Skocz do zawartości

Pierwsze badanie skasowanych motocykli z USA


Tytus

Rekomendowane odpowiedzi

Czesc

Mam pytanie bo pojawia sie coraz wiecej motocykli z USA na pierwsze badania. Ale czesc z nich jest po prostu w USA skasowana - amerykanskie przepisy stanowia ze jesli naprawa przekracza "30% godziwej wartosci pojazdu" to nie jest on naprawiany tylko przeznaczny na zlom.

Problem w tym ze ja nie wiem czy moto ktore stoi przed stacja sliczne i blyszczace bylo uszkodzone na 31% czy na 79 %. No i ciekawe jak do rejestracji tego typu motocykli odnosza sie WK.

Jako diagnosta i motocyklista w jednym jestem sceptyczny ale chce Was ew podpytac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak pochodzisz do kwestii pojazdów dla których w Polsce PZU orzekło kasację (szkodę całkowitą)?

Podpowiadam, że jak podejdę do Daewoo TICO z 1997 roku i złośliwie wbiję Ci śrubokręt w drzwi i nie daj Bóg zbije lampę to dla PZU będzie to już złom i "szkoda całkowita". Czy to jednak oznacza, że taki pojazd nie może już uczestniczyć w ruchu? Jak założę lampkę z innego TICO i załatam dziurkę szpachlem to nie dostanę u Ciebie "P"?

 

Cała rozmowa rozbija się o to, że w większości krajów, kwestie ubezpieczenia są ściśle powiązane z rejestracją i dopuszczeniem pojazdu do ruchu i szkoda w firmie ubezpieczeniowej jest "widoczna" w dokumentach pojazdu. W Polsce ubezpieczenie nie ma nic wspólnego z rejestracją i na dobrą sprawę mogę w ciągu roku zaliczyć kilka szkód całkowitych i przy odrobinie szczęścia nawet badania technicznego nie będę potrzebował, aby dalej jeździć - odbieram odszkodowanie, auto mi zwracają, naprawiam własnym kosztem tak jak chcę i ubezpieczam od nowa - w innej firmie. I nawet trudno powiedzieć, że działam nielegalnie, czy nawet na granicy prawa. Polskie prawodawstwo po prostu nie reguluje tych kwestii.

 

Pytanie zatem, co ma decydować o dopuszczeniu pojazdu do ruchu - faktyczny stan techniczny pojazdu jaki stwierdzasz na stacji, czy uwarunkowania ekonomiczno-finansowe w kraju pochodzenia pojazdu, nie mające żadnego odniesienia do krajowych realiów i przepisów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja słyszałem kiedyś o tych sprowadzonych z USA. Ponoć jeśli pojazd w USA został zakwalifikowany do kasacji to nie można go zarejestrować w Polsce. A jak to rozpoznać... Na dokumencie z USA będzie napis "ONLY FOR PARTS" albo coś w tym stylu... jak chcecie to chyba nawet miałem pismo na ten temat to mogę poszukać i zeskanować...

USA.thumb.jpg.5a037dab88691928a8f7a4892ee7ca41.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

A jak to rozpoznać...

My nie musimy nic rozpoznawać, to klient niech się martwi jak stanie przed okienkiem WK.

 

No ladnie podejscie kolego, jak juz pisalem sam jezdze motocyklem i w zyciu nie dopuszcze do ruchu 170 konnego motocykla z adnotacja w DR Total Damaged (czy cos takiego)

Podobne zdanie maja okoliczne WK i zalecily aby nie robic BT takich pojazdow.

BTW ciekawe jak zbadac motocykl owiniety plastikiem, a nasi kowale potrafia nawet przystanek autobusowy przerobic na motocykl...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To Ty kolego dokumenty badasz, czy motocykle?? :razz::shock:

 

A co to znaczy total damaged (czy coś takiego)?

