Skocz do zawartości

ABS i Zwalniacz - w Pojeżdzie ADR i Autobusie 100


sm

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Przygotowując do egzaminu z ADR i Autobusu 100 natrafiłem na problem z interpretacją przepisów. Nie wiem czy dobrze ustaliłem wymagania na podstawie Umowy ADR i Regulaminu nr 13.

Problem jest z interpretacją tego zapisu:

" - d Od dnia 1 stycznia 2010 r., wszystkie pojazdy powinny spełniać wymagania techniczne Regulaminu EKG Nr 13 lub Dyrektywy

71/320/EWG, wraz ze zmianami obowiązującymi w dniu ich pierwszej rejestracji lub w dniu dopuszczenia ich do ruchu, jeżeli rejestracja nie jest

wymagana. Jednakże, pojazdy te powinny spełniać co najmniej wymagania techniczne Regulaminu EKG Nr 13 wraz ze zmianami serii 06 lub

Dyrektywy 71/320/EWG wraz ze zmianami zawartymi w Dyrektywie 91/422/EWG.

Przyczepy (np. przyczepy, naczepy, przyczepy z osią centralną) powinny być wyposażone w układ przeciwpoślizgowy kategorii A. Pojazdy

silnikowe powinny być wyposażone w układ przeciwpoślizgowy kategorii 1 "

 

Wymagania zestawiłem w załączniku do tego postu.

Zwracam się z prośbą o ocenę czy dobrze do interpretuje.

 

Pozdrawiam

Wymagania wyposażenia w ABS i zwalniacz dla pojazdów ADR oraz Autobus 100.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sm, thesperado, Wedlug mnie nalezy popatrzec na przepisy o homologacji i co oznaczają symbole N3 lub O4. Według mnie jest tam napisane ile DMC ma taki pojazd. Stad w w ADR masz DMC a w Regulaminie nr 13 masz symbol pojazdu. Według mnie to jest rownowazne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

thesperado

Witam

Moim zdaniem ustawodawca podając wymagania dla pojazdów ADR w dziale 9.2 powołał sie na regulamin nr.13 ale w ostatniej kolumnie wprowadzając uwagi:

b Dotyczy pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy (lub dopuszczonych

do ruchu, jeŜeli rejestracja nie jest wymagana) po dniu 30 czerwca 1993 r.:

- pojazdów samochodowych (ciągników i samochodów cięŜarowych)

o dopuszczalnej masie całkowitej powyŜej 16 ton oraz

- przyczep (np. przyczep, naczep, przyczep z osią centralną)

o dopuszczalnej masie całkowitej powyŜej 10 ton. Dotyczy pojazdów

samochodowych przeznaczonych do ciągnięcia przyczep

o dopuszczalnej masie całkowitej powyŜej 10 ton, zarejestrowanych po

raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1995r. Dotyczy wszystkich pojazdów

zatwierdzonych po raz pierwszy zgodnie z 9.1.2 po dniu 30 czerwca

2001 r., bez względu na datę ich pierwszej rejestracji lub dopuszczenia

do ruchu.

d Od dnia 1 stycznia 2010 r., wszystkie pojazdy powinny spełniać

wymagania techniczne Regulaminu EKG Nr 13 lub Dyrektywy

71/320/EWG, wraz ze zmianami obowiązującymi w dniu ich pierwszej

rejestracji lub w dniu dopuszczenia ich do ruchu, jeŜeli rejestracja nie jest

wymagana. JednakŜe, pojazdy te powinny spełniać co najmniej wymagania

techniczne Regulaminu EKG Nr 13 wraz ze zmianami serii 06 lub

Dyrektywy 71/320/EWG wraz ze zmianami zawartymi w Dyrektywie

91/422/EWG.

Przyczepy (np. przyczepy, naczepy, przyczepy z osią centralną) powinny

być wyposaŜone w układ przeciwpoślizgowy kategorii A. Pojazdy

silnikowe powinny być wyposaŜone w układ przeciwpoślizgowy kategorii

1.

chciał to uregulować nieco inaczej niż stanowi regulanin nr.13

Zapis:

Od dnia 1 stycznia 2010 r., wszystkie pojazdy powinny spełniać

wymagania techniczne Regulaminu EKG Nr 13

rozumiem w ten sposób że wszystkie pojazdy pow. 16 ton oraz przyczepy pow. 16 ton niezależnie od daty pierwszej rejestracji.

