Skocz do zawartości

Gaz w ciągniku rolniczym


IVVO

Rekomendowane odpowiedzi

Pewna firma chce przerobić ciągniki rolnicze na gaz legalnie i zgodnie z przepisami. Przerobili już kilka kombajnów ale z nimi nie było problemu Jak podejść do miejsca zamontowania butli gazowej. Czy mieliście już coś takiego. Proszę o wszelkie sugestie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 63
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • blakop

    10

  • Qnick

    9

  • Paprock

    9

  • michal_k

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Przerobili już kilka kombajnów ale z nimi nie było problemu

To w czym problem jest w przypadku ciągników rolniczych? Jeżeli zamontowany będzie zgodnie z ogólnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa montażu i użytkowania to nie widać żadnego problemu, w myśl zasady co nie jest zabronione jest dozwolone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumie ale gdzie np. w C360 zamontować butlę interesuje minie praktyczny sposób podejścia do zagadnienia, czy kabinę operatora traktujemy jak przestrzeń w pojeździe osobowym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumie ale gdzie np. w C360 zamontować butlę

Za kabiną , w kabinie raz że miejsca nie ma(ciasno jak cholera ,przed chwilą patrzyłem), dwa że bym uznał za przestrzeń pasażerską .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opcjonalnie rozważamy jeszcze zastosowanie butli wymiennych 11kg, co byście powiedzieli na umieszczenie takiej w kabinie lub za kabiną w stojaku. Proszę się nie dziwić że daję taki post ale w prototypie firma montująca gaz butlę zamontowała z przodu nad obciążnikami :shock: twierdząc i wszystko jest OK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:shock: twierdząc i wszystko jest OK

przepisy wymagają inaczej

 

ZAŁĄCZNIK Nr 9

WARUNKI DODATKOWE DLA POJAZDU PRZYSTOSOWANEGO DO ZASILANIA GAZEM

2. Zbiorniki (butle) powinny być tak zainstalowane, aby były maksymalnie chronione przed skutkami zderzeń, w tym głównie od przodu i tyłu pojazdu, (...)

8. Zabrania się instalowania zbiorników (butli) w części przedniej pojazdu oraz w komorze silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...
  • 4 years later...

Dziś przyjechał ciągnik rolniczy z LPG na badanie okresowe. Wcześniej miał zamontowane CNG i normalnie TDT'y na zbiorniki. Z pewnych względów nieważne jakich Firma zmieniła instalację i teraz ma LPG oraz zasilanie z butli 11 kg która oczywiście żadnego papieru z TDT nie posiada. Jest wystawione świadectwo homologacji na sposób montażu instalacji LPG (potem mogę wrzucić do wglądu)na ten ciągnik gdzie w jest wpisany zbiornik LPG - Butla 11 kg (wymienna). Gaz oczywiście wbity do DR przez WK. Jak wykonać badanie zgodnie z literą prawa skoro w w pkt. 10.5 a) jest UI jak byk i nie chce być inaczej.

 

Wie ktoś coś o zasilaniu z butli 11 kg ciągnika rolniczego żebym mógł odpowiedzieć że

da się wykonać bo ..........

lub

nie da się bo ...............

 

p.s. Nie piszcie o wózkach widłowych bo te są nie rejestrowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20120001468

http://www.tdt.pl/jednostka-inspekcyjna-tdt/zbiorniki-stanowiace-wyposazenie-pojazdow-samochodowych-lpgcnglng.html

§ 1. Dozorowi technicznemu podlegają następujące rodzaje urządzeń technicznych

f) zbiorniki na gaz skroplony lub sprężony, służące do zasilania silników spalinowych w pojazdach

 

Według mnie powinien być TDT. Jak by nie patrzył "butla " służy w tym konkretnym przypadku do zasilania silnika spalinowego tego pojazdu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie powinien być TDT

 

No wg. mnie też, ale do każdej butli :shock::shock: Butla jest wymieniana co kilka godzin w tym ciągniku, bo on pracuje cały czas. Poza tym ja na OBT wpiszę jedną butlę jak już będzie "dozorowa" a za 5 godzin będzie inna butla :razz: A w ogóle kto bada butle 11 kg bo z butli tej którą widziałem w tym ciągniku odczytałem producenta, chyba numer fabryczny, miesiąc i rok produkcji i rok do kiedy jest ważna oraz ciśnienia i pojemność w l i kg, brak było wybitego stempelka inspektora TDT'u więc domniemam że oni z tymi butlami nie mają nic wspólnego.

