Skocz do zawartości

Pojazd do przewozu osób niepełnosprawnych.


luk

Rekomendowane odpowiedzi

Art. 58 ustawy mówi tylko o oznakowaniu takiego pojazdu i zachowaniu innych kierujących w stosunku do niego.
- dla Ciebie.

Dla mnie wyraźnie odwołuje się do konstrukcji pojazdu, następnie do oznakowania takiego pojazdu, a na końcu do obowiązku wynikającego dla kierowcy (awaryjne) oraz innych uczestników ruchu (ostrożność).

To jest chyba jasne.

Tak samo jasne jak zapis "zatrudnia uprawnionych diagnostów".

:evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 98
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Paprock

    16

  • blakop

    13

  • ketiw38

    7

  • luk

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dla mnie wyraźnie odwołuje się do konstrukcji pojazdu

Ale jakiej konstrukcji, w jednym przypadku będzie to paczka chusteczek, w drugim pasy spinające balkonik, a w trzecim kawałek miejsca na położenie kul, a w czwartym nic poza tablicami bo osoby korzystające z tego pojazdu mają tylko ograniczenia w poruszaniu się ale nie wymagają żadnych dodatkowych urządzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie wyraźnie odwołuje się do konstrukcji pojazdu
A obracane siedzenia, dodatkowe uchwyty, wysuwany stopień itp... Elementów, które mogą być w takim pojeździe zamontowane jest masa. I niekoniecznie muszą służyć do przewożenia osoby na wózku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może pytający "pojaśni" co miał na myśli pisząc

Odświeżę trochę temat. Jak by to wyglądało, na dzień dzisiejszy, dla pojazdu nowego, zarejestrowanego (PC)?

- przebudowa pojazdu (przystosowanie do przewozu osób niepełnosprawnych), oznaczenia

- badanie dotyczące zmian konstrukcyjnych

- wizyta w WK

Zmienia się przeznaczenie, a nie rodzaj pojazdu, więc faktura za przebudowę niepotrzebna?

Jeżeli coś pominąłem, proszę mnie poprawić.

Pracuję na podstawowej, więc proszę o wyrozumiałość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może pytający "pojaśni" co miał na myśli pisząc
- co pojaśnić jak tam oprócz tablic (30 cm x 30 cm) nic nie ma. :?

Temat ciekawy (przynajmniej dla mnie) to pozwolę sobie zgadnąć, dodać:

"własnoręcznie wykonał mocowanie na cztery wózki i ma zamiar na nich inwalidów wozić".

I co? Przejdzie na SKP takie coś???

Czy wyjdzie, że najazdy OK, a mocowania pod wózki już niekoniecznie, co nie. ;)

Bo erę kasetek udających bankowozy mamy chyba dawno za sobą jak i szydełkowane przegrody do aut ciężarowych.

Wbrew pozorom mam świadomość co do mnie mówicie poprzez słowo pisane, a po wklikaniu wu wu wu autoadaptacje staję się to ładnie zilustrowane nawet.

Tylko dalej pozostaje sens/bezsens odwołania się w ustawie do:

"Pojazd przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu osób niepełnosprawnych oznacza się (...)".

Czyż nie prościej by się żyło, gdyby było:

"Pojazd przewożący osoby niepełnosprawne oznacza się (…)".

I tyle. Byłoby po sprawie. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 months later...
Dla mnie wyraźnie odwołuje się do konstrukcji pojazdu

Ale jakiej konstrukcji, w jednym przypadku będzie to paczka chusteczek, w drugim pasy spinające balkonik, a w trzecim kawałek miejsca na położenie kul, a w czwartym nic poza tablicami bo osoby korzystające z tego pojazdu mają tylko ograniczenia w poruszaniu się ale nie wymagają żadnych dodatkowych urządzeń.

 

I tak wyłania się podstawowy problem:

Jakie są minimalne wymagania, żeby uznać pojazd za spełniający warunki do przewozu osób niepełnosprawnych?

