grand Napisano 11 Październik 2005 Share Napisano 11 Październik 2005 Firma kupuje fotoradar, montuje go przy drodze, a na mieszczącej go skrzynce umieszcza swoje logo. Takie rozwiązania już funkcjonują... Na razie w Dubaju. Główna droga łącząca Dubaj ze stolicą Zjednoczonych Emiratów Arabskich - Abu Dhabi - zajmuje jedno z pierwszych miejsc na świecie w niechlubnej statystyce największej liczby wypadków w przeliczeniu na liczbę mieszkańców - informuje BBC. Dlatego też władze zdecydowały się na nietypowe rozwiązanie - zastosowanie sponsorowanych fotoradarów. Partnerem akcji został Hewlett-Packard. To logo tej firmy, wraz z hasłami typu: "Ogranicz prędkość" albo "Twoje dzieci czekają na ciebie w domu" znalazło się na skrzynkach fotoradarowych. Część analityków uważa jednak, że chociaż akcja przyczyni się do zmniejszenie prędkości, to już odbiór firmy, wśród osób ukaranych mandatami znacznie się pogorszy. A co na to kierowcy? Cieszą się, że radary umieszczono w jaskrawo-pomarańczowych, widocznych z daleka skrzynkach. Cóż, o to w końcu chodzi w reklamie... A swoją drogą, ciekawe kiedy na podobne pomysły wpadnie nasza "władza"... Źródło: interia.pl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 29 Grudzień 2005 Share Napisano 29 Grudzień 2005 Jak działa radar drogowy? Nie ma chyba kierowcy, który nie zetknąłby się z policyjnym urządzeniem, służącym do wykrywania i określania parametrów ruchu pojazdu, głównie prędkości. Spotkanie z radarem kończy się zwykle mandatem lub w najlepszym przypadku - pouczeniem. Nie zastanawiamy się wtedy, skąd policjant wie, że jechaliśmy z taką właśnie prędkością. Prędkość oblicza się na podstawie różnicy między częstotliwością fal wysłanych przez radar i odbitych od samochodu. Słowo "radar" pochodzi od angielskiego Radio Detecting And Ranging, co w wolnym tłumaczeniu oznacza wykrywanie radiowe i ocenę prędkości. Radar wysyła w kierunku poruszającego się pojazdu wiązkę fal elektromagnetycznych, takich samych jak fale radiowe. Częstotliwość fal odbijanych od pojazdu jest inna niż częstotliwość fal wysyłanych przez radar; antena radaru wychwytuje właśnie fale odbijające się od pojazdu. W urządzeniu znajduje się także komputer, który podłączony do nadajnika-odbiornika mierzy częstotliwość odbitej fali radiowej i na tej podstawie określa prędkość pojazdu. Określenie prędkości opiera się na zjawisku Dopplera, które charakteryzuje pozorną zmianę częstotliwości w zależności od prędkości przemieszczania się jej źródła. Zjawisko to wyjaśnia również, dlaczego w miarę przyspieszenia samochód robi więcej hałasu. Otóż dzieje się tak dlatego, że zwiększa się częstotliwość fal dźwiękowych (wysokie tony). Nowoczesne radary mają zasięg do 500 m i wyposażone są w aparaty fotograficzne. Otrzymane zdjęcie pozwala na dokładne zidentyfikowanie samochodu, dzięki widocznemu numerowi tablicy rejestracyjnej. Na zdjęciu zostają też zapisane najważniejsze dane zdarzenia: data, godzina, zarejestrowana prędkość. Jeżeli kierowca ma wątpliwości co do zarejestrowanej prędkości, może poprosić o informację na temat homologacji. Wiele radarów używanych przez polską policję to zabytki, nie nadążające za wymogami czasów. Największym mankamentem niektórych stosowanych w Polsce radarów jest ich zbyt mały zasięg. To dlatego często obserwujemy, że policjant mierząc prędkość pojazdu wyskakuje wręcz przed jego koła. Inaczej nie byłby w stanie zmierzyć prędkości. Zagraża to bezpieczeństwu kierujących pojazdem, jak również jest niebezpieczne dla policjantów. Autor: Aureliusz Mikos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.