Skocz do zawartości

Powstrzymać masakrę !


Norbert Jezierski

Rekomendowane odpowiedzi

TIR-y to bomby na kółkach - mówi Andrzej Węclewicz (51 l.), kierowca TIR-ów. Kierowca może jechać 9 godzin, w tym czasie w Polsce przejedzie najwyżej 500 km. Gdy przełączy tachograf (urządzenie rejestrujące pracę kierowcy: prędkość, czas jazdy i odpoczynku), może zrobić dwa razy tyle. Kara za brak zapisu to tylko 500 zł. Kontrole zdarzają się rzadko, bo kierowcy przez radio CB informują się, czy "czysta dróżka", czy też "stoją krokodyle". Wypadki z udziałem TIR-ów zazwyczaj są tragiczne w skutkach.

 

Oni chcieli tylko zmienić koło... Nie zdążyli nawet odkręcić śruby... - Kamila Holecka (23 l.) z trudem mówi przez łzy.

Odwoziła 8-letnią córeczkę z Poznania do Gliwic, do dziadków. Samochodem jechała z narzeczonym i kolegą. Widziała, jak obaj zginęli.

Noc z poniedziałku na wtorek, dochodzi godz. 1. Droga krajowa nr 1. W Słostowicach, kilka kilometrów przed Radomskiem (Łódzkie), osobowy mercedes łapie gumę.

- Zjechaliśmy na bok. Włączyliśmy światła awaryjne, ustawiliśmy trójkąt. Stałam z dzieckiem z drugiej strony auta. Widziałam, jak ta ciężarówka na nich najeżdża... - płacze Kamila.

Jej narzeczony, Robert Kamiński (30 l.), i kolega Radosław Chojnacki (33 l.) nie mieli szans na przeżycie. Obu mężczyzn dosłownie zmiotło z drogi. Jeden z nich zginął od razu. Drugi zmarł kilka minut po przyjeździe pogotowia.

 

Kierowca uciekł

- Biegłam za tą ciężarówką, ale pojechała dalej. Nawet się nie zatrzymała - słowa Kamili giną we łzach. - Chciałam ich ratować. Dzwoniłam na policję. Zaczęłam zatrzymywać inne samochody - opowiada załamana kobieta.

W czwartek miała lecieć z Robertem na wakacje do Egiptu. Na przyszły rok planowali ślub. Za pięć miesięcy ma się urodzić ich dziecko.

- Nie zobaczy już ojca - wybucha płaczem Kamila. - Radek (druga z ofiar - red.) miał żonę i trójkę dzieci.

Sierżant sztabowy Krzysztof Kwarciak z policji z Radomska potwierdza, że mercedes był zaparkowany prawidłowo.

 

Pomóż go złapać! Wszystkie osoby, które mogą udzielić jakichkolwiek informacji na temat okoliczności wypadku, mogą się kontaktować z policją w Radomsku, tel. (0-44) 685-28-11 lub najbliższą jednostką policji.

 

Nie chcę być kierowcą-mordercą

- TIR-y to bomby na kółkach - mówi Andrzej Węclewicz (51 l.), kierowca TIR-ów.

 

Kierowca może jechać 9 godzin, w tym czasie w Polsce przejedzie najwyżej 500 km. Gdy przełączy tachograf (urządzenie rejestrujące pracę kierowcy: prędkość, czas jazdy i odpoczynku - red.), może zrobić dwa razy tyle. Kara za brak zapisu to tylko 500 zł. Kontrole zdarzają się rzadko, bo kierowcy przez radio CB informują się, czy "czysta dróżka", czy też "stoją krokodyle". Wypadki z udziałem TIR-ów zazwyczaj są tragiczne w skutkach.

- Często na początku nie jesteśmy w stanie ustalić przyczyny wypadku, ale zaglądamy w "tacho" i od razu wiadomo. Kierowca był w trasie za długo - mówi kom. Krzysztof Dymura z małopolskiej drogówki. - Zmęczenie, zmęczenie i jeszcze raz zmęczenie to główne powody wypadków z udziałem kierowców TIR-ów.

 

Trzy kroki do bezpieczeństwa. Program "Super Expressu"

To trzeba koniecznie zrobić!

  • 1 Policja i inspektorzy transportu drogowego muszą drobiazgowo kontrolować wszystkie firmy, których ciężarówki brały udział w wypadkach drogowych
    2 Policja powinna aktywnie przeciwdziałać tworzeniu się niewyprzedzalnych konwojów kilku czy kilkunastu TIR-ów
    3 Kierowcy wielkich ciężarówek powinni ułatwiać wyprzedzanie samochodom osobowym. Gdy widzą gromadzący się za nimi sznur aut, winni zjeżdżać na pobocze.(

 

(SuperExpress, źródło: www.mi.gov.pl)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...

