adam1501 Napisano 8 Wrzesień 2022 Share Napisano 8 Wrzesień 2022 Są to informacje ze starych DIPów. Nie koniecznie zgodne z prawdą, natomiast jak 6 minut temu, Szomek napisał: diagności chcą mieć te dane z wiarygodnych źródeł informacji to niestety muszą się posiłkować tylko tym, jeżeli nie mają instrukcji od tego pojazdu: "...13. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a. ..." - PoRD Dz.U. 988 z 2022, art. 81, ust. 13. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szomek Napisano 8 Wrzesień 2022 Share Napisano 8 Wrzesień 2022 Instrukcja obsługi Ursusa C 325 nie zawiera informacji o maksymalnej masie całkowitej przyczep z hamulcem i bez hamulca. Dopuszczalną masa całkowita zespołu pojazdu też nie jest podana w instrukcji. Bez opinii rzeczoznawcy się nie obejdzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 9 Wrzesień 2022 Share Napisano 9 Wrzesień 2022 Bo w tamtych czasach nie określano takich parametrów i logicznie rozumując nie powinno się ich na siłę ustalać, gdyż ustalenie ich wartości to wróżenie z fusów. Skoro producent nie podał tych wartości to ani diagnosta ani rzeczoznawca nie są władni ich ustalić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 9 Wrzesień 2022 Share Napisano 9 Wrzesień 2022 13 minut temu, danielg539 napisał: Bo w tamtych czasach nie określano takich parametrów Producent na pewno określił, ponieważ posiadał on zaczep transportowy. Tylko proces homologacyjny, katalogowy, rejestracyjny i BT miał to w poważaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 9 Wrzesień 2022 Share Napisano 9 Wrzesień 2022 1 minutę temu, adam1501 napisał: Producent na pewno określił, ponieważ posiadał on zaczep transportowy. Gdyby określił to w instrukcji obsługi parametry były by zawarte. 1 minutę temu, adam1501 napisał: Tylko proces homologacyjny, katalogowy, rejestracyjny i BT miał to w poważaniu Może nie do końca w poważaniu ale skoro nie było takiej rubryki w dokumentach to nikt na siłę pewnych parametrów nie określał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 9 Wrzesień 2022 Share Napisano 9 Wrzesień 2022 3 minuty temu, danielg539 napisał: Gdyby określił to w instrukcji obsługi parametry były by zawarte. Czyli poza maszynami rolniczymi temu ciągnikowi nie wolno ciągać przyczep? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 9 Wrzesień 2022 Share Napisano 9 Wrzesień 2022 Ciągnik był produkowany w latach 1959-1963 więc trzeba wertować warunki techniczne z tamtego okresu i sprawdzić, czy przepisy cokolwiek mówiły o masach przyczep w ciągnikach. Należy zadać sobie pytanie jakie były w użyciu przyczepy w 1960 r i czym różniły się one od maszyn rolniczych a już na pewno nie były to przyczepy rejestrowane zatem same w sobie parametrów nie posiadały. Słowem ile dało się załadować tyle się ciągało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szomek Napisano 9 Wrzesień 2022 Share Napisano 9 Wrzesień 2022 Mam instrukcję obsługi Ursusa C330 z 1968 roku i też nie ma tam podanej maksymalnej masy całkowitej przyczepy. Wszystkie masy i ciężary są, tylko nie to. W 1960 w użytku były przyczepy D-3 o ładowności 3t z hamulcem najazdowym, D-30 o ład. 3t, także z hamulcem najazdowym; oraz wywrotki D-33H i D-34H o ładowności 3-3,5t. Raczej żadnej z nich dmc nie przekraczała 5t. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pitermlody Napisano 9 Wrzesień 2022 Share Napisano 9 Wrzesień 2022 Ja bym wpisał masy trochę mniejsze jak w ursusie c-330 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szomek Napisano 9 Wrzesień 2022 Share Napisano 9 Wrzesień 2022 Takie wartości najbardziej mi odpowiadają: F.3 = 7500 kg O.1 = 5000 kg O.2 = 1500 kg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 10 godzin temu, Szomek napisał: O.1 = 5000 kg To ma poparcie w WT dla ciągnika bez instalacji sterowania hamulcami, ponieważ do tej masy może być z hamulcem najazdowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szomek Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 O.2 = 1500 kg też wynika z WT, bo taka jest maksymalna masa przyczepy niehamowanej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
duchu Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 4 minuty temu, Szomek napisał: bo taka jest maksymalna masa przyczepy niehamowanej Jestem skłonny uznać wypowiedź , aczkolwiek... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 34 minuty temu, Szomek napisał: bo taka jest maksymalna masa przyczepy niehamowanej Dopuszczalna a nie maksymalna. My korzystamy z tej sposobności, ponieważ jak nie można ustalić wartości konstrukcyjnej, to przyjmiemy administracyjną i nikt z tego tytułu głowy nie urwie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szomek Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 Cały problem polega na tym, że ustawodawca dla ciągników rolniczych nie określił wytycznych do obliczania dopuszczalnej masy przyczepy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 16 minut temu, Szomek napisał: ustawodawca dla ciągników rolniczych nie określił wytycznych do obliczania dopuszczalnej masy przyczepy Ten parametr ma się mieścić w ustawowych ramach, jego się nie wylicza. Nawet jak producent podaje maksymalną masę przyczepy bez hamulca na dwie czy trzy tony i takowy zapis pojawi się w DR, to na drodze kierowcy i tak nie wolno ciągnąć więcej niż półtorej tony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
