Skocz do zawartości

Swiatla HID (ksenony) w motocyklu ???


Tytus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Szanowne kolezenstwo, mam pytanie dotyczace swiatla wyladowczego (ksenonowego) w motocyklu. Przyjechal na BT motocykl BMW z tego typu swiatlem, dodam ze to oswietlenie jest fabrycznie montowane w tym pojezdzie. Ale ten pojazd nie posiada ani spryskiwacza ani tez nie zauwazylem systemu samopoziomowania. Czy powienien byc w to wyposazony???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście uważam, że światła bi-ksenowe znacząco poprawiają widoczność a tym samym bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 

W instrukcji obsługi pojazdu wyposażonego w te światła możemy przeczytać:

"Reflektory bi-ksenonowe po włączeniu zapłonu i podczas jazdy dopasowują się automatycznie do obciążenia samochodu i stanu jazdy (np. przyspieszanie lub hamowanie). "

 

"Zmywanie reflektorów odbywa się przy pierwszym, a następnie co piątym spryskiwaniu przedniej szyby, jeżeli włączone są światła mijania lub światła drogowe; dysze zmywające wysuwane są ze zderzaka ciśnieniem wody. W regularnych odstępach czasu np. podczas tankowania z szyb reflektorów należy usunąć brud np. resztki owadów."

 

Są to zalecenia producenta pojazdu jak obsługiwać światła bi-ksenonowe.

 

źródło: instrukcja obsługi pojazdu marki SKODA str. 60 i 68.

 

Bez stosowania się do tych zaleceń światła albo będą oświetlały kierowcę z przeciwka, gdyż nie będą wyposażone w samopoziomowanie albo nie doświetlą nam odpowiednio drogi, gdyż reflektor nie będzie regularnie czyszczony.

 

Jednak podczas badania technicznego musimy patrzeć na przepis prawny.

 

I tu trzeba się nieźle naszukać by znaleźć cokolwiek o światłach bi-ksenonowych.

 

W sumie nie ma o takich światłach wzmianki ani w ustawie Prawo o ruchu drogowym ani w rozporządzeniu określającym zakres badania czyli w Dz. U. nr 227.

 

Jedyna wzmianka znajduje się w warunkach technicznych tj. rozporządzeniu nr 32.

 

W przypisach do ZAŁĄCZNIKA Nr 6 (98)

 

WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH POJAZDU SAMOCHODOWEGO I PRZYCZEPY

 

37) Warunek można uznać za spełniony dla świateł z halogenowym lub wyładowczym (ksenonowym) źródłem światła, jeżeli natężenie oświetlenia każdego światła w punktach 50 R i 75 R, dla świateł asymetrycznych, spełnia wymagania pkt 6.2.5 dla klasy B Regulaminu nr 112 EKG ONZ podczas pracy silnika przy średniej prędkości obrotowej.

 

Teraz wystarczy dotrzeć do tego regulaminu jednak w domu nie mam dostępu do wersji pełnej lexa. Ale to już jakiś trop.

 

Tak na logikę jeśli producent montuje światła bi-ksenonowe z funkcją samopoziomowania i spryskiwania znaczy musi tak być, jednak my musimy znać przepis tak więc w polskich przepisach wychodzimy z wspomnianego załącznika nr 6 o światłach i przypisu, który odsyła nas do regulaminu EKG.

 

Na marginesie przypomnę art 90 Konstytucji RP stanowiący, iż prawo europejskie jest ponad prawem krajowym.

 

W oświadczeniu rządowym nr 112 jest przytoczony regulamin o światłach. Do niego trzeba dotrzeć.

 

Artykuł:

Zamontowanie w samochodzie wyposażonym w reflektory halogenowe lamp ksenonowych niesie za sobą wiele korzyści jest jednak uwarunkowane pewnymi przepisami, których przestrzeganie jest konieczne.

 

Instalując w swoim samochodzie reflektory ksenonowe konieczne jest zamontowanie wraz z odpowiednimi lampami systemu samopoziomowania jak również systemu spryskiwania reflektorów. Jest to niezbędne ponieważ strumień światła wytarzany przez te reflektory jest tak silny, że oślepianie innych kierowców podczas jazdy np. po nierównościach mogło by mieć katastrofalne skutki.

