Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

kirko

Niejasność z ADR

Polecane posty

kirko

Panowie.

Czytam,te ADR(cz.9)i przy okazji ogrzewaczy przeczytałem załącznik 9 z EKG 122 i mam pytanie odnośnie punku 9.2.4.5 część 9 ADR.Punkt ten z zgodnie z tabelą obowiązuje w pojazdach EXII,EXIII,FL.

W w/w Regulaminie treść tego pkt. dotyczy wszyskich pojazdów ADR(EXII,EXIII,FL,OX,AT)

Publications Office 3. Przepisy techniczne

3.1. Ogólne (pojazdy EX/II, EX/III, AT, FL, OX i MEMU)

3.1.1.

— układ wydechowy łącznie z rurami wydechowymi musi być tak skierowany lub zabezpieczony, by uniknąć wszelkiego niebezpieczeństwa związanego z nagrzaniem lub zapaleniem ładunku. Części układu wydechowego znajdujące się bezpośrednio pod zbiornikiem paliwa (olej napędowy) muszą być umieszczone w odległości nie mniejszej niż 100 mm od niego lub zabezpieczone osłoną termiczną

Jak to rozumieć ?Dotyczy wszyskich jak mówi 122 Reg.EKG,czy tylko EXII,EXIII,FL jak mówi część 9 ADR :?:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
skpauto

Według mnie w sposobie i zakresie wykonywania dodatkowego badania(ADR) obowiązuje treść pkt 6 Dz.U 155 dział I zał 4.

Wykaz czynności kontrolnych oraz metod oceny stanu technicznego pojazdu,przedmiotów jego wyposażenia i części - " oględziny (warunki techniczne określają przepisy załącznika B do umowy ADR)

Ja będę się tego trzymał.

Podobnie jak z ogranicznikiem prędkości PoRD Art. 66 ustęp 1a.

 

1a. Autobus, samochód ciężarowy o

dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej

3,5 t i ciągnik samochodowy, dla którego

określono dopuszczalną masę całkowitą

zespołu pojazdów powyżej 3,5 t, powinny być

wyposażone w homologowany ogranicznik

prędkości montowany przez producenta lub

jednostkę przez niego upoważnioną,

ograniczający maksymalną prędkość autobusu

do 100 km/h, a samochodu ciężarowego i

ciągnika samochodowego do 90 km/h.

 

A w ADR 9.2.5:

 

e

Dotyczy wszystkich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie

całkowitej powyżej 12 ton, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu

31 grudnia 1987 r. oraz wszystkich pojazdów samochodowych

o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i nieprzekraczającej

12 ton, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2007 r.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kirko

Odnośnie odraniczników to gość na szkoleniu powiedział,że przepisy z ADR (9cz.)obowiązują ogólnie,czyli są jedynym wyznacznikiem wymagania ograniczników.

Jeżeli jestem w błedzie to czym prędzej poprawiajcie :)

 

A co z pierwotnym wątkiem postu?Mam na myśli co odpowiedzieć na pytanie egzaminacyjne :(

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
skpauto

Jeszce jedno. Badanie dodatkowe w skrócie ADR wykonujemy w celu stwierdzenia, czy dany pojazd spełnia wymagania części B. A jest to potrzebne do uzyskania świadectwa dopuszczenia. W tym rozumieniu pojazd zarejestrowany przed 31.12.2007r. nie musi posiadać ogranicznika, jeżeli jego DMC nie przekracza 12 t. Co innego pieczątka w DR po wykonaniu badania okresowego.

Bez homologowanego ogranicznika tylko zaświadczenie z N.

Dz.U 155 poz. 1232 z dnia 18 września 2009 Par 4 ust. 2

 

2. Wykonanie dodatkowego badania technicznego nie wpływa na termin następnego okresowego

badania technicznego, określonego w dowodzie rejestracyjnym pojazd

 

[ Dodano: 22-01-2012, 17:26 ]

Okresowe niestety wykonujemy zgodnie z obowiązującymi w naszym kraju przepisami.

 

ADR część 9

 

9.1.2.3 Coroczne badanie techniczne pojazdu

Pojazdy EX/II, EX/III, FL, OX, AT i MEMU powinny być poddawane corocznym

badaniom technicznym w kraju ich rejestracji, w celu potwierdzenia zgodności z

odpowiednimi wymaganiami niniejszej części oraz z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa

(dotyczącymi układów hamulcowych, oświetlenia, itp.) obowiązującymi w kraju ich

rejestracji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mik8181

kirko, REG 122 odnosi sie tylko do ogrzewaczy spalinowych czyli do czyli do 9.2.4.7 a nie do 9.2.4.5:)

 

[ Dodano: 22-01-2012, 21:06 ]

skpauto, a co do Twoj tezy to w PORD odnsnie ogranicznikow predkosci jest wzmianka Art 66 pukt 1c

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
skpauto

MIK a przeczytałeś całość 1c ze zrozumieniem. Może ograniczyć prędkość przewozu, a nie obowiązek ogranicznika.

