Skocz do zawartości

Ilość miejsc w autobusie


darekgrem

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Jak się liczy ilość miejsc w autobusie ile przypada na osobe 70 czy 75 kg. Mercedes sprinter dmc 4600 kg masa własna 3200 kg ładowność 1400 kg liczba miejsc w autobusie 19 plus kierowca na pasażera wypada 70 kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dz.U2003.32.262

 

Rozdział 5

Warunki dodatkowe dla autobusu

Par.17. 1. Liczba miejsc dla pasażerów siedzących i stojących powinna być tak ustalona, aby nie nastąpiło

przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej autobusu.

2. Przyjmuje się, że średnia masa jednego pasażera wraz z bagażem wynosi:

1) dla autobusu miejskiego - 68 kg;

2) dla pozostałych autobusów - 71 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Dział II

Szczegółowy sposób ustalania nieznanych lub nowych danych technicznych pojazdu podczas

przeprowadzania badania technicznego pojazdu

§ 4.

2. Dopuszczalną ładowność i masę własną pojazdu określa się w zaokrągleniu do:

1) 10 kg - dla pojazdów o masie własnej do 2.000 kg;

2) 50 kg - dla pozostałych pojazdów .

I to nie Dz.U 32 , a tylko (Dz. U. z 2009r. Nr 155, poz. 1232) ::hey

 

[ Dodano: 09-02-2011, 21:08 ]

Koledzy mam pytanie o podobnym temacie. Klijent chce ,aby dopisać mu w Dowodzie Rejestracyjnym Autobusu miejsca stojące,gdyż ma tylko miejsca siedzące w ilości 41 szt. Autobus marki Mercedens Benz O 303.

DMC-13400 kg

MW--9100 kg w takim razie ładowność wychodzi -4300kg.

Obliczając 41x71+75=2986kg

4300-2986 =1314 kg. I teraz 1314kg dzielimy przez 71kg wychodzi 18,5 miejsc niby stojacych. Co Wy Koledzy na to. Czy dobrze liczę. I jeszcze jedno pytanie - czy robimy zmiany konstrukcyjne + badanie okresowe ?

No i następna prośba -czy są warunki techniczne co do uchwytów górnych i tych niższych przy siedzeniach . Coś kiedyś mi mignęło na forum ,ale pamięć już kurde nie ta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...

Kolego mmiodzio spróbuję odpowiedzieć na twoje pytanie.Klasyfikacja autobusu.Klasa I -autobus miejski(umożliwia przewóz pasażerów na miejscach siedzących i stojących).Klasa II-autobus międzymiastowy(umożliwia przewóz pasażerów na miejscach stojących)Obydwie klasy inaczej traktowane jako Klasa A.Klasa III -autobus turystyczny(umożliwia przewóz pasażerów tylko na miejscach siedzących). Inaczej traktowany jako Klasa B.W/w klasy zawarte są w Dyrektywie unijnej nr.2001/85/WE lub w PN-S-47010 Z 1999r.Z tego wynika że tylko autobusy Klasy A to jest(klasa I,klasa II) dopuszczają przewóz pasażerów na miejscach siedzących i stojących.DZ.U 32 poz 262 paragraf 17 punkt 1 i 2 określa warunki mas w obliczeniu miejsc w granicach dopuszczalnych.Do wyliczenia liczby przewożonych pasażerów znajdujących się na miejscach siedzących i stojących trzeba zastosować wzory.

N<=PS+S1/SPS

N<=(MT-MV)-LxRxVX/Q

gdzie

N-liczba przewożonych pasażerów

PS-liczba miejsc siedzących

SPS=0,125(m2/na osobę dla autobusu klasy A)

MT-DMC autobusu

MV-masa własna autobusu

L-jednostkowe obciążenie bagażem(100kg/m3)

R-jednostkowe obciążenie bagażnika dachowego(75kg/m2)

VX-powierzchnia bagażnika dachowego

Q-masa pasażera(dla autobusu klasy B-71kg)