Takie było też stanowisko TDT na południu Polski.

A może odnośnie interpretacji wypowie się nasz kolega prawnik z Forum.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozumiem w ten sposób że wszystkie pojazdy pow. 16 ton oraz przyczepy pow. 16 ton niezależnie od daty pierwszej rejestracji.

Ja bym to ujął tak.

Obowiązek posiadania układu przeciwpoślizgowego dotyczy pojazdów samochodowych (sam. ciężarowych i ciągników)o dmc pow. 16t, bez względu na datę pierwszej rej. (te poniżej 16t nie mają takiego obowiązku), przyczep naczep o dmc pow. 10t, bez względu na datę pierwszej rej. (te poniżej 10t nie mają takiego obowiązku), pojazdów samochodowych przeznaczonych do ciągnięcia przyczep o dmc pow. 10t (i tu się robi kocioł ponieważ pojazd np. o dmc 12t nie musi mieć ABS, ale jeśli ma zaczep holowniczy to ... musiało by być w DR wpisane że dmc przyczepy jaką może ciągnąć wynosi 10t lub mniej, aby go można było puścić z wynikiem pozytywnym bez ABS. Mało tego brak zaczepu także o niczym nie świadczy jak w DR byłby zapis o masie zestawu, gdzie dmc zestawu wskazywałaby na to, że dmc przyczepy wynosi pow. 10t. W przypadku pojazdu samochodowego dmc 16t i mniej najlepiej by było aby w DR nie było dmc zestawu czyli wskazywało by to, ze pojazd nie może ciągnąć przyczep.

Myślę,że podobnie można by interpretować zapis o zwalniaczu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pełni zgadzam się z twym rozumowaniem.

 

Gdyby interpretować to, że od 01.01.2010 wszystkie to wyobraźmy sobie pojazdy ADR o DMC poniżej 16 ton wyposażone w Zwalniacz !!!

 

[ Dodano: 09-02-2011, 01:56 ]

Poprawiam swoją tabelę wymagań

 

[ Dodano: 09-02-2011, 02:02 ]

załącznik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiam swoją tabelę wymagań

Czy chodzi o tę tabelę, która jest w załączniku w temacie? Jeżeli tak to mam pytanie. Robisz to dla siebie aby usystematyzować wiadomości, czy też przyświeca Ci jakaś większa idea :) ? Pytam ponieważ sam miałem zapędy aby samemu sobie napisać sensowny podręcznik, gdzie sam sobie wyłożę kawę na ławę. Po kursie miałem w głowie trochę wiadomości i jeden wielki chaos. Próbowałem więc to spisać własnymi słowami + fragmenty aktów prawnych. Niestety proza życia okazała się silniejsza od moich chęci i pomysł został zarzucony ... przynajmniej na jakiś czas. :piwo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety proza życia okazała się silniejsza od moich chęci i pomysł został zarzucony ... przynajmniej na jakiś czas. :piwo

Z biegiem czasu umocnisz się w gąszczu zapisów prawnych i będziesz wiedział gdzie czego szukać i taki "podręcznik" będzie zbędny. Zastanawiałem się też kiedyś nad tym jak zrobiłem uprawnienia ale po pracy zwłaszcza na stacji okręgowej gdzie nie miałem innych zajęć jak tylko BT to w chwilach wolnych czytałem w kółko dzienniki i później nie chciało mi się redagować czegoś takiego bo wiedziałem gdzie się co znajduje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja po egzaminie obiecałem sobie że zrobie taki kalendarzyk z datami ale jakoś nie do dzisiaj nie było weny.Z drugiej strony taka ściągawka była by dobra na egzamin. Może komuś sie kiedyś bedzie chciało i zrobi taką Broszurkę a potem wrzuci na forum :):D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę,że nie ja jeden miałem takie pomysły. Może więc wspólnymi siłami można by coś stworzyć w ramach forum. Diagnostą się przyda, a dla kandydatów było by to bezcenne źródło wiedzy, bo Vademecum w obecnej formie nie jest najlepszym podręcznikiem a innych przygotowujących do egzaminów w zasadzie nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę,że nie ja jeden miałem takie pomysły. Może więc wspólnymi siłami można by coś stworzyć w ramach forum.

