rafi1979 Napisano 10 Kwiecień 2010 Share Napisano 10 Kwiecień 2010 Panowie potrzebuje Waszej pomocy,mam wystawic zaświadczenie do Ministerstwa odnosnie pojazdu nienormatywnego Terberg, trzeba określic który z nacisków osi nie spełnia naszych warunków technicznych,roztaw osi,rodzaj osi w pojeżdzie : Tabliczka Pojazdu : 46000 1 - 11500 KG 2 - 11500 KG 3- 11500 KG 4- 11500 KG Roztaw osi : 1-2 - 2,65 2-3 - 1,82 3-4 - 1,88 Oś 1 - napędowa - koła pojedyncze ( skrętna ) Oś 2 - napędowa - koła pojedyncze ( skrętna ) Oś 3 - napędowa - bliżniak ( stała-wleczona ) Oś 4 - napędowa - bliżniak ( skrętna ) Zawieszenie pneumatyczne na każdej osi. Jak ten temat ugryż , dzięki za podpowiedzi. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 10 Kwiecień 2010 Share Napisano 10 Kwiecień 2010 który z nacisków osi nie spełnia naszych warunków technicznych wszstkie MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.) § 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2-13, nie może przekraczać w przypadku: 8 ) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi - 32 tony, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w §5c, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony; § 4. 1. Przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 1,8 m (...) § 5. 1. Nacisk osi nie może przekraczać w przypadku: 1) pojedynczej osi nienapędowej - 10 ton; 4) pojedynczej osi napędowej: a) pojazdów, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 2 i 3 - 11,5 tony, b) pojazdów, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 4, 5, 6, 7, 8 i 9 - 11,5 tony; wpisz na zaświadczeniu ogólnie, że nie spełnia warunków odnośnie DMC i nacisków osi gdy to będzie np. poj specjalny - dźwig to dostanie odstępstwo bez problemu ale pojazd ciężarowy - raczej nie, tylko zostanie ograniczona DMC i ładowność Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rafi1979 Napisano 11 Kwiecień 2010 Autor Share Napisano 11 Kwiecień 2010 który z nacisków osi nie spełnia naszych warunków technicznych wszstkie MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.) § 4. 1. Przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 1,8 m (...) 4) pojedynczej osi napędowej: a) pojazdów, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 2 i 3 - 11,5 tony, b) pojazdów, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 4, 5, 6, 7, 8 i 9 - 11,5 tony; wpisz na zaświadczeniu ogólnie, że nie spełnia warunków odnośnie DMC i nacisków osi Roztaw każdej osi jest powyżej 1.8 m i każda oś jest napędowa... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 11 Kwiecień 2010 Share Napisano 11 Kwiecień 2010 to mała poprawka naciski zostają - ale DMC spada do 32 t nacisk osi 9,5 tony dotyczy zawieszenia na resorach 8 ) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi - 32 tony, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w §5c, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony; Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 11 Kwiecień 2010 Share Napisano 11 Kwiecień 2010 Z tego co mi wiadomo to jest to czteroosiowa wywrotka na podzespołach VOLVO. Raczej nie ma co liczyć na odstępstwo. Uważam, że naciski powinny zostać takie jakie są natomiast DMC, no cóż, pisałem już kiedyś że ten przepis jest tak sformułowany jakby ktoś zatrzymał się w połowie redagowania i później zapomniał dopisać, albo dokończenia tego przepisu było na innej kartce, którą zdmuchnął wiatr. Masa pojazdu czteroosiowego została określona na 32 tony ale pod pewnymi warunkami, natomiast zapomniano (?) dopisać co z pojazdami które tych warunków nie spełniają, z czym mamy do czynienia w tym przypadku. Ja bym zostawił 32 tony bez występowania o odstępstwo. Ale jeśli właściciel będzie się upierał to będziesz musiał coś zrobić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rafi1979 Napisano 11 Kwiecień 2010 Autor Share Napisano 11 Kwiecień 2010 Z tego co mi wiadomo to jest to czteroosiowa wywrotka na podzespołach VOLVO. Raczej nie ma co liczyć na odstępstwo. Zgadza sie jest to wywrotka na podzespołach Volvo, rozmawiałem z importerem tych