Szybcy i bezsenni

 

Kilkaset ciężarówek skontrolowali policjanci na drogach Warmii i Mazur podczas akcji "Tir". Sprawdzali, czy kierowcy nie przekraczają prędkości i jeżdżą sprawnymi samochodami.

Policja w całym regionie wzięła pod lupę kierowców i ich ciężarówki. Wyniki kontroli na drogach potwierdziły, że kierowcy tirów łamią przepisy. Aż jedna trzecia z nich - z ponad 300 zatrzymanych przez drogówkę - dostała mandaty, z czego co czwarty za przekroczenie limitu prędkości. Już wówczas Adam Kołodziejski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie zapowiedział, że tiry muszą być kontrolowane regularnie. - W konfrontacji z takim kolosem kierowca i pasażerowie osobowych aut nie mają praktycznie żadnych szans - mówił nam podinspektor Kołodziejski.

I nie ma w tym stwierdzeniu żadnej przesady. Policja podała, że w zeszłym roku na Warmii i Mazurach było niemal 330 wypadków z udziałem tirów. Śmierć poniosło aż 70 osób, a ponad 400 trafiło do szpitali. Kierowca tira-cysterny z paliwem spowodował wypadek na krajowej siódemce pod Elblągiem. Po wypadku wybuchł pożar. Zginęła jedna osoba.

Krajowi piraci

Powtórka z akcji "Tir" pokazała, że kierowcy ciężarówek potrafią przestrzegać przepisów. Ostateczne wyniki kontroli będą znane dopiero w poniedziałek, ale już pierwsze informacje z piątku napawały optymizmem. - Nie mamy żadnych poważniejszych zastrzeżeń ani do kierowców ani do stanu technicznego ciężarówek - mówi Izabela Niedźwiedzka z Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie. Podobne sygnały docierały z innych komend w regionie.

Spory udział w dyscyplinowaniu kierowców tirów, autobusów i taksówek ma Inspekcja Transportu Drogowego. Kontrole ITD są bardzo drobiazgowe a kary za każde uchybienie surowe, bo mogą sięgnąć nawet 15 tys. zł. Według pracowników inspekcji, najczęstszym grzechem kierowców jest zbyt szybka jazda. - Oraz przekraczanie limitu czasu pracy - mówi Piotr Górski z ITD z Olsztyna.

Z prawie dziesięciu tysięcy skontrolowanych pojazdów w ubiegłym roku, kary administracyjne i mandaty wypisano średnio co czwartemu kierowcy. Okazuje się, że najrzadziej łamią przepisy kierowcy, którzy jeżdżą na międzynarodowych trasach, najczęściej zaś ci, co podróżują z towarami po kraju.

 

 

 

www.wm.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy łączności przez CB pomiędzy kierowcami TIR-ów statystyki takich akcji nie odpowiadają prawdzie - większość jedzie OK ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 Policja i inspektorzy transportu drogowego muszą drobiazgowo kontrolować wszystkie firmy, których ciężarówki brały udział w wypadkach drogowych

W firmach transportowych jest obowiązek przechowywania wykresów z tachografów nawet po miesiącu od przekroczenia prędkości można nałożyć mandat zamiast ITD stać przy drogach i robić dobre wrażenie powinny przejechać się po firmach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty wiesz i ja wiem - ale inni - niekoniecznie. Musi być jeszcze coś takiego jak wola (niekoniecznie) polityczna.

 

Ja tam szybko bym porządek w tym wszystkim zrobił - można, tylko trzeba chcieć :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypadki autobusów - stan pojazdu i praca kierowcy

Autobusy i samochody ciężarowe pracujące w ruchu międzynarodowym to pojazdy szczególnie narażone na wypadki, a ich przyczyn jest kilka.

Stan techniczny

Wprowadzenie dodatkowych kontroli, czy wzywanie Policji przed wyjazdem, aby sprawdziła pojazd, czy gromkie zapowiedzi następnego sprawdzania pojazdów i kar wzbudza mój uśmiech pobłażania.

Czy nie lepiej, aby ta jedna kontrola stanu technicznego, dopuszczająca pojazd do ruchu była sumienna. W moim mieściei w wielu innych są stacje diagnostyczne, które właściciele samochodów sprawnych inaczej lub wiekowych i spracowanych aut starają się omijać i te, na które można jechać w ciemno. Więc kto nas zapewni, że każda następna kontrola będzie uczciwa. Kto nas zapewni (po ostatnich osiągnięciach funkcjonariuszy Policji), że wezwani Policjanci fachowo i bezstronnie sprawdzą pojazd?

O jakości polskich stacji diagnostycznych wiadomo daleko poza granicami naszego kraju. Autobusy mające przegląd (TUV) w UE mogą w Niemczech i Austrii jechać do 100 km/h, a toleruje się prędkość

do 110 km/h, natomiast pojazdy z polskimi przeglądami traktowane

są jak samochody ciężarowe z możliwością jazdy do 80 km/h,

w praktyce do 90 km/h.

