Skocz do zawartości

Uruchomienie nowej stacji SKP


michal_wroclaw

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

proszę o pomoc wyborze literatury/źródeł informacji technicznych wymaganych podczas odbioru nowej stacji.

Co dokładnie jest wymagane i które pozycje polecacie.

 

z góry dziękuję za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja polecam z projektem udać się do TDT które będzie odbierało stację - to co na papierze wygląda super w rzeczywistości mija się z przepisami Projektant nie zawsze jest na bieżąco z przepisami. Po co się później kopać z koniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Projektant nie zawsze jest na bieżąco z przepisami

u nas projektant zapomniał o tym że dojdzie ocieplenie i bramy były przekłuwane podobnie było z kanałem tydzień przed odbiorem skracany był stopień bo brakło 2 cm (i tak dobrze że coś mnie skusiło żeby przemierzyć wszystko jeszcze raz)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, wymagania obiektowe i sprzętowe mam już spełnione

chodzi mi o pomoc dla diagnostów - dane techniczne pojazdów, ADR itd wiem, że podczas odbioru/kontroli wymagane są książki lub CD z takimi danymi?

 

moje pytanie - co polecacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I. Wydawnictwa AUTODATA

1 Benzyna

2. Diesel

3. Geometria

4. Motocykle

 

II Katalogi Marek i Typów ITS ( zgodnie z zakresem stacji)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to też jest pomocne

 

miniatura.php?id=388062&x=250&y=250&crc=c5de7fa13c7dccba6d798c768e42a9a9

 

Samochody osobowe. Opisy techniczne i dane regulacyjne. Edycja 2007. Płyta CD-ROM

Krzysztof Wiśniewski

 

 

przykład ...

 

FIAT 126 el (1994-1996)

 

 

SILNIK / o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, dwucylindrowy, rzędowy, pionowy, chłodzony powietrzem, z wałkiem rozrządu w kadłubie, umieszczony podłużnie z tyłu, napędzający koła tylne

Typ silnika 126 A1.076/9

Średnica cylindra 77 mm

Skok tłoka 70 mm

Pojemność skokowa 652 cm3

Stopień sprężania 8,0

Ciśnienie sprężania 0,8 ± 0,05 MPa

Moc maksymalna 18 kW (24 KM)

Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4500 obr/min

Moment maksymalny 41 N×m

Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 3000 obr/min

 

Układ rozrządu / wałek rozrządu w kadłubie, podparty na dwóch łożyskach, napędzany łańcuchem jednorzędowym

Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 0,625 mm

Fazy rozrządu

- otwarcie zaworu ssącego 18°30¢ przed ZZ

- zamknięcie zaworu ssącego 53°30¢ po ZW

- otwarcie zaworu wydechowego 72° przed ZW

- zamknięcie zaworu wydechowego 24° po ZZ

Luz roboczy zaworów (na zimno)

- zawór ssący 0,20 mm

- zawór wydechowy 0,25 mm

 

Układ chłodzenia / powietrzem, o obiegu wymuszonym przez dmuchawę, intensywność chłodzenia regulowana za pomocą przepustnicy powietrza sterowanej termostatem

Termostat

- temperatura początku otwarcia przepustnicy 68...73°C

- temperatura pełnego otwarcia przepustnicy 87...93°C

- skok termostatu (po obciążeniu siłą 27 ± 2 N) 13 ± 0,5 mm

- skok przepustnicy 41...44 mm

Pasek klinowy / napędu dmuchawy i alternatora

- rozmiar 8 ´ 10 ´ 803 mm

- ugięcie / wynosi 10 mm pod naciskiem 100 N przyłożonym w połowie odległości między kołami pasowymi alternatora i wału korbowego

- regulacja naciągu / za pomocą podkładek redukcyjnych umieszczonych między częścią zewnętrzną i wewnętrzną koła pasowego alternatora

 

Układ smarowania / pod ciśnieniem

Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, napędzana bezpośrednio od wałka rozrządu

Ciśnienie oleju / w temperaturze 100°C wynosi 0,25...0,30 MPa

Filtr oleju / odśrodkowy, pełnego przepływu, umieszczony na osi wału korbowego

 

Układ zasilania / gaźnikowy

Pompa paliwa / przeponowa, napędzana mechanicznie od wałka rozrządu, FOS 2152, Weber lub Savara 25

Ciśnienie zasilania / przy 4000 obr/min silnika wynosi 0,015...0,020 MPa

Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym

Gaźnik / opadowy, jednoprzelotowy, urządzenie rozruchowe sterowane ręcznie, z zaworem elektromagnetycznym odcinającym dopływ paliwa po wyłączeniu zapłonu

