Skocz do zawartości

VAT - zmiana stanu prawnego ...


Norbert Jezierski

Rekomendowane odpowiedzi

http://moto.onet.pl/1632542,1,sejm-zdecydowal-o-przyszlosci-kratki,artykul.html?node=6

 

Sejm zdecydował o przyszłości "kratki"

 

a3cbe6bb76721cfc1b135de11cc87297,0,1.jpg

 

Sejm znowelizował w piątek ustawę o VAT i ustawę o transporcie drogowym. Nowelizacja przewiduje ograniczenie odliczenia VAT przy zakupie samochodów "z kratką" i znosi odliczenie VAT od paliwa używanego do takich pojazdów.

Za uchwaleniem zmian głosowało 230 posłów, przeciw było 145, a 38 wstrzymało się od głosu.

 

Posłowie wprowadzili jedną poprawkę doprecyzowującą przepisy. Usuwa ona lukę prawną, w wyniku której, w przypadku kupna samochodów osobowych o ładowności do 500 kg, można byłoby skorzystać z całkowitego odliczenia VAT.

 

Przewidziane przez nowelizację zmiany zakładają, że od 1 stycznia 2011 r. do 1 stycznia 2013 r. prawem do pełnego odliczenia VAT będzie objęty zakup samochodów o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg, jeżeli ze świadectwa homologacji producenta lub importera takiego auta będzie wynikać, że nie są to samochody osobowe.

 

Auta takie były objęte prawem do takiego odliczenia przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, tj. do 30 kwietnia 2004 r.

 

Nabywcy samochodów osobowych z kratką, co do których dziś przysługuje pełne odliczenie VAT, będą mogli odliczyć 60 proc. kwoty VAT zawartej w fakturze, ale nie więcej, niż 6 tys. zł. Oznacza to, że sytuacja podatników, którzy kupują samochody z kratką będzie taka sama, jak podatników, którzy kupują samochody osobowe.

 

Ustawa zawiesza też na okres dwóch lat możliwość odliczenia VAT od paliwa kupowanego do napędu samochodów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Chodzi np. o samochody, które co do zasady przeznaczone są do działalności gospodarczej, m.in. auta dostawcze spełniające określoną w ustawie definicję, samochody typu van, czy minibusy.

 

Zdaniem rządu nowelizacja jest niezbędna ze względu na konieczność wdrożenia regulacji unijnych i wykonania wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zmiana ma przynieść budżetowi ok. 1,8 mld zł.

 

Zgodnie z ustawą właściciele samochodów ciężarowych mają być zwolnieni z obowiązku dostarczania urzędowi skarbowemu kopii zaświadczeń potwierdzających homologację, wydawanych przez okręgowe stacje kontroli pojazdów. Nie będą też musieli informować urzędów skarbowych o dokonanych w pojeździe zmianach, które mają wpływ na homologację. Zdaniem rządu rozwiązanie to odciąży podatników i administrację podatkową od gromadzenia kopii zaświadczeń.

 

Projekt ma ponadto doprecyzować przepisy dotyczące prawa do odliczania VAT w przypadku, gdy nieruchomości nabyte lub wytworzone do celów działalności gospodarczej nie są wyłącznie wykorzystywane do tych celów. W takim przypadku prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać tylko od części nieruchomości związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą.

 

Dokument reguluje też sposób rozliczania VAT przez firmy zagraniczne świadczące w Polsce tzw. okazjonalne przewozy osób pojazdami zarejestrowanymi za granicą (np. autobusami). Usługi te nie będą objęte szczególnymi regułami opodatkowania. Podmiot wykonujący je w Polsce będzie musiał mieć przy sobie potwierdzenie zarejestrowania się, jako podatnik VAT w naszym kraju. Będzie musiał także rozliczać podatek VAT w polskim urzędzie skarbowym.

 

Większość nowych przepisów zacznie obowiązywać od 2011 r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z ustawą właściciele samochodów ciężarowych mają być zwolnieni z obowiązku dostarczania urzędowi skarbowemu kopii zaświadczeń potwierdzających homologację, wydawanych przez okręgowe stacje kontroli pojazdów.

 

;D

Bez komentarza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z kasą po d.pie dostaniemy

A może jest to sposób na wyeliminowanie trochę stacji, bo jak nie zmienią cennika, podniosą VAT, zabiorą część badań to w końcu przedsiębiorcy zaczną zamykać stacje i może oto tu chodzi w całym tym bajzlu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nad badaniem vatowskim nie płaczę bo dla mnie to była wielka głupota ,fakt kasy troszkę mniej ale i badań już mało a "śmietankę" zgarnęliśmy w latach 2006-2007

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może jest to sposób na wyeliminowanie trochę stacji, bo jak nie zmienią cennika, podniosą VAT, zabiorą część badań to w końcu przedsiębiorcy zaczną zamykać stacje

No coz mozna dopiąc swego stosując metodę"białych rękawiczek"....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nad badaniem vatowskim nie płaczę bo dla mnie to była wielka głupota ,fakt kasy troszkę mniej ale i badań już mało a "śmietankę" zgarnęliśmy w latach 2006-2007

 

A ja płaczę :lol: bo roboty niewiele a kasa była może nie najlepsza ale za takie badanie w sam raz. A swoją drogą ciekawe czasem były przypadki jak przyjeżdżał pojazd na badanie VAT a w DR już jest adnotacja VAT no ale firma się zmieniła i księgowa chce mieć nowe :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będą też musieli informować urzędów skarbowych o dokonanych w pojeździe zmianach, które mają wpływ na homologację.

