Skocz do zawartości

Badanie TAXI


mirek.g

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 65
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Paprock

    8

  • aboz

    8

  • krichna25

    7

  • danielg539

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 weeks later...

Wracam na początek tematu:

Rozmiar opon na pojeździe inny niż na świadectwie taksometru. Ustaliliśmy że N za niespełnione warunki świadectwa. Ale jesli zamontujemy zamiennik opony i obwód będzie taki sam to jaki wynik?

przyklad z glowy:

opony na pojeździe: 205/45R16

opony na legalizacji 205/40R17

Zakładając że obwód taki sam wiec dodatkowych kilometrów TAXI nie nabije. Czy naszym zadaniem jest zmierzyć obwód koła? ale przecież nie mamy tej czynności w 776. Podobnie z tachografem. Więc jak to ugryźć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak też zrobiłem własnie, ale że moja decyzja spotkała się z niezadowoleniem pewnych osób to temat jest w trakcie wyjaśniania i dociekania jak powinno się postępować. Logicznie myśląc jeśli inne koła nie będą zakłamywać wskazań taksometru to warunki są spełnione czyli P. Ale to znaczy że mamy mierzyć obwód koła? Innej możliwości nie widzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie osobiście interesuje dokument z legalizacji i spełnianie przez pojazd warunków w nim określonych. Ja nie wnikam czy koło ma taką średnicę czy inną i czy to powoduje zmianę odczytów taksometru. Tym się zajmuje GUM. Jeśli ktoś ma z tym problem to niech uda się do punktu legalizacyjnego i niech zrobią nową legalizację albo wpiszą rozmiar alternatywny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to znaczy że mamy mierzyć obwód koła?

Tu nie idzie o obwód koła, a o promień dynamiczny. Inny jest dla opony "wyższej", a inny dla "niższej". Dlatego opony powinny być takie jak w dokumencie, w przeciwnym wypadku, albo pojazd nie do tego dokumentu, lub dokument nie do tego pojazdu. Diagnosta nie jest władny do ustalania kiedy przekroczona zostaje dopuszczalna granica błędu pomiaru. Wg internetowych zamienników różnica w wysokości jest 0,8%, a granica pomiaru nie może przekroczyć 1% (nie wiem czy to aktualne, tak było kiedyś). Stacja nie dysponuje wysokościomierzem do kół, dzięki któremu można ustalić statyczny promień dynamiczny i ustalić faktyczną różnicę, dlatego opiera się na dokumencie, a pojazd musi być zgodny z dokumentem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

STATYCZNY promień DYNAMICZNY? :)

Promień dynamiczny koła zmienia się w trakcie jazdy, tak naprawdę jest niemierzalny (w sensie jednej wartości), natomiast jak pojazd stoi wówczas możemy określić promień dynamiczny. Statycznie (bez ruchu) jesteśmy w stanie zmierzyć jego wartość. W zależności od źródeł przyjmuje się, że promień dynamiczny wynosi ok 0,97 promienia koła bez obciążenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli mierzymy wartość określaną przymiotnikiem DYNAMICZNY, pomimo, że coś stoi, czyli jest w stanie STATYCZNYM...

 

Taaa - trochę jak znane zagadnienie z biologii - żywotność organizmów martwych 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli legalizacja odbywała się na np 195/65R15,następnie zmieniono ogumienie na 205/55R16 to taksometr bije na korzyść klienta o około 100 m na 1 km(autopsja),więc tu nie byłoby problemu.Pomimo tego faktu legalizacja musi byś wykonana od nowa na inne ogumienie,za każdym razem gdy rozmiary opon ulegną zmianie.

aboz napisał

albo wpiszą rozmiar alternatywny
nie ma takiej opcji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam przypadek gdzie klient ( taksówkarz) ma dwa świadectwa legalizacji:

jedno na opony letnie, drugie na opony zimowe, (oczywiści różnego rozmiaru)

i obydwa ważne.

Ale wychodzi na to że ważne będzie to wykonane z późniejszą datą, bo przy kalibracji na nowy rozmiar musieli ( w domyśle GUM) zerwać plomby czyli automatycznie pierwsze świadectwo straciło ważność.

Tylko jeśli na badaniu pokaże jedno z nich i opony będą się zgadzać, no to pozytyw.

Zmienia opony przyjeżdża z drugim i też data ważności ok no to pozytyw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

To co udało mi się zdobyć, podczas korespondencji z GUM. Pozwolę sobie wkleić odpowiedź jaką uzyskałem od Dyrektor Biura Metrologii Prawnej Głównego Urzędu Miar na pytanie:

 

Ważności świadectwa legalizacji taksometru w przypadku zmiany rozmiaru kół napędowych?

