Skocz do zawartości

Badanie TAXI


mirek.g

Rekomendowane odpowiedzi

Czy sprawdzacie w legalizacji taksometru wielkość opon i czy jeżeli założone są koła o większej średnicy (sytuacja niekorzystna dla właściciela) skutjuje N.Ps.gdzieś mi się obiło o uszy ,że dopuszcza się 2% różnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 years later...
  • Odpowiedzi 65
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Paprock

    8

  • aboz

    8

  • krichna25

    7

  • danielg539

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Odświeżę temat;

 

W dokumencie legalizacji mamy podany rozmiar opon na kolach osi napędowej.

Czy sprawdzamy i porównujemy tylko ten rozmiar na osi napędowej, czy też opony na osi nienapędowej powinny mieć taki sam rozmiar?

 

Wg mnie zgodność rozmiaru powinna być tylko na osi napędowej bo to z niej ( poprzez skrzynie biegów) jest podawany sygnał do taksometru.

 

A może nie musimy sprawdzać rozmiaru, bo w załączniku nr 2 Dział I punkt 3 (tabela) nie ma takiej czynności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Legalizacja jest ważna tylko i wyłącznie przy zachowaniu podanych w niej warunków. W przypadku gdy któryś nie został zachowany, traci ważność pomimo aktualnej daty (do czasu przywrócenia warunków z legalizacji). Nie pamiętam w tym momencie jak to jest wpisane, ale wydaje mi się, że jest tylko podany rozmiar opon bez określenia na której osi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale wydaje mi się, że jest tylko podany rozmiar opon bez określenia na której osi.

 

Zgadza się. Ale wiadomo, że w domyśle chodzi o oś napędową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wiadomo, że w domyśle chodzi o oś napędową.
Taki pewny to ja nie jestem. Nie znam się na konstrukcji i sposobie podłączenia taksometru. Być może sygnał jest pobierany z czujników abs, a te jak wiadomo mogą być na osi napędowej i nie. To takie moje gdybanie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisali tak jak napisali ale nie do końca jest to prawdą, gdyż są pojazdy, w których sygnał prędkości pochodzi z konkretnego koła np. Opel Sintra czy Volvo 340 prędkość odczytywały z koła LP. W nowych konstrukcjach prędkość jest odczytywana przez moduł ABS-u a algorytm na jakiej zasadzie jest obliczana prędkość pojazdu w zależności od różnic prędkości obrotowej kół raczej pozostaje tajemnicą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli co, jednostka akredytowana wydaje legalizacje niezgodnie ze stanem faktycznym? Może ktoś wrzuci legalizacje z innych urzędów miar.

 

[ Dodano: 11-01-2016, 08:55 ]

§ 19. Podczas sprawdzenia działania taksometru

zgłoszonego do legalizacji ponownej, nienaprawianego

i z nieuszkodzonymi cechami zabezpieczajàcymi,

sprawdza się, czy:

1) taksometr jest napędzany wałkiem giętkim lub impulsami

przekazywanymi przez przetwornik przewodem

elektrycznym bezpośrednio od kół napędowych

taksówki lub za pośrednictwem przekładni

i reduktora

 

[ Komentarz dodany przez: Jacdiag: 11-01-2016, 13:07 ]

Dz. U. 2008 nr4 p24 :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może sygnał jest pobierany z czujników abs, a te jak wiadomo mogą być na osi napędowej i nie.

 

sygnał prędkości pochodzi z konkretnego koła

 

Faktycznie macie rację...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mamy rację, również w stwierdzeniu, że przepis:

1) taksometr jest napędzany wałkiem giętkim lub impulsami

przekazywanymi przez przetwornik przewodem

elektrycznym bezpośrednio od kół napędowych

taksówki lub za pośrednictwem przekładni

i reduktora :

Pochodzi z epoki fiata 125p i żuka :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mamy rację, również w stwierdzeniu, że przepis:

Pochodzi z epoki fiata 125p i żuka :(

2008 rok, ja bym polemizował czy to epoka Fiata i Żuka, no chyba że zabytków

 

Jacdiag, dzięki za czujność ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2008 rok, ja bym polemizował czy to epoka Fiata i Żuka, no chyba że zabytków

