Skocz do zawartości

tachograf


drogba

Rekomendowane odpowiedzi

No z tabliczki, tam jest rozmiar opon. 

No ale skoro nie interesują Cie opony to co w ogóle Cie interesuje kalibracja? Jej ważność nie wynika z Prawo o ruchu drogowym, warunków technicznych czy sposobu wykonywania badań, a przecież piszesz żeby nie mieszać innych przepisów. 

 

A daty ważności kalibracji na tabliczce nie ma, a cały czas drażę temat ważności kalibracji.

 

Przecież napisałeś, że data ważności z tabliczki? W mojej interpretacji z usterki ważność kalibracji to jej ważność a nie sama tabliczka (bo skąd z tabliczki masz znać jej ważność) :)

 

Edytowane przez arek-alien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A coś się uparł tej daty ważności kalibracji ?  Potrzeba ci ona do szczęścia ?

Wyrażnie napisane jest 

Cytat

Brak tabliczki kalibracyjnej (lub legalizacyjnej), dane nieczytelne lub kalibracja (legalizacja) nieważna

Tak więc nie ma obowiązku  "bycia" daty ważności kalibracji jeśli jest data ważności legalizacji. 

 

I jakby nie patrzeć obie są  datami ważności 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. Chodzi mi o to, że kolega Paprock twierdzi, żeby nie mieszać ustawy o tachografach, że interesuje nas tylko data ważności. A przecież daty ważności tam nie ma! Więc skądś muszę wziąć tą datę ważności. Skoro w usterce jest napisane "(...) kalibracja nieważna" kolega Paprock odnosi się tylko do tabliczki, a na tabliczce tej daty nie ma więc jednak musimy inne przepisy wziąć pod uwagę. Bo chyba skądś muszę wiedzieć czy kalibracja jest ważne czy też nie.

 Skoro bierzemy pod uwagę inne przepisy pod uwagę to ważność kalibracji jest ważnością, czy to chodzi o opony czy inne sprawy, a nie tylko o tabliczkę, na które powtórzę daty ważności nie ma.  

 

Cytat

Tak więc nie ma obowiązku  "bycia" daty ważności kalibracji jeśli jest data ważności legalizacji. 

 Tachograf cyfrowy nie ma w ogóle daty/ważności legalizacji. Mieszasz pojęcie legalizacji z kalibracją. 

Cytat

Potrzeba ci ona do szczęścia ?

Do szczęścia mi nie jest potrzebna, bo widząc datę kalibracji i pozostałe parametry wiem czy jest ważna czy nie!

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy byłbyś uprzejmy przedstawić różnice między legalizacją a kalibracją - to po pierwsze primo.

A po drugie primo, jak takie wydruki robisz bez karty warsztatowej lub kierowcy, bo przecież szofer nie musi być na badaniu ani obecny, ani pomocny.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wniosek, kalibracji nie musi być bo jest ... nieobowiązkowa  (lub jak kto woli dobrowolna).  Natomiast legalizacja jest prawnym obowiązkiem 

 

Czy coś żle zrozumiałem ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po mojemu prosto, kanałowo i warsztatowo, to użyte w przepisie terminy legalizacji i kalibracji równoważą się, czy też można potraktować je jako jednobrzmiące, czy tam bliźniaczo podobnie brzmiące. Ja bym tego nie rozmieniał na drobne. Dla zobrazowania sprawy legalizację można potraktować jako coś pierwotnego/fabrycznego i z takimi wklejkami spotkałem się w swojej pracy, a dotyczyły one samochodów nowych. Natomiast kalibracja to powielenie tej legalizacji, czyli ponowna legalizacja zwana kalibracją wykonywana przez upoważniony podmiot/warsztat.

Nikt nie musi brać przykładu. Każdy ma swój rozum. Mój odnosi się do danych na tabliczce i nic więcej. Żadnych wydruków z tachografów na badaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tacho cyfrowe się po prostu kalibruje, w analogach dokonuje się legalizacji pierwotnej i po jakiejś naprawie (analogi to nie moja działka i tu do końca nie chce się wypowiadać). Czyli te czynności co 2 lata analogów to jest sprawdzenie i wtedy się ustala współczyniki, obwód toczny itd. Podobnie w cyfrowych, dokonuje się przeglądu okresowego, w tym kalibracji (kalibracja jest obowiązkowa). 