Pisemka takie jak wyżej to sobie można co najwyżej powiesić na ścianie... Wiadomo gdzie ;) Nie maja one żadnej mocy prawnej, a Ministerstwo często zmienia zdanie w nich zawarte, więc... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

To Ty kolego dokumenty badasz, czy motocykle?? :razz::shock:

A co to znaczy total damaged (czy coś takiego)?

Pisemka takie jak wyżej to sobie można co najwyżej powiesić na ścianie... Wiadomo gdzie ;) Nie maja one żadnej mocy prawnej, a Ministerstwo często zmienia zdanie w nich zawarte, więc... :)

 

Prosze wiec kolege doswiadczonego diagnoste o porade, jak zbadac na SKP czy aluminowa rama motocykla nie jest skrzywiona, czy nie zostala w wyniku uderzenia uszkodzona jej struktura??? Jak zbadac czy aluminowe felgi sportowego motocykla nie byly podbite i nie zostaly wprostowane. Jak zbadac zawieszenie - czy pracuje prawidlowo i czy nie jest krzywe. I jak stwierdzic na ile wypadek w ktorym uczesniczyl motocykl wplynal na jego bezpieczenstwo. ???

A moze w badaniu intersuja nas tylko przepisy i w zasadzie bezpieczenstwo dopuszczanego do ruchu pojazdu nie ma zadnego znaczenia???

W ogole poprosze o rade jak obejrzec takiego dwukolowca bezinwazyjnie.

Niestety sa tacy co dopuszczaja to do ruchu i zapewne dlatego jezdzi tego po Polsce setki jak nie tysiace.

Ja niestety nie posiadlem umiejetnosci identyfikacji motocykli bez dokumentow pomimo ze zajmuje sie nimi od 25 lat.

 

AD total damage - szkoda calkowita

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AD total damage - szkoda calkowita

W Polsce nie istnieje takie pojęcie jak szkoda całkowita.

Jeżeli kolego oglądasz TVN Turbo , to tam jest taki program / polak potrafi/ i niestety polak wszystko potrafi.

Potrafi nawet zmienić strukure ramy i nawet potrafi wyprostować skrzywione aluminiowe felgi :-D

Nic dodać i nic ująć :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co robisz w Polsce z motocyklem, który pomiędzy jednym okresowym badaniem a drugim miał dzwona? No właśnie - i skąd wiesz, że nie miał? Przecież w Polskich DR nie umieszcza się wzmianki o szkodzie całkowitej :)

 

A może szkoda całkowita dotyczyła tego, że zatarł się silnik, a z uwagi na wartość tego pojazdu koszt nowego silnika skłonił ubezpieczyciela do wypłaty odszkodowania??

 

Prosze wiec kolege doswiadczonego diagnoste o porade, jak zbadac na SKP czy aluminowa rama motocykla nie jest skrzywiona, czy nie zostala w wyniku uderzenia uszkodzona jej struktura??? Jak zbadac czy aluminowe felgi sportowego motocykla nie byly podbite i nie zostaly wprostowane. Jak zbadac zawieszenie - czy pracuje prawidlowo i czy nie jest krzywe. I jak stwierdzic na ile wypadek w ktorym uczesniczyl motocykl wplynal na jego bezpieczenstwo. ???

 

Hmmm - no nie wiem, ale z tego co piszesz, to po co w ogóle badać motocykle, skoro z tego co piszesz nie można tego dobrze zrobić?

 

A moze w badaniu intersuja nas tylko przepisy i w zasadzie bezpieczenstwo dopuszczanego do ruchu pojazdu nie ma zadnego znaczenia???

