Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

Mario_Gdynia

Auto terenowe...przedłużona buda...wspawana grodż...vat :)

Polecane posty

Mario_Gdynia

Witam serdecznie Szanownych Kolegów.Na początku przyznam sie,że jestem tutaj nowy i nie grzesze wszechwiedzą.Mam problem,mianowicie:

posiadam terenowego Opla Montereya.Jest to pojazd 5 dzwiowy. Będe wydłużał w nim tylnią część budy o 45cm,bez ruszania ramy,oraz wspawywał na stałe odgrode,aby móc uzyskać przestrzeń ładunkową dłuższą od pasażerskiej.(Coś na wzór pickupa z jednolitą zabudową) Czy taki pojazd będe mógł przekwalifikować tak,aby móc odliczać Vat od częśći oraz paliwa? Oraz prosze podpowiedzieć,jak mierzy sie owe długości przedziału pasażerskiego,względem "paki".A w ostateczności,czy odkryta taka częśc ładunkowa,bez zabudowy załatwiłaby sprawe,bez takiego stosunku długości ? Bardzo prosze o odpowiedz,oraz przy okazji Szczęśliwego Nowego Roku :)

5ae1a4efdf654_przykd.jpg.f0416b76bad741a31c96380468793fc8.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DARIO64
jak mierzy sie owe długości przedziału pasażerskiego,względem "paki"

Strona 7 załącznika

http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=83213#83213

 

[ Dodano: 30-12-2011, 21:02 ]

A w ostateczności,czy odkryta taka częśc ładunkowa,bez zabudowy załatwiłaby sprawe,bez takiego stosunku długości ?

Odkryta paka załatwia sprawę.Tyle w sprawach VAT-u ,co do samej przeróbki ,to pozostawiam to kolegom do omówienia :D ,bo generalnie do takich spraw podchodzimy jak pies do jeża.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501

Nie zabrania się takich przeróbek pojazdu, natomiast kwestią jest samo wykonanie i wytrzymałość konstrukcji. Kiedyś miałem klienta z Frontierą, który chciał podobnie przebudować swój pojazd i poprosiłem go o opinię rzeczoznawcy wraz z wyliczeniami wytrzymałościowymi konstrukcji po przebudowie, wrócił z informacją, że nie może nigdzie otrzymać tak wykonanej opinii i się rozstaliśmy. Także zanim zaczniesz cokolwiek robić to udaj się na SKP gdzie będziesz wykonywał BT i tam najpierw ustal co będzie chciał diagnosta aby sprawę załatwić tak żeby wszyscy byli szczęśliwi.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mario_Gdynia

Witam w nowym roku :) Jeśli chodzi o kwestie techniki wykonania i wytrzymałości,to będzie zrobione to profesjonalnie,zajmuje sie konstruowaniem aut,min.limuzyn. Opinia rzeczoznawcy będzie potrzebna do kwesti wykonania przeróbki,czy też opinia świadcząca,że pojazd taki spełnia wymagania Vat'u. Czy już tylko diagnosta na podstawie zmierzenia długości,wystawi dokument?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

adam1501 - równie dobrze dyspensy mógłbyś od rzeczoznawcy żądać... Rzeczoznawcy nie są od wyliczeń wytrzymałościowych... Od tego są inne instytucje i biura projektowe. Nie żądajcie od ludzi rzeczy niemożliwych, bo to też brakiem profesjonalizmu trąci...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
bo to też brakiem profesjonalizmu trąci...

Dla rzeczoznawcy może to zrobić i jego babcia, mnie to nie interesuje, ale na podstawie tych obliczeń ma być oparta ta opinia. Nie przyjmuję opinii przy tego typu przebudowach na zasadzie "...jest dobrze, bo tak... a na dole małym druczkiem, że nie bierze odpowiedzialności...". Dla mnie wysmażenie opinii, na podstawie dotknięcia palcem lub nawet nie, konstrukcji, trąci brakiem profesjonalizmu. Natomiast ja kiedy mam się podpisać pod taką przebudową chcę mieć pewność, że każdy kto przyłożył się do tego zagadnienia zrobił to najlepiej jak to tylko możliwe. Powoduje to pewność, że w efekcie finalnym mamy konstrukcję bezpieczną a ewentualne niebezpieczeństwa z nią związane będę tylko przypadkiem, którego nie da się uniknąć ale poprzez takie działanie ogranicza się je do minimum.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Yeti
Opinia rzeczoznawcy będzie potrzebna do kwesti wykonania przeróbki,czy też opinia świadcząca,że pojazd taki spełnia wymagania Vat'u.

