Skocz do zawartości

Zmiana pojazdu ciężarowego na specjalny


DIAGNOSTA__

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie do rzeczoznawcy - czy konstrukcja nadwozia przedniej części malucha faktycznie jest przystosowana do zamontowania pługu?

Odpowiedź nie jest prosta. Z całą pewnością konstruktorzy Fiata projektując model 126 nie przewidywali w obliczeniach takiego obciążenia przodu pojazdu. Z doświadczenia jednak wiemy, że jeśli podczas spychania śniegu nie trafi na krawężnik to bardzo przyzwoicie sobie z odgarnianiem radzi.

jeśli specjalny to powinien mieć jeszcze piaskarkę na sobie ,tak ? :)

Ja bym bardziej poszedł w tę stronę - czyli :

Czy pojazd nadal w przeważającej większości zachował cechy sam. osobowego ? ( liczba miejsc nie uległa zmianie ) - bo w tym przypadku N za ostre krawędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z wyglądu - czemu nie

 

Nie dlatego, że dalej jest to samochód osobowy, tylko ma zamontowane dodatkowe wyposażenie.

Jeżeli do ciężarówki skrzyniowej zamontujemy z przodu pług do odsnieżania to nie staje się ona samochodem zimowego utrzymania dróg, bo obecność skrzyni ładunkowej świadczy o tym, że jest to nadal pojazd ciężarowy, z maluchem jest podobnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z doświadczenia jednak wiemy, że jeśli podczas spychania śniegu nie trafi na krawężnik to bardzo przyzwoicie sobie z odgarnianiem radzi.

 

Z doświadczenia wiemy, że np QUAD o mocy silnika całkiem nieźle w sprawnych rękach może sobie radzić na drodze... Ale warunki techniczne mogą na to całkiem inaczej patrzeć...

 

Wspomniany przypadek - zaczep do naczepy na dachu malucha... Być może całkiem dobrze będzie sobie radził... :)

 

jest to samochód osobowy, tylko ma zamontowane dodatkowe wyposażenie.

 

No i to są takie trochę rozważania akademickie... A jak wymontuję drugi rząd siedzeń?

Wcale nie jestem pewien, czy ciężarówka z pługiem to ciągle ciężarówka - moim zdaniem niekoniecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcale nie jestem pewien, czy ciężarówka z pługiem to ciągle ciężarówka - moim zdaniem niekoniecznie.

 

Ja jestem, bo jeśli dziś odśnieża drogę a jutro wozi deski a pojutrze cement to niby jakim prawem miała by ona być pojazdem specjalnym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale w momencie jak z tym pługiem jedzie po drodze i odgarnia śnieg, to bez wątpienia spełnia w 100% przesłanki na specjalny i tego munie możesz odmówić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co zrobić jak odśnieża drogę i jednocześnie przewozi cement?

36) pojazd specjalny - pojazd samochodowy lub przyczep. przeznaczone do wykonywania

specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania

specjalnego wyposa.enia; w poje.dzie tym mogą być przewożone osoby i rzeczy

związane z wykonywaniem tej funkcji;

Jak dla mnie jeśli pojazd ma możliwość przewożenia towarów i rzeczy nie związanych z pełnieniem funkcji pojazdu specjalnego to nie jest on pojazdem specjalnym. Niewątpliwie skrzyniowa ciężarówka z zamontowanym pługiem do nich należy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

 

Wspomniany przypadek - zaczep do naczepy na dachu malucha... Być może całkiem dobrze będzie sobie radził... :)

 

Póki co żadna firma nie produkuje takiego homologowanego dla malucha zaczepu na dachu, więc ta wersja nie ma szans na powodzenie.

 

jest to samochód osobowy, tylko ma zamontowane dodatkowe wyposażenie.

 

No i to są takie trochę rozważania akademickie... A jak wymontuję drugi rząd siedzeń?

Wcale nie jestem pewien, czy ciężarówka z pługiem to ciągle ciężarówka - moim zdaniem niekoniecznie.

 

Oczywiście że akademickie bo to "wyposażenie dodatkowe" czyli pług do odśnieżania do malucha również nie posiada żadnej homologacji więc w jaki sposób mogłoby być dopuszczone do montażu i używania w ruchu drogowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowni koledzy zamieszczam zapis ze wspomnianego PoRD i treść zapisu z obowiązującej ustawy. Jak już pisałem w tych zapisach są niewielkie różnice i w zasadzie zgodne co do istoty sprawy. Tak sobie myślę, że gdyby sprawa trafiła do sądu to wyrok w tej sprawie byłby podobny.