Ale znalazłem coś ciekawego:

 

W komentazach do tabeli 9.2.1

 

9.2.5 Ogranicznik prędkości

Pojazdy samochodowe (samochody ciężarowe i ciągniki siodłowe) o dopuszczalnej masie

całkowitej powyżej 3,5 tony, powinny być wyposażone w ogranicznik prędkości zgodnie

z wymaganiami technicznymi Regulaminu EKG Nr 89

7

wraz z późniejszymi zmianami.

Ogranicznik powinien być ustawiony w taki sposób, aby - po uwzględnieniu jego

technicznej tolerancji - pojazd nie mógł przekroczyć prędkości 90 km/h.

 

A w tabeli:

 

e

Dotyczy wszystkich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie

całkowitej powyżej 12 ton, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu

31 grudnia 1987 r. oraz wszystkich pojazdów samochodowych

o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i nieprzekraczającej

12 ton, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2007 r.

 

I co z tym zrobić?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mik8181

nie rozumie teraz o co pytasz pojazdy pow 12t. musza miec ogranicznik od 1.1 1987

a te od 3,5 do 12t od1.1.2008

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
skpauto

No to poczytaj to co zacytowałem w komentarzu pierwszym. Poniżej tabeli jest ten tekst

2.5.2.

Tu nie ma nic o rocznikach tylko powyżej 3.5 t. Tak jak PoRD Art 66 ust 1a.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mik8181

tak kolego wszytskie musza miec ogranicznik predkosci tylko ze te pow.12t zarejestrowane po 31.12.1987r i pow. 3,5 do 12t zarejestrowane po 31.12.2007 musza byc homologowane w/g REG 89

tam jest opisane jak ma dzialac bo np te starsze ograiczniki nie dzialaly z zwalniaczem a te nowe juz moga z nim dzialac jak chcesz to Ci podam link do tego REG.;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
skpauto

Z pierwszego cytatu wynika, że muszą być homologowane reg. 89 i zamontowane w pojazdach powyżej 3,5 t. I nic na temat przedziałów wiekowych.

A jest to komentarz do tabeli 9.2.1 w którym z literką e podane są przedziały rocznikowe i masowe. Może to jakoś wytłumaczysz? Bo albo wszystkie pow. 3,5t albo w zależności....

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mik8181

ogólnie to PoRD par 66 ust 1a i 1b

szczegołowo:

(Dz. U. z 2004 r. Nr 92, poz. 884)

USTAWA

z dnia 20 kwietnia 2004 r.

o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach

lokalnych1)

art. 3

 

[ Dodano: 22-01-2012, 23:22 ]

5) w art. 66 ust. 1a otrzymuje brzmienie:

"1a. Autobus, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i ciągnik samochodowy, dla którego określono dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów powyżej 3,5 t, powinny być wyposażone w homologowany ogranicznik prędkości montowany przez producenta lub jednostkę przez niego upoważnioną, ograniczający maksymalną prędkość autobusu do 100 km/h, a samochodu ciężarowego i ciągnika samochodowego do 90 km/h.";

 

 

Art. 3. 1. Przepis art. 66 ust. 1a ustawy, o której mowa w art. 1, w stosunku do:

1) autobusu o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 10 t, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 t i ciągnika samochodowego, dla którego dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów wynosi powyżej 12 t, nie dotyczy:

a) pojazdów zarejestrowanych przed dniem 1 stycznia 1988 r.,

b) pojazdów wykorzystywanych w krajowym transporcie drogowym, niezarobkowym krajowym przewozie drogowym oraz w międzynarodowym transporcie drogowym i niezarobkowym międzynarodowym przewozie drogowym na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej - do dnia 1 stycznia 2008 r.;

2) autobusu o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 10 t, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ale nie przekraczającej 12 t, i ciągnika samochodowego, dla którego dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów wynosi powyżej 3,5 t, ale nie przekraczającą 12 t, nie dotyczy:

a) pojazdów zarejestrowanych przed dniem 1 października 2001 r.,

b) pojazdów zarejestrowanych w okresie od dnia 1 października 2001 r. do dnia 1 stycznia 2005 r. - do dnia 1 stycznia 2006 r.,

c) pojazdów wykorzystywanych w krajowym transporcie drogowym, niezarobkowym krajowym przewozie drogowym oraz w międzynarodowym transporcie drogowym i niezarobkowym międzynarodowym przewozie drogowym na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej - do dnia 1 stycznia 2007 r.;

3) autobusu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ale nie przekraczającej 7,5 t, i ciągnika samochodowego, dla którego dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów wynosi powyżej 3,5 t, ale nieprzekraczającą 7,5 t, nie dotyczy pojazdów wykorzystywanych w krajowym transporcie drogowym, niezarobkowym krajowym przewozie drogowym oraz w międzynarodowym transporcie drogowym i niezarobkowym międzynarodowym przewozie drogowym na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej - do dnia 1 stycznia 2008 r.