W przypadku autobusu klasy B ,S1-0

W twoich wyliczeniach osób stojących trzeba uwzględnić powierzchnię dla osoby,przeliczenie masy przez masę osoby jest ogólnikowe i nie precyzyjne.Co do uchwytów dla pasażerów muszą być wykonane przez uprawnionego producenta oraz poparte opinią rzeczoznawcy w którym będą wyliczenia wytrzymałości konstrukcji do trzymania.Robimy okresowe+dodatkowe po zmianach konstrukcyjnych.Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... W twoich wyliczeniach osób stojących trzeba uwzględnić powierzchnię dla osoby,przeliczenie masy przez masę osoby jest ogólnikowe i nie precyzyjne.Co do uchwytów dla pasażerów muszą być wykonane przez uprawnionego producenta oraz poparte opinią rzeczoznawcy w którym będą wyliczenia wytrzymałości konstrukcji do trzymania.Robimy okresowe+dodatkowe po zmianach konstrukcyjnych.Pozdr.

 

Kolego czy jesteś pewny? Nie chciałbym być natrętny. Czy możesz odpowiedzieć, gdzie pozyskałeś powyższą wiedzę? Jesteś z Bydgoszczy.czy było to może prezentowane na szkoleniach PERFEKTU?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprawę uchwytów również reguluje dyrektywa nr.2001/85/WE

 

7.11.1. Wymagania ogólne

 

7.11.1.1. Poręcze i uchwyty mają odpowiednią wytrzymałość.

 

7.11.1.2. Są one zaprojektowane i wykonane w sposób niestwarzający zagrożenia odniesienia obrażeń przez pasażerów.

 

7.11.1.3. Przekrój poręczy i uchwytów ma wielkość i kształt pozwalający pasażerom na łatwe i pewne ich uchwycenie. Aby pomieścić dłoń, każda poręcz ma długość co najmniej 100 mm. Żaden z wymiarów przekroju nie jest mniejszy niż 20 mm, ani większy niż 45 mm z wyjątkiem poręczy na drzwiach i siedzeniach a w przypadku pojazdów klasy II, III i B w dojściach. W tych przypadkach dozwolone są poręcze o minimalnym wymiarze przekroju wynoszącym 15 mm pod warunkiem, że inny wymiar tego samego przekroju wynosi co najmniej 25 mm. Poręcze nie mają ostrych kantów.

 

7.11.1.4. Prześwit między poręczą lub uchwytem a przylegającymi częściami nadwozia lub ścian pojazdu ma co najmniej 40 mm szerokości. W przypadku poręczy na drzwiach, siedzeniu lub w dojściu w pojeździe klasy II, III i B, dozwolony jest minimalny prześwit 35 mm.

 

7.11.1.5. Powierzchnia poręczy, uchwytu lub słupka wykonana jest w kolorze kontrastującym z otoczeniem i nie jest śliska.

 

7.11.2. Poręcze i uchwyty dla pasażerów stojących

 

7.11.2.1. Pojazd wyposażony jest w odpowiednią liczbę poręczy i/lub uchwytów dla każdego punktu podłogi przeznaczonego dla pasażerów stojących zgodnie z ppkt. 7.2.2. do tej liczby można zaliczyć taśmowe uchwyty wieszakowe, jeśli występują i jeśli są one utrzymywane w odpowiedni sposób w położeniu użytkowym. Wymaganie to uważa się za spełnione, jeżeli dla wszystkich możliwych położeń urządzenia do badania położenia poręczy i uchwytów przedstawionego w załączniku III rysunek 20, przynajmniej dwie poręcze lub dwa uchwyty mogą zostać dosięgnięte ruchomym ramieniem urządzenia. Urządzenie do badania można swobodnie obracać wokół jego osi pionowej.

 

7.11.2.2. Przy stosowaniu procedury określonej w ppkt. 7.11.2.1 bierze się pod uwagę jedynie uchwyty i poręcze znajdujące się na wysokości nie mniejszej niż 800 mm i nie większej niż 1 900 mm ponad podłogą.

 

7.11.2.3. W każdym miejscu, które może być zajmowane przez pasażera stojącego, co najmniej jeden z dwóch wymaganych uchwytów lub jedna poręcz znajduje się na wysokości nieprzekraczającej 1 500 mm nad podłogą. Nie stosuje się do powierzchni przylegającej do drzwi w przypadku gdy drzwi lub ich mechanizm w położeniu otwartym uniemożliwiałby skorzystanie z tego uchwytu.