 

Natomiast system spryskiwania reflektora jest konieczny, ponieważ nawet przez niewielkie zabrudzenie reflektora, strumień światła może ulegać znacznemu rozproszeniu. W wyniku czego podczas jazdy np. we mgle kierowca zamiast obserwować drogę ma przed sobą „białą ścianę” powstałą w wyniku oświetlania przez rozproszone światło drobinek wody w powietrzu powyżej reflektora.

Całkowicie zabronione:

 

Wielu właścicieli pojazdów chcąc podnieść wartość swego samochodu oraz wykorzystać możliwości jakie dają światła ksenonowe instaluje w swoich samochodach wyposażonych w lampy z żarówkami halogenowymi żarówki ksenonowe. Należy pamiętać, że zainstalowanie żarówek ksenonowych wraz z kablami i zapłonnikami do zwykłej lampy halogenowej jest całkowicie niedopuszczalne, gdyż powoduje znaczne oślepianie innych kierowców. Jak również jest niezgodne z przepisami oraz powoduje utratę homologacji na lampy, które przystosowane są wyłącznie do żarówek halogenowych. Samochody z przerobionymi w ten sposób reflektorami nie mogą być dopuszczone do ruchu drogowego, co określone jest w przepisach każdego europejskiego Kodeksu Drogowego.

 

źródło: http://www.infosamochody.pl/artykul,id_m-87,t-reflektory_ksenonowe___jeszcze_luksus.html

 

Jeszcze jeden ciekawy artykuł:

Przepisy:

 

W zakresie montowanych fabrycznie reflektorów ksenonowych jest wymagana homologacja i aby proces homologacji przebiegł pozytywnie samochód powinien być wyposażony w wysokociśnieniowe spryskiwacze lub wycieraczki a także posiadać system samopoziomowania. Dotyczy to jednak homologacji, czyli zatwierdzenia do sprzedaży nowego modelu samochodu.

 

W przypadku zastosowania zestawów ksenonowych do samochodów używanych przepisy nie precyzują specjalnych wymagań co do lamp ksenonowych. Stosownie do obowiązującego „Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu kontroli technicznej pojazdów” w zakresie reflektorów reguluje się jedynie ich ilość, rozmieszczenie, sposób przełączania, widoczną granicę światła-cienia, ustawienie świateł i siłę świecenia. Brak jest regulacji w zakresie rozróżnienia na światła zwykłe i wyładowcze, nie ma też mowy o samopoziomowaniu i oczyszczaniu.

 

Wynika z tego, że dodatkowe systemy nie są wymagane co nie znaczy jednak, że nie są technicznie niemożliwe do zainstalowania. Większość samochodów wyposażonych jest w elektryczny korektor ustawienia świateł w kabinie kierowcy, więc mając świadomość posiadania silnych świateł, dobrze jest korygować ustawienie w przypadku obciążenia tyłu i dokonywać odpowiednich ustawień światła w stacji pojazdów. Dobrze ustawione światła nigdy nie będą oślepiały.

źródło: http://www.ksenon.com.pl/pl/ksenony.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dodam ze to oswietlenie jest fabrycznie montowane w tym pojezdzie.

 

Czy oby na pewno? Jak na szkle jest oznaczenie HC/DC to wcale nie znaczy, że w środku oryginalnie był ksenon. Dobierz się do palnika i zobacz czy jest to homologowany palnik czy podróbka z allegro montowana w gniazdo H7

 

Podobny temat http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=1987

 

I jeszcze link do regulaminu ECE R48

 

Gdzie pisze:

6.2. Światła mijania

6.2.1. Stosowanie

Obowiązkowe w pojazdach silnikowych. Zabronione w przyczepach...

 

...6.2.9. Inne wymagania

Wymogów określonych w pkt 5.5.2 nie stosuje się do świateł mijania.

Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej

2 000 lumenów można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania

świateł przednich, zgodnie z regulaminem nr 45 (1). Ponadto, w odniesieniu do odchylenia

pionowego, postanowień pkt 6.2.6.2.2 powyżej nie stosuje się.

 

Pkt 6.2.6.2.2 mówi o dopuszczeniu ręcznej korekty wysokości świateł ale przy ksenonach "nie stosuje się" czyli tylko samopoziomowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siemka

dodam ze to oswietlenie jest fabrycznie montowane w tym pojezdzie.