Świetna furteczka. Nie trzeba zgłaszać zmian konstrukcyjnych. Niedługo można będzie z "maluszka" zrobić Abramsa i też nie trzeba będzie tego nigdzie zgłaszać.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ja na Favore.pl też czytałem coś o zmianach VAT do aut z kratką.

 

http://www.favore.pl/forum/finanse-prawo-ubezpieczenia/vat-od-aut-z-kratka-do-odliczenia-w-2013-roku,687,0.html

 

Powiem tak. Rząd kombinuje jak może, aby utrudnić życie ludziom i firmom. Co kogo obchodzi czy mam kratkę czy nie. Jeśli używam auta w DG to nikogo nie powinno obchodzić czy towar rozwożę Mercedesem czy Toyotą.

 

Przecież VAT ma być neutralny, a tak nie jest. To jest chore.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę się naczekaliśmy na to pismo ale w końcu autor przepisu zajął stanowisko.

Możemy w końcu formalnie działać w oparciu o art. 3

W programie Stacja 2008 również wprowadzone są już wymagane zmiany do BTP dodatkowego VAT1-VAT4.

Pragnę tylko przypomnieć, że zaświadczenia o spełnianiu wymagań art. 86 ustawy o podatku nie mogą być wystawiane bo przepis z wymaganiami jest już uchylony a nowy przepis z art. 86a będzie działał za 2 lata. W tym czasie powołujemy się na art. 3.

 

Ciekawostka: żaden przepis w okresie przejściowym 2 lat nie zobowiązuje właściciela pojazdu do dokonania wpisu VAT1-4 w dowodzie rejestracyjnym i przedłożenia w Urzędzie Skarbowym jednocześnie nie upoważnia tych organów do pobierania tych zaświadczeń. Jednocześnie zobowiązuje OSKP do wystawiania tych zaświadczeń.

 

No i jest fajnie :-).

Ale chyba wszystkich zaskoczył art. 3 gdyż jeszcze w grudniu 2010r. MI szkoliło nas, że przez 2 lata ani urzędy ani SKP nie będą miały doczynienia z badaniami VAT a tu niespodzianka :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja Ci VATu w DR w tym nowym trybie nie wpiszę.

Wskaż mi przepis w rozp. o rejestracji, który by to nakazywał :) Dotychczasowy przepis odsyłający do art 86 stracił racje bytu, a nowego przepisu w rozp.nie uwzględniono hehe :)

 

Nowelizacja ustawy o VAT bez skorelowania z innymi przepisami (rejestracja) niesie tez inne ciekawostki. Od stycznie właściciele ciągników, motorynek i przyczep muszą do rejestracji przedkładać druk VAT25 - 160PLN w plecy (lub tydzień dwa przerwy, zanim naczelnik US po drapaniu się w głowę wyda odmowę, która niekoniecznie musi być zaakceptowana w WK) :)

 

Ot jaki kraj takie prawodawstwo :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawostka: żaden przepis w okresie przejściowym 2 lat nie zobowiązuje właściciela pojazdu do dokonania wpisu VAT1-4 w dowodzie rejestracyjnym i przedłożenia w Urzędzie Skarbowym jednocześnie nie upoważnia tych organów do pobierania tych zaświadczeń. Jednocześnie zobowiązuje OSKP do wystawiania tych zaświadczeń.

Ale o tym wiedzą nieliczni ,,,

No i jest fajnie

, bo po naszemu czyt. po polsku ,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Większość wpisów do usunięcia - zwłaszcza pierwszy z czerwonym boltem

( o braku konieczności badań dodatkowych o VAT i całą resztą pochodną)

A to dlatego , że powstał swoisty zamęt.

Tymczasem;

1. Urzędy Skarbowe pozwalają odliczać dalej Vat od paliwa dla pojazdów które spełniały ....

2. Dalej robimy badania dodatkowe o Vat dla pojazdów do 3,5t które spełniały...itd

(tyle , że zmieniono nr artykułów - konieczny update programu)

... i tyle.

Szkoda tylko, że trzeba tyle czasu strawić aby się tego dowiedzieć.

-Pozdrawiam-

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większość wpisów do usunięcia - zwłaszcza pierwszy z czerwonym boltem

( o braku konieczności badań dodatkowych o VAT i całą resztą pochodną)

A to dlatego , że powstał swoisty zamęt.

Po pierwsze: jest to wyłącznie cytat z artykułu zawartego na stronach ONET'u.

Po drugie: wybacz, ale i dziś nie uważam, żeby ten wpis zamącił. Wiele osób mylnie go zinterpretowało - ot i cała filozofia.

Po trzecie: w moim odczuciu - największe zamieszanie wokół tematu powstało w momencie wykreślenia art. 86, na który powoływały się OSKP podczas wykonywania badania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po wtóre to jest filozofia uczestników FORUM

pozdrówko.

A tego to nie zrozumiałem ... :cry::cry::cry:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.