 

7.11.2.4. W przestrzeniach możliwych do zajęcia przez pasażerów stojących, które nie są oddzielone siedzeniami od ścian bocznych znajdują się poziome poręcze równoległe do ścian, zamocowane na wysokości nie mniejszej niż 800 mm i nie większej niż 1 500 mm nad podłogą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przytoczone wzory na obliczenie ilości miejsc do siedzenia i stania w autobusach generalnie dotyczą podczas zmiany rodzaju pojazdu z sam.ciężarowego na autobus.I muszą być stosowane.Pragnę zwrócić uwagę na parametr SPS-0,125m2/osobę(dla autobusu klasyA).

Ten parametr w przykładzie kolegi "mmiodzio"powinien być uwzględniony.To znaczy nie tylko DMC ogranicza dopuszczalną ilość miejsc,lecz również powierzchnia.

Szanowny/a koleżanko lub kolego Nataszo tak wiedza na te tematy zaczerpnięta jest z kursu firmy PERFEKT.Chciałbym jeszcze koledze "mmiodzio"powiedzieć że wszelkie wymagania odnośnie warunków jakie mają spełniać poręcze i uchwyty dla pasażerów stojących są w wyczerpujący sposób opisane w Regulaminie 107 EKG ONZ poz.7.11.Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami - zaczynam ciąć posty o zbytnim zabarwieniu emocjonalnym.

Przykro mi, ale ostrzegałem ... :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomasz56, coś mi w tym wzorze z masami nie pasuje, ponieważ jednostki się nie skracają. Chyba gdzieś się wkradł błąd zapisu bo liczba pasażerów powinna wyjść bez jednostki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaram się wyjaśnić dokładnie wzory ma obliczanie miejsc w autobusie.

1 Wzór-N<=PS+S1/SPS

Przykład hipotetyczny;PS -Liczba miejsc do siedzenia -41;S1-powierzchnia dla pasażerów do stania wynikająca z pomiaru-3m2;SPS=0,125 m2 na osobę.S1 dzielimy przez SPS =24 miejsca do stania.To znaczy N=41+24=65 miejsc.Z godnie z DZ.U.32 paragraf 17 obliczamy i

lość miejsc według ustawy.Jeżeli ładowność pozwala na taką ilość ok jeżeli nie obcinamy.

2 Wzór-N<=(DMC-MW)-LxR/Q

Przykład hipotetyczny;L-obciążenie luków bagażowych(przyjmuje się zależność od objętości luków bagażowych 100kgna m3);R-obciążenie bagażnika dachowego(przyjmuje się 75 kg na m2).Jeżeli (13400-9100)-150x150/71=4300-320=3980podzielone przez 71=56 miejsc w autobusie.Sądzę że jest to czytelne i wyjaśnia problem obliczania miejsc do siedzenia i stania w autobusach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 years later...

Pacjent: autobus miejski F1:19500kg F2:18000kg 1rej. 2016, G: 11400kg, ilość miejsc 29+75.....w COC niby jest napisane, że ilość miejsc jest ilością maksymalną, a nie rzeczywistą, znaczy się, że nie można wpuścić do autobusu 103 osób (poza kierowcą)....

 

Jak to się ma do:

 

Rozdział 5

 

Warunki dodatkowe dla autobusu

 

§ 17. 1. Liczba miejsc dla pasażerów siedzących i stojących powinna być tak ustalona, aby nie nastąpiło przekroczenie

dopuszczalnej masy całkowitej autobusu.

 

2. Przyjmuje się, że średnia masa jednego pasażera wraz z bagażem wynosi:

 

1) dla autobusu miejskiego – 68 kg;

 

Rozumiem zamysł, ale w/w przepis nie pozwala na takie rozwiązanie...Podniesienie DMC pomogło by, ale nowej tabliczki producent nie wyda...Łapie się to pod UD - oczywiste omyłki ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naciski 11500+6100= 18600kg i wtedy "nie ma tematu". Pytanie czy można to zrobić na P z UD i w uwagach F2:18600?

 

Tylko dla takiego rozwiązania potrzebna jest nowa TZ...a z tym jest ciężko :(

Edytowane przez adamos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, adamos napisał:

Pacjent: autobus miejski F1:19500kg

To chyba masz na tabliczce 19500 ?

19500>18600

 

9 godzin temu, adamos napisał:

i wtedy "nie ma tematu".

Kontakt z właściwym WK i coś będziesz wiedział.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.