D19970602.pdf

68. 9 W razie wprowadzenia zmian w typie pojazdu, przedmiocie wyposażenia lub części wpływających na zmianę warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji , producent lub importer jest obowiązany uzyskać nowe świadectwo homologacji na dany typ pojazdu , przedmiot wyposażenia lub części.

D19970602Lj.pdf

68.12. W razie wprowadzenia zmian w typie pojazdu, przedmiocie wyposażenia lub części wpływających na zmianę warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji, producent lub importer jest obowiązany uzyskać zmianę posiadanego świadectwa homologacji polegającą na rozszerzeniu świadectwa homologacji danego typu pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.

Warto więc koledzy zwrócić uwagę także na ten wyrok.

Czy w przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych w samochodzie osobowym polegających na przystosowaniu go do przewożenia ładunków /przeróbka samochodu osobowego na ciężarowy specjalizowany/ warunkiem rejestracji zmiany danych technicznych pojazdu w dowodzie rejestracyjnym dotyczących rodzaju i przeznaczenia pojazdu jest wyciąg z nowego świadectwa homologacji czy też wystarczające jest w takiej sytuacji zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu?

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/286EFDF363

W świetle art. 68 ust. 9, art. 72 ust. 1 pkt 3 i art. 78 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym /Dz.U. nr 98 poz. 602 ze zm./ oraz par. 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 19 czerwca 1999 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów /Dz.U. nr 59 poz. 632 ze zm./ warunkiem dokonania zmiany w dowodzie rejestracyjnym rodzaju i przeznaczenia pojazdu, z samochodu osobowego na ciężarowy specjalizowany, jest dołączenie nowego świadectwa homologacji na dany typ pojazdu.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytowane przez Ciebie orzeczenie jest z 2000 roku - zanim wprowadzono przepis o możliwości dokonywania zmian konstrukcyjnych przez uprawnionych przedsiębiorców - nie można tego pomijać.

 

Jak niby mam uzyskać homologację na zmiany w używanym, zarejestrowanym pojeździe? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytowane przez Ciebie orzeczenie jest z 2000 roku - zanim wprowadzono przepis o możliwości dokonywania zmian konstrukcyjnych przez uprawnionych przedsiębiorców - nie można tego pomijać.

 

Czy to znaczy że "uprawniony przedsiębiorca" może dowolnie zmieniać rodzaj pojazdu bez względu na jego pierwotną homologację a także montować części lub wyposażenie dodatkowe nie posiadające homologacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to znaczy że "uprawniony przedsiębiorca" może dowolnie zmieniać rodzaj pojazdu bez względu na jego pierwotną homologację

 

Co do zasady tak - oczywiście mowa o pojeździe zarejestrowanym, używanym.

 

a także montować części lub wyposażenie dodatkowe nie posiadające homologacji?

 

A o tym to już przepis o którym ja mówię nie wspomina - zapędziłeś się :)

 

Ale tak w sumie... OK - muszę mieć homologację... A co jak to jedna sztuka w roku? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to znaczy że "uprawniony przedsiębiorca" może dowolnie zmieniać rodzaj pojazdu bez względu na jego pierwotną homologację

 

Co do zasady tak - oczywiście mowa o pojeździe zarejestrowanym, używanym.

 

No nie wiem Blakop skąd "nadajesz" ale u nas w dolnośląskim to dla przekwalifikowania pojazdu z ciężarowego na osobowy żąda się pierwotnej homologacji pojazdu na osobowy.

Jk jej nie ma to zapomnij o takiej przeróbce pomimo że "uprawniony przedsiębiorca" wystawił stosowne dok.

 

a także montować części lub wyposażenie dodatkowe nie posiadające homologacji?

 

A o tym to już przepis o którym ja mówię nie wspomina - zapędziłeś się :)

 

Ale tak w sumie... OK - muszę mieć homologację... A co jak to jedna sztuka w roku? :)

 

Ja akurat to mam w jednym.

Przedsiębiorca dokonuje "przeróbki" z ciężarowego na osobowy, czylki demontuje kratkę a potem jeszcze zwiększa ilość miejsc z 4 na 5 pisząc "zdemontowano podłokietnik ograniczający miejsce na tylnej kanapie i zamontowano pas bezpieczenstwa dla środkowego pasażera" a pas ma datę produkcji zgodną z datą pr. pojazdu...czyli pas stary.