 

Zgodnie z art. 8n ust. 4 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2016 r. poz. 884) legalizacja traci ważność w przypadku:

1) stwierdzenia, że przyrząd pomiarowy przestał spełniać wymagania;

2) uszkodzenia przyrządu pomiarowego;

3) uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub cechy zabezpieczającej;

4) zmiany miejsca instalacji lub użytkowania przyrządu pomiarowego, w którym legalizacja była wykonana.

 

Legalizacja ponowna taksometrów elektronicznych zatwierdzonego typu (zwanych dalej taksometrami) dokonywana jest przez organy administracji miar zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 7 stycznia 2008 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 5, poz. 29 z późn. zm.). Szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas legalizacji ponownej taksometrów został określony w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów (Dz. U. z 2008 r., Nr 4, poz. 24). Zgodnie z tymi wymaganiami sprawdzenie taksometru zgłoszonego do legalizacji ponownej być dokonywane dla taksometru zainstalowanego w taksówce w zakresie sprawdzenia połączenia taksometru z zespołem napędowym taksówki (zgodnie z § 18 pkt 1, i 3 albo 19 pkt 1, i 3) oraz sprawdzenia zespołu drogi taksometru poprzez wyznaczenie błędów wskazań pierwszego i następnych odcinków drogi (zgodnie z § 22 pkt 5 albo § 23 pkt 2). W tych warunkach, a więc bez demontażu taksometru z taksówki, dopuszcza się także wyznaczenie błędów wskazań zespołu czasu (zgodnie z § 24). Tak więc za miejsce wykonywania legalizacji ponownej taksometru należy uważać taksówkę, w której jest on zainstalowany.

Dokonanie przez organ administracji miar legalizacji ponownej taksometru elektronicznego poświadczane jest przez wydanie świadectwa legalizacji ponownej, sporządzonego zgodnie ze wzorem określonym w załączniku 7 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 7 stycznia 2008 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 5, poz. 29 z późn. zm.). Zgodnie z objaśnieniem 6, zamieszczonym w ww. wzorze, w świadectwie legalizacji ponownej taksometru elektronicznego, w części dotyczącej miejsca zainstalowania lub miejsca użytkowania, poza danymi taksówki (numer rejestracyjny taksówki i numer VIN) określa się wartość stałej k taksometru oraz rozmiar opon kół napędowych taksówki. Dane te charakteryzują miejsce użytkowania taksometru. Jeżeli więc w świadectwie legalizacji ponownej jako miejsce użytkowania przyrządu jest określony pojazd o określonym rozmiarze opon kół napędowych i określana jest związana z nim wartość stałej k taksometru, to w przypadku zmiany rozmiaru opon kół napędowych taksówki, należy uznać, że nastąpiła zmiana miejsca użytkowania przyrządu pomiarowego, w którym legalizacja była wykonana. Tym samym, w takim przypadku, zgodnie z ww. art. 8n ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach, legalizacja traci ważność.

 

Podsumowując, w przypadku gdy faktyczny rozmiar opon kół napędowych taksówki nie jest zgodny z podanym w świadectwie legalizacji ponownej taksometru zainstalowanego w tej taksówce, a także gdy wartość stałej k wyświetlona na taksometrze jest różna od podanej na świadectwie legalizacji ponownej, legalizacja tego taksometru utraciła ważność.

 

Więc koledzy diagności, warunki w świadectwie muszą być spełnionie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 months later...

Witam. Jak podchodzicie do badania dodatkowe TAXI gdy- pojazd ma światła przednie niezgodne z warunkami i przyciemnione szyby przednie boczne? Sprawdzenie obejmuje tylko wyposażenie taxi a co z resztą przecież nie zamknę oczu...Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzenie obejmuje tylko wyposażenie taxi
tylko tyle. Nie potwierdzasz tym BT sprawności pojazdu, tylko spełnianie dodatkowych wymagań technicznych dla taxi. Jeśli w jego zakresie nie ma kontroli szyb i świateł, to ich nie sprawdzasz. Owszem, masz jeszcze jedną możliwość, BT zwane półkownikiem z par. 3 ust. 1 pkt 11, ale ono dotyczy wyłącznie elementów konstrukcyjnych pojazdu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się masz rację ale klient stracony, w rozmowie wspomniałem o usunięciu tych usterek przed obt - klient: no co pan to z tym nie przejdzie, to jadę gdzie indziej. Oczywiście badania jeszcze nie zacząłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.