Skocz do zawartości

Jaki nacisk osi


Nowicjusz

Rekomendowane odpowiedzi

Moje zapytanie odnosi się do nacisków umieszczonych ta tabliczce znamionowej samochodu osobowego kombi - jast napisane w poz.2 przy naciskach 935kg/975kg

i pytam do kombi jest pierwsze 935kg czy 975kg bo mam rozbierzne opinie.

Przy ciężarówkach to jest do osi z kołami pojedynczymi i z bliźniakami.

A w osobówkach :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytam do kombi jest pierwsze 935kg czy 975kg bo mam rozbierzne opinie

Ja jak pamięcią sięgam wpisywałem i wpisuje zawsze pierwsze... :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

według mojej wiedzy jest to dopuszczalny nacisk w przypadku montazu haka czy tez ciągnięcia p-py np MB A-klasa.,często w niemieckich briefach w uwagach też są takie dopiski.Ja wpisuję pierwszą cyfre.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

według mojej wiedzy jest to dopuszczalny nacisk w przypadku montazu haka czy tez ciągnięcia p-py np MB A-klasa.,często w niemieckich briefach w uwagach też są takie dopiski.Ja wpisuję pierwszą cyfre.

Jeżeli jest to nacisk na oś podniesiony przez producenta (na hak, teściową czy co tam jeszcze...) a my mamy wpisać maksymalny nacisk osi to dlaczego wpisujecie mniejszy parametr?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a my mamy wpisać maksymalny nacisk osi to dlaczego wpisujecie mniejszy parametr?

A dlaczego mam wpisywać większy skoro i tak do końca ja przynajmniej tego dokladnie nie wiem o co biega...Niejednokrotnie właśnie przy tych dwóch wartościach

dlaczego w briefie/bo praktycznie chyba tylko Niemcy podają te parametry/wpisana

jest wartość mniejsza... :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego mam wpisywać większy skoro

Ponieważ w DIPie mamy podać maksymalny nacisk osi a skoro do jakiś celów producent podaje różnicę mas a my mamy odnotować maksymalny nacisk to nie możemy podać mniejszego, bo wówczas przy montażu haka (jeżeli ta masa się do tego odnosi) należałoby wykonać badanie na zmiany konstrukcyjne w pojeździe zwiększając jego maksymalny nacisk osi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ w DIPie mamy podać maksymalny nacisk osi

Ok mamy podać większy-na jakiej podstawie ,w DR z zagranicy wpisany jest przeciez

mniejszy...Fakt na TZ są wpisane 2 ale nas chyba obowiązuje porownanie stanu

faktycznego z zapisem w DR/mam na myśli BO przed I rej./Wpisze większą wartość

WK moze to zakwestionować bo przeciez tej wartosci nie ma wpisanej w DR...Kumaty

klient moze mi urzadzic "jazdę"...Jak ja się wtedy jemu wytłumaczę skoro wartości

wpisane do DR i na TZ są zgodne...Bo jak się nie myle to spis z natury juz zniknął..??

Na takie postrzeganie sprawy mogę sobie jedynie pozwolić przy OBT kiedy skończył się

DR,ustalenie danych niezgodnych z DR itp...Taki jest mój tok rozumowania w tej sprawie... :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem podobny przypadek w M-B 220. Na tabliczce znamionowej dopuszczalny nacisk osi tylnej 1060 kg a w austryjackim DR 1060/1120 kg pasowało by podać w DIP większą wartość ale DR zawierał tez parametry ogumienia z których wynikało, że nośność opony wynosi 530 kg. Czy podwyższony nacisk osi tylnej w przypadku ciągnięcia przyczepy zezwala na przekroczenie nośności ogumienia? ::? Wydaje mi się, że NIE. Jednocześnie problematyczne jest wpisanie wyższej wartości nacisku osi tylnej do DIP kiedy TZ zawiera tylko niższą wartość :( bo doprowadzi to do niezgodności DR z TZ.

Uważam, że nie powinno się brać pod uwagę zwiększonej nośności osi tylnej podczas wypełniania DIP w przypadku gdy to jednoznacznie nie wynika z TZ, a jedynie można podac ten parametr w uwagach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mojej wiedzy to ta druga wartość określa dopuszczalny nacisk na oś w czasie holowania przyczepy, nie po zamontowaniu haka ale tylko i wyłącznie podczas jazdy z przyczepą. Taki nacisk można zwiększyć i nawet przekroczyć dopuszczalną nośność opon ponieważ holowanie przyczepy odbywa się przy ograniczonej prędkości.Indeksy nośności wyznacza się dla prędkości bodajże 120 km/h dla opon przeznaczonych dla samochodów osobowych a zmniejszenie prędkości jazdy daje możliwość bezpiecznego użytkowania opony nawet przy nacisku przekraczającym ten wynikający z indeksu nośności. To samo dotyczy wytrzymałości samej osi. Niektórzy producenci osi podają dopuszczalną nośność w zależności od prędkości. W dokumentach musimy podać niższą wartość nacisku na oś ponieważ ona odnosi się do użytkowania w dowolnych warunkach i beż żadnych ograniczeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mojej wiedzy to ta druga wartość określa dopuszczalny nacisk na oś w czasie holowania przyczepy, nie po zamontowaniu haka ale tylko i wyłącznie podczas jazdy z przyczepą. Taki nacisk można zwiększyć i nawet przekroczyć dopuszczalną nośność opon ponieważ holowanie przyczepy odbywa się przy ograniczonej prędkości.Indeksy nośności wyznacza się dla prędkości bodajże 120 km/h dla opon przeznaczonych dla samochodów osobowych a zmniejszenie prędkości jazdy daje możliwość bezpiecznego użytkowania opony nawet przy nacisku przekraczającym ten wynikający z indeksu nośności. To samo dotyczy wytrzymałości samej osi. Niektórzy producenci osi podają dopuszczalną nośność w zależności od prędkości. W dokumentach musimy podać niższą wartość nacisku na oś ponieważ ona odnosi się do użytkowania w dowolnych warunkach i beż żadnych ograniczeń.