Oczywiście, najbardziej chodzi tu o przypadki pojazdów przystosowanych do takiego przewozu poprzez dokonanie zmian w tych pojazdach ale nie w trybie uzyskiwania homologacji na taką zabudowę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Biorąc pod uwagę Dz. U. z 14 maja 2015r. poz 670

b) w § 11 w ust. 2:

– pkt 21 otrzymuje brzmienie:

„21) w rubryce przy kodzie S.1 – wpisuje się jednoznacznie określoną liczbę miejsc siedzących w pojeździe,

włączając siedzenie kierowcy; w przypadku motocykla, który może być użytkowany z wózkiem bocznym,

wpisuje się liczbę miejsc siedzących łącznie z miejscem siedzącym w wózku bocznym;

w przypadku pojazdu przystosowanego do przewozu wózka inwalidzkiego, wpisuje się liczbę miejsc

siedzących łącznie z miejscem siedzącym na wózku inwalidzkim;”,

 

liczba miejsc siedzących w pojeździe na fotkach powinna wynosić 6 czy 7?

fotka2.jpg.5a736fc21775f48a59d2b89017143507.jpg

fotka3.thumb.jpg.d49544227439f8136d6cb6ac82504492.jpg

fotka1.jpg.eadab075e810a496f14c6b9ebfe7d041.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miejsc siedzących w pojeździe na fotkach powinna wynosić 6

2 pierwszy rząd;

3 drugi rząd;

1 wózek inwalidzki (wpisuje się liczbę miejsc siedzących łącznie z miejscem siedzącym na wózku inwalidzkim;)

 

suma summarum - 6.

 

Chyba, że:

3 pierwszy rząd;

3 drugi rząd;

1 wózek inwalidzki (wpisuje się liczbę miejsc siedzących łącznie z miejscem siedzącym na wózku inwalidzkim;)

 

suma summarum - 7.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co musi mieć pojazd do przewozu osób niepełnosprawnych, które są sprawne fizycznie lecz niesprawne umysłowo? Czy wystarczy tylko oznakowanie tablicami niebieskimi ze znaczkiem rysunek 10 zał. nr.10 (DzU 2007 .186.1322 ze zm.)z przodu i z tyłu oraz zmianą przeznaczenia w DR na 704-przewóz osób niepełnosprawnych? Bo dodatkowe podnóżki i windy nie są potrzebne do używania. :idea:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co musi mieć pojazd do przewozu osób niepełnosprawnych, które są sprawne fizycznie lecz niesprawne umysłowo?
- kaftany bezpieczeństwa to na bank, a puzderko z wacikami to ino podobno. :evil:

 

Absolutnie nie podobnie. Miejsce leżące w sanitarnym nie wlicza się do siedzących.
- OK. OK. Twoja racja - moja skucha.

 

W rubryce przy kodzie S.1 – wpisuje się jednoznacznie określoną liczbę miejsc siedzących w pojeździe, włączając siedzenie kierowcy;

w przypadku motocykla, który może być użytkowany z wózkiem bocznym, wpisuje się liczbę miejsc siedzących łącznie z miejscem siedzącym w wózku bocznym;

w przypadku pojazdu przystosowanego do przewozu wózka inwalidzkiego, wpisuje się liczbę miejsc siedzących łącznie z miejscem siedzącym na wózku inwalidzkim

„SANITARNY – ....” – podając liczbę miejsc leżących w samochodzie sanitarnym
„WÓZEK BOCZNY” – dotyczy motocykla, który może być użytkowany z wózkiem bocznym, dla którego przy kodzie S.1 w dowodzie rejestracyjnym wpisano liczbę miejsc siedzących łącznie z miejscem siedzącym w wózku bocznym
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 years later...

