Skocz do zawartości

Przewód elastyczny pomiędzy wielozaworem a parownikiem.


Psuj

Rekomendowane odpowiedzi

Opisze taki przypadek i proszę o komentarze.

 

Przepis (Dz.U.32 zał.9) mówi:

§ 6. 1. Przewody metalowe zastosowane w instalacji powinny być bez szwu, stalowe lub miedziane w

odniesieniu do gazu płynnego (LPG) oraz wyłącznie stalowe w odniesieniu do gazu ziemnego (CNG); przewody

stalowe powinny być ze stali nierdzewnej lub stali z pokryciem antykorozyjnym; dopuszcza się przewody

sztywne wykonane z materiału niemetalowego.

2. Przewody miedziane na całej długości powinny być zabezpieczone osłoną gumową lub z tworzywa

sztucznego.

3. Przewody powinny być tak ułożone, aby:

1) mogły być łatwo kontrolowane;

2) nie ocierały się o elementy pojazdu;

3) odległość od układu wydechowego nie była mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie stosuje się ekranu termicznego;

4) nie przebiegały w pobliżu miejsc do podnoszenia pojazdu;

5) mocowanie wykluczało ich wibrację.

4. W przypadku braku możliwości spełnienia wymagań określonych w ust. 3 pkt 1, 2 i 5 dopuszcza się

odstępstwo dla przewodu łączącego zbiornik z reduktorem, pod warunkiem dodatkowego zabezpieczenia go

przed korozją i mechanicznymi uszkodzeniami oraz wentylacji przestrzeni, w której jest umieszczony.

5. Przewody metalowe łączące elementy instalacji, które w czasie eksploatacji pojazdu mogą podlegać

wzajemnym przemieszczeniom, powinny być ukształtowane w pętle o promieniu krzywizny dostosowanym do

średnicy przewodu.

6. Przewody nie mogą być spawane lub lutowane oraz łączone ciśnieniowymi złączami zatrzaskowymi.

7. Przewody metalowe powinny być łączone za pomocą znormalizowanych złącz z kielichem lub pierścieniem

samozaciskającym. Liczba złącz powinna być ograniczona do minimum.

8. Średnica zewnętrzna przewodu sztywnego w zastosowaniu do gazu płynnego nie może przekraczać 12 mm,

a grubość jego ścianki powinna wynosić co najmniej 0,8 mm.

 

Dwa razy spotkałem się ostatnim czasem z przewodem łączącym wielozawór z parownikiem niemetalowym elastycznym.

Przewód średnicy zewnętrznej ok 15-18 mm, marki BRC z naniesionym numerem homologacji. Sztywny on nie jest po zgięciu go palcami wraca do poprzedniego kształtu.

 

Montażysta zadzwonił do mnie z wielkim ryjem, więc postanowiłem posprawdzać. Za drugim razem skserowałem sobie odpis homo instalacji i zadzwoniłem do podmiotu wydającego homo. Dowiedziałem się , ze oni nie widzą przeszkód i "sztywność" przewodu jest kwestią "interpretacji". Miałem obiecaną na maila homologację na w/w przewód, oczywiście... nie dostałem.

 

A tego co pamiętam ze szkolenia to wyraźnie miałem powiedziane (i to przez człowieka który w zachodniej Polsce był pionierem gazu), ze między butlą i reduktorem/parownikiem ma być przewód sztywny, nie dopuszcza się elastycznych.

 

Czekam na Wasze zdanie na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiałem kilka miesięcy temu z montażystą właśnie w tym temacie, jest firma FARO która zajmuje się produkcją tego typu przewodów, miałem nawet w rękach kawałek, nie widziałem papierów, ale oznaczenia na przewodzie wskazywały na możliwość montażu przy LPG. Poza tym przepis, który przytoczyłeś:

 

§ 6. 1. Przewody metalowe zastosowane w instalacji powinny być bez szwu, stalowe lub miedziane w odniesieniu do gazu płynnego (LPG) oraz wyłącznie stalowe w odniesieniu do gazu ziemnego (CNG); przewody stalowe powinny być ze stali nierdzewnej lub stali z pokryciem antykorozyjnym; dopuszcza się przewody sztywne wykonane z materiału niemetalowego.

 

dopuszcza tego typu przewody. Tyle teorii, w praktyce się jeszcze nie spotkałem :)

 

ps. w sieci sporo informacji, ale nie będę uprawiał kryptoreklamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dopuszcza tego typu przewody.

 

Nooo... dopuszcza sztywne. Dla mnie sztywny to jest taki który po odkształceniu (nawet rękoma) trzyma kształt. Ale ten konkretny wraca do poprzedniego kształtu. Nie jest sztywny !!!

 

A poza tym to, że coś posiada homo to nie upoważnia do użycia niezgodnie z przepisami, np fabrycznie dymione szyby - mają homo, ale nie wolno ich stosować jako przednie boczne.

 

Tak czy siak - dzięki za pierwsza opinię, zapraszam do dalszej dyskusji. Za namową Jacdiaga robię tez ankietę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekam na Wasze zdanie na ten temat.

 

Spotkałem się ze dwa razy z takimi przewodami, doczytałem ten przepis :

 

§ 6. 1. Przewody metalowe zastosowane w instalacji powinny być bez szwu, stalowe lub miedziane w odniesieniu do gazu płynnego (LPG) oraz wyłącznie stalowe w odniesieniu do gazu ziemnego (CNG); przewody stalowe powinny być ze stali nierdzewnej lub stali z pokryciem antykorozyjnym; dopuszcza się przewody sztywne wykonane z materiału niemetalowego.