 

Czy oby na pewno? Jak na szkle jest oznaczenie HC/DC to wcale nie znaczy, że w środku oryginalnie był ksenon. Dobierz się do palnika i zobacz czy jest to homologowany palnik czy podróbka z allegro montowana w gniazdo H7

 

Podobny temat http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=1987

 

 

No to koledze podpowiem zeby sie dobrac do tej lampy to trzeba mocno sie napocic przy rozbiorce motocykla a nie za to mi placa...

 

 

I jeszcze link do regulaminu ECE R48

 

Gdzie pisze:

6.2. Światła mijania

6.2.1. Stosowanie

Obowiązkowe w pojazdach silnikowych. Zabronione w przyczepach...

 

...6.2.9. Inne wymagania

Wymogów określonych w pkt 5.5.2 nie stosuje się do świateł mijania.

Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej

2 000 lumenów można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania

świateł przednich, zgodnie z regulaminem nr 45 (1). Ponadto, w odniesieniu do odchylenia

pionowego, postanowień pkt 6.2.6.2.2 powyżej nie stosuje się.

 

Pkt 6.2.6.2.2 mówi o dopuszczeniu ręcznej korekty wysokości świateł ale przy ksenonach "nie stosuje się" czyli tylko samopoziomowanie.

 

Ale w innej wypowiedzi kolega zdaje sie poinformowal iz motocykle sa wylaczone z tych przepisow...wiec jak to jest???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale w innej wypowiedzi kolega zdaje sie poinformowal iz motocykle sa wylaczone z tych przepisow...wiec jak to jest???

 

Nie kojarzę... Przypomnij mi, albo się mylę teraz albo wtedy. Do jakieś kompromisu dojdziemy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam znalazłem:

Powrót tematu, ale w roli głównej motocykl.

Mamy reflektor D, bez spryskiwaczy i samopoziomowania.

Regulamin 48 obejmuje zakresem:

"Niniejszy regulamin stosuje się do homologacji pojazdów silnikowych przeznaczonych do użytkowania na drogach, z nadwoziem lub bez nadwozia, posiadających przynajmniej cztery koła i rozwijających maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, oraz do ich przyczep, z wyjątkiem pojazdów szynowych, maszyn i ciągników rolniczych lub leśnych oraz pojazdów przeznaczonych do robót publicznych".

I co z takim kwiatkiem zrobić?

 

Ale:

 

Jeżeli oprzeć się na Dz.U. 162 z 2005 poz.1350 to mówi on w załączniku nr 6, że zgodnie z dyrektywą 97/24/WE (rozdział 2) żarówki muszą spełniać wymagania określone w załączniku IV do w/w rozdziału, a w tym załączniku jak w całej wspomnianej dyrektywie nie ma mowy o oświetleniu "ksenonowym" dla motorowerów, motocykli i pojazdów trójkołowych. Wręcz rozdział ten jest zatytułowany "...ŻARÓWKI PRZEZNACZONE DO STOSOWANIA W POSIADAJĄCYCH HOMOLOGACĘ TYPU CZĘŚCI ŚWIATLACH MOTOROWERÓW,

MOTOCYKLI ORAZ POJAZDÓW TRÓJKOLOWYCH..." -w tym wykazie nie ma oświetlenia "ksenonowego"- w związku z tym uważam, że nie może być stosowane takie oświetlenie w w/w pojazdach.

 

 

I sprawa jest w zasadzie nadal nie rozstrzygnięta :( Posty cytowane z TEGO tematu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dajmy "na luz" w tym temacie,bo to podobnie jak z Quadami temat rzeka,wg mnie jeśli ma reflektor "do ksenonów" to niech se ma i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ temat mnie zaciekawił postanowiłem znaleźć czas na jego wnikliwszą analizę.

 

Przeglądnęliśmy dzisiaj w pracy normy europejski EWG i traktaty "zbliżeniowe" w poszukiwaniu warunków używania świateł bi-ksenonowych.

 

Okazało się, że normy europejskie dot. świateł w pojazdach samochodowych podają jedynie warunki homologacji świateł jako ogólnie bo nawet wzmianki o bi-ksenonach nie robią.

 

Jedyny przepis Polski wspomniany w przypisie do Dz. nr 32 określa warunki dla świateł bi-ksenonowych jakie musi spełnić zgodnie z oświadczeniem rządowym. W załączniku nr 4 do tego oświadczenia podaje się warunki homologacji świateł.

