego badania co do zgodności z warunkami technicznymi, które przeprowadza się na koszt wnioskodawcy, oraz dokument identyfikacyjny pojazdu marki SAM (wystawiany przez okręgową stację diagnostyczną upoważnioną do badań technicznych pojazdu marki „SAM”). 6. Zaświadczenie potwierdzające nadanie i umieszczenie cech identyfikacyjnych. ROZPORZĄDZENIE w sprawie badań zgodności pojazdów zabytkowych i pojazdów marki "SAM" z warunkami technicznymi § 3. 1. Badanie zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi polega na sprawdzeniu: 1) prawidłowości konstrukcji i montażu pojazdu; 2) czy pojazd odpowiada warunkom technicznym; 3) czy stan faktyczny pojazdu odpowiada warunkom technicznym zgłoszonym przez właściciela pojazdu we wniosku o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia. 2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, składa się w jednostce upoważnionej do przeprowadzenia badania zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi, która przechowuje wnioski przez okres 5 lat. 3. Badanie, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z przepisami o badaniach technicznych pojazdów. 4. Jednostka upoważniona do przeprowadzenia badań zgodności pojazdów marki "SAM" z warunkami technicznymi prowadzi rejestr przeprowadzonych badań pojazdów marki "SAM" według wzoru i na zasadach określonych w przepisach o badaniach technicznych pojazdów. 5. Jednostka upoważniona do przeprowadzania badań zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi wydaje: 1) dokument identyfikacyjny badanego pojazdu marki "SAM" - z wyłączeniem przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony według wzoru określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia; 2) dokument identyfikacyjny badanego pojazdu marki "SAM" - dla przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony według wzoru określonego w załączniku nr 6 do rozporządzenia; 3) zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi według wzoru określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia. "NIC O OGRACH!!!" Gdzie jest mowa o rysunkach atestach i uprawnieniach spawacza?? Proszę o podanie konkretnego przepisu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rurek777 Napisano 24 Styczeń 2009 Share Napisano 24 Styczeń 2009 wszystko załatwia opinia rzeczoznawcy samochodowego który ma się określić co do jakości wykonanej ramy spawy śruby materiały użyte do budowy tej ramy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bohdang Napisano 24 Styczeń 2009 Share Napisano 24 Styczeń 2009 Kolego "jarek-garbus", sam zacytowałeś przepis, który nakazuje przeprowadzającemu badanie, m.in.: sprawdzenie prawidłowości konstrukcji. W tym zapisie jest właśnie wszystko czego szukasz. Ten przepis nakłada na diagnostę obowiązek przedsięwzięcia całej masy, (nieraz uciążliwych i upierdliwych dla "jarka-garbusa" ), czynności kontrolnych: prawnych, administacyjnych, technicznych i wszelkich innych, które dadzą mu maksymalną ochronę jego "czterech liter" na wypadek..... wypadku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jarek_garbus Napisano 24 Styczeń 2009 Autor Share Napisano 24 Styczeń 2009 Kolego "bohdang" nie zrozum mnie źle, gdyż nie zamierzam negować słuszności postępowania mającego na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednakże sam przyznasz , że wymóg przedstawienia stosownego projektu ramy jak również załączenie kopii odpowiednich uprawnień spawacza, nie jest ujęty w żadnym z przepisów. Co za tym idzie, o tym wymogu "producent" SAMA czyli np. ja, może się dowiedzieć w momencie gdy pojazd jest już gotowy. A przyznasz, że ma to sens jeżeli projekt wykonamy przed przystąpieniem do pracy a nie po jej zakończeniu. Jeżeli zaś nie jest to określone przepisem jako wymóg stawiany "producentowi", a jedynie prowadzący badanie ma sprawdzić prawidłowość konstrukcji, to najwyżej może on zażądać opinii rzeczoznawcy, który jak sama nazwa wskazuje "ZNA SIĘ NA RZECZY", i to ów rzeczoznawca musi określić czy ja osobiście wykonałem ramę w taki sposób aby była ona zgodna z wymogami technicznymi. W przeciwnym przypadku zażądam na piśmie podania podstawy prawnej, gdzie jest napisane, że ramę ma wykonywać uprawniony spawacz i według projektu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bohdang Napisano 24 Styczeń 2009 Share Napisano 24 Styczeń 2009 