Wracając do tematu - pierwsze w kraju, w czeskim DR  S1=5 (2 fotele +kanapa 3 miejscowa) adnotacja że podczas przewozu osoby niepełnosprawnej na wózku S1=4  oraz wpis pojazd przystosowany do transportu osób niepełnosprawnych na wózku  - brak dokumentów na rampy, brak wózka  - co powinienem wymagać żeby sprawdzić czy zamontowane urządzenie spełnia np. ISO 7176-19:2022 (Mobilne urządzenia na kołach przewożone w pojazdach silnikowych) - czy  WK w PL taką adnotację mogą dopisać?  Jakiś papier musiał mieć w Czechach żeby mu to wbili. Jak ocenić to miejsce skoro brak kompletnego wyposażenia - przecież to nie każdym wózkiem tam wjedziesz i nie każdy zabezpieczysz - np. brak zagłówka - auto Peugeot Partner.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę sobie, że to w Czechach było dopuszczone odpowiednikiem Iteesu lub Pimotu.

Nie bardzo też wiem o jakie wózki konkretnie chodzi. Te silnikowe pojazdy, akumulatorowe, nie dają mi spokoju.

W necie nie ma za wiele: http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/203984;jsessionid=E25A4692C44FE2B07A9F8CC3547C7FEA?print_doc_id=230363

1 godzinę temu, nesiasps napisał:

brak dokumentów na rampy, brak wózka

Nigdy się nie spotkałem wymogu dokumentów na rampy/najazdy.

Zdjęcia, fotki da radę porobić? Tabliczka, homologacja? Jak to z fabryki wyszło?

Pytam, bo czasem producenci organizują akcję AUTONOMY i wtedy w salonie gotowy wyrób stoi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli coś jak pod 9h. W samochodzie osobowym (kategorii M1) o rodzaju nadwozia AF, AC lub ciężarowym (kategorii N1 i N2), mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na przystosowaniu pojazdu do przewozu osób 

bo było M1 i adnotacja - to pewno musi być i u nas jednostka uprawniona

46 minut temu, Paprock napisał:

Nigdy się nie spotkałem wymogu dokumentów na rampy/najazdy.

w tym co linkowałeś : regulamin EKG ONZ Nr 107 w zakresie wymagań dla pochylni do wprowadzania wózków inwalidzkich do pojazdu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, są tam wymienione. Ale z grubsza chodzi o to, żeby wózka po sztachetach nie wprowadzać. Ja bym na najazdy dokumentów nie wymagał. Na resztę też raczej nie. Dokonać organoleptyki i jak OK, to OK. 

 

 

13 minut temu, nesiasps napisał:

bo było M1 i adnotacja - to pewno musi być i u nas jednostka uprawniona

Do pierwszego badania jednostki uprawnionej nie ma co wymagać, tylko samemu zapoznać się z treściami wymienionych przepisów.

„§ 9h. W samochodzie osobowym (kategorii M1) o rodzaju nadwozia AF, AC lub w samochodzie ciężarowym (kategorii N1 i N2) mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na przystosowaniu pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 1–3 dodatku 3 części III załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE, potwierdzone badaniami wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Dodatkowo samochód ciężarowy (kategorii N1 lub N2) powinien spełniać wymagania, o których mowa w pkt 3.5, pkt 3.6 oraz pkt 3.8 części A załącznika I do tego rozporządzenia.

Myślę sobie, że Czesi są zobligowani to tych samych wytycznych i raczej w przysłowiowej szopie miejsca pod wózek nie wykombinowali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Paprock napisał:

jak OK, to OK

tyle że nie chodzi o przewożenie wózka pustego, a o transport osoby na wózku - to już nieco inaczej mi się widzi 

Ja to widzę tak, że ktoś to sprawdza zgodnie z normą jak działa ten cały zintegrowany system - najazdy, załadunek, zabezpieczenie, pasy - wystawia certyfikat lub homologacje - a tego klient nie posiada 

Może inaczej - dla mnie obecnie to pojazd zwykły osobowy M1 i nie spełnia wymagań do transportu osób niepełnosprawnych - albo przeznaczenie osobowy M1 i nic więcej, albo klient uzyskuje potwierdzenie spełnienie wymagań dla dodatkowego miejsca dla osoby na wózku z przez jednostki uprawnionej albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego - ewentualnie z Czech  o ile to pozwoli na ocenę tego jako całości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to stoi:

Wymagania, o których mowa w pkt 1–3 dodatku 3 części III załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE,

1. Definicje

1.1. Zastępczy wózek inwalidzki (ang. surrogate wheelchair, SWC) oznacza testowy wózek inwalidzki wielokrotnego użytku z ramą sztywną, określony w sekcji 3 normy międzynarodowej ISO 10542-1:2012.

