Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

malutki

hak renault espace 2.2

Polecane posty

malutki

pytanie do kolegów jak postepujecie w takiej kwesti. przychodzi gość aby mu podnieść maę przyczepy z 1595 kg taką ma w dowodzie i wynika z tabliczki znamionowej na 2000 kg. Jak postąpic w tej sprawie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
JACEK GUZ

Skoro 1595 wynika z tabliczki pojazdu to rzecz święta i chcieć to on sobie może

Skoro tak wynika to tak zostaje i koniec kropka

Jak ma pretensje to niech napisze do producenta ::hey

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
markes30
przychodzi gość aby mu podnieść maę przyczepy z 1595 kg taką ma w dowodzie i wynika z tabliczki znamionowej na 2000

Z tabliczki w Renówkach nic nie wynika. Należy próbować przez serwis dotrzeć lub potwierdzić masy zawarte w Świadectwie Homologacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kowal

To wszystko idzie wyliczyć zgodnie z prawem i nie jest takie trudne i nie koniecznie musi być tak jak na tabliczce znamionowej .Podaj mi masę własną i dopuszczalną masę całkowitą pojazdu oraz czy z danych haka wynika ,że może ciągnąć taką przyczepę- a mogę ci to policzyć - nauka z ostatniego szkolenia w Bydgoszczy.

 

http://www.autohak.com.pl/index.php?id=lista&lang=&marka=30&model=Espace

http://haki24.pl/produkt/593169/Hak%20Renault%20Espace%20.html

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
nauka z ostatniego szkolenia w Bydgoszczy.

 

Fiodor, bez obrazy, ale z parametru D i dmc pojazdu to można wyliczyć maksymalny uciąg haka a nie mmc przyczepy. Ten parametr poprawnie poda tylko producent pojazdu.

 

W w/w przypadku potrzebne będzie świadectwo homologacji aby podważyć aktualny wpis w DR. Inaczej raczej nie do poprawy, ktoś dał ciał na "pierwszym" i tak już zostało.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop
koro 1595 wynika z tabliczki pojazdu to rzecz święta

 

Rzeczą świętą powinno być koledzy zapamiętanie jednej sprawy - O1 i O2 NIE wynikają z TZ...

 

Co do renówki to akurat pokusiłbym się o sama analizę katalogu ITS - Ustal nr homo (TZ?) a wariant i wersje masz w VIN'ie - odpowiedź powinna być jednoznaczna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
waga50
Rzeczą świętą powinno być koledzy zapamiętanie jednej sprawy - O1 i O2 NIE wynikają z TZ...
Na ostatniej kontroli TDT na pytanie skierowane do inspektorów, które dane wpisywać w razie niezgodności z TZ, odpowiedź brzmiała jednoznacznie " te dane zawarte w TZ" :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
JANUSZ60
odpowiedź brzmiała jednoznacznie " te dane zawarte w TZ" :)

Co nie znaczy, że brzmiała prawidłowo ,,,

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kowal
Rzeczą świętą powinno być koledzy zapamiętanie jednej sprawy - O1 i O2 NIE wynikają z TZ...
i o to właśnie chodzi

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
waga50
waga50 napisał/a:

odpowiedź brzmiała jednoznacznie " te dane zawarte w TZ" :)

 

Co nie znaczy, że brzmiała prawidłowo ,,,

No oczywiście, ale nie daj Boże takiego badania w czasie kontroli. Co wpisać? Mam mętlik w głowie. :?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pietrek_k

No właśnie często zdarza się , że korygujemy zapisy podpierając się TZ i telefon z WK bo w Homologacji jest inaczej a w katalogu jeszcze inaczej :-? .Trzeba wyciągnąć średnią i będzie OK :lol::x

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
waga50 napisał/a:

odpowiedź brzmiała jednoznacznie " te dane zawarte w TZ"

 

Co nie znaczy, że brzmiała prawidłowo ,,,

 

:ok

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
markes30
Rzeczą świętą powinno być koledzy zapamiętanie jednej sprawy - O1 i O2 NIE wynikają z TZ...
Na ostatniej kontroli TDT na pytanie skierowane do inspektorów, które dane wpisywać w razie niezgodności z TZ, odpowiedź brzmiała jednoznacznie " te dane zawarte w TZ" :)

 

To też jest prawda. Bo jak wnikniesz w to co zawiera tabliczka znamionowa to okaże się, że jest tam masa zestawu-F3 (czasem w Skodzie w lewym dolnym rogu masa przyczepy bez hamulca-O2) lecz nie ma na niej O1. MMC przyczepy z hamulcem -O1- określa tylko i wyłącznie producent w procesie homologacji!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
doli

DMC przyczepy możemy obliczyć na podstawie:

DMC zestawu (jeśli ma na TZ) - DMC pojazdu = DMC przyczepy z hamulcem

Jeśli nie ma na TZ to w/g wzoru.

