Skocz do zawartości

Przewóz skutera, motocykla.


mayster

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Często przewożę crossowy motocykl na poligon jak również na zawody przyczepką dostosowaną do transportu motocykli. Powoduje to jednak trochę niedogodności związanych z manewrowaniem i ograniczeniem prędkości. Jak w odniesieniu do panujących przepisów miałaby się sprawa zamontowania do dostawczaka czegoś podobnego na wzór tylnej rampy w kamperze i ewentualnego pojawienia się z czymś takim na stacji diagnostycznej?

Niżej parę przykładów rozwiązań tego typu:

 

Przykład 1 Przykład 2 Przykład 3 Przykład 4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak w odniesieniu do panujących przepisów miałaby się sprawa zamontowania do dostawczaka czegoś podobnego na wzór tylnej rampy w kamperze i ewentualnego pojawienia się z czymś takim na stacji diagnostycznej?

Jest to po prostu bagażnik. Nie wieziesz nic powinien być zdemontowany ze względu na ostre krawędzie. Na przegląd jedziesz bez bagażnika. Odradzam montowanie czegoś takiego na stałe bo sprowadzisz na siebie kłopoty. I jeszcze jedno tablica rejestracyjna nie może być zasłonięta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem jeszcze inny patent:

 

Przykład 5

 

W tym jak i poprzednich przykładach byłaby zamontowana listwa oświetleniowa z tablicą rejestracyjną jak również pewnie przydałyby się obrysówki. Oczywiście jazda z czymś takim bez ładunku wykluczona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyżej napisałem o konieczności dodatkowej instalacji na owym bagażniku listwy oświetleniowej wraz z rejestracją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i jeszcze dwa pytanka :

- ile waży ta konstrukcja razem z ładunkiem :?:

- jaka jest długość motocykla = szerokość ładunku, czyli ile koła wystają poza samochód :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przecież to zasłania również światła

 

Dlatego te "bagazniki" mają własne oświetlenie i tablice rejestracyjną. Tylko, że ten z przykładu 1 i 3 ma oswietlenie niezgodne z przepisami, bo nie jest spełniona wymagana odległośc między punktem świetlnym a bocznym obrysem pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli to ma być na haku holowniczym to odpada - zostanie przekroczony max nacisk na kulę. Jeśli niezależne od haka to raczej przepisy nie przewidują takich kombinacji - tak mi się wydaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zostanie przekroczony max nacisk na kulę

W samochodach osobowych niewątpliwie tak, ale busiki mają nacisk na kule po 75 lub 100kg, to jeszcze w niektórych przypadkach dały by radę.

 

Jeśli niezależne od haka to raczej przepisy nie przewidują takich kombinacji - tak mi się wydaje.

Niewatpliwie był by z tym jakiś problem, bo ustawodawca nie przewidział takiego rozwiązania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Na wstępie dziękuję Wszystkim za udział w dyskusji, jakby nie było poszerzy to moją jak i innych wiedzę na ten temat.

Proponuję skupić się na modelu z przykładu nr 2, który posiada europejską homologację Nr: e4*79/488*87/354*0080*00

by uniknąć niepotrzebnych domysłów i pytań, a skupić się na sprawie legalnego użytkowania tego patentu w polskich realiach.

Waga samego urządzenia wynosi 35 kg

Max. dopuszczalna ładowność 120 kg

Patent jest montowany nie na kuli, a bardzo podobnie jak cała konstrukcja pod hak holowniczy.

Na marginesie nadmienię, że są już homologowane haki o dopuszczalnym nacisku 200 kg i uciągu 3500 kg.

Szerokość mojego pojazdu bez lusterek to 190 cm.

Szeroko przewożonego motocykla to 203 cm.

13 cm za dużo? 6,5 cm na stronę. Jak się to ma do wystających kół roweru przewożonych w podobny sposób samochodami osobowymi?

Wszak przepis: PoRD Art. 66. 4. Zabrania się:

1) umieszczania wewnątrz i zewnątrz pojazdu wystających spiczastych albo ostrych części lub przedmiotów,

które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub innych uczestników ruchu;

Nie żebym się czepiał, ale po słowie wystających nie ma przecinka, więc interpretacja przepisu

powinna być jednoznaczna. Koła roweru czy motocykla nie są spiczaste i ostre.

Nadmienię jeszcze, że niemiecki TIV w przypadku omawianej rampy-bagażnika dopuszcza

40 cm wystającego elementu na każdą ze stron pojazdu przy nieprzekraczalnej całkowitej długości 250 cm.

Owe ustrojstwo jest wbijane do DR tak samo jak hak holowniczy. Uważam to za sensowne,

bo przyczepy campingowe miewają 2,5 m szerokości, lawety podobnie i są wleczone za pojazdem mając

jedynie skierowane do przody białe obrysówki , ale to już moja nad interpretacja polskich przepisów, bo rampa-bagażnik to nie przyczepa ;)

 

To pewnie wsadziłem kij w mrowisko :)

 

O uzyskaniu duplikatu tablicy rejestracyjnej nie wspomnę, bo temat rzeka i nie do przejścia, a znam autentyczny przykład policyjnego

Transportera z bagażnikiem rowerowy mającego taką tablicę na owym bagażniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patent jest montowany nie na kuli, a bardzo podobnie jak cała konstrukcja pod hak holowniczy.

Nie jest to hak holowniczy więc dyskusja pod tym kątem nie ma sensu.

Nadmienię jeszcze, że niemiecki TIV w przypadku omawianej rampy-bagażnika dopuszcza

40 cm wystającego elementu na każdą ze stron pojazdu przy nieprzekraczalnej całkowitej długości 250 cm.

Chciałbym Ci tu zwrócić uwagę, że niemieckie warunki techniczne nas nie interesują. Nasze przepisy mówią, ze szerokość pojazdu nie może przekraczać 2,55. Po zastosowaniu odpowiedniego oświetlenia oraz zachowania elementarnych warunków bezpieczeństwa (ostre zakończenie rampy itp), przeniesienie tablicy rejestracyjnej (bo póki co nie dostaniesz trzeciej) oraz

posiada europejską homologację Nr: e4*79/488*87/354*0080*00

możesz śmigać bez stresów i problemów, ponieważ przy dziurawych przepisach jak ser, nikt nie zakwestionuje takiego elementu wyposażenia, które posiada homologację i nie łamie podstawowych zapisów prawnych (wymiary, oświetlenie, oznakowanie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoja wypowiedź w zasadzie wyczerpuje moje zainteresowanie zgłębianiem tego tematu.

Wielkie dzięki Wszystkim za udział w dyskusji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owe ustrojstwo jest wbijane do DR tak samo jak hak holowniczy

 

Niestety ale nasze przepisy nie przewidziały takiej możliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PoRD

Art. 61. 1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.

2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:

1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;

2) nie naruszał stateczności pojazdu;

3) nie utrudniał kierowania pojazdem;

4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.

3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.

4. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.

5. Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę.

6. Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:

1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;

2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;

3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.

7. Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.

8. Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.

9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku:

1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku;

2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;

3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1.000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;

4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.

10. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.

11. Jeżeli masa, naciski osi lub wymiary pojazdu wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach określających warunki techniczne pojazdów oraz określonych w ust. 6, 8 i 10, przejazd pojazdu jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.

12. (uchylony).

13. (uchylony).

14. (uchylony).

 

:cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.