przemekk74 Napisano 28 Luty 2011 Napisano 28 Luty 2011 Witam, Sytuacja taka: samochod A mial normalnie przez producenta przewidziane felgi 15' samochod A zaprzestano produkowania i rozpoczeto produckje samochodu B blizniaczego ale z innym znaczkiem (zawieszenie, hamulce itp - to samo) - producent nie przewidzial (prawdopodobnie - przynajmniej nigdzie nie spotkalem takich w "konfiguratorach") felg 15 (od 16') Po samochodzie A zostaly kola zimowe i takie zalozone zostaly do samochodu B. Felgi proste, opony bez uszkodzen, szerokosc, nosnosc opon przewidziana zarowno dla B i A, nie wystaja poza obrys auta, rozstaw srub/otwor centrujacy zgodny itp. A = audi A4 B7 B = seat exeo jedyne co na forum znalazlem to wyciag z jakiegos przepisu, ktory okresla ogolne wymqagania i wg tego 5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu. 5a. (55) Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy. 6. Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu. 7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5: 1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3; 2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi: a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne, b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem; 3) w opony różnej konstrukcji na osiach składowych; 4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3; 5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę; 6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi. Generalnie pytam w kontekscie ubezpieczenia... czy w razie wypadku rzeczoznawca moze wyciagnac "ustep i paragraf" (jaki) i powiedziec, ze zgodnie z przepisami auto nie powinno poruszac sie po drogach itp Kolejne pytanie to vmax opony i auta Te opony (zimowe) maja index predkosci H??? 210 natomiast auto ma vmax 214 w wyciagu z przepisow widze "w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon" - ja wiem, ze to glupie moze pytanie... ale czy aby byc papieskim musze sobie przylepic nalepke "uwaga... opony tylko do 210"? Czy ktokolwiek slyszal o klopotach z wyplata z ubezpieczenia za brak tej naklejki? Pozdrawiam, Przemek Cytuj
JACEK GUZ Napisano 28 Luty 2011 Napisano 28 Luty 2011 Pierwsze słyszę że za opony odmawiają wypłaty odszkodowania nigdy się z tym nie spotkałem,więc nie masz się czym przejmować Cytuj
JANUSZ60 Napisano 28 Luty 2011 Napisano 28 Luty 2011 Pierwsze słyszę że za opony odmawiają wypłaty odszkodowania Poczekaj , poczytają to i zaczną odmawiać, zwłaszcza PZU , od nich już śmieszniejsze argumenty słyszałem ,,, Cytuj
danielg539 Napisano 28 Luty 2011 Napisano 28 Luty 2011 Jak na razie w naszym kraju raczej nikt nazbyt wnikliwie nie podchodzi do problemu rozmiaru ogumienia, jego indeksu prędkości i nośności, pomimo, że są to ważne kwestje. Nalepki z informacja o dopuszczalnej prędkości widziałem kilkakrotnie, ale było tylko w oprzypadku aut sprowadzonych od Niemców. Niemcy też bardzo skrupulatnie podchodza do tematu rozmiaru ogumienia i tam każda zmiana rozmiaru poza rozmiar(y) zalecany(e) jest odnotowywana w DR pojazdu. Czy ktokolwiek slyszal o klopotach z wyplata z ubezpieczenia za brak tej naklejki? Ja nie słyszałem, ale gdyby złośliwie podpowiedzieć rzeczoznawcy z zakładu ubezpieczeń, że sa takie regulacje prawne to pewnie był by to mocny punkt zaczepienia w odmowie wypłaty odszkodowania. Cytuj