samochodów i na dzien dzisiejszy ma 5 szt. z odstepstwem od warunków także jest to do uzyskania,mam tylko okreslic roztaw osi,rodzaj i które naciski nie spełniaja naszych warunków o DMC Ministerstwo sie nie pyta. Napisze im roztawy osi wszystkie są napędowe,odległosci miedzy nimi powyżej 1,8 m takze po 11.5 tony na oś moga mieć,reszte niech okreslała sobie sami.Mysle ze te naciski dobrze interpretuje i moga miec po 11.5 tony na oś,prosze o wasze opinie na ten temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 11 Kwiecień 2010 Share Napisano 11 Kwiecień 2010 Skoro osie są oddalone od siebie o ponad 1,8m i wszystkie są napędowe to nacisk osi raczej nie jest sporny. Więc problemem pozostaje właśnie DMC, no bo od czego innego miałoby być niby odstępstwo. We wniosku trzeba napisać od czego odstępstwo chcemy otrzymać więc nie bardzo rozumiem stwierdzenie, że Ministerstwo nie pyta o DMC. Wniosek o odstępstwo trzeba jakoś umotywować. Jeśli Ministerstwo pozwoli wozić więcej danemu przewoźnikowi to może zostać zasypane lawiną próśb o odstępstwo w tej kwestii od innych przewoźników, więc po co w takim razie przepisy i ograniczenia, chyba że te pojazdy będą wozić na terenach kopalni a drogi publiczne będą pokonywać sporadycznie i tylko w poprzek . No cóż, pisz i daj znać co wskórałeś. Może coś się dzięki Tobie rozjaśni w przepisach? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rafi1979 Napisano 12 Kwiecień 2010 Autor Share Napisano 12 Kwiecień 2010 Sprawa wygląda tak,że wystawiłem juz jedno zaświadzcenie z wynikiem negatywnym i napisałem że pojazd nie spełnia wymagań technicznych tzn. DMC pojazdu (46000) większe niz zakładają to polskie przepisy i wypisałem naciski zgodnie z Tabliczka Znamionową.Teraz otrzymałem pismo w którym Ministerstwo prosi o doprecyzowanie które naciski nie spełniają warunków technicznych,ustalić roztawy osi oraz jaki jest rodzaj osi ( napędowa-nienapędowa),o Dmc nie pytają sie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nowicjusz Napisano 12 Kwiecień 2010 Share Napisano 12 Kwiecień 2010 We wniosku trzeba napisać od czego odstępstwo chcemy otrzymać więc nie bardzo rozumiem stwierdzenie, że Ministerstwo nie pyta o DMC. Też tego nierozumiem. Naciski powinny pozostać a odstępstwo o DMC pojazdu. Chyba że źle opisano wniosek o odstępstawo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rafi1979 Napisano 12 Kwiecień 2010 Autor Share Napisano 12 Kwiecień 2010 Wniosku nie widziałem ale napewno chodzi o podwyższenie DMC do tych 46 ton,na dzien dzisiejszy auto jest zarejestrowane na 32,jak pisałem wczesniej importer tych samochodów w ten sposób zrobił juz 5 aut na większe DMC. Ministerstwo chce tylko okreslenie rzeczy o których pisałem we wczesniejszych postach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek D Napisano 12 Kwiecień 2010 Share Napisano 12 Kwiecień 2010 Dziwne że przyjeli dokumenty jeśli pojazd jest już zarejestrowany. ]8 ) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi - 32 tony, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w §5c, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony; Nigdzie tu nie pisze o zawieszeniu na resorach (taka wzmianka jest przy trzy osiowym i dotyczy DMC), więc ta wywrotka zgodnie z przepisami powinna mieć DMC - 32T i naciski na oś 9,5T na odwrocie zaświadczenia powinno być Masy i naciski niezgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm. ) - maksymalna masa całkowita - 46000kg - par 3 ust 1 pkt 8 dopuszcza się 32000 kg I tak samo z naciskami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rafi1979 Napisano 12 Kwiecień 2010 Autor Share Napisano 12 Kwiecień 2010 ]8 ) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi - 32 tony, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w §5c, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony; Tutaj mamy trzy osie kierowane i jedna wleczoną i każda oś jest napędowa, powżej 1.8 m odległości między sobą,takze według naszych przepisów jest to pojedyncza oś napędowa i nacisk na taka oś wynosi 11500 tony.Zgadza sie DMC pojazdu nie odpowiada naszym przepisom ale myśle ze naciski poszczególnych osi odpowiadają,może to błędnie interpretuje ale tak mi się wydaje . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek D Napisano 12 Kwiecień 2010 Share Napisano 12 Kwiecień 2010 Tutaj mamy trzy osie kierowane A jest gdzieś w przepisach mowa o takim pojeździe bo jeśli nie to już powinien być N Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CMot Napisano 27 Maj 2010 Share Napisano 27 Maj 2010 A Ja mam takie pytanko, może nie do końca związane: A jak wygląda to odstępstwo? -Czy Ministerstwo pisze o warunkach poruszania się po drogach dla takiego pojazdu? Czy są jakieś ograniczenia? np. w innych krajach jest wpis w DR że pojazd może poruszać się z max. prędkość 70km/h A najbardziej nurtuje mnie te naciski na oś. Czy występując do MIN.T. można uzyskać "błogosławienie" na pojazd który ma np. 13t na oś???? i powiedźmy 5 lub 6 osi ???? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 27 Maj 2010 Share Napisano 27 Maj 2010 A najbardziej nurtuje mnie te naciski na oś. Czy występując do MIN.T. można uzyskać "błogosławienie" na pojazd który ma np. 13t na oś???? i powiedźmy 5 lub 6 osi ???? Można takie coś uzyskać. Podejście MI jest indywidualne w zależności co rozpatruje, więc nie można się podpierać podobnymi sprawami bo nie zawsze są tożsame z tą konkretną sprawą. Jeżeli otrzymasz odstępstwo to będziesz mógł przechodzić BT pojazdu z ponadnormatywnymi parametrami tak jakby były one zgodne z warunkami technicznymi lecz nie upoważnia Cię to do jazdy po drogach to tego nie przystosowanych i będziesz musiał na takowe przejazdy uzyskiwać zgodę np. http://www.gddkia.gov.pl/article/oddzialy/gddkia_kielce/przejazdy_ponadnormatywne/index.php/id_item_tree/kielccc6403bd994010219acfd532628 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
andmat Napisano 28 Maj 2010 Share Napisano 28 Maj 2010 Informacja z dzisiejszego dnia: MI nie udziela odstępstwa na przekroczone naciski osi w samochodach ciężarowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 28 Maj 2010 Share Napisano 28 Maj 2010 więc zamiast przekraczać naciski można zwiększyć ilość osi ,,, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
elliot Napisano 30 Maj 2010 Share Napisano 30 Maj 2010 Mam pytanie, czemu na każdy ciągnik siodłowy nie wymagane jest odstępstwo???? Przekroczone są naciski (konstrukcyjna 13000kg), oraz maksymalna masa całkowita pojazdu wykracza poza normy wyznaczone przez warunki techniczne (MMC z jak wiadomo z reguły wynosi ok. 19000-2000kg) Zespół, czyli maksymalna masa zestawu również przekracza normy określone w naszych przepisach. Dlaczego zatem powyższe jest obniżane niejako z "automatu" warunkami technicznymi, a na inne wymagane jest odstępstwo? Dlaczego w inny sposób traktowane są jedne, a w inny drugie pojazdy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 1 Czerwiec 2010 Share Napisano 1 Czerwiec 2010 O odstępstwo występujesz właśnie wtedy kiedy nie chcesz aby zadziałało ograniczenie "z automatu" lub pojazd jest tak skonstruowany, że trudno byłoby go dostosować do tych ograniczeń i wymogów ustawowych. Jeśli maksymalny nacisk wynosi 13000kg i właściciel godzi się na dopuszczalny 11500 to nie będzie mowy o odstępstwie (choć w świetle tego co napisał andmat to o takich odstępstwach już nie będzie mowy w ogóle). Również jeśli masz naczepę konstrukcyjnie przystosowaną do rozciągnięcia ale nie masz zamiaru korzystać z tej opcji to godzisz się na ograniczenie administracyjne dopuszczalnej długości i nie występujesz o odstępstwo. Jeśli zechcesz kiedyś coś przewieźć na wydłużonej naczepie to zrobisz to na własne ryzyko. Ale możesz wystąpić o odstępstwo od dopuszczalnej długości i wtedy będziesz mógł korzystać z możliwości konstrukcyjnych tej naczepy bez ryzyka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
