malutki Napisano 20 Wrzesień 2011 Share Napisano 20 Wrzesień 2011 pytanie do kolegów jak postepujecie w takiej kwesti. przychodzi gość aby mu podnieść maę przyczepy z 1595 kg taką ma w dowodzie i wynika z tabliczki znamionowej na 2000 kg. Jak postąpic w tej sprawie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JACEK GUZ Napisano 20 Wrzesień 2011 Share Napisano 20 Wrzesień 2011 Skoro 1595 wynika z tabliczki pojazdu to rzecz święta i chcieć to on sobie może Skoro tak wynika to tak zostaje i koniec kropka Jak ma pretensje to niech napisze do producenta Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 20 Wrzesień 2011 Share Napisano 20 Wrzesień 2011 przychodzi gość aby mu podnieść maę przyczepy z 1595 kg taką ma w dowodzie i wynika z tabliczki znamionowej na 2000 Z tabliczki w Renówkach nic nie wynika. Należy próbować przez serwis dotrzeć lub potwierdzić masy zawarte w Świadectwie Homologacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 20 Wrzesień 2011 Share Napisano 20 Wrzesień 2011 To wszystko idzie wyliczyć zgodnie z prawem i nie jest takie trudne i nie koniecznie musi być tak jak na tabliczce znamionowej .Podaj mi masę własną i dopuszczalną masę całkowitą pojazdu oraz czy z danych haka wynika ,że może ciągnąć taką przyczepę- a mogę ci to policzyć - nauka z ostatniego szkolenia w Bydgoszczy. http://www.autohak.com.pl/index.php?id=lista&lang=&marka=30&model=Espace http://haki24.pl/produkt/593169/Hak%20Renault%20Espace%20.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 20 Wrzesień 2011 Share Napisano 20 Wrzesień 2011 nauka z ostatniego szkolenia w Bydgoszczy. Fiodor, bez obrazy, ale z parametru D i dmc pojazdu to można wyliczyć maksymalny uciąg haka a nie mmc przyczepy. Ten parametr poprawnie poda tylko producent pojazdu. W w/w przypadku potrzebne będzie świadectwo homologacji aby podważyć aktualny wpis w DR. Inaczej raczej nie do poprawy, ktoś dał ciał na "pierwszym" i tak już zostało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 20 Wrzesień 2011 Share Napisano 20 Wrzesień 2011 koro 1595 wynika z tabliczki pojazdu to rzecz święta Rzeczą świętą powinno być koledzy zapamiętanie jednej sprawy - O1 i O2 NIE wynikają z TZ... Co do renówki to akurat pokusiłbym się o sama analizę katalogu ITS - Ustal nr homo (TZ?) a wariant i wersje masz w VIN'ie - odpowiedź powinna być jednoznaczna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
waga50 Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 Rzeczą świętą powinno być koledzy zapamiętanie jednej sprawy - O1 i O2 NIE wynikają z TZ... Na ostatniej kontroli TDT na pytanie skierowane do inspektorów, które dane wpisywać w razie niezgodności z TZ, odpowiedź brzmiała jednoznacznie " te dane zawarte w TZ" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 odpowiedź brzmiała jednoznacznie " te dane zawarte w TZ" Co nie znaczy, że brzmiała prawidłowo ,,, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 Rzeczą świętą powinno być koledzy zapamiętanie jednej sprawy - O1 i O2 NIE wynikają z TZ... i o to właśnie chodzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
waga50 Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 waga50 napisał/a: odpowiedź brzmiała jednoznacznie " te dane zawarte w TZ" Co nie znaczy, że brzmiała prawidłowo ,,, No oczywiście, ale nie daj Boże takiego badania w czasie kontroli. Co wpisać? Mam mętlik w głowie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pietrek_k Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 No właśnie często zdarza się , że korygujemy zapisy podpierając się TZ i telefon z WK bo w Homologacji jest inaczej a w katalogu jeszcze inaczej .Trzeba wyciągnąć średnią i będzie OK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 waga50 napisał/a:odpowiedź brzmiała jednoznacznie " te dane zawarte w TZ" Co nie znaczy, że brzmiała prawidłowo ,,, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 Rzeczą świętą powinno być koledzy zapamiętanie jednej sprawy - O1 i O2 NIE wynikają z TZ... Na ostatniej kontroli TDT na pytanie skierowane do inspektorów, które dane wpisywać w razie niezgodności z TZ, odpowiedź brzmiała jednoznacznie " te dane zawarte w TZ" To też jest prawda. Bo jak wnikniesz w to co zawiera tabliczka znamionowa to okaże się, że jest tam masa zestawu-F3 (czasem w Skodzie w lewym dolnym rogu masa przyczepy bez hamulca-O2) lecz nie ma na niej O1. MMC przyczepy z hamulcem -O1- określa tylko i wyłącznie producent w procesie homologacji! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