przemekk74 Napisano 28 Luty 2011 Autor Napisano 28 Luty 2011 Witam, maly apel: mowmy o polskich przepisach a nie wydaje mi sie - czy najbardziej upierdliwy ze wszystkich polskich diagnostow mialby podstawe prawna do odrzucenia takiego auta na przegladzie? (bo jezeli on nie ma to ubezpieczyciel moze tylko "popyszczyc"...) Pytanie celowo zadalem tutaj (forum diagnostow!) by uniknac dyskusji "wydaje mi sie" , "a ja bym im powiedzial..." itp Zapomnijmy chwilowo o oponach (moze polskie przepisy nie odnosza sie do zalecen konkretnej marki) - moze na felgi znalazlby sie jakis zlosliwy przepisik? Co do naklejki... to w sumie bez znaczenia czy to glupie czy nie... polski przepis (chyba ze to co zacytowalem jest nieaktualne) mowi ze naklejka w tym wypadku ma byc wiec "upierdliwy diagnosta" mogly odeslac z niczym "za naklejke" ? Pozdrawiam, Przemek P.S. przypadek z zycia (10 lat temu): pewien samochod mial dzwona a auto mialo zalozone opony kierunkowe "antykierunkowo" i skonczylo sie na potraceniu 20% wyplaty odszkodowania (PZU) Cytuj
pentagram Napisano 28 Luty 2011 Napisano 28 Luty 2011 A jak się to odnosi do dopuszczalnej prędkości na polskich drogach Przekraczasz ją na własne ryzyko to ponosisz konsekwencje swoich decyzji Cytuj
przemekk74 Napisano 28 Luty 2011 Autor Napisano 28 Luty 2011 A jak się to odnosi do dopuszczalnej prędkości na polskich drogach Przekraczasz ją na własne ryzyko to ponosisz konsekwencje swoich decyzji Kolego drogi, Ja sie nie pytam czy cos jest logiczne, bezpieczne, niebezpieczne, nielogiczne tylko czy jest zgodne z prawem/ nie jest zgodne z prawem POLSKIM - blondynka nie jestem i potrafie ocenic "aspekt uzytkowy" - przegladow nie robie i nie znam prawodastwa w tym zakresie (pomijajac zacytowany wynaleziony na forum przepis) pozdrawiam, Przemek Cytuj
JANUSZ60 Napisano 28 Luty 2011 Napisano 28 Luty 2011 przegladow nie robie i nie znam prawodastwa w tym zakresie (pomijajac zacytowany wynaleziony na forum przepis) Przykład trafny, i tylko kwestią czasu i bystrości likwidatora jest stworzenie klientowi problemów przy likwidacji szkody. Często opony "T" spotyka się w autach o prędkości powyżej 200km/h,,, Cytuj
przemekk74 Napisano 28 Luty 2011 Autor Napisano 28 Luty 2011 Często opony "T" spotyka się w autach o prędkości powyżej 200km/h,,, a jakbym przyjechal 4 letnim w 100% sprawnym ferrari z debica frigo po bieznikowaniu kupiona w promocji np w praktikerze i mial naklejke w aucie "uwaga vmax opony 190" to znalazlbys podstawe do uwalenia mnie na przegladzie? Wy decydujecie o tym co sie nadaje a co nie do poruszania i "inspektora PZU" obowiazuja te same przepisy (a sprobowac wyrolowqac ubezpieczonego to zawsze moga...) Pozdrawiam, Przemek Cytuj
wrc69 Napisano 28 Luty 2011 Napisano 28 Luty 2011 Kolega pentagram ma rację. Ubezpieczyciel nie będzie sprawdzał ile jest na liczniku i oponie. Będzie sprawdzał ile jest na liczniku i na odcinku drogi na którym doszło do zdarzenia. Przykład: Felga stalowa do BMW E34, najbardziej typowa, 6x15 jest stosowana do sedana. Na wewnętrznej stronie felgi (normalnie pod oponą) jest nalepka "Not fur touring". Do kombi stosuje się felgę 7x15. Wiem, bo miałem takie auto. Kto o tym wie i czy zwróci uwagę że na E34 kombi będącym na badaniu jest felga węższa niż powinna??? Pozdrawiam Cytuj
