Skocz do zawartości

podwójne kierunkowskazy tylne a przepisy


Dżek

Rekomendowane odpowiedzi

Jako nowy witam wszystkich bardzo serdecznie. Mam nadzieję, że wybrałem na swoje pytanie dobry dział - jeśli nie, to przepraszam (przerzuć proszę adminie gdzie trzeba).

 

Pozwólcie, że najpierw krótko wprowadzę w problem, który powstał na forum Land Rovera. Otóż LR Discovery I z lat 89-94 (200 Tdi) miały tylne lampy zespolone w słupkach (światła hamowania, pozycyjne, kierunkowskazy, cofania i przeciwmgłowe). W późniejszych modelach, z lat 94-98 (300 Tdi), lampy rozdzielono - w słupkach pozostały światła hamowania, cofania, przeciwmgłowe, zaś w zderzakach umieszczono kierunkowskazy i pozycyjne. Lokalizacja lamp w zderzakach w autach wykorzystywanych w terenie może sprawiać problemy, ponadto są one małe i słabo widoczne. Wielu posiadaczy 300 Tdi kupuje więc starsze lampy zespolone, podpina do nich brakujące światła i pozbywa się całkowicie lamp w zderzakach. Część aut ma jednak fabrycznie zdublowaną instalację elektryczną, więc po zamianie lamp zespolonych możemy mieć zdublowane kierunkowskazy i światła pozycyjne (w słupkach i zderzakach). I tutaj dochodzimy do meritum...

Czy w polskich przepisach dopuszczalne jest posiadanie w pojazdach samochodowych podwójnych kierunkowskazów i świateł pozycyjnych z tyłu? Moim zdaniem nie. Wykładnią jest przecież Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z 2002 r. (wraz z późn. zmianami). Tam w załączniku nr 6 WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH POJAZDU SAMOCHODOWEGO I PRZYCZEPY jest napisane jednoznacznie o 2 kierunkowskazach. W przypisie nr 32 wyjątek: Dopuszcza się dwa dodatkowe kierunkowskazy tylne na samochodach ciężarowych o dmc powyżej 3,5 t, autobusach oraz na przyczepach o dmc powyżej 750 kg. Bardzo podobna sytuacja ze światłami pozycyjnymi.

Wydaje się jasne, ale... Koledzy podali przykład Espero, który fabrycznie jest wyposażony łącznie w 4 kierunkowskazy tylne (2 w błotnikach i 2 w klapie). No i w tym momencie zgłupiałem kompletnie... Czegoś nie doczytałem, coś źle interpretuję? Espero to w końcu nie amerykańska wydumka, ale auto produkowane także w Polsce, więc przecież nie mógł już w wersji fabrycznej być niezgodny z podstawowymi wymogami. A może kluczem jest początek cytowanego załącznika z Rozporządzenia, czyli § 1. 1. Zespół dwóch niezależnych lub zgrupowanych świateł, takich samych lub różnych, lecz o jednakowym przeznaczeniu i jednakowej barwy, uważa się za jedno światło [...]?

Panowie, proszę, wyjaśnijcie o co chodzi???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TAK np. autobusy maja na dole i powtórzone na górze.

Dz. U. 32.TABELA warunków oswietlenia pojazdów, cztyaj równierz odnośniki (*). np.*32.

 

Dzięki TOSPOL, ale ja właśnie pisałem o tej tabeli oraz odnośniku nr 32 i wyjątkach w nim zawartych. Może nie dość precyzyjnie określiłem (jeśli tak, to przepraszam), ale chodziło mi o pojazdy samochodowe w sensie aut osobowych i ciężarowych o dmc poniżej 3,5 t (np. wspominane Espero czy LR Discovery). Czy w takich pojazdach dopuszczalne jest posiadanie podwójnych kierunkowskazów i świateł pozycyjnych z tyłu? Bo właśnie wg owej tabeli i odnośnika - nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie takie auta się poruszają po drogach. Najczęściej auta takie jak Opel Combo i busy do 3,5t po niemieckich ADAC.

No to że się poruszają, to wiem - inaczej nie byłoby tego pytania. Ale dalej nie wiem jak to się ma do przepisów. Panowie - jeśli u Was takiej informacji nie znajdę, to gdzie mam jej szukać? Przecież chyba żadne inne miejsce w necie nie gromadzi tylu fachowców od tych zagadnień. A może powinienem to rozumieć: przepisy przepisami, a życie życiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepisy na to nie zezwalają, niemniej jednak zdarzają się pojazdy które posiadają więcej niż 2 kierunki z tyłu pojazdu, w przypadku gdy są to fabryczne rozwiązania (przykład espero, pytanie kto dopuścił homologację na pojazd?) nie ma problemu, natomiast w Waszym przypadku dochodzi do drobnej przeróbki i w związku z tym może to być źródłem problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Część aut ma jednak fabrycznie zdublowaną instalację elektryczną, więc po zamianie lamp zespolonych możemy mieć zdublowane kierunkowskazy i światła pozycyjne (w słupkach i zderzakach). I tutaj dochodzimy do meritum...

 

Dawno dawno temu......Starsi diagności :D pamietają była analogiczna styuacja ,wchodziło trzecie swiatło"stopu".Ile wtedy było dyskusji????czy zgodnie z przepisami czy nie jak je rozmiescić itd...życie zweryfikowało problem ,"ktoś"stwierdził że poprawia to bezpieczeństwo(światła są bardziej widoczne) i tu bedzie podobnie ,Komu przeszkadza podwójny "kierunek"-mnie nie. :) Obyśmy mieli tylko takie problemy 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowując, jeśli dobrze zrozumiałem Wasze stanowiska:

- w przypadku aut fabrycznie wyposażonych w dwa kierunki z homologacją na nasz rynek - wszystko jest OK, mimo formalnej niezgodności z obowiązującymi przepisami,

- w przypadku aut o niefabrycznie zdublowanych kierunkach - należy liczyć na zdroworozsądkowe podejście diagnostów i policji.

Wielkie dzięki :ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Odnośnie Espero;są to kierunkowskazy zespolone i uznajemy je jako jedno swiatło patrz tabela i objasnienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.