Typ / FOS 28 S1A1

Gaźnik FOS 28 S1A1

Średnica gardzieli 23 mm

Dysze

- główna paliwa 1,15 mm

- główna powietrza 1,90 mm

- paliwa biegu jałowego 0,50 mm

- powietrza biegu jałowego 1,60 mm

- mieszanki biegu jałowego 0,85 mm

- paliwa rozruchowa F5/90

- powietrza studzienki rozruchowej 3,75 mm

Rurka emulsyjna F101

Masa pływaka 9 ± 1 g

Średnica gniazda zaworu iglicowego 1,25 mm

Poziom paliwa 7 ± 0,25 mm

(odległość górnej krawędzi pływaka od płaszczyzny pokrywy z uszczelką w pozycji pionowej)

Prędkość obrotowa biegu jałowego 850 ± 50 obr/min

Zawartość CO 2,0...2,5%

 

Układ zapłonowy / akumulatorowy, elektroniczny bezstykowy mikroprocesorowy (tzw. statyczny) Magneti Marelli Nanoplex, zawierający:

- czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego,

- czujnik podciśnienia w kolektorze dolotowym,

- moduł zapłonu (mikroprocesorowy),

- cewkę zapłonową dwubiegunową,

- przewody zapłonowe,

- świece zapłonowe.

Kolejność zapłonu (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu) 1-2

Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu (przy 850 obr/min)

- silniki do 13 IV 1995 (do numeru nadwozia 37077822) 4° ± 1° przed ZZ

- silniki od 13 IV 1995 (od numeru nadwozia 37077823) 10° ± 1°przed ZZ

Moduł zapłonu / Magneti Marelli Nanoplex

- silniki do 13 IV 1995 (do numeru nadwozia 37077822) / MED 210A lub MED 211A

- silniki od 13 IV 1995 (od numeru nadwozia 37077823) / MED 213A, z zakodowanym ogranicznikiem prędkości obrotowej silnika wyłączającym zapłon przy prędkości 6000 obr/min

Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / Magneti Marelli SEN 8D

- rezystancja uzwojenia czujnika 578...782 W

- odstęp czoła czujnika od górnej powierzchni występu

koła pasowego (regulowany) 0,4...1,0 mm

Cewka zapłonowa / dwubiegunowa, Biazet 303

Rezystancja uzwojenia pierwotnego 0,495...0,605 W

Świece zapłonowe / Iskra F 95 PS, Bosch W 7 BC, Magneti Marelli F 7 NC lub Champion L 82 YC

Odstęp elektrod 0,7 mm

 

PODWOZIE

 

Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, sterowane mechanicznie

Średnica okładzin

- zewnętrzna 155 mm

- wewnętrzna 114 mm

Grubość okładziny 3,2 mm

Skok jałowy pedału 25...28 mm

 

Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, czterobiegowa plus bieg wsteczny, biegi II, II i IV synchronizowane

Przełożenia

- I bieg 3,25

- II bieg 2,07

- III bieg 1,30

- IV bieg 0,87

- bieg wsteczny 4,02

- przekładnia główna 4,88 (39/8)

 

Przeniesienie napędu / półosie dzielone (dwuczęściowe) połączone za pomocą przegubów sworzniowych od strony skrzynki przekładniowej i przegubów elastycznych od strony kół

 

Układ kierowniczy / mechaniczny

Przekładnia kierownicza / ślimakowa z wycinkiem zębatym lub zębatkowa

Przekładnia kierownicza ślimakowa

Przełożenie 13,0

Liczba obrotów koła kierownicy 2,9

Promień skrętu 4,3 m

Kąt skrętu koła

- zewnętrznego 25°40¢

- wewnętrznego 33°

Przekładnia kierownicza zębatkowa

Przełożenie 38 mm/obr

Skok całkowity zębatki 128,5...131,5 mm

Liczba obrotów koła kierownicy 3,4

Promień skrętu 4,3 m

Kąt skrętu koła

- zewnętrznego 25°40¢

- wewnętrznego 33°

 

Zawieszenie przednie / niezależne, na resorze poprzecznym i wahaczach poprzecznych (górnych), z amortyzatorami hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania

Ustawienie kół przednich (samochód obciążony masą 4 ´ 75 kg)

- zbieżność (regulowana) 0 ± 2 mm (0° ± 20¢)

