Skocz do zawartości

FSO Polonez - Niedoszły ambasador


grand

Rekomendowane odpowiedzi

Drzemał w nim duży potencjał. Podstawowa wersja 5-drzwiowa z fiatowskimi silnikami 1300 i 1500 cm3 produkowana seryjnie na Żeraniu od 3 maja 1978 roku miała być zaczynem całej rodziny samochodów. Przewidywano, że będą w niej coupe, pikap, furgon, a nawet mikrobus. Do tego cztery typy silników benzynowych o pojemności od 1400 do 2000 cm3 i wysokoprężny 2000.

 

4335095173206.jpeg433509690724b.jpeg

Produkcję Poloneza rozpoczęto w FSO 3 maja 1978 r. nazwę wybrali czytelnicy „Życia Warszawy”.

 

Liczono, że rocznie będzie powstawać około 150 tys. samochodów, w tym znaczna część na eksport. Stąd solidna, jak niektórzy wtedy oceniali, zbyt ciężka konstrukcja. Fot. archiwum: Produkcję Poloneza rozpoczęto w FSO 3 maja 1978 r. nazwę wybrali czytelnicy „Życia Warszawy”. Zamierzano wysyłać Poloneza do Stanów Zjednoczonych i postarano się, aby możliwe było dostosowanie go do tamtejszych surowych norm bezpieczeństwa.

43350998a0c9c.jpeg

Rzadko dzisiaj spotykana wersja 3-drzwiowa.

Nazwę auta wybrali w plebiscycie czytelnicy „Życia Fot. archiwum: W krajach socjalistycznych Polonez uchodził za auto eleganckie o czym świadczyło gustowne wnętrze. Warszawy”. Kojarzyła się z rdzennie polskim tańcem, Fryderykiem Chopinem i była łatwa do napisania i wymówienia w każdym języku. Nowoczesną sylwetkę samochodu wzbogacały bardzo wówczas lubiane duże Fot. archiwum: Rzadko dzisiaj spotykana wersja 3-drzwiowa. zderzaki i listwy z czarnego tworzywa sztucznego. Na miarę czasów było też wnętrze z szeroką tablicą rozdzielczą i kwadratowymi „zegarami”. Na niekorzyść przemawiały stare, zbyt słabe silniki.

43350983aceb0.jpeg

W krajach socjalistycznych Polonez uchodził za auto eleganckie o czym świadczyło gustowne wnętrze.

Niestety, nigdy nie uruchomiono produkcji nowych, a te, jakie montowano w Polonezach to cała historia. W 1987 roku powstał model 1600 o mocy 87 KM. Na początku lat Fot. archiwum: 1986 r. zadebiutował pikap Truck, którego produkcją zajęła się fabryka w Nysie. osiemdziesiątych nieliczne egzemplarze dostały silniki 2000 o mocy 112 KM z Fiata Argenta i diesle VM o mocy 84 KM. Od 1989 r. można było zamówić benzynowy, 105-konny silnik Forda lub turbodoładowany, wysokoprężny o mocy 95 KM. Pod maskę Poloneza Caro oprócz silników FSO i Forda Fot. archiwum: Wersja 7-osobowa z lat 80. wkładano diesle Citroëna (1905 cm3 – 69 KM) i benzynowe Rovera (1398 cm3 – 103 KM).

433509ba8bede.jpeg

Wersja 7-osobowa z lat 80.

Rozwój Poloneza został zahamowany przez kryzys lat osiemdziesiątych. Siłą rozpędu pojawiły się w krótkich seriach wersja 3-drzwiowa, Coupe oraz wydłużona, 7-osobowa. Prototypem pozostał sześciokołowy pikap oraz sedan. Za to taśmy montażowe zaczął opuszczać w 1983 roku Polonez „ekonomiczny” ze stalowymi zderzakami i parą prostokątnych reflektorów. Dwa lata później Fot. archiwum: Rajdowa wersja Poloneza z lat 80. nie odnosiła specjalnych sukcesów. wszystkie Polonezy dostały lżej wyglądający przód, taki jak w Coupe, a w 1986 okno na tylnym słupku. Jednocześnie zadebiutował pikap Truck, którego produkcją zajęła się fabryka w Nysie.

433509a78b248.jpeg

1986 r. zadebiutował pikap Truck, którego produkcją zajęła się fabryka w Nysie.

Caro dał Polonezowi drugą młodość. Jako duży samochód po dość atrakcyjnej cenie łatwo znajdował nabywców w latach dziewięćdziesiątych. Na fali prywatnej przedsiębiorczości Fot. archiwum: Zabudowa karetki pogotowia. wypłynął Truck, którego wzbogaciły wersje z wydłużoną kabiną i skrzynią ładunkową, wyposażaną często w nakładki z tworzywa sztucznego. Mniej popularny był Cargo, furgon powstały z podwyższenia i wydłużenia Poloneza budowany przez Zakład Tapicerki Samochodowej w Grójcu. Na jego bazie opracowano sanitarkę, która zastąpiła wysłużone Fiaty.Fot. archiwum: Równolegle z picapem dokonano modernizacji nadwozia i dodano okno przy tylnym słupku. W handlu dostępna była też nakładka z tworzywa, która założona zamiast tylnej klapy powiększała ładownię. Wszystko wskazywało, że znacznym popytem cieszyłby się Polonez kombi. Jednak choć prototyp pokazano już w 1992 roku, wersja seryjna pojawiła się dopiero w 1998. Wtedy było już za późno by robić karierę obok aut takich jak Renault Kangoo czy Citroën Berlingo. Lepiej powiodło się sedanowi Atu, wprowadzonemu w 1996 roku.

433509d0691d3.jpeg

Rajdowa wersja Poloneza z lat 80. nie odnosiła specjalnych sukcesów.

Ciekawostką był prototypowy, terenowy pikap Analog w odmianach z napędem 4x2 i 4x4, przygotowany w 1994 roku we współpracy ze specjalistami z wojska.

433509e044ed1.jpeg

Zabudowa karetki pogotowia.

433509f4ad54d.jpeg

Równolegle z picapem dokonano modernizacji nadwozia i dodano okno przy tylnym słupku.

Ostatnią poważną modernizacją Poloneza były Caro Plus, Atu Plus i Truck Plus w 1997 roku, rok po przejęciu zakładu przez Daewoo. W kwietniu 2002 roku na egzemplarzu 1 061 807 zakończono produkcję Polonezów.

43350a06b9e14.jpeg

Caro dał Polonezowi drugą młodość.

43350a180c9b5.jpeg

W 1996 r. z wielką pompą FSO zostało przejęte przez koreańską firmę Daewoo.

43350a29ee007.jpeg43350a3f0b054.jpeg

Zmodernizowany pikap oferowany był z pojedynczą i podwójna kabiną.

43350a58190c9.jpeg

Nie było wersji kombi, ale w handlu dostępna była nakładka z tworzywa, która założona zamiast tylnej klapy powiększała ładownię. Produkcję kombi uruchomiono w 1998 r.

43350a6953b49.jpeg

Sedan Atu wprowadzony w 1996 r. W kwietniu 2002 roku na egzemplarzu 1 061 807 zakończono produkcję Polonezów.

 

Źródło: motofakty.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech, łza sie w oku kręci :cry: Sam kiedyś ujeżdżałem takiego Poloneza 2000.

A widziałem jeszcze kiedyś w Poznaniu na targach prototyp Poloneza z silnikiem rajdowej Lancii Stratos, zabudowanym z tyłu (auto było dwumiejscowe). Mówię wam, prawdziwe "zwierzę". Może ktoś ma więcej informacji na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.