Czy spełnia wymagania Vat - sprawdza diagnosta. Opinia rzeczoznawcy będzie potrzebna do kwesti wykonania przeróbki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mario_Gdynia

Ok,super bardzo wam dziękuje.Jeśli sie coś ruszy w/w temacie,dam znać. Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
diwhizz

Witam,

Panowie, podłączę się z moim pytaniem pod ten wątek co by nie dublować postów i nie śmiecić niepotrzebnie.

 

Posiadam poniższe autko terenowe w trakcie remontu i motania do wyczynu, chciałbym więc zasięgnąć opinii u źródła, z góry dziękuje za rzucenie jakiegoś światła na ten temat:

 

a) na ile zmiany są dopuszczalne, żeby nie było problemów z przeglądami, mam na myśli klatkę bezpieczeństwa, oświetlenie itp?

 

b) Światła wiadomo rzecz w terenie przydatna a na czas przemieszczania się po drogach publicznych można je zasłonić pokrowcami - czy to załatwia problem?

 

c) w pojeździe zostały usunięte tylne fotele i wspawana przegroda (z kratką ;) ), dodatkowo zostanie przeniesiona na "pakę" chłodnica, nowy zbiornik paliwa i koło zapasowe.

 

d) warto by było odliczać VAT od paliwa i tu mam pytanie: czy jest możliwość przeprowadzenia odpowiednich badań aby pojazd był zarejestrowany na 2 osoby i został uznany jako ciężarowy lub pojazd specjalny (myślałem o pługu i pojeździe do odśnieżania)

 

e) jak przeprowadzić cały proces aby względnie sprawnie, czy do badania/zatwierdzenia takich zmian diagności muszą mieć jakieś specjalne uprawnienia lub też modyfikacje muszą być wykonane przez specjalistyczny warsztat.

 

zdjęcia auta:

 

IMG_4227.JPGIMG_4250.JPG

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

Kolego - nie ożenisz żadnej pomotanej terenówki z warunkami technicznymi :)

 

Zaraz Ci tu koledzy wszystko wytłumaczą, a zapewne dodadzą też kilka punktów od siebie, co masz nie tak 8) No niestety - takie życie 8)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
diwhizz
Kolego - nie ożenisz żadnej pomotanej terenówki z warunkami technicznymi :)

 

Zaraz Ci tu koledzy wszystko wytłumaczą, a zapewne dodadzą też kilka punktów od siebie, co masz nie tak 8) No niestety - takie życie 8)

 

I o to mi właśnie Kolego chodzi, aby ktoś kompetentny się wypowiedział co jest pięć.

Od jednych słyszałem, że nie da się zrobić pojazdu ciężarowego lub specjalnego z osobówki bez super uprawnionych warsztatów i badań najwyższych instytutów inni zaś twierdzili coś zgoła innego.

 

Słyszałem, też inne historie, że klatki nie można, że można ale nie może mieć ostrych elementów, że nie można modyfikować nadwozia, tak jak w tym wypadku (co średnio ma sens jeśli konstrukcja opiera się na ramie. Ponadto weszły jakieś obostrzenia unijne odnośnie ogumienia ale chyba jeszcze nie w naszych polskich przepisach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501

W bardzo wielkim skrócie nie wygląda to różowo, ponieważ zgodnie z warunkami technicznymi pewnych rzeczy wykonać samodzielnie i zastosować nie możesz "...§ 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:

1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e";

2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;

3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;

4) oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i akredytacji; przepisu nie stosuje się do przedmiotów wyposażenia i części oznakowanych znakiem bezpieczeństwa na podstawie dotychczasowych przepisów o badaniach i certyfikacji;

5) tablice rejestracyjne mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli oznakowane są znakiem producenta zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.

