Dżek Napisano 21 Kwiecień 2009 Share Napisano 21 Kwiecień 2009 Jako nowy witam wszystkich bardzo serdecznie. Mam nadzieję, że wybrałem na swoje pytanie dobry dział - jeśli nie, to przepraszam (przerzuć proszę adminie gdzie trzeba). Pozwólcie, że najpierw krótko wprowadzę w problem, który powstał na forum Land Rovera. Otóż LR Discovery I z lat 89-94 (200 Tdi) miały tylne lampy zespolone w słupkach (światła hamowania, pozycyjne, kierunkowskazy, cofania i przeciwmgłowe). W późniejszych modelach, z lat 94-98 (300 Tdi), lampy rozdzielono - w słupkach pozostały światła hamowania, cofania, przeciwmgłowe, zaś w zderzakach umieszczono kierunkowskazy i pozycyjne. Lokalizacja lamp w zderzakach w autach wykorzystywanych w terenie może sprawiać problemy, ponadto są one małe i słabo widoczne. Wielu posiadaczy 300 Tdi kupuje więc starsze lampy zespolone, podpina do nich brakujące światła i pozbywa się całkowicie lamp w zderzakach. Część aut ma jednak fabrycznie zdublowaną instalację elektryczną, więc po zamianie lamp zespolonych możemy mieć zdublowane kierunkowskazy i światła pozycyjne (w słupkach i zderzakach). I tutaj dochodzimy do meritum... Czy w polskich przepisach dopuszczalne jest posiadanie w pojazdach samochodowych podwójnych kierunkowskazów i świateł pozycyjnych z tyłu? Moim zdaniem nie. Wykładnią jest przecież Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z 2002 r. (wraz z późn. zmianami). Tam w załączniku nr 6 WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH POJAZDU SAMOCHODOWEGO I PRZYCZEPY jest napisane jednoznacznie o 2 kierunkowskazach. W przypisie nr 32 wyjątek: Dopuszcza się dwa dodatkowe kierunkowskazy tylne na samochodach ciężarowych o dmc powyżej 3,5 t, autobusach oraz na przyczepach o dmc powyżej 750 kg. Bardzo podobna sytuacja ze światłami pozycyjnymi. Wydaje się jasne, ale... Koledzy podali przykład Espero, który fabrycznie jest wyposażony łącznie w 4 kierunkowskazy tylne (2 w błotnikach i 2 w klapie). No i w tym momencie zgłupiałem kompletnie... Czegoś nie doczytałem, coś źle interpretuję? Espero to w końcu nie amerykańska wydumka, ale auto produkowane także w Polsce, więc przecież nie mógł już w wersji fabrycznej być niezgodny z podstawowymi wymogami. A może kluczem jest początek cytowanego załącznika z Rozporządzenia, czyli § 1. 1. Zespół dwóch niezależnych lub zgrupowanych świateł, takich samych lub różnych, lecz o jednakowym przeznaczeniu i jednakowej barwy, uważa się za jedno światło [...]? Panowie, proszę, wyjaśnijcie o co chodzi??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TOSPOL Napisano 22 Kwiecień 2009 Share Napisano 22 Kwiecień 2009 TAK np. autobusy maja na dole i powtórzone na górze. Dz. U. 32.TABELA warunków oswietlenia pojazdów, cztyaj równierz odnośniki (*). np.*32. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dżek Napisano 22 Kwiecień 2009 Autor Share Napisano 22 Kwiecień 2009 TAK np. autobusy maja na dole i powtórzone na górze.Dz. U. 32.TABELA warunków oswietlenia pojazdów, cztyaj równierz odnośniki (*). np.*32. Dzięki TOSPOL, ale ja właśnie pisałem o tej tabeli oraz odnośniku nr 32 i wyjątkach w nim zawartych. Może nie dość precyzyjnie określiłem (jeśli tak, to przepraszam), ale chodziło mi o pojazdy samochodowe w sensie aut osobowych i ciężarowych o dmc poniżej 3,5 t (np. wspominane Espero czy LR Discovery). Czy w takich pojazdach dopuszczalne jest posiadanie podwójnych kierunkowskazów i świateł pozycyjnych z tyłu? Bo właśnie wg owej tabeli i odnośnika - nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
domin_g Napisano 23 Kwiecień 2009 Share Napisano 23 Kwiecień 2009 Faktycznie takie auta się poruszają po drogach. Najczęściej auta takie jak Opel Combo i busy do 3,5t po niemieckich ADAC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dżek Napisano 24 Kwiecień 2009 Autor Share Napisano 24 Kwiecień 2009 Faktycznie takie auta się poruszają po drogach. Najczęściej auta takie jak Opel Combo i busy do 3,5t po niemieckich ADAC. No to że się poruszają, to wiem - inaczej nie byłoby tego pytania. Ale dalej nie wiem jak to się ma do przepisów. Panowie - jeśli u Was takiej informacji nie znajdę, to gdzie mam jej szukać? Przecież chyba żadne inne miejsce w necie nie gromadzi tylu fachowców od tych zagadnień. A może powinienem to rozumieć: przepisy przepisami, a życie życiem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adamos Napisano 25 Kwiecień 2009 Share Napisano 25 Kwiecień 2009 Przepisy na to nie zezwalają, niemniej jednak zdarzają się pojazdy które posiadają więcej niż 2 kierunki z tyłu pojazdu, w przypadku gdy są to fabryczne rozwiązania (przykład espero, pytanie kto dopuścił homologację na pojazd?) nie ma problemu, natomiast w Waszym przypadku dochodzi do drobnej przeróbki i w związku z tym może to być źródłem problemów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
S.K.P-POZNAŃ Napisano 25 Kwiecień 2009 Share Napisano 25 Kwiecień 2009 Część aut ma jednak fabrycznie zdublowaną instalację elektryczną, więc po zamianie lamp zespolonych możemy mieć zdublowane kierunkowskazy i światła pozycyjne (w słupkach i zderzakach). I tutaj dochodzimy do meritum... Dawno dawno temu......Starsi diagności pamietają była analogiczna styuacja ,wchodziło trzecie swiatło"stopu".Ile wtedy było dyskusji????czy zgodnie z przepisami czy nie jak je rozmiescić itd...życie zweryfikowało problem ,"ktoś"stwierdził że poprawia to bezpieczeństwo(światła są bardziej widoczne) i tu bedzie podobnie ,Komu przeszkadza podwójny "kierunek"-mnie nie. Obyśmy mieli tylko takie problemy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wolf Napisano 25 Kwiecień 2009 Share Napisano 25 Kwiecień 2009 Zgadzam się z poprzednikiem - trochę rozsądku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dżek Napisano 26 Kwiecień 2009 Autor Share Napisano 26 Kwiecień 2009 Podsumowując, jeśli dobrze zrozumiałem Wasze stanowiska: - w przypadku aut fabrycznie wyposażonych w dwa kierunki z homologacją na nasz rynek - wszystko jest OK, mimo formalnej niezgodności z obowiązującymi przepisami, - w przypadku aut o niefabrycznie zdublowanych kierunkach - należy liczyć na zdroworozsądkowe podejście diagnostów i policji. Wielkie dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
duchu Napisano 29 Maj 2009 Share Napisano 29 Maj 2009 Odnośnie Espero;są to kierunkowskazy zespolone i uznajemy je jako jedno swiatło patrz tabela i objasnienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.