1.2. Punkt P oznacza pozycję biodra osoby siedzącej w zastępczym wózku inwalidzkim, określoną w sekcji 3 normy międzynarodowej ISO 10542-1:2012.

2. Wymogi ogólne

2.1. Każde miejsce w pojeździe przeznaczone dla wózka inwalidzkiego wyposaża się w kotwiczenia, do których przytwierdza się system mocowania wózka inwalidzkiego oraz urządzeń przytrzymujących osobę na wózku (ang. wheelchair tie-down and occupant restraint system, WTORS).

2.2. Dolne kotwiczenia pasów przytrzymujących osobę na wózku inwalidzkim są rozmieszczone zgodnie z pkt 5.4.2.2 regulaminu ONZ nr 14.-07, w odniesieniu do punktu P zastępczego wózka inwalidzkiego znajdującego się w położeniu podróżnym ustalonym przez producenta. Skuteczne kotwiczenie górne umieszcza się co najmniej 1 100 mm powyżej płaszczyzny poziomej przechodzącej przez punkty styku tylnych opon zastępczego wózka inwalidzkiego i podłogi pojazdu. Ten warunek musi pozostać spełniony również po przeprowadzeniu badania zgodnie z pkt 3 niniejszego dodatku.

2.3. Przeprowadza się ocenę pasa przytrzymującego osobę zajmującą wózek w celu zapewnienia zgodności z pkt 8.2.2–8.2.2.4 i 8.3.1–8.3.4 regulaminu ONZ nr 16.-06.

2.4. Podanie minimalnej liczby kotwiczeń siedzeń dla dzieci ISOFIX nie jest konieczne. W przypadku wielostopniowej homologacji typu, jeżeli przystosowanie pojazdu miało wpływ na system kotwiczenia ISOFIX, system ten poddaje się ponownemu badaniu lub uniemożliwia się użycie kotwiczeń. W tym ostatnim przypadku usuwa się etykiety ISOFIX, a nabywcy pojazdu podaje się odpowiednie informacje.

3. Badanie statyczne w pojeździe

3.1. Kotwiczenia urządzeń przytrzymujących osobę na wózku inwalidzkim

3.1.1. Kotwiczenia urządzeń przytrzymujących osobę na wózku inwalidzkim muszą wytrzymać napór sił statycznych przewidzianych w odniesieniu do takich kotwiczeń w regulaminie ONZ nr 14.-07 jednocześnie z naporem sił statycznych przyłożonych do kotwiczeń mechanizmu mocowania wózka inwalidzkiego, określonych w pkt 3.2 niniejszego dodatku.

3.2. Kotwiczenia mechanizmu mocowania wózka inwalidzkiego Kotwiczenia mechanizmu mocowania wózka inwalidzkiego muszą przez co najmniej 0,2 sekundy wytrzymać napór następujących sił, przykładanych za pomocą zastępczego wózka inwalidzkiego (lub odpowiedniego wózka zastępczego o rozstawie osi, wysokości siedzenia i punktach przyczepu mechanizmu mocowania spełniających wymogi dotyczące zastępczego wózka inwalidzkiego) na wysokości 300 ± 100 mm od płaszczyzny, na której stoi zastępczy wózek inwalidzki: 3.2.1. W przypadku gdy wózek inwalidzki zwrócony jest w kierunku przodu pojazdu – siły 24,5 kN, przyłożonej jednocześnie z siłą przyłożoną do kotwiczeń urządzeń przytrzymujących osobę na wózku, oraz

3.2.2. drugiego badania z zastosowaniem siły statycznej 8,2 kN przyłożonej w kierunku tyłu pojazdu.