 

Co do cyfrowych ich się nie naprawia, albo spełnia warunki albo nie stąd tylko kalibracja. 

 

Karta warsztatowa lub kierowcy nie jest potrzebna do wydruków, zresztą karty warsztatowej nie można użyć w celu wydruku podczas badania technicznego. 

Wydruki -> pojazd -> dane techniczne pojazdu. Nie trzeba drukować, można podejrzeć na ekranie tacho dane. Patrząc od końca wydruku ostatnie jest pole dotyczące sygnału IMS (w nowszych), czy impulsator spełnia wymagania dyrektywy UE (w nowszych), ostatnie 4 korekty czasu, i poszczególne kalibracje (nie muszą być wszystkie, ale jest na pewno ostatnia i te pierwsze - aktywacja, 1 kalibracja). Przy danych kalibracyjnych są dostępne dane te, które są na tabliczce, m.in data (ale nie data ważności, data kalibracji), współczynnik w k, rozmiar opony, obwód toczny.

 

Ale wiadomo jak na obecnym nr rej samochód jest czas dłuższy niż od poprzedniej kalibracji można przyjąć, że ten nr rej jest w danych tachografu. Natomiast czemu uparłem się co do opon i braku ważności kalibracji. 

 

Możecie uważać inaczej, ale dla mnie kalibracja nieważna jest nieważna. I co do tych opon, przyjmijmy świeża kalibracja, później zmienione opony. Robimy przegląd autobus 100km/h. Wyjeżdża zaraz po przeglądzie, wypadek, ktoś zginął. Prędkość w tacho w momencie wypadku 100km/h, autobus nowszy i posiada np drugi sygnał prędkości GPS i wychodzi 108 km/h, autobus na innym rozmiarze opon, wychodzi jasno, że przeszedł przegląd mimo ważnej kalibracji. Powtórzę moje zdanie, skoro usterką istotną jest brak ważnej kalibracji, a ta nie wynika wprost z tabliczki to skądś trzeba wiedzieć czy jest ważna czy też nie. 

5 minut temu, Paprock napisał:

Mój odnosi się do danych na tabliczce i nic więcej

 

Tylko z tabliczki nie wynika ważność kalibracji. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Legalizacja - wykonywana jest po naprawie tachografu

Sprawdzenie  -  potwierdzenie sprawności tachografów ANALOGOWYCH (co dwa lata, po każdej legalizacji, lub wymianie opon)

Kalibracja - potwierdzenie sprawności tachografów CYFROWYCH (co dwa lata, po każdej legalizacji, wymianie opon, lub zmianie nr rejestracyjnych)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.tacho-ekspert.pl/Usługi

Jeśli 

Cytat

Kalibracji tachografu należy dokonać w ciągu 14 dni od daty rejestracji pojazdu, bez względu na to, czy jest to auto nowe, czy używane. Kolejne kalibracje należy wykonywać regularnie co 2 lata. Kalibrację należy powtórzyć, jeśli urządzenie pomiarowe zostało uszkodzone lub gdy pokazuje on dane sprzeczne ze stanem faktycznym, a także w momencie, gdy wymieniamy w naszym pojeździe ogumienie. Skalibrowany tachograf zostaje zabezpieczony plombą, która łączy czujnik z korpusem skrzyni biegów oraz posiada tabliczkę instalacyjną poświadczającą wykonanie kalibracji. Jednorazowy koszt wykonania kalibracji to ok. 300 zł.

 

Tak wiec skoro  kalibrację przeprowadzamy co dwa lata to musi być  na niej (na wlepce potwierdzajacej)  albo data jej przeprowadzenia albo data jej ważności. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie albo taka data albo taka, nie ma w przepisach mowy o stosowaniu jednej z dwóch dat. 

