Skocz do zawartości

Róznica hamulec postojowy a awaryjny


mirek.g

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,może to banalne, ale w jaki hamulec jest wyposażony sam. osobowy z tradycyjną dżwignią ,czy postojowy ,czy awaryjny.Chcę poznać Wasze zdanie ,mamy spór z kolegą,krew się nie leje "ale......Wg. mnie postojowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 76
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • danielg539

    8

  • abcs

    6

  • Glabus

    6

  • JANUSZ60

    5

Dwa w jednym. :D

§ 14. 1. Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego o

dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t, wyposaŜa się w następujące rodzaje układów

hamulcowych, zwanych dalej "hamulcami":

1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i

zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezaleŜnie od jego prędkości i obciąŜenia oraz od

kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z moŜliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy bez uŜycia rąk; w odniesieniu do pojazdu inwalidzkiego dopuszcza

się uŜycie jednej ręki;

2) hamulec awaryjny działający na koła co najmniej jednej osi pojazdu, przeznaczony do zatrzymania

pojazdu w razie awarii hamulca roboczego, z moŜliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy z moŜliwością trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką;

3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z moŜliwością:

a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w połoŜeniu

zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy;

wyposaŜenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeŜeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2,

spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa w jednym

 

W zasadzie tak, ale tak na prawdę jest to hamulec awaryjny, który pełni funkcje hamulca postojowego. Róznica między tymi hamulcami jest taka, że hamulec awaryjny musi pozwalać na regulacje siły hamowania a postojowy może mieć tylko 2 położenia (załaczony i wyłączony).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem hamulec "ręczny " jest hamulcem postojowym natomiast układ hamulcowy w większości pojazdów jest podzielony na 2 sekcje ,przeważnie przednią i tylnią a czasami

po przekątnej i jeżeli jeden z tych układów ulega uszkodzeniu (pęka przewód ) to w 2 układzie nadal pozostaje płyn i możliwość awaryjnego zatrzymania pojazdu.

Najlepiej widać to po zdiorniku na płyn hamulcowy który jest podzielony na 2 komory.

Natomiast przykładem pojazdó w których hamulec ręczy można smiało nazwać awaryjnym są Citroeny w których "ręczny" działa na przednią oś. Uwarunkowane jest to tym że cały układ hamulcowy oraz zawieszenie napędzane są wspólnym systemem ciśnieniowym i w przypadku jakiejś nieszczelności pedał robi sie twary i mamy ZERO hamulców. Co prawda system ten ma coś w stylu zasobnika ciśnienia i nawet po wyłączeniu pompy można jeszcze kilkanaście razy skutecznie zahamować ale w razie

W pozostaje nam jeszcze "ręczny" działający na przednią oś.

Hamowanie "ręcznym" działającym na tylną oś przy dużej prędkości powoduje jedynie spowolnienie pojazdu a nie hamowanie , natomiast zaciągniecię "ręcznego" w sposób który zablokuje tylną oś może jedynie doprowadzić do utracenia toru jazdy a w konsekwencji do jeszcze większej tragedii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak będzie w takim razie z hamulcem elektrycznym uruchamianym przyciskiem w niektórych nowych autach ?

Jak to odnieść do § 14. 1, czy mamy możliwość regulowania intensywności hamowania ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to odnieść do § 14. 1, czy mamy możliwość regulowania intensywności hamowania ?

 

W takich przypadkach też jest możliwa regulacja siły hamowania, tylko, że sposób regulacji tej siły wymaga użycia przycisku sterującego w okreslony sposób (z reguły polega on na dłuzszym przutrzymaniu przycisku w położeniu wciśniętym).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak będzie w takim razie z hamulcem elektrycznym uruchamianym przyciskiem w niektórych nowych autach ?

 

Nie kojarzę jak w Renaultach ale w VW jest możliwość regulacji bo przycisk działa na 4 razy a za 5 przyciśnięciem zwalniany jest hamulec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, kolega Andrzej 1971 opisał w sposób wyczerpujący działanie tych dwóch hamulców, a wy ty jakieś nowe tezy tworzycie. Jak ktoś to czyta to się zastanawia czy przypadkiem nie robicie czytelnikom wody z mózgu -przecież to forum diagnostyczne a nie obiadek u babci :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, kolega Andrzej 1971 opisał w sposób wyczerpujący działanie tych dwóch hamulców, a wy ty jakieś nowe tezy tworzycie. Jak ktoś to czyta to się zastanawia czy przypadkiem nie robicie czytelnikom wody z mózgu -przecież to forum diagnostyczne a nie obiadek u babci :?

:ok pojazdy z ABSem mają nawet 4 obwody czyli po uszkodzeniu jednego dadal hamują na 3 koła Dwuobwodowy układ hamulcowy spełnia role hamulca zasadniczego i awaryjnego i zgodnie z przepisami hamulca awaryjnego nie badamy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z możliwością:

a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w położeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy;

czyli za spełniające te wymagania można uznać pozycję P przy automatycznej skrzyni biegów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:ok pojazdy z ABSem mają nawet 4 obwody czyli po uszkodzeniu jednego dadal hamują na 3 koła

Dokładnie. W nowszych konstrukcjach sterownik potrafi wykryć uszkodzenie/nieszczelność i zamyka zawór danego obwodu aby płyn hamulcowy nie wyciekał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa w jednym. :D
§ 14. 1. Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego o

dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t, wyposaŜa się w następujące rodzaje układów

hamulcowych, zwanych dalej "hamulcami":

1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i

zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezaleŜnie od jego prędkości i obciąŜenia oraz od

kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z moŜliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy bez uŜycia rąk; w odniesieniu do pojazdu inwalidzkiego dopuszcza

się uŜycie jednej ręki;

2) hamulec awaryjny działający na koła co najmniej jednej osi pojazdu, przeznaczony do zatrzymania

pojazdu w razie awarii hamulca roboczego, z moŜliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy z moŜliwością trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką;

3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z moŜliwością:

a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w połoŜeniu

zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy;

wyposaŜenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeŜeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2,

spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.