Lepszy jest jeszcze wpis "odblokowano fabryczny pas bezpieczeńtwa dla dodatkowego pasażera" pomimo że przepis mówi że przy przeróbce zmniejszającej ilość miejsc punkt kotwiczenia pasa powinien być zablokowany w sposób uniemożliwiający uruchomienie go bez użycia specjalnych narzędzi.

 

A co do "sprowadzanej-produkowanej jednej sztukie w roku" to nadal jest dopuszczlna bez homo?

Potrzebny znowu wyrok z UE żeby skonczyć z tymi dziwnymi wyjątkami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=123209#123209

Przepis nie określa, ja to dokładnie ma być działalność (o jakim profilu) - to raczej sytuacja będzie to każdorazowo determinować. Jak zabudowa będzie jakąś konstrukcją stalową, to moim zdaniem wystarczy profil działalności "montaż konstrukcji stalowych". Innym razem będzie to zwykła mechanik pojazdowa, a jeszcze kiedy indziej produkcja nadwozi samochodowych itd... A wszyscy uparli się na jakiś jeden kod nie wiedzieć czemu...
Cytowane przez Ciebie orzeczenie jest z 2000 roku - zanim wprowadzono przepis o możliwości dokonywania zmian konstrukcyjnych przez uprawnionych przedsiębiorców - nie można tego pomijać.

Ta dyskusja do niczego nie prowadzi ' date=' lepiej dokładnie przeczytaj ten wyrok. Przepisy o których wspominasz istnieją od dawien dawna i wszystko dokładnie określają.[/b']

Z uzasadnienia wyroku.

„obowiązek uzyskania homologacji typu pojazdu nałożono nie tylko na producenta nowego typu pojazdu, przedmiotów jego wyposażenia lub części, lecz także na podmiot dokonujący montażu lub zabudowy pojazdów albo wprowadzający zmiany w typie pojazdu, przedmiocie jego wyposażenia lub części wpływających na zmianę warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji. „
Jak niby mam uzyskać homologację na zmiany w używanym, zarejestrowanym pojeździe? :)
„Wynikający z art. 68 ust. 2 ustawy obowiązek uzyskania świadectwa homologacji również przez podmiot dokonujący montażu lub zabudowy pojazdu winien odnosić się także do stanu faktycznego tej sprawy, gdzie chodzi o przekwalifikowanie rodzaju i przeznaczenia pojazdu.”

 

„Nie wiadomo, czy takim dokumentem jest tylko ocena stacji diagnostycznej, czy też wyciąg ze świadectwa homologacji stanowiący podstawę do wpisania danych technicznych pojazdu przy jego pierwszej rejestracji /par. 2 ust. 6/ albo zaświadczenie o pozytywnym wyniku badań technicznych pojazdu. Pojęcia te nie są tożsame, chociaż łączą się z danymi i warunkami technicznymi pojazdu. Spełnianie przez pojazd parametrów innego typu pojazdu nie ma decydującego znaczenia, ponieważ homologacja dotyczy konkretnego typu pojazdu, w którym mieści się pojęcie jego rodzaju i przeznaczenia. Jeżeli zgodnie ze świadectwem homologacji samochód został po raz pierwszy zarejestrowany jako osobowy, to po zamontowaniu w nim kasety i zakwalifikowaniu go przez stację diagnostyczną jako samochodu ciężarowego specjalizowanego o ładowności 500 kg powstaje sprzeczność z zapisem w świadectwie homologacji, której nie można usunąć w innym trybie .”

 

„Jednocześnie skład orzekający Kolegium podkreślił, że obowiązku dołączenia dokumentów przy rejestracji pojazdu, określonych w art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy i par. 2 ust. 6 rozporządzenia, nie można egzekwować wprost przy zmianie danych technicznych pojazdu. Ponadto według obowiązującego w dacie wydania decyzji starosty par. 55 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów /Dz.U. 1996 nr 155 poz. 772/ obowiązek uzyskania świadectwa homologacji przez producentów i importerów pojazdów nie dotyczy pojazdu wyprodukowanego lub sprowadzonego z zagranicy w ilości jednej sztuki rocznie; tym bardziej nie można żądać takiego dokumentu od właściciela. Taka wykładnia prowadzi jednak - jak w rozpoznawanej sprawie - do sytuacji, w której wspólnicy spółki cywilnej prowadzący działalność gospodarczą w zakresie usług branży samochodowej nabywają różne samochody, po kilka sztuk tej samej marki, następnego dnia je rejestrują jako osobowe, a kolejnego dnia po przerejestrowaniu na ciężarowe sprzedają i występują do urzędu skarbowego o zwrot podatku VAT.”