 

Podsumowując:

Żadne przepisy krajowe i europejskie nie określają warunków użytkowania świateł bi-ksenonowych.

 

Dla użytkownika świateł ksenonowych:

Należy przestrzegać instrukcji użytkowania świateł bi-ksenonowych tj. posiadać wyposażenie w samopoziomowanie i spryskiwanie takich świateł.

 

Dla diagnosty:

Należy sprawdzić czy lampa posiada znak homologacyjny "E" oraz sprawdzić wyraźną granicę światła i cienia świateł mijania i światłość świateł drogowych.

 

Skoro podczas badania światła spełniają polskie normy określone w załączniku nr 6 do Dz. 32 i zał. nr 1 do Dz. nr 227 to wynik badania powinien być pozytywny mimo, iż pojazd taki nie jest wyposażony w samopoziomowanie i spryskiwacz lamp.

 

Powód: nie znam podstawy prawnej do wyniku negatywnego (chętnie ją poznam jeśli komuś uda się ją znaleźć) :o .

 

PS. Mówimy oczywiście o oryginalnej homologowanej lampie bi-ksenonowej, a nie o żarówce w zwykłej lampie mającej imitować światło ksenonowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla diagnosty:

Należy sprawdzić czy lampa posiada znak homologacyjny "E" oraz sprawdzić wyraźną granicę światła i cienia świateł mijania i światłość świateł drogowych.

Na temat swiateł bi-ksenonowych akurat kolega z pracy miał drobne szkolenie.

Powiedziano tam ze orginalny reflektor powinien mieć homologację w postaci liter

DC.

Jednak nie jestem pewny tego w 100%,jezeli coś pomyliłem to przepraszm! :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo nawet wzmianki o bi-ksenonach nie robią.

 

Owszem robią

 

6.2. Światła mijania

6.2.1. Stosowanie

Obowiązkowe w pojazdach silnikowych. Zabronione w przyczepach...

 

...6.2.9. Inne wymagania

Wymogów określonych w pkt 5.5.2 nie stosuje się do świateł mijania.

Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej

2 000 lumenów można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania

świateł przednich, zgodnie z regulaminem nr 45 (1). Ponadto, w odniesieniu do odchylenia

pionowego, postanowień pkt 6.2.6.2.2 powyżej nie stosuje się.

 

Tu jest mowa o ksenonach. I nie można rozróżniać pojęcia lampa ksenonowa i bi-ksenonowa.

 

Ta pierwsza ma palniki ksenonowe w funkcji świateł mijania, a ta druga mijania i drogowych ale warunki (spryskiwacz i samopoziomowanie) muszą spełniać takie same.

 

Dodam jeszcze, że tak popularne na allegro i w warsztatach światła HID to są palniki ksenonowe z mocowaniem żarówki H7, H3, (i inne pojedyncze) a nawet H4 !!!!! Nie mają one żadnej homologacji i nie ratuje klienta nawet jak na kloszu ma oznaczenie DC, bo do zamontowania w tym kloszu palnika to jeszcze długa droga, zaczynając od wymiany mocowania żarówki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6.2.6.2. K o r e k t o r u s t a w i e n i a ś w i a t e ł p r z e d n i c h

6.2.6.2.1. W przypadku gdy do spełnienia wymogów określonych w pkt 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 niezbędny

jest korektor ustawienia świateł przednich, takie urządzenie musi działać automatycznie.

6.2.6.2.2. Dozwolone są jednak korektory ręczne regulowane w sposób ciągły lub nieciągły, pod warunkiem

że mają one ustalone położenie przywracające odchylenie początkowe określone

w pkt 6.2.6.1.1 przy użyciu zwykłej śruby regulacyjnej lub w inny zbliżony sposób.

 

dla uzupełnienia powyższego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. No dobra. Teraz już wiem na pewno, że duchem świętym nie jestem. Proszę mnie oświecić gdzie mogę znaleźć te punkty 6.2.6 w jakim dzienniku? Domyślam się że to jest jakaś dyrektywa z serii "L"

 

2. W przepisie winno być jasno napisane, jakie są wymagania dla świateł ksenonowych i bi-ksenonowych i z czego zatem wynika czyli z jakiej definicji wprost, że światła ksenonowe są to te powyżej 2000 lumenów i ile to jest luksów lx lub kcd bo w takiej jednostce u nas się mierzy?