 

Słuchajcie koledzy, ja dzis rozmawiałem z kilkoma z was w czasie zdawania egzaminu. I wlasnie duzo rozmawialismy o zwalniaczach i czestym pytaniu opisowym w czasie egzaminu. W czasie oczekiwania na wyniki zabrało glos 9 osob i wszyscy stwierdzili ze nie wiadomo jak odpowiadac opisowo na te pytanie. Po prostu niektorzy pisali opisowo nawet 4 strony A-4 i tez nie zdawali. Wiec wspolnymi silami ustalmy co powinnismy pisac o zwalniaczu na egzaminie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SUOMI, możesz podać treść pytania?

 

[ Dodano: 09-02-2011, 21:22 ]

A, i jeszcze jedno. Jak Ci poszło? Jesteś zadowolony, umiarkowanie zadowolony, umiarkowanie niezadowolony, zły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio w styczniu w wawie pytanie opisowe brzmialo tak:

na oskp przyjezdza multikar do 3500kg roku prod. nie pamietam , trzeba bylo opisac BT, w jaki sposob przeprowadzic badanie chamulcow jesli nie zmiesci sie na rolki, jakie wartosci minimalne chamolcow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

thesperado, ale to bylo w czasie przerwy w oczekiwaniu na weryfikacje pytan przez komisje. I to były rozmowy o tym ze kazdy z nas tak naprawde pisalby co o zwalniaczu, ale tak naprawde to kazdy nie wie jaki jest wzorzec odpowiedzi na to pytanie . To tak jak zt ymi czujnikami , modulatorami i sterownikami. Niby jest w przepisach polskich jakas wzmianka , ale naprawde to sama woda, nic konkretnego.

 

A pytanie opisowe dzis dotyczylo Volvo ciezarowe z zamontowanym zurawikiem, znaczy sie dzwigiem sprowadzonym z zagranicy, nalezalo zrobic badanie, wskazac dokumenty jakie beda wystawione. Opisac procedure. Niech ktos mnie poprawi bo ze stresu to dobrze tego pytania teraz nie moge swormulowac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten żuraw nie miał przypadkiem 19t dmc?

 

A co do opisówki o zwalniaczu to w Vademecum akurat to jest ujęte nieźle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o pytanie opisowe.

 

Uważam, że należy odpowiedzieć dokładnie na pytanie w punktach rzeczowo i krótko.

Ja tak zrobiłem na opisowym i zaliczyłem.

Napisałem dosłownie kilka zdań w punktach:

1. .....

2....

itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a czy ktoś ma może doświadczenie jak powinno wyglądać urządzenie zabezpieczające kierowcę w autobusie 100 oraz urządzenia zapobiegające przemieszczaniu bagażu w przestrzeni pasażerskiej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a czy ktoś ma może doświadczenie jak powinno wyglądać urządzenie zabezpieczające kierowcę w autobusie 100

 

--może to być szyba z pleksy o odpowiedniej grubości zamontowana w odpowiednim metalowym ramiaku.

 

oraz urządzenia zapobiegające przemieszczaniu bagażu w przestrzeni pasażerskiej?

 

--a to to są na górze zamontowane , wzdłuż miejsc na bagaż tzw.linki ewentualnie rurki ze stopu aluminium na odpowiednią wysokość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie nie jestem pewien czy wszystkie autobusy 100 muszą mieć abs bo w 32 jest odwołanie do 13 onz a tam nie ma nic czy musi mieć abs jest tylko ujęty zwalniacz dla M3 2 i 3 i B i to jest już jasne i przejrzyste- czy czegoś nie wiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie nie jestem pewien czy wszystkie autobusy 100 muszą mieć abs

miałem na myśli zapis 5.2.1.22 reg 13 ,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie autobusy ( mające nie więcej niż 4 osie)

 

Reg.13

5.2.1.22. Pojazdy o napędzie silnikowym kategorii M 2 , M 3 , N 2 i N 3 posiadające nie więcej niż cztery osie muszą być wyposażone w układy przeciwblokujące kategorii 1, zgodnie z załącznikiem 13 do niniejszego regulaminu.

 

M2 - autobus do 5 ton

M3 - autobus pow. 5 ton

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.