doli Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 DMC przyczepy możemy obliczyć na podstawie: DMC zestawu (jeśli ma na TZ) - DMC pojazdu = DMC przyczepy z hamulcem Jeśli nie ma na TZ to w/g wzoru. DMC przyczepy = DMC pojazdu x D x 1000 (DMC pojazdu x 9,8[m/s2]) – (1000 x D [kN]) Tylko musimy znać parametr D- uciąg haka DMC przyczepy nie może być większe niż uciąg haka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 Rzeczą świętą powinno być koledzy zapamiętanie jednej sprawy - O1 i O2 NIE wynikają z TZ... Na ostatniej kontroli TDT na pytanie skierowane do inspektorów, które dane wpisywać w razie niezgodności z TZ, odpowiedź brzmiała jednoznacznie " te dane zawarte w TZ" To też jest prawda. Bo jak wnikniesz w to co zawiera tabliczka znamionowa to okaże się, że jest tam masa zestawu-F3 (czasem w Skodzie w lewym dolnym rogu masa przyczepy bez hamulca-O2) lecz nie ma na niej O1. MMC przyczepy z hamulcem -O1- określa tylko i wyłącznie producent w procesie homologacji! A jeszcze dokładniej: DMC zestawu minus DMC pojazdu nie zawsze jest masą O1... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
doli Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 A jeszcze dokładniej: DMC zestawu minus DMC pojazdu nie zawsze jest masą O1... Zgadza się. Wtedy musimy obliczyć w/g wzoru. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 A jeszcze dokładniej: DMC zestawu minus DMC pojazdu nie zawsze jest masą O1... Zgadza się. Wtedy musimy obliczyć w/g wzoru. Nie. Ten wzór to jest dobry na wyliczenie jaką przyczepę możesz ciągnąć na haku o okreslonym D. Ale nie D haka decyduje o tym jaki wogóle dopuszczalny uciąg ma pojazd, bo D zamontowanego haka musi być takie żeby odpowiadało DMC przyczepy, a to określa producent i uwidacznia w homologacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 DMC przyczepy możemy obliczyć na podstawie:DMC zestawu (jeśli ma na TZ) - DMC pojazdu = DMC przyczepy z hamulcem Jeśli nie ma na TZ to w/g wzoru. DMC przyczepy = DMC pojazdu x D x 1000 (DMC pojazdu x 9,8[m/s2]) – (1000 x D [kN]) Tylko musimy znać parametr D- uciąg haka DMC przyczepy nie może być większe niż uciąg haka Przykro mi, ale: fiedorowicz napisał/a:nauka z ostatniego szkolenia w Bydgoszczy. Fiodor, bez obrazy, ale z parametru D i dmc pojazdu to można wyliczyć maksymalny uciąg haka a nie mmc przyczepy. Ten parametr poprawnie poda tylko producent pojazdu. W w/w przypadku potrzebne będzie świadectwo homologacji aby podważyć aktualny wpis w DR. Inaczej raczej nie do poprawy, ktoś dał ciał na "pierwszym" i tak już zostało. Właśnie podanym wzorem obliczasz nie dmc przyczepy a maksymalny uciąg haka. Przykład? Weź pierwszy lepszy DR od auta z hakiem, spisz D i policz. Wyjdzie ci więcej niż O1 wpisane w DR Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
doli Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 Weź pierwszy lepszy DR od auta z hakiem, spisz D i policz. Wyjdzie ci więcej niż O1 wpisane w DR Wszystko jasne. Tylko że : - mając zamontowny hak i określony paramtr D i po obliczeniu w/g wzoru DMC przyczepy wyjdzie większe niż te które zaleca producent dla danego auta to oczywiście w DR wpisujemy DMC przyczepy zalecony przez producenta. Czyli wartość niższą. - natomiast jeśli dla konkretnie danego (zamontowanego) haka z podanym parametrem D, wartość (DMC przyczepy) wyjdzie mniejsze niż te co zaleca producent to nie możemy w DR wpisać wartości producenta ponieważ na tym konkretnym haku możemy ciągnąć przyczepę o DMC takim jaki wyjdzie z obliczeń. Jeśli chcemy ciągnąć przyczepę o DMC takim jak zalecił producent to niestety ale musimy wymienić hak o wyższym parametrze D. I oczywiscie DMC przyczepy i DMC pojazdu nie może przekraczać DMC zestawu. [ Dodano: 21-09-2011, 14:16 ] Właśnie podanym wzorem obliczasz nie dmc przyczepy a maksymalny uciąg haka. Nie zgadzam się. Dz.U.32 par 3 pod ustepem13 tabelka. Uciąg haka(parametr D) obliczamy w/g wzoru: D(kN)= (w liczniku) MMC przyczepy(kg) x DMC pojazdu (kg) (w mianowniku) MMC przyczepy (kg) + DMC pojazdu (kg) i to wszystko x (razy) 9,81 (w liczniku)/1000(w mianowniku). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 jeśli dla konkretnie danego (zamontowanego) haka z podanym parametrem D, wartość (DMC przyczepy) wyjdzie mniejsze niż te co zaleca producent to nie możemy w DR wpisać wartości producenta ponieważ na tym konkretnym haku możemy ciągnąć przyczepę o DMC takim jaki wyjdzie z obliczeń. Nie tak do końca, bo Art.66 pkt3 PORD brzmi: 3. Urządzenia słuŜące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnićbezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd, uniemoŜliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposaŜona Z tego zapisu wynika, że hak nie może mieć mniejszego uciągu niż wartośc określona przez producenta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 DR wpisujemy DMC przyczepy zalecony przez producenta. W DR jest nie DMC przyczepy a MMC - róznica wielka, bo np Pajero o DMC pojazdu 2800 ma O1 w DR 3300. A DMC przyczepy w takim przypadku niestety wyniesie 2800 bo nie może przekroczyć DMC pojazdu. Oczywiście to sprawa klienta jaką przyczepę podepnie, ale to nie zmienia faktu, że w DR ma nadal 3300 kg. Jeszcze raz - z DMC pojazdu i parametru D możemy wyliczyć tylko max uciąg haka który powinien być większy od pozycji O1 w DR. Natomiast kategorycznie nie wolno z tego wzoru wyliczać tegoż właśnie O1, bo co z tego że przy zamontowaniu mocnego haka (wysoka wartość D) nam z wyliczeń wyjdzie (zakładając, że nie znamy O1 i musimy je ustalić) 2000 kg a auto tego nie uciagnie albo co gorsza z podłogi wyjadą podłużnice. Hak wytrzyma, i owszem, ale auto nie. Nie zgadzam się. Dz.U.32 par 3 pod ustepem13 tabelka. Ale wiesz, że to jest przypis Bogusia do wersji jednolitej a w oryginalnym Dz.U tego nie ma? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
doli Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 Z tego zapisu wynika, że hak nie może mieć mniejszego uciągu niż wartośc określona przez producenta. Tak właśnie jest. Dlatego musimy mieć załozony taki hak który odpowiada wartością podanym przez producenta i żaden inny. Tak ma być i kropka. Ale są magicy co montują inne haki do pojazdów o niższych parametrach. To przecież nie póścimy gościa aby mógł ciągnąć przyczepę o DMC wyższym niż przewiduje to parametr D na haku. Dajemu gościowi kopa i karzemy wymienić hak albo zanirzamy mu DMC przyczepy. Tak ja bym zrobił i przynajmniej bym spał spokojnie że nie zgubi przyczepy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 Jeszcze raz: MMC przyczepy bierzemy z danych źródłowych, czyli albo z homologacji, katalogu (najlepiej ITS) lub poprzedniego DR. Jeśli takowych danych brak uznajemy różnicę mas z tabliczki znamionowej, na pewno nie będzie ona większa nisz dane producenta a często wychodzi mniej. Natomiast ze wzoru z parametrem D możemy wyliczyć czy dany hak jest odpowiedni do danego auta - i nic więcej!! Dajemu gościowi kopa i karzemy wymienić hak albo zanirzamy mu DMC przyczepy. Nie możesz zaniżyć parametru O1 nie wykonując zmian konstrukcyjnych, a montaż nieprawidłowego haka taką zmianą nie jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 Nie zgadzam się. Dz.U.32 par 3 pod ustepem13 tabelka.Uciąg haka(parametr D) obliczamy w/g wzoru: D(kN)= (w liczniku) MMC przyczepy(kg) x DMC pojazdu (kg) (w mianowniku) MMC przyczepy (kg) + DMC pojazdu (kg) i to wszystko x (razy) 9,81 (w liczniku)/1000(w mianowniku). Chyba krążymy w kółko... To jest maksymalna MC przyczepy jaką możesz ciągnąć na tym haku, czyli inaczej maksymalny dopuszczalny uciąg haka. Ale to nie jest dopuszczalny uciąg pojazdu czyli DMC przyczepy. Dla tego samego pojazdu zmień hak na hak o innym D i zmieni się MMC przyczepy... czyli MMC przyczepy jaką możesz ciągnąć na tym haku nie jest DMC przyczepy jaka jest określona przez producenta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 21 Wrzesień 2011 Share Napisano 21 Wrzesień 2011 bo np Pajero o DMC pojazdu 2800 ma O1 w DR 3300. A czy te Pajero nie jest samochodem terenowym bo wtedy 4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć: a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego, b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu, c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta, d) 3.500 kg, z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozp. Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta może ulec zwiększeniu do 150 % wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.