 

3. Proszę o podanie podstawy prawnej używania nie znanych mnie znaków homologacyjnych "DE"?

 

Przypominam polskie przepisy:

Dz. U. z 2003r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.)

§ 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:

1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e"; (...)

 

 

4. Te zapisy o korektorze są fajne ale czy w jakimś polskim przepisie nasz kraj zobowiązał się stosować je?

 

Chciałbym poszerzyć swoją wiedzę na temat ksenonów dlatego liczę na Waszą pomoc. :-)

Interesuje mnie nr Dz. U.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Regulamin dotyczący świateł ECE R48

 

3. Proszę o podanie podstawy prawnej używania nie znanych mnie znaków homologacyjnych "DE"?

 

DC iDR Nie są to oznaczenia homo tylko Oznaczenia kodowe lamp

 

Co do wartości strumienia świetlnego muszę poszukać w necie i po encyklopediach, ale na pewno chodzi tu o ksenon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę o TECHNICE ŚWIETLNEJ

 

Strumień świetlny, jest to najbardziej obiektywny parametr określający moc świetlną źródła światła. Wielkość ta jest przekształcona w taki sposób, aby oddać stopień oddziaływania oświetlenia na ludzkie oko, które w warunkach dziennych jest najbardziej czułe na widzenie fal o długości 555nm.

 

 

 

Podczas gdy lampa halogenowa wytwarza 2000lm pobierając 65W lampa ksenonowa wytwarza 3000lm pobierając 42W i znacznie mniej się nagrzewa.

 

Ten cytat z TEGO artykułu.

 

 

TUTAJ też ciekawy artykuł.

 

 

Nowa lampa ksenonowa emituje strumień świetlny na poziomie ok. 3 tys lumenów, a standardowa żarówka H7 najwyżej 1500 (norma to 1500 lm plus minus 10 proc.).
ARTYKUŁ Auto Świata

 

Kolejna PUBLIKACJA

Wartości strumienia swietlnego

żarówka do latarki 3,5V/0,2A 5,6

żarówka rowerowa 6V/2,7W 22

żarówka samochodowa R2 45/40W 700/450

żarówka samochodowa H4 60/55W 1750/1000 1 7 5 0 /1 0 0 0

żarówka samochodowa H1 55W 1550

lampa samochodowa ksenonowa D1 3000

źródło

 

 

 

We wszystkich tych linkach możemy poczytać trochę teorii o świetle, a w niektórych są tabele z wartością strumienia świetlnego i są porównywane m.in. żarówki halogenowe i palniki ksenonowe. Możemy tam przeczytać, że nowy palnik ksenonowy montowany w aucie daje strumień światła ok 3000 lumenów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4. Te zapisy o korektorze są fajne ale czy w jakimś polskim przepisie nasz kraj zobowiązał się stosować je?

 

Właśnie tu zawsze miałem dylemat w jaki sposób podchodzić do nadrzędności prawa, bo wg reg. 48 pojazd kat N3 może mieć sześć świateł drogowych natomiast wg naszych przepisów cztery. Teraz moje pytanie, czy prawo unijne, które ogranicza do sześciu liczbę świateł ma zastosowanie do "TIRów" jeżdzących po naszych drogach czy też nasze prawo jest bardziej restrykcyjne i tę wartość dodatkowo ograniczyło do czterech, czy też nasze prawo jest niedostosowane do prawa unijnego i takie pojazdy mogą mieć sześć świateł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W naszych przepisach korektor też jest umiejscowiony, np przy powypadkowym mamy sprawdzić czy działa.

 

Tak,ale chyba jest mowa o mechanicznym ,a nie o samoregulacyjnym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4. Te zapisy o korektorze są fajne ale czy w jakimś polskim przepisie nasz kraj zobowiązał się stosować je?

 

Dokładnie tak samo uważam.

 

W przytoczonych dyrektywach unijnych dopuszcza się stosowanie świateł barwy żółtej selektywnej. Szwedów uważam za wzór bezpieczeństwa na przykładzie VOLVO. Oni mają obrysówki żółte.