2. Przepis ust.1 stosuje się do producentów, importerów, dystrybutorów oraz podmiotów montujących i świadczących usługi.

3. Wykaz przedmiotów wyposażenia i części związanych z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu i ochroną środowiska podlegających sprawdzeniu w tym zakresie przez jednostki akredytowane w polskim systemie akredytacji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia..." Dz.U. 32 z 2003 poz 262 ze zmianami - to do pkt a.

b) Światła wiadomo rzecz w terenie przydatna a na czas przemieszczania się po drogach publicznych można je zasłonić pokrowcami - czy to załatwia problem?

Niestety nie, bo liczba świateł jest określona i zasłonięcie ich nie zmienia ich ilości (liczbę tych świateł masz w dzienniku cytowanym powyżej, natomiast zgodność co do liczby w Dz.U. 155 z 2009 poz 1232-tabelka załącznika 1), zakrywanie świateł również jest zabronione art. 60 PoRD (Dz.U. 108 z 2005 poz 908 ze zmianami).

c) w pojeździe zostały usunięte tylne fotele i wspawana przegroda (z kratką ;)

Tu również Cię muszę zasmucić, ponieważ zgodnie z dziennikiem 32 przegroda w samochodzie ciężarowym musi być odpowiedniej wytrzymałości (badania i wyliczenia wytrzymałościowe wchodzą w grę-§8 ust. 4 pkt7) oraz kwestia cytowana odnośnie bezpieczeństwa.

Kwestii VATu już nie będę poruszać bo jak widzisz droga to niego bardzo długa i silnie wyboista.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
diwhizz
W bardzo wielkim skrócie nie wygląda to różowo, ponieważ zgodnie z warunkami technicznymi pewnych rzeczy wykonać samodzielnie i zastosować nie możesz "...§

(...)

Kwestii VATu już nie będę poruszać bo jak widzisz droga to niego bardzo długa i silnie wyboista.

 

Dziekuję, tak jak myślałem, nie będzie to tak proste.

Jeśli chodzi o VAT i pick-up o wiele prościej będzie kupić, powiedzmy ramę, z dokumentami na ciężarowe (dużo tego jest naściągane z Holandii) i przełożyć całą resztę (auto mimo marnego wyglądu zewnętrznego jest technicznie w niezłym stanie a ciężko trafić egzemplarz mający turbo, wspomaganie i blokadę LSD)

 

Odnośnie VAT-u dogrzebałem się wątku o przeróbce vitary na pick-up --> omawiający ten temat.

 

Interesuje mnie jeszcze jeden aspekt, czyli przebudowa na pojazd specjalny z osobowego, jako pomoc drogowa (do pracy w ciężkim terenie) i jako taki zarejestrowanie: czy jest to teoretycznie i praktycznie do wykonania?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop
Interesuje mnie jeszcze jeden aspekt, czyli przebudowa na pojazd specjalny z osobowego, jako pomoc drogowa (do pracy w ciężkim terenie) i jako taki zarejestrowanie: czy jest to teoretycznie i praktycznie do wykonania?

 

Jak najbardziej możliwe. Tylko w co ten pojazd niby będzie wyposażony, że stanie się pomocą drogową? Bo oczywiście warunki techniczne nadal będzie musiał spełniać...

 

Co do klatki - temat rzeka (znajdziesz na forum) - tu dodatkowo jeszcze wystaje. Zderzaczek - hmmm a ten hak z przodu to kogo chcesz na niego nadziać? :)

 

Zbiornik paliwa i nowe przewody homologowane? No już takich pierdół jak umiejscowienie tablic nawet nie będę wspominał ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Interesuje mnie jeszcze jeden aspekt, czyli przebudowa na pojazd specjalny z osobowego, jako pomoc drogowa (do pracy w ciężkim terenie) i jako taki zarejestrowanie: czy jest to teoretycznie i praktycznie do wykonania?