To się nazywa coś w tym stylu:

Tabliczka zawiera przynajmniej następujące dane:

(...)

data ustalenia współczynnika charakterystycznego pojazdu i pomiaru skutecznego obwodu opon - czyli potocznie data kalibracji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, arek-alien napisał:

Tylko z tabliczki nie wynika ważność kalibracji. 

 

- Kolego szacun, ale diagnosta ma się odnieść tylko i wyłącznie do tabliczki. Do informacji podanych na tabliczce i niczego więcej.

Jeszcze raz wkleję to zdanie i proszę objaśnić, jak czterolatkowi, gdzie w treści zdania zawarta jest delagacja do grzebania po tachografach? Dziękuję!

"Brak tabliczki kalibracyjnej (lub legalizacyjnej), dane nieczytelne lub kalibracja (legalizacja) nieważna."

 

A poza tym w świecie zasilania gazem funkcjonuje poświadczenie na równi z protokołem i też jest dobrze, to po co rozmieniać kalibrację i legalizację na drobne, jak chodzi o to samo czyli o ważną datę tam podaną!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kalibracja (legalizacja) nieważna - jak się odniesiesz do ważności kalibracji/legalizacji na podstawie samej tabliczki?

No skoro ma się diagnosta odnieść tylko do tabliczki to na jakiej podstawie ma stwierdzić czy kalibracja/legalizacja jest ważna?

14 minut temu, Paprock napisał:

ważną datę tam podaną!

 

No ale tam właśnie tej daty kalibracji/legalizacji nie ma w 99% przypadkach :) Więc wytłumacz mi proszę skąd wiesz czy jest ważna czy nieważna? 

Edytowane przez arek-alien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potocznie, zawsze jest data "zrobienia tacho", natomiast w 99% przypadkach daty ważności brak (bo i nawet nie powinno być! nie data określa ważność tacho!). Zatem skąd diagnosta ma wiedzieć czy tacho jest ważne na podstawie samej tabliczki?

 

Pomijając nazewnictwo, kalibracja/legalizacja. 

 

Usterką istotną jest brak "ważności tacho". Wracając do poprzedniej wypowiedzi Paprock - mamy nie mieszać przepisów dot. tacho. To się pytam ponownie, nie mieszając innych przepisów proszę mi wytłumaczyć jak czterolatkowi, skąd diagnosta wie, że tacho jest ważne na podstawie tabliczki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, arek-alien napisał:

Zatem skąd diagnosta ma wiedzieć czy tacho jest ważne na podstawie samej tabliczki?

 - i w tym pytaniu jest sens całego zagadnienia właśnie, bo diagnosta nie odnosi się do sprzętu tylko do tabliczki i danych na niej podanych. Więc nawet jak będą tam same krzaczki, ale ważne krzaczki, to pozytywny wynik kontroli jest spełniony.

Analizie podlega tabliczka i tylko tabliczka co do jej obecności, czytelności i daty ważności, bez zgłębiania tajemnicy czego ta ważność dotyczy!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, arek-alien napisał:

Zatem skąd diagnosta ma wiedzieć czy tacho jest ważne na podstawie samej tabliczki?

 

Ponieważ diagnosta zazwyczaj ma przynajmniej te 2 palce na rękach i jakoś sobie doda dwa lata od daty kalibracji czy tam legalizacji.

Macie zdrowie żeby tyle wywodów pisać... jeden pisze data kalibracji drugi data ważności a wychodzi tak jakbyście pisali w innych językach bo się dogadać nie potraficie... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Paprock napisał:

 - i w tym pytaniu jest sens całego zagadnienia właśnie, bo diagnosta nie odnosi się do sprzętu tylko do tabliczki i danych na niej podanych. Więc nawet jak będą tam same krzaczki, ale ważne krzaczki, to pozytywny wynik kontroli jest spełniony.

Analizie podlega tabliczka i tylko tabliczka co do jej obecności, czytelności i daty ważności, bez zgłębiania tajemnicy czego ta ważność dotyczy!

 

Zapytam ponowie. Gdzie masz datę ważności? Skąd ja znasz?