 

Twoje sugestie wydają się słuszne i logiczneale ale aby je zweryfikować trzeba by przeszukać wiele aktów prawnych odnoszacych sie do homologowania pojazdów i ich ogumienia, z których większość to Dyrektywy Unijne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

 

z dnia 31 GRUDNIA 2002 r.

 

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 32 poz. 0262)

 

Załącznik nr 4

 

WYMAGANIA DOTYCZĄCE TABLICZKI ZNAMIONOWEJ

 

8) jeżeli wartości maksymalne mas i obciążeń są większe niż dopuszczalne, to należy podawać również te wartości; dane powinny być wówczas podane w dwóch kolumnach: dopuszczalne - po lewej i maksymalne - po prawej stronie;

 

Witam wszystkich forumowiczów. Podczas przygotowań do egzaminu praktycznego znalazłem taką odpowiedz z aktu prawnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 years later...

witam , mam taki problem  nie może mi wyjść po obliczeniach .... największy dopuszczalny nacisk osi  chodzi o to że w Gofie 4  u brata przeliczam z tabliczki znamionowej  cięższą oś czyli tak jak jest napisane 0950 kg razy 9,81 i mecyje mi wychodzą 9,3 a w D.R jest 8,00 kN czemu tak ? i sprawdzałem też w Golfie 3 u kolegi 0,765 razy 9,81  i to samo .. a  w D.R jest też 8,00 kN .... poproszę o wyjaśnienie czemu takie cyfry i w dwóch DR JEST WBITE PO 8,00 kN 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytaj tego co wpisywał. Musiałbyś dotrzeć w WK do dokumentów źródłowych na jakiej podstawie wpisano tak, a nie inaczej.

Podpowiem Ci, że jakiś czas temu masowo (a po części kto wie czy nie do dzisiaj) parametry takie jak nacisk osi czy masę przyczepy wpisywało się w wielu pojazdach "na oko" - zarówno w WK, jak i na SKP. Nikt nie bawił się w sprawdzanie tabliczek. Każde kompaktowe autko klasy golfa dostawało nacisk 8kN i tyle. Wychodzono z założenia, że określenie tego parametru dla osobówki nie jest istotne i trudne do jakiejkolwiek weryfikacji (bo niby kto, kiedy i po co miałby to robić), dlatego stosowano taką praktykę. Szczególnie dla aut zza granicy, gdzie w DR z kraju pochodzenia potrafiło być niewiele parametrów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, michal_k napisał:

Powinieneś przyjąć 9,8

Jest w którejś ustawie dokładnie napisane że mnożymy razy 9,8 a nie 9,81 ?? Często zdarza się że naciski obliczone różnią się o te 0,01 kN, wiadomo niby głupota ale zawsze lepiej napisać poprawnie ;).

Co do sytuacji wyżej - jest to zwyczajny błąd w dowodzie. Kolega dobrze liczy i należało by to sprostować przy następnym badaniu ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ROZPORZĄDZENIU!

Jest opisany ciężar tony!

 

3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

3) ciężarze 1 tony – rozumie się przez to ciężar spowodowany obciążeniem masą jednej tony, który odpowiada 9,8 kiloniutona (kN);

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Logen napisał:

należało by to sprostować przy następnym badaniu

nie wiem po co, ja przeliczałem z kg na kN  a wk i tak nie poprawiał, czasami jak klient poszedł po sprostowanie to  dzwonią z pretensjami, dodatkowo po ostatniej kontroli TDT otrzymałem ustną radę, nie poprawiać w przypadku gdy np.  nacisk osi jest nieprzeliczony z kg na kN, dlatego teraz to już ol....:evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo do któregoś roku faktycznie nie przeliczało się wg schematu, że 1t=9,8kN i przeliczanie dla tych pojazdów jest de facto nieuzasadnione.

Tylko teraz wiedzieć kiedy i dla których? Więc może i faktycznie lepiej nie wnikać ;)

A grupa VW z kolei to faktycznie miała hopla na tym punkcie i z dokładnością do 2 miejsca po przecinku obliczała. Zawsze był z tym problem, bo co innego było w ITS, a co innego wpisywali w homo i potem przez różnicę jednej setnej w nacisku często rejestracja wisiała miesiąc albo lepiej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio wk wysyłał do its rozkodowanie modelu bo nie było w słownikach cepik  i kazali poprawić nacisk osi bo z przelicznika wychodził 9.84 kn na 9.80 kn , chyba wracają do zaokrągleń jak poniżej 5 to w dół a powyżej to w górę .    

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, blakop napisał:

Bo do któregoś roku faktycznie nie przeliczało się wg schematu, że 1t=9,8kN i przeliczanie dla tych pojazdów jest de facto nieuzasadnione.

Do któregoś roku motorowery nie podlegały OBT ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.