 

Jak najbardziej możliwe. Tylko w co ten pojazd niby będzie wyposażony, że stanie się pomocą drogową? Bo oczywiście warunki techniczne nadal będzie musiał spełniać...

 

Co do klatki - temat rzeka (znajdziesz na forum) - tu dodatkowo jeszcze wystaje. Zderzaczek - hmmm a ten hak z przodu to kogo chcesz na niego nadziać? :)

 

Zbiornik paliwa i nowe przewody homologowane? No już takich pierdół jak umiejscowienie tablic nawet nie będę wspominał ;)

 

No Blakop, pod wrażeniem jestem :)

Te cztery tysie, za pracę diagnosty, masz coraz bliżej :lol:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
diwhizz
Jak najbardziej możliwe. Tylko w co ten pojazd niby będzie wyposażony, że stanie się pomocą drogową? Bo oczywiście warunki techniczne nadal będzie musiał spełniać...

 

Pomińmy na razie modyfikacje stworzone przez poprzedniego właściciela, które i tak ulegną racjonalizacji a przy okazji nie będą tak drażliwe dla służb (klatka dopasowana do bryły nadwozia po części umieszczona w karoserii a nie na zewnątrz, podobnie zderzak przedni i tylny).

 

Teoretycznie wystarczy że kabinę machniemy na żółto, kupimy homologowany sztywny hol i równie homologowane oświetlenie ostrzegawcze dla pojazdu holowanego i dodatkowe tylne dla holującego.

żeby było ładnie dorzucimy dwie wyciągarki, na tył i przód a hi-lifta pomalujemy w biało-czerwone pasy jak na dodatkowe wyposażenie wystające po za obrys pojazdu. Tak mi się przynajmniej wydaje, że powinno wystarczyć.

 

Zderzak a dokładnie hak pochodzi ponoć z jakiegoś wojskowego ustrojstwa aczkolwiek zostanie wymieniony na odpowiednie uszy oczkowe.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
a) na ile zmiany są dopuszczalne, żeby nie było problemów z przeglądami, mam na myśli klatkę bezpieczeństwa,

Klatka - odpada, czy na zewnątrz, czy to wewnątrz pojazdu.

 

d) warto by było odliczać VAT od paliwa i tu mam pytanie: czy jest możliwość przeprowadzenia odpowiednich badań aby pojazd był zarejestrowany na 2 osoby i został uznany jako ciężarowy lub pojazd specjalny (myślałem o pługu i pojeździe do odśnieżania)

Jesli konstrukcja na ramie, to nie widzą przeszkód w przeróbce na pick-up'a. Ściana za fotelami w pick-up'ie nie jest w świetle prawa przegrodą taką jak w samochodzie ciężarowym o nadwoziu zamkniętym, więc nie musi spełniać takich norm wytrzymałościowych. Wyznacznikiem tu będzie zdrowy rozsądek. Natomiast nie może być w formie kratki, bo nadwozie zamknięte ma być szczelne (nie mylić z hermetyczne).

Taki dwuosobowy pick-up jak najbardziej łapie się na ciężarówkę i na vat-3

 

dodatkowo zostanie przeniesiona na "pakę" chłodnica, nowy zbiornik paliwa i koło zapasowe.

Zbiornik paliwa na pace? a gdzie miejsce na towar? Ciężarówka w końcu. No i zabezpieczenie zbiornika, cieńko to widzę...

 

b) Światła wiadomo rzecz w terenie przydatna a na czas przemieszczania się po drogach publicznych można je zasłonić pokrowcami - czy to załatwia problem?

Ilość świateł sztywno określają przepisy.

 

e) jak przeprowadzić cały proces aby względnie sprawnie, czy do badania/zatwierdzenia takich zmian diagności muszą mieć jakieś specjalne uprawnienia lub też modyfikacje muszą być wykonane przez specjalistyczny warsztat.