11 minut temu, Logen napisał:

 

Ponieważ diagnosta zazwyczaj ma przynajmniej te 2 palce na rękach i jakoś sobie doda dwa lata od daty kalibracji czy tam legalizacji.

Macie zdrowie żeby tyle wywodów pisać... jeden pisze data kalibracji drugi data ważności a wychodzi tak jakbyście pisali w innych językach bo się dogadać nie potraficie... 

 

No jasne 2 lata, ale chodzi mi o to, że to nie wynika z przepisów, które podał Paprock. A skoro daty ważności na tabliczce nie ma to skąd kolega Paprock wie czy jest ważne czy nie? 

Jak znajdę pokażę wyrok WSA gdzie wskazano, że diagnosta datę ma znać właśnie z przepisów dot. tachografów. 

Edytowane przez arek-alien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wkleiłem link wyżej, gdzie mowa o 24 miesiacach. Wkleiłem cytat, gdzie mowa o 2 latach

 

Jeśli mało to może 

Cytat

"§ 19.1. Okres ważności cechy uwierzytelnienia tachografu zainstalowanego w pojeździe wynosi 24 miesiące, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym dokonano uwierzytelnienia.

wzięte z http://system.info.pl/download/podstwy_prawne.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

III SA/Kr 642/14 - Wyrok WSA w Krakowie z 2014-10-21

Termin ważności tachografu określa rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 lutego 2005 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych. Według § 7.1. sprawdzanie urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe zarejestrowanym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w ust. 3 lit. b rozdział VI załącznika l do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, wykonuje się nie rzadziej niż co 24 miesiące, licząc od daty naniesionej na tabliczkę pomiarową, o ile wcześniej nie nastąpi uszkodzenie urządzenia rejestrującego, przekroczenie dopuszczalnych wartości błędów, uszkodzenie bądź utrata cechy nałożonej w czasie sprawdzania lub tabliczki pomiarowej.

Niewątpliwie sprawdzenie tachografu odbyło się w dniu 10 lutego 2011 r., więc termin jego ważności upływał z dniem 9 lutego 2013 r., natomiast badanie okresowe zostało przeprowadzone przez J. B. w dniu 12 czerwca 2013 r. Wobec powyższego, zdaniem organu diagnosta poświadczył nieprawdę, gdyż tachograf nie mógł posiadać ważności okresowego przeglądu tachografu w dniu przeprowadzania badania technicznego.

Diagnosta po dokonaniu sprawdzenia tachografu powinien zamieścić wpis w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i określić wynik badania technicznego jako negatywny, informując właściciela pojazdu o konieczności usunięcia usterek i przeprowadzenia ponownego badania technicznego pojazdu, polegającego na sprawdzeniu zespołów i układów w którym stwierdzono usterki w terminie nie dłuższym niż 14 dni. Jeżeli usterki zostały usunięte wpisuje się do dowodu rejestracyjnego kolejny termin okresowego badania technicznego. Wobec powyższego obowiązkiem uprawnionego diagnosty jest rzetelne i staranne wykonanie czynności oraz przestrzeganie przepisów obowiązujących w tym zakresie. Nierzetelne sprawdzenie pojazdu stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, tym bardziej, że pojazd wykonuje przewóz regularny osób.

W tej sytuacji jak widać datę obowiązywania "ważności tacho" diagnosta powinien znać z przytoczonego rozporządzenia. 

 

A jakby sprawa dotyczyła cyfrówki, to może sąd i wnikałby w nr rej czy też rozmiar opon ;) 

Do czego cały czas zmierzam, na tabliczce brak jest daty ważności tachografu. To inne przepisy stanowią kiedy "tacho jest ważne a kiedy nie", więc w mojej opinii diagnosta nie może odnosić się do samej tabliczki, bo z niej nie wynika ważność tachografu! W większości sytuacji wystarczą 2 palce od dłoni jak wyżej kolega wspomniał. Ale czy w sytuacji jak pisałem, że autobus przy 108km/h rozbija się i ktoś zginie, czy sąd uzna, że diagnosta przeprowadził badanie rzetelnie? Nie wiem - wolę się nie dowiedzieć. 