duchu Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 36 minut temu, Szomek napisał: do obliczania Nikt ci nie kazał obliczać , po prostu odpowiedź była niepełna, ale potraktuj to jako nic nie wnoszący w tym przypadku fakt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szomek Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 34 minuty temu, adam1501 napisał: Ten parametr ma się mieścić w ustawowych ramach, jego się nie wylicza. Nawet jak producent podaje maksymalną masę przyczepy bez hamulca na dwie czy trzy tony i takowy zapis pojawi się w DR, to na drodze kierowcy i tak nie wolno ciągnąć więcej niż półtorej tony. Niestety ale ustawodawca określił tylko maksymalną masę przyczepy, nie biorąc pod uwagę masy własnej traktora, który będzie ciągnął daną przyczepę. Jeśli producent ciągnika rolniczego (wyposażonego w instalację pnemumatyczną do sterowania hamulcami w przyczepie) nie określił maksymalnej masy przyczepy, to za takim traktorem można ciągnąć przyczepę o dopuszczalnej masie określonej przez ustawodawcę. Jeżeli w takim traktorze będzie odpowiedni zaczep, to w teorii czy taki traktor ma masę 1 tony czy też 10 ton, to może ciągnąć przyczepy o łącznej masie np. 30 ton. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 3 minuty temu, Szomek napisał: ustawodawca określił tylko maksymalną masę przyczepy Mylisz pojęcia. Ustawodawca określa wartości administracyjne - dopuszczalne, natomiast maksymalną masę określa producent pojazdu i tylko on. W użyciu więc mamy dwa pojęcia: dopuszczalna masa całkowita przyczepy i maksymalna masa całkowita przyczepy. W dowodzie rejestracyjnym mamy pozycję O1 i O2 jako maksymalne masy całkowite przyczep (z hamulcem i bez) - czyli parametry określane tylko przez producenta. Bardzo często bywa, że O2 dla ciągnika rolniczego na TZ i DR wynosi 2500 lub 3000 a nawet i 4000 kg co nie zmienia faktu, że na drodze pojazd ten ma przestrzegać zapisów prawa i może poruszać się z dopuszczalna masą całkowitą przyczepy bez hamulca 1500 kg. Wszystko jest w porządku pod względem zawartości DR i pojazdu na drodze pod warunkiem, że kierujący ma elementarną wiedzę na ten temat. Nie można zmieniać danych z pozycji O2 do wartości administracyjnych, natomiast w Twoim przypadku określenie wartości maksymalnej masy przyczepy bez hamulca w zasadzie jest niemożliwa i w związku z tym posiłkujemy się wartością administracyjną i przy niej pozostajemy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szomek Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 Podsumowując, diagnosta powinien wpisać w DW Ursusa C-325: O.1 = 5000 kg, O.2 = 1500 kg. Natomiast w rubryce: F.3 =7500 kg? Bo wynika to z: F.2 + O.1 = F.3, gdzie: F.2 = 2500 kg, O.1 = 5000 kg, Czyli: 2500 kg + 5000 kg = 7500 kg. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 10 minut temu, Szomek napisał: Natomiast w rubryce: F.3 =7500 kg? Bo wynika to z: F.2 + O.1 = F.3, Nie wylicza się tego - zwróć uwagę na rodzaj mas (F2 [DMC] + O1 [MMC] = F3 [DMC]), to tak jakbyś do gruszek dodał jabłka żeby otrzymać więcej gruszek. Natomiast nie będzie błędem logicznym określenie tych mas w ten sposób. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szomek Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 (edytowane) A jak inaczej określić wartość F.3? W DR Ursusa C-325, w rubryce F.1 mam też wartość 2500 kg. Edytowane 10 Wrzesień 2022 przez Szomek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek_handlarz Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 (edytowane) Albo; 2 godziny temu, adam1501 napisał: Natomiast nie będzie błędem logicznym określenie tych mas w ten sposób. Albo rzeczoznawca, któremu powierzysz zadanie ustalenia MMC zespołu, a Ty już znając MMC zespołu, przekażesz opinię papierową diagnoście - on już będzie wiedział co dalej. Edytowane 10 Wrzesień 2022 przez mirek_handlarz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szomek Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 Na podstawie jakich danych rzeczoznawca ustali DMC zespołu pojazdu (rubryka F.3)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek_handlarz Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 To już pytanie do rzeczoznawcy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.