 

DMC przyczepy = DMC pojazdu x D x 1000

(DMC pojazdu x 9,8[m/s2]) – (1000 x D [kN])

 

Tylko musimy znać parametr D- uciąg haka

 

DMC przyczepy nie może być większe niż uciąg haka

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Rzeczą świętą powinno być koledzy zapamiętanie jednej sprawy - O1 i O2 NIE wynikają z TZ...
Na ostatniej kontroli TDT na pytanie skierowane do inspektorów, które dane wpisywać w razie niezgodności z TZ, odpowiedź brzmiała jednoznacznie " te dane zawarte w TZ" :)

 

To też jest prawda. Bo jak wnikniesz w to co zawiera tabliczka znamionowa to okaże się, że jest tam masa zestawu-F3 (czasem w Skodzie w lewym dolnym rogu masa przyczepy bez hamulca-O2) lecz nie ma na niej O1. MMC przyczepy z hamulcem -O1- określa tylko i wyłącznie producent w procesie homologacji!

 

A jeszcze dokładniej: DMC zestawu minus DMC pojazdu nie zawsze jest masą O1...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
doli
A jeszcze dokładniej: DMC zestawu minus DMC pojazdu nie zawsze jest masą O1...

Zgadza się. Wtedy musimy obliczyć w/g wzoru.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
A jeszcze dokładniej: DMC zestawu minus DMC pojazdu nie zawsze jest masą O1...

Zgadza się. Wtedy musimy obliczyć w/g wzoru.

 

Nie.

Ten wzór to jest dobry na wyliczenie jaką przyczepę możesz ciągnąć na haku o okreslonym D.

Ale nie D haka decyduje o tym jaki wogóle dopuszczalny uciąg ma pojazd, bo D zamontowanego haka musi być takie żeby odpowiadało DMC przyczepy, a to określa producent i uwidacznia w homologacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
DMC przyczepy możemy obliczyć na podstawie:

DMC zestawu (jeśli ma na TZ) - DMC pojazdu = DMC przyczepy z hamulcem

Jeśli nie ma na TZ to w/g wzoru.

 

DMC przyczepy = DMC pojazdu x D x 1000

(DMC pojazdu x 9,8[m/s2]) – (1000 x D [kN])

 

Tylko musimy znać parametr D- uciąg haka

 

DMC przyczepy nie może być większe niż uciąg haka

 

Przykro mi, ale:

 

fiedorowicz napisał/a:

nauka z ostatniego szkolenia w Bydgoszczy.

 

 

Fiodor, bez obrazy, ale z parametru D i dmc pojazdu to można wyliczyć maksymalny uciąg haka a nie mmc przyczepy. Ten parametr poprawnie poda tylko producent pojazdu.

 

W w/w przypadku potrzebne będzie świadectwo homologacji aby podważyć aktualny wpis w DR. Inaczej raczej nie do poprawy, ktoś dał ciał na "pierwszym" i tak już zostało.

 

Właśnie podanym wzorem obliczasz nie dmc przyczepy a maksymalny uciąg haka. Przykład? Weź pierwszy lepszy DR od auta z hakiem, spisz D i policz. Wyjdzie ci więcej niż O1 wpisane w DR

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
doli
Weź pierwszy lepszy DR od auta z hakiem, spisz D i policz. Wyjdzie ci więcej niż O1 wpisane w DR

Wszystko jasne. Tylko że :

- mając zamontowny hak i określony paramtr D i po obliczeniu w/g wzoru DMC przyczepy wyjdzie większe niż te które zaleca producent dla danego auta to oczywiście w DR wpisujemy DMC przyczepy zalecony przez producenta. Czyli wartość niższą.

- natomiast jeśli dla konkretnie danego (zamontowanego) haka z podanym parametrem D, wartość (DMC przyczepy) wyjdzie mniejsze niż te co zaleca producent to nie możemy w DR wpisać wartości producenta ponieważ na tym konkretnym haku możemy ciągnąć przyczepę o DMC takim jaki wyjdzie z obliczeń.

Jeśli chcemy ciągnąć przyczepę o DMC takim jak zalecił producent to niestety ale musimy wymienić hak o wyższym parametrze D.

I oczywiscie DMC przyczepy i DMC pojazdu nie może przekraczać DMC zestawu.

 

[ Dodano: 21-09-2011, 14:16 ]

Właśnie podanym wzorem obliczasz nie dmc przyczepy a maksymalny uciąg haka.

Nie zgadzam się. Dz.U.32 par 3 pod ustepem13 tabelka.