elliot Napisano 3 Czerwiec 2010 Share Napisano 3 Czerwiec 2010 abcs, to przejrzyj posty, a zobaczysz, że jednak Koledzy nie ustalają DMC, a wyganiają po odstępstwo. I dlatego nadal nie rozumiem dlaczego nie dotyczy to ciągników siodłowych, gdzie sami ograniczają, oraz dużej części samochodów ciężarowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 4 Czerwiec 2010 Share Napisano 4 Czerwiec 2010 abcs, to przejrzyj posty, a zobaczysz, że jednak Koledzy nie ustalają DMC, a wyganiają po odstępstwo.I dlatego nadal nie rozumiem dlaczego nie dotyczy to ciągników siodłowych, gdzie sami ograniczają, oraz dużej części samochodów ciężarowych. Jeśli mamy do czynienia z typowym pojazdem np. ciężarówka dwuosiowa lub ciągnik siodłowy zwany czasem samochodowym to zawsze będziemy mieli ograniczoną DMC o ile MMC dla danego pojazdu jest większa od DMC określonej w polskich przepisach i nigdy nie spotkałem się z koniecznością występowania o odstępstwo. Sam kiedyś użytkowałem ciężarówkę, która miała maksymalną masę konstrukcyjną 19t choć DMC w dowodzie 16t (bo wtedy takie były ograniczenia) i takich ciężarówek była wtedy zdecydowana większość. Ciężarówka została tak skonstruowana, że można ją eksploatować przy nacisku osi np. 13t ale nie w Polsce. Jeśli kupi ją użytkownik np. do Iraku będzie mógł wykorzystać cały jej potencjał konstrukcyjny. Nie można mówić o przekroczeniu maksymalnego nacisku osi (w kontekście przepisów) bo ta wartość jest jedynie cechą konstrukcyjną mówiącą o możliwościach obciążania danego pojazdu ale nie zezwalającą na taką eksploatację w konkretnym państwie. Odstępstwo to jest problem pojazdów nietypowych, specjalnych pod względem konstrukcyjnym lub ze względu na zastosowanie, które nie zostały ujęte w przepisach. Czasem może to być problem nietypowego właściciela Nie wyobrażam sobie występowania o odstępstwo dla typowego dwuosiowego ciągnika siodłowego. No i jeszcze mała uwaga: to nie diagności sami ustalają lub ograniczają DMC jakiegoś pojazdu ale przepisy krajowe. Diagności jedynie wskazują jakie wartości dla danego pojazdu są prawem przewidziane. Jeśli właściciel nie godzi się z takim ograniczeniem a konstrukcyjnie pojazd jest przystosowany do przekroczenia tych ograniczeń to może wystąpić do ministerstwa o odstępstwo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ketiw38 Napisano 6 Czerwiec 2010 Share Napisano 6 Czerwiec 2010 (...)Odstępstwo to jest problem pojazdów nietypowych, specjalnych pod względem konstrukcyjnym lub ze względu na zastosowanie, które nie zostały ujęte w przepisach. Czasem może to być problem nietypowego właściciela (....) A później piszesz Nie wyobrażam sobie występowania o odstępstwo dla typowego dwuosiowego ciągnika siodłowego. No i jeszcze mała uwaga: to nie diagności sami ustalają lub ograniczają DMC jakiegoś pojazdu ale przepisy krajowe. Diagności jedynie wskazują jakie wartości dla danego pojazdu są prawem przewidziane. Jeśli właściciel nie godzi się z takim ograniczeniem a konstrukcyjnie pojazd jest przystosowany do przekroczenia tych ograniczeń to może wystąpić do ministerstwa o odstępstwo. Może występować zawłaszcza jak będzie ciągał naczepę 50 t i musi mieć ciągnik do tego przystosowany DMC zespołu pojazdów 60 000 kg. Zresztą tak jak napisałeś 'jeśli właściciel nie godzi się....... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 7 Czerwiec 2010 Share Napisano 7 Czerwiec 2010 Może występować zawłaszcza jak będzie ciągał naczepę 50 t i musi mieć ciągnik do tego przystosowany DMC zespołu pojazdów 60 000 W takim wypadku niech kupi 3 osiowy ciągnik siodłowy i na ciągnik może nie będzie musiał mieć odstępstwa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ghrabia Napisano 19 Czerwiec 2010 Share Napisano 19 Czerwiec 2010 rafi 1979 mam podobny problem mozesz sie ze mna jakos skontaktowac moze bedziesz mi mogl jakos pomoc... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nawer88 Napisano 16 Marzec 2014 Share Napisano 16 Marzec 2014 Witam, Mam pytani odnośnie takiego autka z odstępstwem. Chodzi o wywrotkę 4 osi które posiada taki wpis w dowodzie, DMC podniesione 48 T. Czy jeżeli auto posiada juz taki wpis to można go stracić przy przerejestrowywaniu? Jak wygląda użytkowanie takiego auta? Wystarczy wystąpić o " N"? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.