Skocz do zawartości

Nowe zasady klasyfikacji samochodów (PRAWO)


Norbert Jezierski

Rekomendowane odpowiedzi

Mniej modeli aut z odliczeniem VAT

 

Od dziś około 60 modeli samochodów, które dotychczas upoważniały do pełnego odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu pojazdu, a później tankowanego paliwa, traci tę właściwość

 

Wynika to z wchodzących w życie przepisów o VAT. Większość nowych przepisów zaczęła obowiązywać 1 czerwca 2005 r. Jednak te, które dotyczą samochodów, wchodzą w życie dopiero od 22 sierpnia. Prawie trzy miesiące mieli więc podatnicy na przygotowanie się do zmian, np. rejestrację umów leasingu, podjęcie decyzji o nabyciu nowego auta lub wstrzymanie się z zakupem. A wszystko po to, aby jak najwięcej zarobić lub jak najmniej stracić na podatku. Dziś wszystko jest już jasne - część przedsiębiorców na nowym podziale aut straci. Z sentymentem będą wspominać powszechnie krytykowany tzw. wzór Lisaka odwołujący się do dopuszczalnej ładowności auta i liczby miejsc siedzących.

 

Od ładowności do masy całkowitej

Kluczowa zmiana polega na odejściu od ładowności pojazdu na rzecz jego dopuszczalnej masy całkowitej. Jeżeli nie przekracza ona 3,5 tony, auto uważane jest za osobowe, a odliczenie obwarowane limitem - 60 proc. VAT naliczonego, ale nie więcej niż 6 tys. zł. Z pełnego odliczenia korzystają ciężarówki i grupa samochodów wymienionych w ustawie, mimo że ich dopuszczalna masa jest niższa niż 3,5 tony. Są to np. vany, auta z oddzieloną kabiną pasażerską, z odkrytą skrzynią bagażową, autobusy, tzw. pojazdy specjalne, jak np. koparki czy dźwigi. Te ostatnie wymienia załącznik nr 9 do ustawy i choć nie wyczerpuje on całej gamy tego typu pojazdów, to wydaje się, że należy traktować rzecz rozsądnie i nie zrównywać np. walca drogowego z osobową limuzyną.

 

Szczególną grupę pojazdów uprzywilejowanych stanowią te, które mają odpowiednią długość. Przepis ustawy nakazujący mierzyć je po podłodze od najwyższego punktu, w którym da się postawić przegrodę do sufitu, na pewno nie ułatwi życia stacjom diagnostycznym, którym przyjdzie zmierzyć się z tym problemem. Ważne, aby owa długość była większa niż 50 proc. długości całego pojazdu, a część bagażowa oddzielona od pasażerskiej. W kabinie do przewozu osób musi zaś być więcej niż jeden rząd siedzeń. Gdy auto ma tylko jeden rząd i trwałą przegrodę, może zostać zaklasyfikowane jako wielozadaniowe lub van i też korzystać z pełnego odliczenia, tj. 22 proc. zawartego w cenie zakupu i w paliwie.

 

Dodatkowe badanie

Szczególną rolę w nowych przepisach pełnią stacje kontroli pojazdów, które mają wydawać zaświadczenia pozwalające na zaliczenie samochodu do jednej z grup uprzywilejowanych, mimo że ich dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Informacja od diagnosty musi się znaleźć w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, a jego właściciel ma 14 dni na zawiadomienie o jego treści swojego urzędu skarbowego. Dodatkowe badanie dla potrzeb VAT trzeba będzie wykonać przy okazji najbliższego badania technicznego, byleby nie później niż 31 maja 2006 r. Wtedy bowiem upływa rok od wejścia w życie ustawy o VAT, a zatem i termin wykonania dodatkowych badań.

 

Mniej utrudnień i przywilejów

Nowe przepisy nie wymagają już posiadania homologacji. Nie ma więc znaczenia, że właściciele np. kilkunastoletnich starów takiego dokumentu nie mają. Wystarczy, że dopuszczalna masa całkowita tych pojazdów jest większa niż 3,5 tony.

 

Na znaczeniu traci też popularna kratka. Wszyscy, którzy wożą ją za tylnym siedzeniem, a ich samochody zostaną zaliczone do osobowych, mogą się kratek pozbyć, mimo że wykorzystują auta do działalności gospodarczej.

 

Rezygnacja z kratki oznacza jednak również utratę prawa do odliczania VAT zawartego w cenie paliwa. Dotychczas właśnie auta z kratką i homologacją na ciężarówkę korzystały z takiej możliwości. Teraz nie będzie owych dodatkowych wymogów, ale nie będzie też odliczenia. O VAT zawarty w cenie paliwa będą mogli pomniejszyć swój podatek tylko ci, którzy mają auta ciężarowe albo wprost wskazane w ustawie. Wykorzystujący samochody osobowe muszą poprzestać na zaliczeniu wydatków na paliwo do kosztów na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych.

 

Rejestracja leasingu

Ważne zmiany dotyczą też leasingu. Korzystający wcześniej z tej formy używania samochodów mogą bowiem odliczać VAT w pełnej wysokości pod warunkiem, że do 15 czerwca zarejestrowali leasing w urzędzie skarbowym. Pozostali muszą podporządkować się nowym regułom. A to oznacza, że w wypadku samochodów uznanych po 22 sierpnia za osobowe odliczą tylko część VAT z rat leasingowych - maksymalnie 5 tys. zł. Nowy wyższy limit obejmie bowiem tylko tych, którzy zawarli umowę po 22 sierpnia 2005 r.

 

ANNA GRABOWSKA

 

Widmo wysokich kar z UE

Odebranie uprawnień do odliczenia całego VAT od niektórych aut naraża Polskę na wysokie kary finansowe ze strony Unii Europejskiej. Odczuła to kilka lat temu Francja, która preferowała samochody własnej produkcji w stosunku do pochodzących z importu. Przyczyną naszych kłopotów może być naruszenie zasady stand still (tj. niepogarszania warunków odliczenia) wyrażonej w VI dyrektywie UE. W większości wypadków będzie to dotyczyło paliwa, jako że właściciele części pojazdów, którzy dotychczas podatek odliczali, teraz stracą tę możliwość. W obronie ich interesów wystąpili już zresztą przedsiębiorcy, kierując skargę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Teraz pozostaje czekanie na jej efekt. Tymczasem można było uniknąć podobnego ryzyka. Wystarczyło uzależnić prawo do odliczenia od przeznaczenia pojazdu. Jeśli byłoby to prowadzenie działalności gospodarczej, przywilej nie powinien być ograniczany.

 

 

( źródło: www.rzeczpospolita.pl )

prawo_a_8-2.F.jpg.8ca17d60bb74954ca9ab9712b93aa21b.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.