2. Przepisu ust. 1 pkt 1 lit. b, pkt 2 lit. c i pkt 3 nie stosuje się do pojazdów przewożących towary niebezpieczne.

 

[ Dodano: 22-01-2012, 23:42 ]

mam nadzieje ze cos Ci sie wyklarowalo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
skpauto

Mam pytanie Art 3 PoRD?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
skpauto

Dużo kolego napisałeś, ok.

Chwała Ci za to, ale może coś jaśniej bo chyba trochę to się zapętliło.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mik8181

te okresy co sa ujete w Art 3 sa to okresy przejscowe czyli pojazdy do tych dat musialy zalozyc ograniczniki jezeli nie byly w nie wyposazone.

 

[ Dodano: 22-01-2012, 23:49 ]

ale pojazdy ADR po 31.12.2007r pow 3.5 do 12 t dodatkowo musza spelniacz wymagania REG 89 i tyle

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
skpauto

Zgoda, tylko w dnu jutrzejszym przyjeżdża na stację pojazd i chce zrobić badanie ADR np. FL, pojazd cysterna 11,5t do przewozu oleju opałowego lekkiego. Takich dużo jeździ. Poj pow. 1 mm3 zarejestrowana 02.10.2005 r. nie posiada ogranicznika i teraz do którego zpisu w ADR 9 się odniesiesz? Zaświadczenie wystawiasz jeżeli spełnia warunki cześci B ADR. Który zapis jest ważniejszy? Ten z tabeli 9.2.1 w pkt 9.2.5 literka "e" w uwagach, czy komentarza do 9.2.5. poniżej tabeli?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mik8181

2) autobusu o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 10 t, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ale nie przekraczającej 12 t, i ciągnika samochodowego, dla którego dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów wynosi powyżej 3,5 t, ale nie przekraczającą 12 t, nie dotyczy:

a) pojazdów zarejestrowanych przed dniem 1 października 2001 r.,

b) pojazdów zarejestrowanych w okresie od dnia 1 października 2001 r. do dnia 1 stycznia 2005 r. - do dnia 1 stycznia 2006 r.,

c) pojazdów wykorzystywanych w krajowym transporcie drogowym, niezarobkowym krajowym przewozie drogowym oraz w międzynarodowym transporcie drogowym i niezarobkowym międzynarodowym przewozie drogowym na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej - do dnia 1 stycznia 2007 r.;

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
skpauto

Ty kochany odpowiedz na który zapis z ADR się powołasz wystawiając zaświadczenie z badania dodatkowego dając P lub N?

 

[ Dodano: 23-01-2012, 00:27 ]

Panowie w środę egzamin. I jak powinienem odpowiedzieć?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mik8181

jak to jest 2005r to na tabelka znaczek e i badanie P

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kirko

Nie zakładam nowego tematu,ale pytanie podobne(raczej jak zrozumiec).Oczywiście ADR

dotyczy pkt 9.7.7.1 © i tego zdania co piszą na końcu w tym pkt.

 

W w/w podpunkcie ,,c" pisze

,,nie wymaga się wykazania,że zastosowany wymiennik ciepła jest odporny na ograniczenie cyklu wybiegu.

 

Dalej piszą ,że w przypadku pojazdów FL ,ogrzewacze powinny spełniać wymagania podane pow 9,2,4,7.3 i 9.2.4.7.4.(tu wymaga się wykazania na ograniczenie cyklu wybiegu)

Jak to rozumieć?? :?:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mik8181

kirko, Przeczytaj nagłówek 9.7 on dotyczy pojazdów EXIII, FL, OX i AT wiec dla pojazdów wszystkich oprócz FL nie wymaga się wskazania na ograniczenie wybiegu. Przynajmniej ja to tak rozumie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kirko

Chyba masz rację .

Nie wymaga się dla exii,ox,at.

Dla fl wymaga się,

Im więcej czytam,tym bardziej ,,głupieje"

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mik8181
Chyba masz rację .

Nie wymaga się dla exii,ox,at.

Dla fl wymaga się,

Im więcej czytam,tym bardziej ,,głupieje"

 

 

nie Ty jeden kolego

 

[ Dodano: 24-01-2012, 20:08 ]

Nie wymaga się dla exii,ox,at.

 

EXIII a nie EXII

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
skpauto

Potwierdzam, tylko w FL.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mik8181
Potwierdzam, tylko w FL.

przynajmniej raz sie zgadzamy ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.