Skocz do zawartości

WARUNKI TECHNICZNE DLA POJAZDÓW DZ.U. NR 32.262 UJEDNOLICONY


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Do pobrania najnowsza wersja ujednolicona rozporządzenia o warunkach technicznych ze stanem prawnym na dzień 20.06.2009r.

(Dz. U. z 2003r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.)

 

[scroll]===================================================

NOWOŚĆ - ZMIANA STANU PRAWNEGO - ZAKTUALIZOWANY DNIA 01.06.2009R.

===================================================[/scroll]

 

UWAGA:

Istotne zmiany: warunków dot. świateł, lusterek oraz oznakowania pojazdów policji.

!!! zamiana treści załącznika nr 12 w zakresie klasy II i III - pobrana treść z LEXa okazała się inna niż w oryginale!!! W chwili obecnej jest poprawione od dnia 19.10.2009r. - za utrudnienia przepraszam. Dziękuje JANUSZOWI 60

NORCOM_Dz.U.2003.32.262_rozp. warunki techniczne pojazdów_ujednolicony_2009_10_19.pdf

NORCOM_Dz.U.2003.32.262_rozp. warunki techniczne pojazdów_…zał. nr 12.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 79
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Psuj

    10

  • Bogusław Maćkowski

    10

  • domin_g

    6

  • jihaad

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jesteś wielki,stawiam ci "browca"

 

[ Dodano: 03-06-2009, 11:38 ]

Jesteś Kolego niesamowity wielkie dzięki! Sa zmiany w spalinkach Panowie oczywiście między innymi.

 

Jakie zmiany w "spalinkach",bo chyba nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak dla przypomnienia !

 

Klasa IV, to lusterka szerokokątne.

Zewnętrzne lustro szerokokątne po stronie kierowcy powinno być takie, aby pole widzenia umożliwiało kierowcy widzenie płaskiego, poziomego fragmentu drogi o szerokości co najmniej 15 m, którego granice określa płaszczyzna równoległa do środkowej wzdłużnej pionowej płaszczyzny pojazdu i przechodząca przez najbardziej oddalony punkt pojazdu po stronie kierowcy, przy czym widziany przez kierowcę fragment rozciąga się od punktu znajdującego się w odległości 10-25 m za punktami oczu kierowcy do horyzontu. Dodatkowo kierowca musi widzieć fragment drogi o szerokości ponad 4,5 m, ograniczony płaszczyzną równoległą do środkowej wzdłużnej pionowej płaszczyzny pojazdu i przechodzącą przez najbardziej oddalony punkt pojazdu, zaczynając od punktu znajdującego się w odległości 1,5 m za płaszczyzną pionową przechodzącą przez punkt oczu kierowcy.

Zewnętrzne lustro szerokokątne po stronie pasażera natomiast powinno być takie, aby pole widzenia umożliwiało kierowcy widzenie płaskiego, poziomego fragmentu drogi o szerokości co najmniej 15 m, którego granice określa płaszczyzna równoległa do środkowej wzdłużnej płaszczyzny pojazdu i przechodząca przez najbardziej oddalony punkt pojazdu po stronie pasażera, przy czym widziany przez kierowcę fragment rozciąga się od punktu znajdującego się w odległości 10-25 m za punktami oczu kierowcy do horyzontu. Dodatkowo kierowca musi widzieć fragment drogi o szerokości ponad 4,5 m, ograniczony płaszczyzną równoległą do środkowej wzdłużnej pionowej płaszczyzny pojazdu i przechodzącą przez najbardziej oddalony punkt pojazdu, patrząc od punktu znajdującego się w odległości 1,5 m za płaszczyzną pionową przechodzącą przez punkt oczu kierowcy.

 

Klasa V, to lusterka bliskiego zasięgu.