przemekk74 Napisano 28 Luty 2011 Autor Napisano 28 Luty 2011 Felga stalowa do BMW E34, najbardziej typowa, 6x15 jest stosowana do sedana. Na wewnętrznej stronie felgi (normalnie pod oponą) jest nalepka "Not fur touring". Do kombi stosuje się felgę 7x15. Wiem, bo miałem takie auto.Kto o tym wie i czy zwróci uwagę że na E34 kombi będącym na badaniu jest felga węższa niż powinna??? no i co z tego, ze ktos zobaczy napisz "not for costam"? By dodac smaczku to powiedzmy, ze to bedzie "beemka mpower" wyciagajace 250km/h z opona zimowa po bieznikowaniu z marketu z indeksem predkosci T na feldze "od kombi" (czy odwrotnie)? EDIT Kolego.Napisałem ci oględnie że szukasz drugiej dziury w odwrotnej stronie. I to na siłę. Pozdrawiam o to chodzi, ze nie! - napisales Kto o tym wie i czy zwróci uwagę że na E34 kombi będącym na badaniu jest felga węższa niż powinna??? co mniej wiecej oznacza "wiem, ze to niedozwolone ale uda mi sie" - jak maly chlopiec co nabroil ale mu sie upieklo Wniosek koncowy Ok, przyjmuje do wiadomosci, ze przepisy nie odsylaja co do wyboru felg i opon do "listy przewidzianych przez producenta wymiarow fleg i opon" ale definiuja ogolnie warunki jakie maja spelniac Pozdrawiam, Przemek Cytuj
wrc69 Napisano 28 Luty 2011 Napisano 28 Luty 2011 Kolego. Napisałem ci oględnie że szukasz drugiej dziury w odwrotnej stronie. I to na siłę. Pozdrawiam Cytuj
szombi Napisano 28 Luty 2011 Napisano 28 Luty 2011 Nie znam przypadku odmowy wypłaty odszkodowania ale znam przypadek odmowy dokonania naprawy gwarancyjnej właśnie za nieoryginalne koła. Kolega z serwisu ogumienia wspominał coś o problemach z ubezpieczeniem z powodu innych kół ale nie znam szczegółów Podstawą problemu były koła niezgodne z homologacją samochodu i w zasadzie jest to jedyna możliwość kłopotów z innymi kołami W naszych przepisach ustawodawca skupił sie na indeksie nośności i prędkości oraz głebokości bieżnika i to jest kontrolowane na SKP Niedopuszczalne jest również wystawanie koła poza błotnik( 50stopni do tyłu i 30 do przodu licząc od srodka koła)Co do rozmiaru kół nikt się nie czepia bo na SKP nie ma aż tak dokładnych danych jakie koła producent przewidział do danego modelu (w autodacie jest tylko wymiar podstawowy) ale w razie czego zawsze można sie doszukać niezgodności z homologacją Jeśli kupisz w ASO koła 17'' zamiast 15"to nic Ci nie grozi bo ASO znajdzie odpowiedni papier że takie koła są zgodne z homo ale jak kupisz sobie 17 stki gdzieśtam to zabiorą Ci gwarancje, tak więc wszystko zależy od punktu siedzenia Cytuj
przemekk74 Napisano 28 Luty 2011 Autor Napisano 28 Luty 2011 Nie znam przypadku odmowy wypłaty odszkodowania ale znam przypadek odmowy dokonania naprawy gwarancyjnej właśnie za nieoryginalne koła..... ale jak kupisz sobie 17 stki gdzieśtam to zabiorą Ci gwarancje, tak więc wszystko zależy od punktu siedzenia klient slabo (prawdopodobnie) rozegral sprawe.... jezeli mial rachunek za auto (czyli byl pierwszym wlascicielem lub poprzedni wlasciciel przekazal mu dowod zakupu) to zaklajac, ze auto nie mialo 2 lat to mogl skorzystac z ochrony prawnej pt rekojmia/odpowiedzialnosc sprzedawcy za towar (a nie z gwarancji!). Roznica jest taka: gwarancja to sprawa umowy stron i jezeli strony umowily sie, ze warunkiem utrzymania gwarancji jest podskakiwanie w piatek o 15 i udawanie kukulki to nie-kukanie oznacza utrate gwarancji (tutaj kukaniem jest np stosowanie wymiany oleju w ASO, zalecanych przez producent opon itp). Reokojmia/odpowiedzialnosc sprzedawcy za towar jest "ustawowa" i tutaj sprzedawca "nie podskoczy" (no chyba, ze to zle opony tarly o blotniki i te rdzewiec zaczely:) ) Pozdrawiam, Przemek Cytuj