Celowo piszę ważność żeby pominąć pojęcie kalibracja/legalizacja

 

Edytowane przez arek-alien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wkleiłem link wyżej, gdzie mowa o 24 miesiacach. Wkleiłem cytat, gdzie mowa o 2 latach

- Tak, można do woli wklejać. Koledze @arek-alien idzie zaiste o to, że czepiłem się nie mieszania różnych przepisów przy badaniach, tylko że w tym mieszaniu szło mi o uzasadnienie potrzeby wydruków z tacho potwierdzających ważność legalizacji. I teraz jest @arek-alienracja, że mus korzystać z innych przepisów, żeby wiedzieć jak się ważność legalizacji liczy. KINO! :evil: 

Ale OK! Twoja racja. Tylko jest różnica w mieszaniu dla własnej przyjemności, a wykorzystywaniem przepisów zgodnie z ich treścią, co nie. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież ja napisałem, że wydruk nie jest konieczny

A dalej nie odpowiedziałeś na pytanie skąd znasz datę ważności ;) Tylko kilka razy napisałeś, że data jakoby była na tabliczce i sugerujesz się tylko tabliczką. Ja jedno, a Ty drugie, a odpowiedzieć nie odpowiedziałeś. 

 

Ja wiem, teoria teorią, praktyka praktyką. Dla mnie ważność tacho to nie tylko tabliczka, dla innych może być. Każdy sobie robi jak uważa. Mój kolega twierdzi, że tachograf go w ogóle nie dotyczy, żadna tabliczka, o nic nie wnika i jakoś dobrze mu to idzie :)

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Mniejsza o wydruk.

W tabeli usterek przy kodzie 7.9 są opisane treści usterk kodowane literkami a), b), c), d), e), f). 

a) Brak tachografu - o ile jest wymagany.

b) Niezamontowany zgodnie z wymaganiami.

c) Nie działa.

e) Brak tabliczki kalibracyjnej (lub legalizacyjnej), dane nieczytelne lub kalibracja (legalizacja) nieważna.

f) Wyraźne oznaki manipulacji przez osoby niepowołane.

Czy mógłby ktoś mi objaśnić/uzasadnić do czego odnosi się treść przy literze e) w sensie tabliczka/urządzenie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie popadajmy w paranoje z tachografami . na wklejce lagalizacyjnej / kalibracyjnej jest data wykonania tejże legal / kalibr . ważne jest to 2 lata więc latwo okreslić termin ważności. co do rozmiaru opon to zgoda - na wklejce jest podany rozmiar opon jakie były podczas lagalizacji / kalibracji . podczas badania techniicznego opony powinny byc tego samego rozmiaru . Kolega Arek-Alien powinien wiedzieć ,że podczas legalizacji bierze sie także stopień zużycia opon. przecież legalizacji nie robi się na glanc nowych oponach . co do max prędkości cytowanego autobusu - diagnostę interesuje ważny dokument ważności ogranicznika prędkości. diagnosta nie wyjeżdża sprawdzanym pojazdem na droogę i nie rozpędza się do max prędkości żeby sprawdzić sprawność ogranicznika prędk . diagnosta ma mieć ważny dokument ogranicznika i tachografu ( tzw wklejka ). To ,że na wklejce nie ma daty ważności a tylko data dokonania legalizacji to nie wymysł diagnosty tylko ustawodawcy . Legalizacji nie trzeba robić w kraju rej pojazdu , np polski samochód może mieć legalizację zrobioną we francji bo akurat tam się skończył termin lub popsuł tachograf. jeśli przyjedzie na 1 badanie przed 1 rej w PL ciężarówka ( pow 3,5 t ) bez tablic ( bo zostały zdane podczas wyrejestrowania ) i ma jeszcze ważną wklejkę legalizacji tacho to nie widzę żadnych podstaw do wyniku N ani szukania w pamięci tacho jakiś dat czy nr rej czy innych . Mnie akurat to lotto  bo kartę kierowcy mam ( i umiem obsługiwać tacho :657: ) ale są diagności , którzy nie umieja i nie muszą umieć . sie rozpisałem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.