Lusterka te powinny być takie, aby pole widzenia umożliwiało kierowcy widzenie płaskiego, poziomego fragmentu drogi wzdłuż boku pojazdu, ograniczonego następującymi płaszczyznami pionowymi:

- płaszczyzną równoległą do środkowej wzdłużnej pionowej płaszczyzny pojazdu i przechodzącą przez najbardziej oddalony punkt kabiny pojazdu po stronie pasażera

- poprzecznie – płaszczyzną równoległą przechodzącą w odległości 2 m przed płaszczyzną o której mowa wyżej

- ku tyłowi – płaszczyzną równoległą do płaszczyzny pionowej przechodzącej przez punkty oczu kierowcy i znajdującą się w odległości 1,75 m za tą płaszczyzną

- ku przodowi – płaszczyzną równoległą do płaszczyzny pionowej przechodzącej przez punkty oczu kierowcy i znajdującą się w odległości 1 m przed tą płaszczyzną. Jeśli pionowa płaszczyzna poprzeczna przechodzącą przez krawędź prowadzącą zderzaka pojazdu znajduje się w odległości poniżej 1 m przed płaszczyzną pionową przechodzącą przez punkty oczu kierowcy, pole widzenia ogranicza się do tej płaszczyzny.

5ae1a3b0b8646_klasyLusterek.jpg.8983b4ada07d6521bbe2c0948f3d4183.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie dotyczące tego paragrafu. Jeżeli w §59.9 w przepisach przejściowych i końcowych Dz. U. Nr 32 została wprowadzona zmiana dotycząca długości i tonażu pojazdu długiego i ciężkiego z 12m na 8m i z 16t na 12t od 31.03.2003r. to czy w tym ujednoliconym dzienniku nie powinno tak być w §42.1 ? Czy jest to przeoczenie czy specjalnie by nie zmieniać przepisów końcowych? Sorki za śmiałość ale jestem świeżo po kursie i przygotowuję się do egzaminów więc staram się wyjaśnić wszystko skrupulatnie. Wiem, że jest to kawał dobrej roboty. Doceniam to bo sam też to zrobiłem i zauważyłem ten §42.1 sprawdzając swoją zaktualizowaną 32 z tą na forum. Jak na razie to w swojej pominąłem tylko jeden drobiazg :) A jest to o tyle ważne moim, zdaniem, że np przyczepa ciągnięta przez sam. osobowy o długości zestawu przekraczającego 8m powinna być oznakowana tablicami wyróżniającymi. Czy dobrze to interpretuję? :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Interpretujesz dobrze, jednak czeka Cie wiele nauki. Przede wszystkim właśnie dowiadujesz się, że w polskim prawie nie przeczytasz wszystkiego w jednym miejscu jak w par. 42 tylko po drodze musisz sprawdzać przepisy, w których być może jest jakaś wzmianka w temacie albo w przepisach przejściowych. Tekst jednolity zrobiony jest prawidłowo i żadnej zmiany par. 42 nie wprowadzono, natomiast trzeba pamiętać, że w przepisie przejściowym znajduje się zastrzeżenie wynikające z par. 59.

 

Ale nie przejmuj się jakoś w tym wszystkim się łapiemy a więc i Ty sobie poradzisz. Dzięki całemu zespołowi forumowiczów doradzamy sobie nawzajem jeśli czegoś nie jesteśmy pewni.

 

Panowie chciałbym zwrócić jeszcze Waszą uwagę na fakt, iż światła pozycyjne, mijania, drogowe o barwie żółtej samochodowej mogą być używane nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2009r. W załączniku o wymaganiach świateł wykreślono możliwość stosowania barwy żółtej selektywnej we wszystkich światłach a także w światłach obrysowych.

 

Pamiętajcie o tym, jak podjedzie pojazd np. VOLVO czy BMW z takimi światłami. Albo posiada wpis o odstępstwie od warunków technicznych albo wymienia klosze i żarówki.

 

 

Jeszcze jedno. Czy ktoś raczy mi wyjaśnić co to są kierunkowskazy przednio-tylne. Ale tak obrazowo gdzie ich szukać. Rozumiem przednie, rozumiem tylne ale pojawia się nowe pojęcie przednio-tylne i tu mam konsternację!?!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś raczy mi wyjaśnić co to są kierunkowskazy przednio-tylne.