To świadczy tylko o kompetencjach osób tworzących przepisy, które nie mają pojęcia o budowie i zasadzie działania pojazdu a do tego bardzo często przepisują fragmenty tekstu ze starych rozporządzeń :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pomiar z ABSu? - nie jest wiarygodny - to obroty osi, różne w zależności od średnicy całego koła. I tak samo sprawdzamy dokumenty TACHO ( rozmiar opon napędu) , a te 2% to na zużycie bieżnika ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest na to jeden sposób, polegający na montażu impulsatora na półosi. Takie rozwiązania posiadają pojazdy służby drogowej wykorzystywane do pomiarów na drogach - podobno takie pomiary są bardzo dokładne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a po co aż tak dokładnie

Może zauważyliście ale czasami na jezdni są namalowane takie żółte okręgi i to od tych punktów dokonywany jest pomiar. Jedzie sobie w takim aucie gość z komputerem i klika, w którym miejscu jest dziura, przełom itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale przy takiej oponie i tylko takiej!

 

Każdy sposób pomiaru, poza systemami lokalizacji, wymaga określonego rozmiaru opony.

 

A najlepiej jak sygnał jest brany z czujników z koła nienapędzanego. Eliminuje to "nabijanie" poślizgiem koła w zimie przy ruszaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...

taksometry np: CEZAR mają funkcję wyświetlania ilości ilpulsów jakie do nich dochodzą, drogi z dokładnością do 10cm. Aby to wywołać trzeba nacisnąć ten mały przycisk na nich chyba 3 lub 5 razy, potem duży przycisk z górnej strony.

Rozmiar opon jest wymagany na osi napędowej wg legalizacji i tutaj prawo nie dogoniło techniki.

 

jest jeszcze przepis mówiący o homologowanym rozmiarze opon/ kół do danego modelu.

 

uwaga nr boczne:

Była już kiedyś sprawa sądowa tzw. precedens, sędzia orzekł że "w sposób trwały" nie oznacza "na stałe". Jako przykład podano numer VIN który umieszczony jest na stałe i numer rejestracyjny który umieszczony jest w sposób trwały a można go zdjąć jednym ruchem ręki. Ostatecznie sędzia podał definicje, że w opinii sądu sposób trwały to taki który sprawi że numer nie zmieni się/stanie się nie czytelny, pod wpływem czynników zewnętrznych (atmosferycznych) deszczu czy wiatru. Magnes jest więc trwały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Magnes jest więc trwały.

- neodymowy może i owszem, lecz nie jako trwały tylko mocny.

Proponuje tablice rejestracyjne zapodać na magnes, a może lepiej na plaster.

 

Co do zasady tabliczka znamionowa też ma być przymocowana trwale i do dzisiaj żadnej nie spotkałem mocowanej na magnes.

§ 2. 1. Tabliczka znamionowa powinna być trwale przymocowana w widocznym i łatwo dostępnym miejscu na części, która nie daje się łatwo usunąć lub wymienić. Powinna ona podawać w sposób czytelny i nieścieralny informacje w następującej kolejności: (...)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Była już kiedyś sprawa sądowa tzw. precedens, sędzia orzekł że "w sposób trwały" nie oznacza "na stałe". Jako przykład podano numer VIN który umieszczony jest na stałe i numer rejestracyjny który umieszczony jest w sposób trwały a można go zdjąć jednym ruchem ręki. Ostatecznie sędzia podał definicje, że w opinii sądu sposób trwały to taki który sprawi że numer nie zmieni się/stanie się nie czytelny, pod wpływem czynników zewnętrznych (atmosferycznych) deszczu czy wiatru.

A czy ten sędzia nie był przypadkiem ojarany? To numer na tablicy powinien być trwały, a sama tablica wiadomo, że nie musi być do nadwozia przyspawana, a to z takiej racji, że w niektórych przypadkach do urzędu ją trzeba nosić, zwracać, oddawać. O tymczasowych, o badawczych nawet nie wspomnę. To samo dotyczy numeru bocznego. Nikt nie wymaga, aby przymocowany był na stałe, a tylko trwale. A jeżeli już przyrównanie do tablicy rejestracyjnej padło, no to proszę bardzo w podobny sposób przymocować numer boczny. Ramkę do drzwi na cztery nity, a dopiero potem w tej ramce numerek boczny zatrzasnąć. Oczywiście na lewe i prawe drzwi. Czy tam w inny podobny sposób tablicowy. ;)

No i na koniec przypomniał mi się numer rejestracyjny na tylnej burcie malowany. Trwałą farbą malowany. No przecież, że nie kredą, ani plakatówkami. :hah:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.