Uciąg haka(parametr D) obliczamy w/g wzoru:

 

D(kN)= (w liczniku) MMC przyczepy(kg) x DMC pojazdu (kg)

(w mianowniku) MMC przyczepy (kg) + DMC pojazdu (kg) i to wszystko x (razy) 9,81 (w liczniku)/1000(w mianowniku).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
jeśli dla konkretnie danego (zamontowanego) haka z podanym parametrem D, wartość (DMC przyczepy) wyjdzie mniejsze niż te co zaleca producent to nie możemy w DR wpisać wartości producenta ponieważ na tym konkretnym haku możemy ciągnąć przyczepę o DMC takim jaki wyjdzie z obliczeń.

 

Nie tak do końca, bo Art.66 pkt3 PORD brzmi:

3. Urządzenia słuŜące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić

bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do

ciągnięcia przez ten pojazd, uniemoŜliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz

zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposaŜona

 

Z tego zapisu wynika, że hak nie może mieć mniejszego uciągu niż wartośc określona przez producenta.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
DR wpisujemy DMC przyczepy zalecony przez producenta.

 

W DR jest nie DMC przyczepy a MMC - róznica wielka, bo np Pajero o DMC pojazdu 2800 ma O1 w DR 3300. A DMC przyczepy w takim przypadku niestety wyniesie 2800 bo nie może przekroczyć DMC pojazdu. Oczywiście to sprawa klienta jaką przyczepę podepnie, ale to nie zmienia faktu, że w DR ma nadal 3300 kg.

 

Jeszcze raz - z DMC pojazdu i parametru D możemy wyliczyć tylko max uciąg haka który powinien być większy od pozycji O1 w DR. Natomiast kategorycznie nie wolno z tego wzoru wyliczać tegoż właśnie O1, bo co z tego że przy zamontowaniu mocnego haka (wysoka wartość D) nam z wyliczeń wyjdzie (zakładając, że nie znamy O1 i musimy je ustalić) 2000 kg a auto tego nie uciagnie albo co gorsza z podłogi wyjadą podłużnice. Hak wytrzyma, i owszem, ale auto nie.

 

Nie zgadzam się. Dz.U.32 par 3 pod ustepem13 tabelka.

 

Ale wiesz, że to jest przypis Bogusia do wersji jednolitej a w oryginalnym Dz.U tego nie ma?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
doli
Z tego zapisu wynika, że hak nie może mieć mniejszego uciągu niż wartośc określona przez producenta.

Tak właśnie jest. Dlatego musimy mieć załozony taki hak który odpowiada wartością podanym przez producenta i żaden inny. Tak ma być i kropka. Ale są magicy co montują inne haki do pojazdów o niższych parametrach. To przecież nie póścimy gościa aby mógł ciągnąć przyczepę o DMC wyższym niż przewiduje to parametr D na haku. Dajemu gościowi kopa i karzemy wymienić hak albo zanirzamy mu DMC przyczepy. Tak ja bym zrobił i przynajmniej bym spał spokojnie że nie zgubi przyczepy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj

Jeszcze raz:

MMC przyczepy bierzemy z danych źródłowych, czyli albo z homologacji, katalogu (najlepiej ITS) lub poprzedniego DR.

 

Jeśli takowych danych brak uznajemy różnicę mas z tabliczki znamionowej, na pewno nie będzie ona większa nisz dane producenta a często wychodzi mniej.

 

Natomiast ze wzoru z parametrem D możemy wyliczyć czy dany hak jest odpowiedni do danego auta - i nic więcej!!

 

 

Dajemu gościowi kopa i karzemy wymienić hak albo zanirzamy mu DMC przyczepy.

 

Nie możesz zaniżyć parametru O1 nie wykonując zmian konstrukcyjnych, a montaż nieprawidłowego haka taką zmianą nie jest.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Nie zgadzam się. Dz.U.32 par 3 pod ustepem13 tabelka.

Uciąg haka(parametr D) obliczamy w/g wzoru:

 

D(kN)= (w liczniku) MMC przyczepy(kg) x DMC pojazdu (kg)

(w mianowniku) MMC przyczepy (kg) + DMC pojazdu (kg) i to wszystko x (razy) 9,81 (w liczniku)/1000(w mianowniku).

 

Chyba krążymy w kółko...

To jest maksymalna MC przyczepy jaką możesz ciągnąć na tym haku, czyli inaczej maksymalny dopuszczalny uciąg haka.

Ale to nie jest dopuszczalny uciąg pojazdu czyli DMC przyczepy.

 

Dla tego samego pojazdu zmień hak na hak o innym D i zmieni się MMC przyczepy...

czyli MMC przyczepy jaką możesz ciągnąć na tym haku nie jest DMC przyczepy jaka jest określona przez producenta.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kowal
bo np Pajero o DMC pojazdu 2800 ma O1 w DR 3300.

 

A czy te Pajero nie jest samochodem terenowym bo wtedy

 

4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,

d) 3.500 kg,

z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozp. Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30),

masa ta może ulec zwiększeniu
do 150 % wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.