 

Z tego co piszesz to tak, bo ograniczasz się do analizy zapisów w dokumentach pod kątem jakichś tam pisemek z ministerstwa i ustaleń w WK pomijając badanie motocykla, bo to Twoim zdaniem a'wykonalne... Na miejscu klienta zwyczajnie nie pokazałbym Ci dokumentów motocykla, bo na pierwszym badaniu nie sa one potrzebne ;)

 

Spójrz na moja pierwszą wypowiedź i zastanów się:

1. Co to jest szkoda całkowita

2. W jakich sytuacjach może być orzekana

3. Jakie ma powiązanie z faktycznymi kwestiami bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

Wypowiedzi takie jak Twoja prowadza do prostego wniosku, że lepiej na wzór wielu krajów zrezygnować z systemu badań technicznych (bo wiele z nich trudno wykonać i rzetelnie sprawdzić), a kwestię dopuszczenia do ruchu pozostawić WK wyłącznie na podstawie analizy dokumentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do pierwszego badania nie mam obowiązku przedstawiać żadnych dokumentów na SKP, skoro nie mam takiego obowiązku to znaczy, że diagnosta jest w stanie wykonać to badanie zgodnie z przepisami, swoim doświadczeniem oraz niezbędnymi przyrządami na stanowisku. Więc jeżeli pojazd był nawet potrącony przez czołg to sprawdzam go zgodnie z Dz.U. 227 i jak spełnia wymagania to P jak nie to N i sen spokojny, a klient jak ma jakiś zapis w dokumentach co do których WK ma zastrzeżenia to niech klient "walczy" z WK nie ze mną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega "Tytus" słusznie zauważył trudności związane z określeniem pełnej sprawności motocykla na SKP. Bo sprawność to nie tylko hamulce, światła, ogumienie. A jakim przyrządem w SKP sprawdzimy czy motocykl nie jest np. "zwichrowany"? Chyba że "na oko". Tylko nie wszyscy mają dobre oko. Sprawa badań motocykli, trójkołowców, quadów jest potraktowana przez naszych "prawodawców" bardzo po macoszemu. Może więc rzeczywiście lepiej by było gdyby takie pojazdy nie podlegały badaniom. Jak bowiem diagności mają badać uczciwie te pojazdy, nie mając odpowiednich urządzeń?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

 

Do pierwszego badania nie mam obowiązku przedstawiać żadnych dokumentów na SKP, skoro nie mam takiego obowiązku to znaczy, że diagnosta jest w stanie wykonać to badanie zgodnie z przepisami, swoim doświadczeniem oraz niezbędnymi przyrządami na stanowisku. Więc jeżeli pojazd był nawet potrącony przez czołg to sprawdzam go zgodnie z Dz.U. 227 i jak spełnia wymagania to P jak nie to N i sen spokojny, a klient jak ma jakiś zapis w dokumentach co do których WK ma zastrzeżenia to niech klient "walczy" z WK nie ze mną.

 

Czy kolega czyta czy tylko pisze???

Po raz kolejny pytam:

Jak zbadasz rame w motocyklu??? Dz.U.227 zalacznik 1 Pkt 6.1

oraz jak zbadasz to o czym mowa w pkt. 13.2

Mam wrazenie ze niektorzy zachlystnęli sie umiejetnascia poruszania sie w przepisach. zapominajac ze wykonujemy badania na pojazdach na podstawie Dz.U. a nie odwrotnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego, masz całkowitą rację co do tego, że niektóre punkty i elementy zgodnie z 227 są nie wykonalne tak jak wspomina powyżej bohdang i nie tylko w kwestii motocykli ale i przy pojazdach samochodowych też jest kilka "kwiatków". Tylko nie ma to odzwierciedlenia do sedna pytania o zapis w dokumencie zagranicznym. Nas ten zapis nie dotyczy, i nie ma znaczenia na SKP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Tylko nie ma to odzwierciedlenia do sedna pytania o zapis w dokumencie zagranicznym. Nas ten zapis nie dotyczy, i nie ma znaczenia na SKP.

 

A ja uwazam ze do pierwszego powinien w tym przypadku (adn w DR o kasacji, powaznym wypadku etc) rozszerzony zakres o n.p. pomiar geometrii ramy i sladowosc pojazdu - badanie zewnetrzne, wiekszosc serwisow motocyklowych ma sprzet do tego. To w zasadzie niewielka trudnosc a sumienie spokojniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.