 

Myślę, że zamiast powielać kontrole i liczbę osób narażonych

na korupcję, należałoby sprawić, że samochód wyjeżdżający z ważnym przeglądem, naprawdę byłby sprawny technicznie nie tylkona papierze.

 

Praca kierowcy

Walka o obniżenie kosztów doprowadziła do imponującego wykorzystania czasu kierowców. Pojazdy ciężarowe i autobusy jadące na granicę mają tarczki tachografu najczęściej wypisane na martwe dusze, a praca kierowcy zaczyna się dopiero na granicy. Kierowcy, którzy jechali autobusem w Rumunii zbierali ludzi w Polsce, mieli

za sobą trzy granice i prawdopodobnie blisko trzydzieści godzin nieprzerwanej aktywności i jaki by nie był odpoczynek na bocznym fotelu, nie można powiedzieć, że siadający za kierownicą był wypoczęty. Należy dodać jeszcze, że wysiłek kierowcy ma charakter ciągły, bo codziennością jest wolny dziesięciogodzinny weekend czasami spędzony w domu, czasami w samochodzie.

Następnym problemem jest organizacja ruchu na przejściach granicznych. Im nowocześniejsze przejście tym więcej pracy zrzuca się na kierowcę. Drastycznym przykładem jest przejście

w Jędrzychowicach (autostrada koło Zgorzelca), zbudowane kilka lat temu. Kierowca po odstaniu kolejki na wjazd, a pod koniec tygodnia dochodzi nawet do 10 godzin nieustannego pilnowania kolejności,

bo panują tutaj prawa buszu, wjeżdża na nowoczesny terminal stawia samochód w wyznaczonym miejscu i ma do odstania kolejki

do spedycji, niemieckich służb granicznych, niemieckich celników, polskich służb granicznych i polskich celników. Z teczuszką pod ręką przestępując z nogi na nogę stoi od godziny do nawet następnych dziesięciu pod kolejnymi okienkami, a tam w samochodzie na tarczce tachografu rysuje się przerwa w pracy - samochód odpoczywa. Tak jest przy ruchu ciężarowym, autobusy stoją w kolejkach mniejszych, ale w odprawie uczestniczą wszyscy kierowcy. A w terminach, kiedy jest największe natężenie wycieczek odprawy są bardzo długie. Przed długim weekendem (1 i 3 maj) autobusy na granicy czesko-austryjackiej oczekiwały 6-7 godzin.

Wbrew pozorom do poprawy sytuacji nie są potrzebne żadne nowe regulacje prawne. Wystarczy, aby obecne były przestrzegane. Aby pojazdy po przeglądzie technicznym były naprawdę sprawne i aby czas pracy kierowcy był przestrzegany. Prostsza sprawa wydaje się

w przypadku przeglądów. Trudniej egzekwować czas pracy, choć wyraźnie jest on widoczny na tarczkach tachografu. Dochodzą

tu zawiłe relacje na linii przewoźnik-kierowca. Przekraczanie czasu pracy może wynikać z nacisków pracodawcy, jak też z chęci wykazania się głodnych pracy kierowców na niewielkim rynku pracy.

 

Krzysztof Dąbrowski zajmuje się szkoleniem i rekrutacją kierowców. Współpracuje obecnie z czasopismem "Samochody specjalne", dla którego testuje nowe ciężarówki. Prowadzi także własną stronę WWW:

Ciężarówki - AutoCentrum.p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktem jest, że wśród kierowców są i czarne owce którzy nie dbają o stan techniczny autobusów ponieważ przymusowy przestój na warsztacie w znacznym stopniu zmniejsza ich pensję. Pozatym nadmierna ilość godzin nadliczbowych, przemęczenie, stres i brak wyobraźni powoduje znaczną ilość stłuczek i wypadków którymi sprawcami są kierowcy autobusów.

Jak temu zaradzić? Oczywiście należyte wynagradzanie za pracę i nie szukanie bez przerwy oszczędności w firmie kosztem taboru. Ale kiedy to nastąpi? Trudno powiedzieć ale myślę, że nasze wnuki coś z tym zrobią :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...

nie powstrzymamy tej masakry :(

 

10.02 08:48

 

Czołowe zderzenie dwóch TIR-ów - zablokowana droga nr 3Po czołowym zderzeniu dwóch TIR-ów zablokowana jest droga krajowa nr 3 w okolicach Sulechowa w Lubuskiem. W wypadku zginął jeden z kierowców, a tranzytowa trasa z Jakuszyc do Świnoujścia może być nieprzejezdna w tym miejscu przez kilka godzin - poinformował oficer dyżurny lubuskiej policji w Gorzowie Wlkp. W związku z wypadkiem policja wytyczyła objazd dla wszystkich pojazdów, które są kierowane przez Sulechów. (nat, PAP)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...
  • 3 years later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.