Skocz do zawartości

Specjalne zaświadczenie ...


Norbert Jezierski

Rekomendowane odpowiedzi

Przedsiębiorcy, którzy po 22 sierpnia zechcą odliczyć cały VAT od zakupu samochodu,będą musieli mieć specjalne zaświadczenie od diagnosty. Minister infrastruktury zmienił rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach.

 

Dziś wchodzi ono w życie. O dodatkowym badaniu na potrzeby VAT, istotnym przecież dla setek tysięcy przedsiębiorców, mówi ono jednak niewiele. W załączniku nr 1 § 11 ust. 2 pkt 30 w literze w zawarto zapis, według którego organ zajmujący się rejestracją pojazdów wpisuje do dowodu właściwy punkt (od 1 do 4) art. 86 ust. 4 ustawy o VAT z 11 marca 2005 r.

 

Należałoby więc uznać, że wystarczające będzie standardowe zaświadczenie wydawane w związku z okresowym badaniem technicznym pojazdu. Jest ono zresztą ostatecznym terminem do przeprowadzenia dodatkowych badań na potrzeby VAT, chyba że przypada później niż w ciągu 12 miesięcy od wejścia w życie nowej ustawy o VAT, tj. od 1 czerwca 2005 r. Wówczas bowiem terminem ostatecznym będzie 1 czerwca 2006 r.

 

Urzędy skarbowe oczekują jednak na nowy wzór zaświadczenia, które będą wystawiali diagności. Niektórzy zastrzegają nawet, że nie będą przyjmowali druków wydawanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym (patrz C 1: "Stacje nie wydadzą zaświadczeń" we wczorajszej "Rz") (dopisek NJ - na forum: http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=551).

 

Właściciele pojazdów wymagających dodatkowego badania muszą pamiętać, że to oni poniosą odpowiedzialność za ewentualne fałszywe stwierdzenia zawarte w zaświadczeniu od diagnosty, a także za to, że będzie ono wydane w sposób nieprawidłowy. Poprawność dokumentów będzie mógł badać urząd skarbowy.

 

Rozporządzenie z 12 lipca reguluje również kwestie związane z czasowym wycofaniem z ruchu aut, przekazywaniem do depozytu ich dowodów rejestracyjnych, dokumentacją dopuszczania pojazdów do ruchu.

 

Do istniejącego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych dopuszczonych do ruchu w Polsce (prowadzi go Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie) rejestrujący będą mogli przesyłać kopie dokumentów za pośrednictwem poczty lub Internetu. Z kolei jeżeli w trakcie czasowego wycofania pojazdu z ruchu upłynął termin badania technicznego, to organ rejestrujący, zanim ponownie dopuści go do ruchu, musi zamieścić nowy termin badania.

 

Kiedy właściciel samochodu czasowo wycofanego z ruchu zgłosi, że go sprzedał, dowód rejestracyjny trafia z depozytu do akt pojazdu, a tablice rejestracyjne zostają wycofane z użytku. Jeśli jednak zbycie takiego auta nie powoduje zmiany właściwości miejscowej rejestrującego, to ten, rejestrując go, może wydać do użytku zatrzymane w depozycie tablice rejestracyjne.

 

W noweli zapisano także, że wpisując rodzaj paliwa (dane gromadzone do celu rejestracji pojazdów), używa się specjalnych skrótów, np. P - benzyna, M - mieszanka (paliwo - olej).

 

(Rzeczpospolita, źródło: www.onet.pl)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.