 

Panowie prosze poczytac ze zrozumieniem $14.1 pkt.b

 

wyposaŜenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeŜeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2,

spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.

 

 

Pozdrawiam zyczac milego dnia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a co myślisz o tym ??? "ARTUR2214"

Cytat

:ok pojazdy z ABSem mają nawet 4 obwody czyli po uszkodzeniu jednego dadal hamują na 3 koła Dwuobwodowy układ hamulcowy spełnia role hamulca zasadniczego i awaryjnego i zgodnie z przepisami hamulca awaryjnego nie badamy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a co myślisz o tym ??? "ARTUR2214"

Cytat

:ok pojazdy z ABSem mają nawet 4 obwody czyli po uszkodzeniu jednego dadal hamują na 3 koła Dwuobwodowy układ hamulcowy spełnia role hamulca zasadniczego i awaryjnego i zgodnie z przepisami hamulca awaryjnego nie badamy

 

To nie tak-co jaczy ktos mysli-tylko co mowi przepis.

2,cyt;wyposaŜenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeŜeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt

spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.

takkrotko- hamulec tzw pomocnizy lub inaczejreczny wsamosobowych spelnia obie role awaryjnego i postojowego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie tak-co jaczy ktos mysli-tylko co mowi przepis.

ale który przepis mówi, że ,,,

 

CYTAT hamulca awaryjnego nie badamy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hamulec postojowy podlega badaniu: akt prawny RMI z 18 września 2009 dział 2 paragraf 2 punkt 6

 

6. Pomiar sił hamowania hamulcem postojowym powinien odbywać się przy zachowaniu warunków określonych w ust. 4

7. Siła hamowania hamulca postojowego jest sumą maksymalnych sił hamowania zmierzonych na wszystkich kołach hamowanych tym hamulcem.

8. Pomiar skuteczności działania hamulca (EPB) powinien umożliwiać pomiar maksymalnej siły hamowania uzyskiwanej w trakcie działania systemu.

 

nieśmiało proszę o punkt :x

 

[ Dodano: 02-03-2011, 22:05 ]

hamulec EPB jest hamulcem postojowym elektrycznym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, kolega Andrzej 1971 opisał w sposób wyczerpujący działanie tych dwóch hamulców, a wy ty jakieś nowe tezy tworzycie. Jak ktoś to czyta to się zastanawia czy przypadkiem nie robicie czytelnikom wody z mózgu -przecież to forum diagnostyczne a nie obiadek u babci :?

Dwuobwodowy układ hamulcowy spełnia role hamulca zasadniczego i awaryjnego i zgodnie z przepisami hamulca awaryjnego nie badamy

Dwuobwodowy układ hamulcowy nie spełnia roli hamulca awaryjnego bo rzadko jest podzielony w taki sposób że jeden obwód przypada na jedną oś a więc nie działa na koła co najmniej jednej osi (co jest wymogiem dla hamulca awaryjnego). Hamulec tzw. ręczny jest hamulcem awaryjnym spełniającym jednocześnie funkcje hamulca postojowego. Różnicę w hamulcu awaryjnym i postojowym najłatwiej dostrzec w przypadku hamulców pneumatycznych. Obracanie dźwigni takiego hamulca najpierw uruchamia hamulec awaryjny (dający możliwość zmiany siły hamowania) i dopiero zablokowanie dźwigni w położeniu krańcowym daje efekt hamulca postojowego (z pełnym zahamowaniem niektórych osi i możliwością odhamowania innych, które hamowały w trybie awaryjnym).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
Dla mnie jednak tradycyjna dźwignia jest bardziej intuicyjna aniżeli przycisk - zwłasza w sytacjach awaryjnych.

 

:ok jeszcze wprowadzą paragraf na tradycyjne "heble"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czytając powyższe mam wrażenie że hamulec uruchamiany elektrycznie np.audi a6 nie spełnia warunków hamulca awaryjnego ani postojowego bo nie można regulować siły hamowania,można jedynie go włączyć lub wyłączyć no a uruchamia się elektrycznie a nie mechanicznie coś mi tu nie pasuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam wrażenie że hamulec uruchamiany elektrycznie np.audi a6 nie spełnia warunków hamulca awaryjnego ani postojowego bo nie można regulować siły hamowania,można jedynie go włączyć lub wyłączyć no a uruchamia się elektrycznie a nie mechanicznie coś mi tu nie pasuje

 

Warunki dla hamulca postojowego jak najbardziej są spełnione, bo do utrzymania mechanizmu hamulca w położeniu zachamowanym nie jest potrzebne dostarczenie energji z zewnatrz.

Co do możliwości regulacji siły hamowania, to trzeba by dokładnie zapoznać się z instrukcja obsługi pojazdu, bo zwykle jest taka opcja a uzyskuje się ją przez kilkakrotne naciśnięcie lub dłuższe przytrzymanie przycisku włanczajacego hamulec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Jeżeli konstrukcja układu hamulcowego jest taka że po uszkodzeniu hamulca zasadniczego działa on w sposób spełniający warunek hamulca awaryjnego to to jest tak homologowany. Jeżeli hamulec awaryjny jest częścią układu hamulca zasadniczego to fizycznie nie ma możliwości sprawdzenia go bo trzeba by uszkodzić hamulec zasadniczy :) Podobnie sprawa ma sie z kontrolką kierunkowskazów (ma sygnalizować uszkodzenie) żeby to sprawdzić trzeba by wymontować żarówke

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.