michal_k Napisano 13 Luty 2012 Share Napisano 13 Luty 2012 Mam poważne wątpliwości - na jakiej podstawie PORD (nie rozporządzenia wykonawczego tylko samej ustawy) wymagać badania zgodności pojazdu zabytkowego lub SAM do rejestracji pojazdu? Rejestracji dokonuje się na podstawie art. 72, który wymienia m.in. zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (ust. 1 pkt 4). Badanie zgodności pojazdu zabytkowego (art. 68 ust. 18) nie jest badaniem technicznym (gdyż badania techniczne to tylko badania okresowe i dodatkowe - art. 81 ust. 2). Traktując powyższe przepisy literalnie można dojść do wniosku, że pojazd zabytkowy podlega badaniu zgodności, ale nie jest ono wymagane do jego rejestracji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 13 Luty 2012 Share Napisano 13 Luty 2012 To też temat, który poruszyłem na pojeździe wiele lat temu, ale do niczego nie doszliśmy. Należy dojść do dwóch wniosków: Po pierwsze - należy zastosować wykładnie funkcjonalną (a więc rolę systemu badań w procesie dopuszczania pojazdów do ruchu) i zważyć, że ustawodawca w sformułowaniu "zaświadczenie z OBT" miał na myśli również zaświadczenia z badania zgodności. Po drugie należy przyjąć, że badanie o którym mowa w art.68, choć nie wymienione w katalogu badań w odpowiednim dziale, ma taką samą "moc" i znaczenie... A w ogóle badania zabytków w obecnym kształcie (jak i cała procedura ich "ustanowienia") to jedna wielka pomyłka, o czym traktuje inny post tutaj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.