- pochylenie koła (regulowane) 1° ± 30¢

- wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (regulowane) 9° ± 1°

Piasta koła przedniego / na dwóch łożyskach stożkowych

 

Zawieszenie tylne / niezależne, na pojedynczych wahaczach skośnych wleczonych, ze sprężynami śrubowymi umieszczonymi współosiowo z amortyzatorami hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania

Ustawienie kół tylnych (samochód obciążony masą 4 ´ 75 kg)

- zbieżność (regulowana) 5 ± 1 mm

- pochylenie koła (nieregulowane) 0°52¢ ± 30¢

Piasta koła tylnego / na dwóch łożyskach stożkowych

 

Układ hamulcowy

Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział na przód i tył)

Hamulce kół przednich / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk

Średnica robocza bębna

- nominalna 185,53...185,84 mm

- maksymalna dopuszczalna 186,83 mm

Wymiary okładzin 180 ´ 30 ´ 4,2...4,5 mm

Grubość minimalna dopuszczalna okładzin 1,5 mm

Średnica cylinderków 23,81 mm

Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk

Średnica robocza bębna

- nominalna 185,53...185,84 mm

- maksymalna dopuszczalna 186,83 mm

Wymiary okładzin 180 ´ 30 ´ 4,2...4,5 mm

Grubość minimalna dopuszczalna okładzin 1,5 mm

Średnica cylinderków 19,05 mm

 

Pompa hamulcowa / w układzie tandem

Średnica tłoków 19,05 mm

 

Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych

 

Koła i ogumienie

Obręcze / 4.00 B ´ 12’’ lub 4.00 ´ 12 A-H2

Ogumienie / 135 SR 12

Ciśnienie w ogumieniu

- przód 0,14 MPa

- tył 0,20 MPa

 

WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE

 

Akumulator / ES 12 V 32 A×h/150 A, minus na masie

 

Alternator / A-115-34B-12V-34A z wbudowanym regulatorem elektronicznym 15TRa

Pasek klinowy / napędu dmuchawy i alternatora

- rozmiar 8 ´ 10 ´ 803 mm

- ugięcie / wynosi 10 mm pod naciskiem 100 N przyłożonym w połowie odległości między kołami pasowymi alternatora i wału korbowego

- regulacja naciągu / za pomocą podkładek redukcyjnych umieszczonych między częścią zewnętrzną i wewnętrzną koła pasowego alternatora

 

Rozrusznik / R 76a (0,6 kW) z włącznikiem elektromagnetycznym

 

Bezpieczniki / 4 ´ (12 V, 7,5 A), 6 ´ (12 V, 10 A), 1 ´ (12 V, 15 A)

 

Żarówki

- świateł mijania i drogowych H4 55/60 W

- świateł pozycyjnych przednich 4 W

- kierunkowskazów przednich i tylnych 21 W

- kierunkowskazów bocznych 4 W

- światła cofania 21 W

- światła tylnego przeciwmgłowego 21 W

- świateł hamowania/pozycyjnych tylnych 21/5 W

- oświetlenia tablicy rejestracyjnej 5 W

 

Momenty dokręcania

- śrub głowicy

- 1. etap 15...20 N×m

- 2. etap 44 N×m

- zespołu osi dźwigni zaworów 24 N×m

- nakrętek mocowania koła pasowego do alternatora 49 N×m

- pokryw łożysk głównych 30 N×m

- pokryw łożysk korbowych 35 N×m

- świec zapłonowych 28 N×m

- koła zębatego łańcuchowego wałka rozrządu 10 N×m

- nakrętki koła pasowego wału korbowego 150 N×m

- nakrętki mocowania wirnika wentylatora do alternatora 69 N×m

- śrub mocowania alternatora do kadłuba 26 N×m

- koła zamachowego 34 N×m

- miski olejowej 8 N×m

- pokrywy głowicy 8 N×m

- śrub kół 69 N×m

 

Masy

- własna 600 kg

- całkowita 920 kg

- maksymalna przyczepy niehamowanej 300 kg

- maksymalna przyczepy hamowanej 400 kg

 

Pojemności

- zbiornik paliwa 21 dm3

- układ smarowania 2,5 dm3

- skrzynka przekładniowa 1,1 dm3

- obudowa przekładni kierowniczej 0,12 dm3

- układ hamulcowy 0,35 dm3

 

Materiały eksploatacyjne

Paliwo / etylina LO 94 lub benzyna bezołowiowa LO 95

Uwaga: silnik przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej.