Zastanawia mnie jak ktoś wystawił świadectwo homologacji na instalację, jutro będziemy ruszać temat i podzwonimy do TDT'u i producenta instalacji bo dziś już trochę późno na telefony. Jak się coś ciekawego dowiem to dam znać.

Póki co zapis w Dz.U. jest jasny pkt. 10.5 lit a) - UI i tego się trzymam na razie :-P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale do każdej butli

 

Przyjeżdża na badanie z butlą która ma dozór TDT ,a potem .... :x

Wpisujesz w rejestr i koniec twojej roli.Co zrobi klient??? co się martwisz

Według mnie też ma mieć dozór.

Dz.U. 2014 poz. 1465

2. Do specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych zalicza się:

...

3)5) zbiorniki zamontowane w instalacjach zasilania pojazdów i statków żeglugi śródlądowej, napełniane:

a) skroplonym gazem węglowodorowym LPG stanowiącym mieszaninę węglowodorów, zwane dalej „zbiornikami LPG”,

 

2. Specjalistyczne urządzenia ciśnieniowe mogą być eksploatowane, jeżeli:

1) ich stan techniczny nie budzi zastrzeżeń;

2) osprzęt zabezpieczający oraz wyposażenie obsługowe i eksploatacyjne są sprawne i nie zostały wyłączone z działania;

3) wydana została przez TDT decyzja zezwalająca na ich eksploatację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spytam z ciekawości - czy da się uzyskać decyzję TDT na taki zwykły zbiornik?

 

Normalnie jeździ bez zbiornika z TDT a na badanie trzyma jedną butlę z TDT. Przelać gaz się da, ba nawet napełnić taką butlę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest wystawione świadectwo homologacji na sposób montażu instalacji LPG (potem mogę wrzucić do wglądu)
- mnie by interesował, bo wszystkie jakie widziałem miały zawartą informację, że do zbiornika wyszczególnionego dołączono protokół...

 

Poza tym ja bym nie skreślał widlaków bo dużo jest tego w ofertach i co drugi ma domową butlę z tyłu zamontowaną. Czyli coś na rzeczy leży, a nie że wszystko trąca lewizną. Sam fakt rejestracji nie powinien być wykładnią czy dany pojazd (wózek) podlega pod dozór tedetu/udetu).

A co by było, gdyby pojazdy z LPG nie podlegały okresowym badaniom technicznym na SKP?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem jest podwójny - nie dość, że butla bez dozoru, to jeszcze wymienna!! A przecież zakrzyczano mnie tu kiedyś, że butli wymieniać nie wolno... 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeden prehistoryczny wpis na forum wykopałem zbliżony do tego wątku: :arrow:http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=166

 

A co do wyciągu z homo, to kurcze zastanawiam się nad wynikami.

Mus analizatorem sprawdzić zadymienie diesla by wyniki porównać. Bo tak szczerze to sam nie wiem czym pomiarkowali to co powpisywali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyniki są ot tak sobie, bo dla disla i tak nie muszą być w homo ujęte.

 

No tak by z objaśnień wynikało że dla diesla nie trzeba mierzyć, więc nie wiem po co wpisali :lol:

Tylko pytanie czy to jeszcze diesel jak jest odprężony i ma świece zapłonowe :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm... w wyciąg ze świadectwa można powpisywać coś "ot tak sobie", ale już nazwy modelu (w innym temacie) nie można zmienić "ot tak sobie". Doprawdy zjawiska zastanawiające. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojazd rejestrowany powinien mieć zbiornik gazu z dozorem TDT, bo tak mówi ustawa. Mało tego, uważam, że powinien mieć zbiornik zamontowany na stałe (znaczy niewymienny). Jeśli chodzi o wózki, to każdy operator przechodzi szkolenie z zakresu obsługi butli, potwierdzone uprawnieniami. W przypadku innych pojazdów takie szkolenie nie jest wymagane. I co do zasady wózki widłowe służą do transportu wewnętrznego, a ten rządzi się trochę innymi zasadami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie wypominając, że na terenie huty, stoczni może być takich zabutlowanych wózków więcej od innych samochodów. No, ale taka prawda - inna zasada.

Za to po podobnych terenach mogą poruszać się inne pojazdy/maszyny zasilane olejem napędowym i wspomagane gazem zatankowanym do zbiorników samochodowych, a jednak nierejestrowane i co, że niby te można wyposażyć w zbiorniki inne niż poddozorowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.