Oczywiście, wymaganie atestów na spawy, czy przedstawienia uprawnień spawacza to przesada, ale usprawiedliwiona poniekąd troską osoby dopuszczajacej pojazd do ruchu, o bezpieczeństwo i o własne "cztery litery". Ja osobiście poprzestaję na opinii rzeczoznawcy. Istotą poruszanego tutaj zagadnienia i przyczyną wielu nieporozumień jest niechlujność i niejasność naszych przepisów, a nie jakaś szczególna skłonność diagnostów do rzucania kłód pod nogi klientów. Gdyby przepisy były jasne i bardziej precyzyjne to nie byłoby tylu nieporozumień. Przykład: poruszany w innym wątku tego forum temat zmian ustaw i rozporządzeń nas obowiązujących. Padają tam słowa, z którymi chyba wszyscy się zgadzamy: kolejne zmiany, w których brak jasności a pojawiają się nowe "rebusy". Taka jest rzeczywistość. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jarek_garbus Napisano 24 Styczeń 2009 Autor Share Napisano 24 Styczeń 2009 No niestety jasność przepisów nie jest najmocniejszą stroną polskiego prawa. Ważne jest też chyba indywidualne podejście do każdego przypadku. Bo inne wymogi powinny być stawiane przed bolidem poruszającym się 200km/h a inne przed repliką pojazdu który z natury rzeczy będzie się poruszał z prędkością około 60km/h, prawda?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jackow Napisano 24 Styczeń 2009 Share Napisano 24 Styczeń 2009 Masz rację. My chyba nie doczekamy czasów, w których wszystko będzie jasne i przejrzyste. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 24 Styczeń 2009 Share Napisano 24 Styczeń 2009 Jeśli już to SKP może sobie tego zażyć, może rzeczoznawca, Łoj la Boga... ten to zawsze dziurę w całym wyszuka... Między wierszami nie umiesz czytać?? Gdzie jest mowa o rysunkach atestach i uprawnieniach spawacza?? A tu 1) prawidłowości konstrukcji i montażu pojazdu; Ja twierdzę, że człowiek który wykonał taka ramę bez odpowiednich umiejętności potwierdzonych uprawnieniami nie jest w stanie dochować prawidłowości konstrukcji i montażu... Możesz wojować z WK mając wszystkie dokumenty od diagnosty, ale jak diagnosta czegoś poprosi to raczej nie podskoczysz... hmm... na przykład... faktury na części zawieszenia, fotele, pasy bezpieczeństwa... itp znajdziesz sobie przepis czy wskazać?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 24 Styczeń 2009 Share Napisano 24 Styczeń 2009 A do badania powinna być jeszcze kopia uprawnień diagnosty i ksero jego dowodu osobistego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bohdang Napisano 24 Styczeń 2009 Share Napisano 24 Styczeń 2009 Szanowny "Psuju", diagnosta może zażądać przedstawienia faktur na części czy materiały? A po co mu to? I z jakiej racji? Czy diagnosta to agent "skarbówki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 24 Styczeń 2009 Share Napisano 24 Styczeń 2009 A po to mu to, że pewne części i podzespoły zgodnie z chociażby ustawą o recyklingu nie mogą pochodzić z innych pojazdów (nie mogą być używane innymi słowy) i jak to sprawdzić inaczej, jak nie fakturą dokumentującą zakup? (choć oczywiście nawet faktura nie zawsze to poświadczy) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 24 Styczeń 2009 Share Napisano 24 Styczeń 2009 A do badania powinna być jeszcze kopia uprawnień diagnosty No... wystarczy pieczątka z numerem uprawnień... Powiem ci szczerze, że nie wypuściłbym na drogę pojazdy którego ramy nie pospawał fachowiec. Nie przeczę, że są ludzie którzy świetnie spawają i nie mają uprawnień i odwrotnie, tudzież ktoś sobie załatwi takie oświadczenie od znajomka, ale tylko tyle mogę zrobić aby od takiej ramy w czasie jazdy nie poodpadały części składowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bohdang Napisano 24 Styczeń 2009 Share Napisano 24 Styczeń 2009 Zgoda. Ja skoncentrowałem się tylko na budowie ramy, a faktycznie - czasami w grę wchodzą również części. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jarek_garbus Napisano 24 Styczeń 2009 Autor Share Napisano 24 Styczeń 2009 Gdzie jest mowa o rysunkach atestach i uprawnieniach spawacza?? A tu 1) prawidłowości konstrukcji i montażu pojazdu; No jednak się mylisz, bo mowa tu wyraźnie, że to diagnosta sprawdza a nie producent przedstawia dokumenty, a jak diagnosta nie może sprawdzić to od tego jest rzeczoznawca. faktury na części zawieszenia, fotele, pasy bezpieczeństwa... itp znajdziesz sobie przepis czy wskazać?? O to przepis: "Pisemne oświadczenie właściciela złożone pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań, że jest właścicielem pozostałych zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu." A co do faktur to poproszę o podanie szczegółowej wykładni prawnej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 25 Styczeń 2009 Share Napisano 25 Styczeń 2009 No jednak się mylisz, bo mowa tu wyraźnie, że to diagnosta sprawdza aha Powiem ci szczerze, że nie wypuściłbym na drogę pojazdy którego ramy nie pospawał fachowiec. Nie przeczę, że są ludzie którzy świetnie spawają i nie mają uprawnień i odwrotnie, tudzież ktoś sobie załatwi takie oświadczenie od znajomka, ale tylko tyle mogę zrobić aby od takiej ramy w czasie jazdy nie poodpadały części składowe. A co do faktur to poproszę o podanie szczegółowej wykładni prawnej. proszę pewne części i podzespoły zgodnie z chociażby ustawą o recyklingu nie mogą pochodzić z innych pojazdów (nie mogą być używane innymi słowy) i jak to sprawdzić inaczej, jak nie fakturą dokumentującą zakup? Zrozum jedno. Jak wszystko będzie naprawdę solidnie i z głową na karku, nikt nie będzie ci robił żadnych problemów. Jednak jeśli coś jest nie tak to diagnosta ma tyle możliwości, że jest w stanie skutecznie zablokować Twój projekt. Nie próbujemy Cię zniechęcić tylko chcemy żeby wszystko było w porządku. Poza tym diagnosta i skp to nie biblioteka i wypożyczalnia aktów prawnych. To Ty masz, jako kierowca i konstruktor sam-a, udowodnić mi, że wszystko jest w porządku. Naszą wiedzę zweryfikowała już państwowa komisja, nie musimy się tłumaczyć przed Tobą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jarek_garbus Napisano 25 Styczeń 2009 Autor Share Napisano 25 Styczeń 2009 Wszystko może ale w granicach określonych przepisami. A żaden przepis nie stawia takich wymogów. Nawet przytoczona Ustawa o Recyklingu pojazdów nie zabrania mi użycia części używanych. Chodzi mi o jasne przedstawienie sprawy jakie są faktyczne wymogi a nie życzenia i kaprysy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 25 Styczeń 2009 Share Napisano 25 Styczeń 2009 Nawet przytoczona Ustawa o Recyklingu pojazdów nie zabrania mi użycia części używanych. Owszem zabrania... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jarek_garbus Napisano 25 Styczeń 2009 Autor Share Napisano 25 Styczeń 2009 Owszem nie zabrania gdyż nie mówi o tym żaden z artykułów tej ustawy. Co więcej gdyby zabraniała, nie można by montować w SAMIE używanego silnika, a na tym właśnie polega budowanie SAMA. Nie wyobrażam sobie jak można przeprowadzić badanie zgodności pojazdu z warunkami technicznymi nie potrafiąc przytoczyć ani jednego artykułu określającego powyższe wymogi. Swoją drogą GRATULUJĘ ciekawego podejście do przepisów. Jak zatrzyma Cię policja mówiąc, że przekroczyłeś prędkość to pamiętaj, że zgodnie z Twoją logiką oni nie muszą Ci pokazywać ani wskazania Radaru ani znak z ograniczeniem prędkości nie musi być widoczny, bo przecież Policjanci wiedzą co robią i jakie jest ograniczenie co udowodnili zdając egzaminy i nie są biblioteką a Ty masz im udowodnić, że prędkości nie przekroczyłeś. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bohdang Napisano 25 Styczeń 2009 Share Napisano 25 Styczeń 2009 Dz.U. z 2005r., nr 201, poz. 1666 - wykaz przedmiotów i części których ponowne użycie mogłoby zagrozić BRD. Ale tu chodzi jeszcze o coś innego niż tylko o szczegóły techniczne i prawne . Kolego "jarek-garbus", poczytaj trochę więcej wypowiedzi uczestników tego forum. Szczególnie przeczytaj te, w których opisane są przypadki przykrych kontaktów ludzi z naszej branży z wymiarem sprawiedliwości. Kontaktów niekiedy zupełnie nie zawinionych. Napiszę raz jeszcze: jeśli w wyniku wypadku drogowego zginie człowiek, to ktoś musi być temu winny. Uwierz mi - naprawdę diagnosta jest w takim przypadku na czele listy ludzi potencjalnie obwinionych. Dlatego diagnosta przezorny (możesz go nawet nazwać asekurantem), zrobi wszystko by się ochronić. Jeszcze raz piszę: nie ma przepisów na wszystko. Natomiast diagnosta ma prawo użyć swoich kryteriów i metod oceny stanu technicznego pojazdu. Tak mówi zapis w Dz.U. z 2003r., nr 227, poz. 2250, zał. nr 1, a właściwie końcowa część tego załącznika, czyli UWAGI - 1,2,3. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.