 

Na mój gust to takie jak widziałem na jednym ciągniku, z przodu i z tyłu żarówki był pomarańczowy klosz i świeciły do przodu i tyłu. Montowane oczywiście na boku pojazdu.

 

iż światła pozycyjne, mijania, drogowe o barwie żółtej samochodowej

 

Tu chyba ma być żółtej selektywnej

 

Pamiętajcie o tym, jak podjedzie pojazd np. VOLVO czy BMW z takimi światłami. Albo posiada wpis o odstępstwie od warunków technicznych albo wymienia klosze i żarówki.

 

No właśnie, często widzi się nowe modele BMW albo ciężarowe VOLVO gdzie światła pozycyjne boczne są żółte samochodowe i zachodzą i świecą aż do przodu. Co w takim przypadku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie chciałbym zwrócić jeszcze Waszą uwagę na fakt, iż światła pozycyjne, mijania, drogowe o barwie żółtej samochodowej mogą być używane nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2009r. W załączniku o wymaganiach świateł wykreślono możliwość stosowania barwy żółtej selektywnej we wszystkich światłach a także w światłach obrysowych.Pamiętajcie o tym, jak podjedzie pojazd np. VOLVO czy BMW z takimi światłami. Albo posiada wpis o odstępstwie od warunków technicznych albo wymienia klosze i żarówki.

 

W przypadku mijania i drogowych to nie problem barwa zolta selektywna juz wymarla a nie widzialem jeszcze takiej barwy w innych swiatlach na pojezdzie...pozostale kolory to zolta samochodowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak byśmy nie dywagowali nad różnicą światła żółtego selektywnego a żółtego samochodowego od dnia 01.01.2010r. w pojazdach światła mijania, drogowe, pozycyjne i obrysowe zgodnie z załącznikiem do warunków technicznych będą mogły być wyposażone wyłącznie w barwę białą.

Usunięto możliwość stosowania poprzez lub barwa żółta w dowolnym odcieniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Psuj - to był S40?? :shock: Dałbym głowę, że tył był od innego modelu... No ale skoro twierdzisz, że to S40... Może jak spawali po sprowadzeniu to nie wszystkie elementy dobrze podobierali...

;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Psuj - to był S40??

 

Na pewno. Ale nie spodziewałem się nawet, że rozpoznasz markę i model bo przecież w katalogu ITS którym się posługujesz nie ma zdjęć, a innych aut poza kwaśną cytryną cepińć nie widziałeś na oczy :P, a raczej nie chciałeś wiedzieć :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Był taki zapis dotyczący kierunkowskazów bocznych;

"Nie wymaga się, jeżeli długość pojadu nie przekracza 6 m i nie jest on przewidziany do ciągnięcia przyczepy."

 

W nowelizacji tego nie widzę, jest to błąd? czy obecnie każdy pojazd samochodowy ma być w kierunowskazy boczne wyposażony?

 

Już kiedyś to było przerabiane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
"Nie wymaga się, jeżeli długość pojadu nie przekracza 6 m i nie jest on przewidziany do ciągnięcia przyczepy."

 

Też tego szukałem :? ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

andmat napisał/a:

"Nie wymaga się, jeżeli długość pojadu nie przekracza 6 m i nie jest on przewidziany do ciągnięcia przyczepy."

 

Czyli co ,nie wymaga się przy montażu haka? ( w starszych autach)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z załącznika nr 6 wynika, że teraz muszą mieć wszystkie samochody niezależnie czy ciągną przyczepę czy nie. Moim zdanie wkradł się zoonk...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Witam wszystkich.

 

Odnosnie swiatel obrysowych..

Mam chryslera 300c kupionego w polskim salonie. Ma homologacje.

W tamtym czasie (rok 2004) dopuszczano swiatlo obrysowe "pomaranczowe" .

I co teraz ? Prawo dziala wstecz ???? Mam wymianiac lampy ???? A moze za pol roku

zabronia posiadania skorzanych siedzen.. I bede musial je wymienic.....

Przyznaje, ze czegos tu nie rozumiejm.........

 

Pozdrawiam wszystkich,

Kamil

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.