3.2.3. W przypadku gdy wózek inwalidzki zwrócony jest w kierunku tyłu pojazdu – siły 8,2 kN, przyłożonej jednocześnie z siłą przyłożoną do kotwiczeń urządzeń przytrzymujących osobę na wózku, oraz

3.2.4. drugiego badania z zastosowaniem siły statycznej 24,5 kN przyłożonej w kierunku przodu pojazdu.

3.3. Komponenty układu

3.3.1. Wszystkie komponenty WTORS muszą spełniać odpowiednie wymogi normy międzynarodowe ISO 10542- 1:2012. Jednak badanie dynamiczne określone w pkt 5.2.2 i 5.2.3 normy międzynarodowej ISO 10542-1:2012 oraz w załączniku A do tej normy przeprowadza się jednocześnie na wszystkich częściach WTORS przy użyciu geometrii kotwiczenia w pojeździe zamiast geometrii badania wyszczególnionej w załączniku A do normy międzynarodowej ISO 10542-1:2012. Badanie dynamiczne można przeprowadzać wewnątrz konstrukcji pojazdu lub przy pomocy konstrukcji zastępczej odwzorowującej geometrię kotwiczenia WTORS pojazdu. Lokalizacja każdego kotwiczenia musi mieścić się w granicach tolerancji określonych w pkt 7.7.1 regulaminu ONZ nr 16.-06. 3.3.2. W przypadku gdy urządzenia przytrzymujące osobę na wózku uzyskały homologację zgodnie z regulaminem ONZ nr 16.-06, poddaje się je badaniu dynamicznemu w ramach badania całego WTORS, o którym mowa w pkt

3.3.1 niniejszego dodatku, natomiast wymogi określone w pkt 5.1, 5.3 i 5.4 normy międzynarodowej ISO 10542-1:2012 uznaje się za spełnione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@nesiasps a wrzućże zdjęcia tego pojazdu i miejsca, które budzi Twoje wątpliwości. Bo kilka takich pojazdów różnej wielkości do mnie przyjeżdża i może byłbym w stanie wyjaśnić co nieco. Ale każda konstrukcja jest specyficzna i inaczej trzeba do tematu podejść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, nesiasps napisał:

Ja to widzę tak, że ktoś to sprawdza zgodnie z normą jak działa ten cały zintegrowany system - najazdy, załadunek, zabezpieczenie, pasy - wystawia certyfikat lub homologacje - a tego klient nie posiada 

Może inaczej - dla mnie obecnie to pojazd zwykły osobowy M1 i nie spełnia wymagań do transportu osób niepełnosprawnych - albo przeznaczenie osobowy M1 i nic więcej, albo klient uzyskuje potwierdzenie spełnienie wymagań dla dodatkowego miejsca dla osoby na wózku z przez jednostki uprawnionej albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego - ewentualnie z Czech  o ile to pozwoli na ocenę tego jako całości.

No ale przecież nie musi takich dokumentów posiadać. Jest w czeskim dowodzie adnotacja i to powinno wystarczyć.

Na sprowadzoną karetkę nikt papierów nie wymaga, że leżanka po dyrektywach jest przymocowana. Podobnie na food truck'a nikt klienta do sanepidu nie gania. Nie wspominając juz o karawanach. Jedyny dokument jaki na Polskę jest extra wymagany, to kwity na urządzenia poddozorowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zdjęcie wrzucę jak przyjedzie ponownie - wg mnie to handlarz kupił zdekompletowane z tego osprzętu tego typu auto za gorsze i chce zarobić kosztem bezpieczeństwa osoby która i tak nie ma łatwego życia - to mnie kłuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no, teraz sprawa robi sie jaśniejsza. Też bym nie dotykał fury, gdybym miał wątpliowości. 

Od tego trzeba było zacząć, ze samochód po handlarskich rzeźbach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.