Olej silnikowy / API SG, CCMC G4, SAE 15W 40, VS MAX, wymiana co 15 000 km lub co 1 rok

Olej przekładniowy / SAE 80W/90, Tutela ZC 90, sprawdzanie poziomu co 15 000 km lub co 1 rok, wymiana co 120 000 km lub co 6 lat

Płyn hamulcowy / DOT3, Tutela Plus 3, wymiana co 2 lata

Olej w przekładni kierowniczej / API GL5, SAE 80W/90 EP, Tutela M90/MDA, sprawdzanie poziomu co 15 000 km

 

Zużycie paliwa

- przy 90 km/h 6,0 ± 0,3 dm3/100 km

- w cyklu miejskim 6,9 ± 0,3 dm3/100 km

 

Prędkość maksymalna 105 km/h

 

 

 

Wymiary zewnętrzne samochodu FIAT 126 el (1994-1996)

obrazek

 

Kolejność dokręcania śrub głowicy i rozmieszczenie zaworów

obrazek

 

 

 

Charakterystyki wyprzedzenia zapłonu przy częściowym obciążeniu

a - moduł zapłonu MED 210A lub MED 211A, b - moduł zapłonu MED 213A

obrazek

 

 

 

Charakterystyki wyprzedzenia zapłonu przy pełnym obciążeniu

a - moduł zapłonu MED 210A lub MED 211A,

obrazek

 

b - moduł zapłonu MED 213A

obrazek

 

 

 

Schemat zmiany biegów

 

:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja uważam, że najlepsza jest Autodata w wersji elektronicznej

Danielu zdecydowanie wole VIVIDA chociaż i mam Autodate :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...

Za tydzień mam odbiór stacji przez TDT.

Czy na odbiór muszę mieć zainstalowany program do obsługi SKP, czy mogę to zrobić po odbiorze?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za tydzień mam odbiór stacji przez TDT.

Czy na odbiór muszę mieć zainstalowany program do obsługi SKP, czy mogę to zrobić po odbiorze?.

Stacja, jej wyposażenie powinno być takie jak stacji gotowej do rozpoczęcia działania.

Czyli program powinien być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stacja, jej wyposażenie powinno być takie jak stacji gotowej do rozpoczęcia działania.

Czyli program powinien być.

Ta w której pracuje odebrana była bez programu, szyldu i informacji o godzinach pracy też nie było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stacja, jej wyposażenie powinno być takie jak stacji gotowej do rozpoczęcia działania.

Czyli program powinien być.

Ta w której pracuje odebrana była bez programu, szyldu i informacji o godzinach pracy też nie było.

 

A wszystko to powinno być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta w której pracuje odebrana była bez programu, szyldu i informacji o godzinach pracy też nie było.

 

§ 5. 1. Rejestr prowadzi podmiot prowadzący stację kontroli pojazdów. Rejestr może być prowadzony z wykorzystaniem systemu informatycznego

 

można?...można ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie!

Skąd ta pewność? Może i pieczatki też mają być nawet jak SKP nie ma jeszcze nadanego numeru! Nie wspominając o ty, że jej numer na szyldzie też musi się znajdować :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stacja, jej wyposażenie powinno być takie jak stacji gotowej do rozpoczęcia działania.

Czyli program powinien być.

Ta w której pracuje odebrana była bez programu, szyldu i informacji o godzinach pracy też nie było.

 

u mnie też bez ,program instalowalismy chyba na dzien przed otwarciem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam mam pytanko czy przy zgłaszaniu stacji do odbioru diagności też powinni już być (tzn. nazwiska i numery) czy nie jest to wymagane. pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem wywieszone (dziś był odbiór) uwag nie było :D.

Programu do obsługi oskp nie wymagano. Sprawdzono DZ U 32 i jego wszystkie nowelizacje. Jednym słowem obowiązujące ustawy ze wszystkimi nowelizacjami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko czy można zgłosić stację do odbioru bez diagnostów? ,czyli wybieramy(zatrudniamy) diagnostę dopiero po odbiorze stacji ,czy jest wymóg że muszą już być diagności przed odbiorem ? Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko czy można zgłosić stację do odbioru bez diagnostów? ,czyli wybieramy(zatrudniamy) diagnostę dopiero po odbiorze stacji ,czy jest wymóg że muszą już być diagności przed odbiorem ? Pozdrawiam

 

od momentu odbioru stacji do chwili jej otwarcia może jeszcze uplynąc duzo czasu więc na dzien odbioru diagnosci nie sa potrzebni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.