inq Napisano 23 Kwiecień 2011 Napisano 23 Kwiecień 2011 Witam. Otóż mam mały kłopocik. Jakiś czas temu miałem kolizję, w wyniku której uszkodzona została jedna opona i tu jest pytanie: - Czy jest przepis mówiący o równej wysokości bieżnika na jednej osi? - Czy jeśli jedna opona to Barum Polaris, druga to Barum Polaris 2 to nie będzie kłopotu z przeglądem? Generalnie chodzi mi o to, czy mam domagać się zwrotu kosztów za 1 czy 2 opony... Pozdrawiam, Dawid Cytuj
Regan55 Napisano 23 Kwiecień 2011 Napisano 23 Kwiecień 2011 Generalnie chodzi mi o to, czy mam domagać się zwrotu kosztów za 1 czy 2 opony... Mozesz domagać sie zwrotu kasy za 2 opony.Tylko ze uszkodzeniu uległa 1 opona a więc raczej nie masz co liczyć na wylewność F.U. która lekką ręką wypłaci Ci za 2 ... Czy jest przepis mówiący o równej wysokości bieżnika na jednej osi? O takim nie słyszałem.Musi być jednakowa rzeżba bieznika opon na jednej osi.. Cytuj
markes30 Napisano 23 Kwiecień 2011 Napisano 23 Kwiecień 2011 Witam. Otóż mam mały kłopocik. Jakiś czas temu miałem kolizję, w wyniku której uszkodzona została jedna opona i tu jest pytanie: - Czy jest przepis mówiący o równej wysokości bieżnika na jednej osi? - Czy jeśli jedna opona to Barum Polaris, druga to Barum Polaris 2 to nie będzie kłopotu z przeglądem? Generalnie chodzi mi o to, czy mam domagać się zwrotu kosztów za 1 czy 2 opony... Pozdrawiam, Dawid Z jednej strony: Jeśli kupisz 2 opony to jedna dobra ci zostanie, czyli będziesz miał lepiej niż przed szkodą a to jest niezgodne z ustawą ubezpieczeniową. Z drugiej strony: Istnieje możliwość zakupu np. na Allegro drugiej opony tej samej marki rozmiaru i typu nawet zniżonej wysokości bieżnika. Firma ubezpieczeniowa wypłaci za jedną oponę odejmując jej zużycie. Cytuj
przemekk74 Napisano 23 Kwiecień 2011 Autor Napisano 23 Kwiecień 2011 - Czy jest przepis mówiący o równej wysokości bieżnika na jednej osi? chyba nie - Czy jeśli jedna opona to Barum Polaris, druga to Barum Polaris 2 to nie będzie kłopotu z przeglądem? 7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5: 1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, jezeli opona, ktora jest uszkodzona nie jest juz produkowana to mozna strugac wariata, ze nie mozna znalezc opony o takie rzezbie.... tyle, ze rozne opony o takiej samej rzezbie wychodzi na to, ze sa zgodne z prawem... Przemek Cytuj
Jackow Napisano 24 Kwiecień 2011 Napisano 24 Kwiecień 2011 - Czy jeśli jedna opona to Barum Polaris, druga to Barum Polaris 2 to nie będzie kłopotu z przeglądem? Pozdrawiam, Dawid Bieżnik tych opon się różni więc kłopot będzie. Cytuj
danielg539 Napisano 26 Kwiecień 2011 Napisano 26 Kwiecień 2011 jezeli opona, ktora jest uszkodzona nie jest juz produkowana i nie da sie jej już kupić, to wówczas mozna się domagać uznania do wymiany 2 opon. Cytuj
kowal Napisano 8 Listopad 2012 Napisano 8 Listopad 2012 http://motofocus.pl/nowosci/9249/problemy-felg-stalowych-pochodzenia-chinskiego Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.