 

I co z tego. Polska odrzuca barwę żółtą selektywną i pozostawia wyłącznie białą.

 

Nas czyli urzędników i diagnostów obowiązuje Polskie Prawo o ruchu drogowym rozp. 32 i 227.

 

Tam nie ma mowy o światłach ksenonowych, samopoziomowaniu czy spryskiwaniu lamp.

 

Podczas badania diagnostę to nie interesuje.

 

Przypomnę Wam naszą rolę. Jesteśmy od stosowania prawa a nie jego tworzenia.

Jeśli komuś się to nie podoba niech idzie na parlamentarzystę ale wtedy nie będzie dla odmiany stosował tylko tworzył.

 

Reasumując my stosujemy polskie przepisy jak ktoś uważa, że chce barwę żółtą światła albo samopoziomowanie niech sobie najmie adwokata odwoła się do polskiego Sądu później do europejskiego wtedy po kilku latach będzie mógł mieć unijne Prawo w Polsce.

 

Tak było z kartami pojazdów, będzie pewnie z recyklingiem. Tak czy inaczej lampy w Polsce mają mieć znak homologacyjny E lub e.

 

Przy okazji dzięki, dowiedziałem się czegoś więcej o ksenonach i biksenonach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy inaczej lampy w Polsce mają mieć znak homologacyjny E lub e.

Zgadza się i te lampy (ksenony) mają takie oznaczenie tylko czy zastosowanie takich lamp w pojeździe bez spryskiwacza reflektorów i automatycznego korektora jest zgodne z prawem. Pojazdy jednego typu są wyposażane w różne rodzaje oświetlenia "zwykłe" lub "ksenonowe". Pojazdy ze "zwykłym" oświetleniem nie posiadają spryskiwacza reflektorów i korektora automatycznego i czy w związku z tym mogę w świetle prawa zdemontować "zwykłe" oświetlenie i zastosować "ksenonowe" bez dokładania reszty elementów. Konstrukcyjnie wszystko pasuje, oznaczenia homologacyjne również. W naszych przepisach nie ma wzmianki o "ksenonach" i ich warunkach w regulacjach europejskich są i czy w związku z tym mamy zastosować prawo nasze czy europejskie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojazdy ze "zwykłym" oświetleniem nie posiadają spryskiwacza reflektorów

Kolego adam1501 w tym przypadku się mylisz. Jest dużo pojazdów wyposażonych w spryskiwacze reflektorów a są wyposażone w "zwykłe" reflektory. Wprawdzie soczewkowe ale jednak "zwykłe".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego adam1501 w tym przypadku się mylisz. Jest dużo pojazdów wyposażonych w spryskiwacze reflektorów a są wyposażone w "zwykłe" reflektory. Wprawdzie soczewkowe ale jednak "zwykłe".

Zdaję sobie z tego sprawę lecz nie o tym rzecz. Co uznać za wiążące przepisy unijne w których są warunki dla "ksenonów" i na podstawie ich oceniać, czy na podstawie przepisów naszych w których nie ma wzmianki na ten temat- czytaj - nie zabrania się takiej przeróbki o której napisałem powyżej. Tak samo rzecz się ma z quadem jako samochodowy inny - inny, na jakiej podstawie P dla takiego pojazdu skoro nie ma warunków technicznych lub na jakiej podstawie N skoro nie ma do czego się odnieść? Pytań mnóstwo a odpowiedzi.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(Dz. U. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.)

§ 13. 1. Światła pojazdu powinny odpowiadać następującym warunkom ogólnym:

1) światła przeznaczone do oświetlania drogi przed pojazdem powinny być umieszczone w sposób umożliwiający łatwą regulację kierunku strumienia świetlnego;

 

4) nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu; warunku nie stosuje się do świateł drogowych;

5) światła mijania powinny dawać wyraźną granicę światła i cienia;

 

Co prawda nie ma tu mowy o samopoziomowaniu jednaj regulacja w ksenonach jak w każdych światłach musi być możliwa oraz musi być widoczna różnica światła i cienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) światła przeznaczone do oświetlania drogi przed pojazdem powinny być umieszczone w sposób umożliwiający łatwą regulację kierunku strumienia świetlnego;

 

Ja myślę ,że w tym punkcie chodzi o zwykłą regulację np. na silniczku lub sróbkami...też jest latwa...myle sie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.