 

Jeśli jest osobowy a ma być ciężarowy to będziesz do przerejestrowania potrzebował fakturę albo oświadczenie od uprawnionego przedsiębiorcy (praktycznie każdy warsztat mechaniczny) i badanie z okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop
Klatka - odpada, czy na zewnątrz, czy to wewnątrz pojazdu.

 

Ok - podaj przepis na to :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DARIO64
Tylko w co ten pojazd niby będzie wyposażony, że stanie się pomocą drogową?

W to samo co Mercedesy i inne limuzyny. :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
Ok - podaj przepis na to

 

Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby

korzystanie z niego:

1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało

porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;

 

4. Zabrania się:

1) umieszczania wewnątrz i zewnątrz pojazdu wystających spiczastych albo ostrych części lub

przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub innych

uczestników ruchu;

 

W moim mniemaniu klatka zagraża osobom w aucie i innym uczestnikom ruchu. A jeśli się nie zgadzasz to podaj paragraf, że można zamontować klatkę. Aha i jakie ma spełnić warunki techniczne...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
diwhizz

Znalazłem interpretacje prawnika proponującego uzgodnić najpierw z diagnostą zakres zmian i podeprzeć się homologacją sportową FIA dla samochodów terenowych link do dokumentu

 

http://www.capri.pl/forum/21801

 

Można montować dodatkowe przedmioty wyposażenia, lecz muszą one odpowiadać warunkom określonym w przepisach szczegółowych; to samo dotyczy części zamiennych – art. 66 ust. 4 pkt. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym /powyżej/ (te przepisy szczególne to rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dz. U. 03.32.262 z późniejszymi zmianami)

 

Jeżeli chodzi o klatki bezpieczeństwa, to w stosunku do nich funkcjonują tzw. homologacje wewnętrzne, tj. homologację, które wymagają organizatorzy rajdów (homologacja FIA, ASM).

W mojej ocenie koniecznym jest zrobienie klatki i w spawanie w firmie, która takie homologacje na swoje wyroby udziela.

 

W mojej ocenie z klatką przy przeglądzie nie powinno być żadnych problemów jeżeli nie naruszy wymagań określonych rozporządzeniem, a więc samochód będzie mógł być wykorzystywany do zadań cywilnych. Posiadanie klatki z homologacjami sportowymi powinno wyeliminować wszystkie problemy (oczywiście jest to moja opinia, z którą diagności i Policja nie muszą się zgadzać).

 

Jeżeli chodzi o stwierdzenie policji, jakoby klatka była zmianą konstrukcyjną – osobiście z tym się nie zgadzam, gdyż moim zdaniem jest to jedynie wyposażenie dodatkowe.

 

Jeżeli chodzi o homologację dla klatek bezpieczeństwa, tzw. „cywilnych homologacji” (jak np. z gazem), to takich homologacji nie ma – występują jedynie homologację sportowe (te o których pisałem wcześniej).

 

Własnie, wszystko zależy od interpretacji czy klatka bezpieczeństwa w przypadku pojazdu opartego na ramie jest zmianą konstrukcyjną czy też elementem dodatkowym a jeśli tak to czy jest na liście elementów wymagających homologacji?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop
W moim mniemaniu klatka zagraża osobom w aucie

 

A w moim mniemaniu ich chroni! :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
Posiadanie klatki z homologacjami sportowymi powinno wyeliminować wszystkie problemy (oczywiście jest to moja opinia, z którą diagności i Policja nie muszą się zgadzać).

 

No i ja się nie zgadzam. Auto do sportu = jazda na torze, a nie po drodze publicznej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
diwhizz
No i ja się nie zgadzam. Auto do sportu = jazda na torze, a nie po drodze publicznej.

 

Niby tak ale przecież są organizowane rajdy po drogach publicznych (odpowiednio zabezpieczonych na ten czas) oraz rajdy, które mają dojazdówki do odcinków po drogach publicznych.

 

Chyba w przepisach nie ma takiego zakazu?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ketiw38

Przecież sam piszesz:

(....)

(odpowiednio zabezpieczonych na ten czas)

(...)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.