W tym zakresie nic się nie zmieniło ani w ustawach ani w rozporządzeniach.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co do "sprowadzanej-produkowanej jednej sztukie w roku" to nadal jest dopuszczlna bez homo?

 

No a niby dlaczego nie? :)

 

Dochodziły słuchy że tym z Unii włosy dęba postawały jak się dowiedzieli że u nas prawo cos takiego dopuszcza.

Niby pojazd ma mieć homo ale jak to tylko "jedna sztuka" to nie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w której niby UE? Skoro np.w niemcowni bez problemu pojazd przed wywozem do kraju może stac się specjalnym, choćby był limuzyną, a quad traktorem, choc przecież wytyczne dla traktorów w całej UE są takie same...

 

Praktyk - zdemontowałem kratkę w pojeździe (10-letnim, zarejestrowanym w kraju). Proszę mi powiedzieć krok po kroku do kogo, jakich instytucji mam iśc po nowa homologacje? :) jak będa wyglądały badania homologacyjne? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja chyba nadaję tam gdzie i BLAKOP , bo u mnie takie przeróbki z ciężarowego na osobowy bez problemu, ale zaznaczę że miałem trudną przeprawę z WK z dolnośląskiego, z Lubina właśnie w tym temacie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja chyba nadaję tam gdzie i BLAKOP , bo u mnie takie przeróbki z ciężarowego na osobowy bez problemu, ale zaznaczę że miałem trudną przeprawę z WK z dolnośląskiego, z Lubina właśnie w tym temacie .

 

O tym właśnie piszę.

U nas potrzebny jest do tego wyciąg z pierwotnego świadectwa homologacji na osobowy.

Jak tego nie ma to zapomnij o takiej przeróbce, również w drugą stronę.

I żeby była jasność, to nie SKP tego żąda ale WK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I żeby była jasność, to nie SKP tego żąda ale WK.

 

Ale mają jakieś wsparcie? Znaczy podstawę prawną?

 

Chcą i już bo rejestrują na podstawie homologacji.

Rodzaj pojazdu taki jaki jest w homo i koniec.

Dotyczy to oczywiście przechodzenia osobowego w ciężarowy i na odwrót.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcą i już

 

Ale to nie prywatny folwark i nie ma chcę i już...

 

Rodzaj pojazdu taki jaki jest w homo i koniec.

 

A co z autami starszymi które nie mają homo? (to co pisał Blakop)

 

Marek1, wiesz jak to jest? Po prostu nikt im jeszcze porządnie "po garach" nie dał i dlatego mają widzimisie zamiast Dz.U

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to nie prywatny folwark i nie ma chcę i już....

Utrzymują że na taką zmianę przedsiębiorca musi uzyskać homo.

 

Rodzaj pojazdu taki jaki jest w homo i koniec.

 

A co z autami starszymi które nie mają homo? (to co pisał Blakop)

Co to znaczy starszy, bo homo to już funkcjonuje od kilkunastu lat.

Generalnie tak jak pisałem, nie ma homo na tę wersję na którą ma być zmiana to nie ma zmian.

 

Marek1, wiesz jak to jest? Po prostu nikt im jeszcze porządnie "po garach" nie dał i dlatego mają widzimisie zamiast Dz.U

Nie chciałbyś wiedzieć ilu ludzi sobie odpuściło te zmiany albo przerejestrowali samochód do innych województw....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Utrzymują że na taką zmianę przedsiębiorca musi uzyskać homo.

 

Na jakiej podstawie? Pomijając ich widzimisie :)

 

Co to znaczy starszy, bo homo to już funkcjonuje od kilkunastu lat.

To by ci musiał Blakop powiedzieć, ale takowe są.

 

Nie chciałbyś wiedzieć ilu ludzi sobie odpuściło te zmiany albo przerejestrowali samochód do innych województw....

 

A wystarczyło by, żeby jeden (słownie: JEDEN) petent skierował sprawę do SKO...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.