 

bo też myślałem że mogą być tylko sztywne, zobaczyłem wyciąg z homo na montaż gazu (akurat klienci mieli) i odpuściłem. Myślę że coraz więcej się będzie tego trafiać :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zobaczyłem wyciąg z homo na montaż gazu

 

skserowałem sobie

 

Myślę że coraz więcej się będzie tego trafiać :P

 

Coraz więcej trafia się tez lewych ksenonów i ciemnych szyb. Czy to jest powód do odpuszczenia. Tych dwóch klientów pogoniłem, nie wiedziałem jak mam zareagować po prostu. Mam sprzeczne opinie, ale w gruncie rzeczy obowiązuje mnie 32 - prawda?

 

bo też myślałem że mogą być tylko sztywne

jak to myślałeś??? Przecież przepis mówi, ze mogą być tylko sztywne. Nie ma miejsca na interpretację :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z jednej z oficjalnych producentów instalacji gazowej.

 

poz.6. Przewody giętkie

 

Lp Nazwa handlowa /znak Typ Nr. homologacji

 

1. FAGUMIT FAGUMIT (klasy 2) E20 67R-01 0521

2. FARO typu H2 (klasy 1) E13 67R-01 0299

 

Coś musi być na rzeczy, po części producenci też biorą odpowiedzialność za swoje produkty, więc raczej nie robią tego bezpodstawnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poz.6. Przewody giętkie

 

Stop stop - przewody gietkie stosuje się tam gdzie LPG jest juz w postaci lotnej - i jest to jak najbardziej normalne.

więc raczej nie robią tego bezpodstawnie.

Oni nie - ale czy montażysta może zamontować przewód gietki w tym miejscu? (butla-reduktor) no i jest jeszcze kwestia pociągnięcia go pod autem - jest mocno narażony na uszkodzenia. Metalowy jest trwalszy, mimo wszystko.

 

 

Jak napisałem wyżej. Producenci produkują i homologują wiele rzeczy, co nie znaczy, że ich stosowanie jest zgodne z prawem.

Kolejny przykład - lampy "angielskie", sa homologowane, ale nie wolno ich u nas stosować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poz.6. Przewody giętkie

 

Stop stop - przewody gietkie stosuje się tam gdzie LPG jest juz w postaci lotnej - i jest to jak najbardziej normalne.

więc raczej nie robią tego bezpodstawnie.

Oni nie - ale czy montażysta może zamontować przewód gietki w tym miejscu? (butla-reduktor) no i jest jeszcze kwestia pociągnięcia go pod autem - jest mocno narażony na uszkodzenia. Metalowy jest trwalszy, mimo wszystko.

 

 

Jak napisałem wyżej. Producenci produkują i homologują wiele rzeczy, co nie znaczy, że ich stosowanie jest zgodne z prawem.

Kolejny przykład - lampy "angielskie", sa homologowane, ale nie wolno ich u nas stosować.

 

Moim zdaniem giętki nie wyklucza sztywny :) elastyczny to co innego :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem giętki nie wyklucza sztywny :) elastyczny to co innego :)

 

hmm... pogubiłem się, rozjaśnij sprawę

 

 

P.S.

 

Zajarzyłem... masz rację. Źle się wyraziłem. Chodziło mi czy mozna elastyczny zamontowac w tym miejscu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewód średnicy zewnętrznej ok 15-18 mm, marki BRC z naniesionym numerem homologacji. Sztywny on nie jest po zgięciu go palcami wraca do poprzedniego kształtu.

 

Tyle tylko znalazłem na potwierdzenie Twoich wątpliwości, bo w kwestii sztywności interpretacje będą różne,,,

 

8. Średnica zewnętrzna przewodu sztywnego w zastosowaniu do gazu płynnego nie może przekraczać 12 mm,

a grubość jego ścianki powinna wynosić co najmniej 0,8 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sztywny

1. tak mało giętki, że utrzymuje swoją formę, nie ugina się ani nie odkształca w inny sposób.

2. doprowadzony do takiej konsystencji, że nie da się wylać

3. o ciele ludzkim lub zwierzęcym: zastygły po śmierci

4. o częściach ciała: niedający się zginać, zdrętwiały

5. trzymający się prosto, niewykonujący zbędnych ruchów; też o czyichś ruchach, czyjejś postawie: pozbawiony elastyczności.

6. ściśle określony i niepodlegający zmianom

7. nieumiejący dostosować się do zmieniającej się sytuacji

8. zachowujący się niespontanicznie, często w sposób skrępowany

9. pozbawiony spontaniczności, oficjalny

10. pot. o człowieku: nieżywy

11. pot. zupełnie pijany

Z definicji słowa sztywny wynika, że Psuj, ma racje i taką "rurkę" trudno uznać za przewód sztywny, jednak zapisy naszego prawa są tak mało precyzyjne, że "jakaś" dyrektywa WE może klasyfikować takie przewody jako sztywne.

Jak dla mnie sztywnym przewodem nie metalicznym jest np. tekelan ale jego podatność na uszkodzenia wydaje mi się znacznie wieksza niż elastycznego przewodu hydraulicznego (np. przewód hamulcowy) a zatem te przewody BRC z racji swojej średnicy maja zapewne ściankę o grubości przynajmniej 5mm i mogą okazać się bezpieczne w stosowaniu. Pozostaje tylko pytanie czy przepis został nieprecyzyjnie sformułowany, czy zmieniły sie jakieś inne przepisy a a nasze jak to zwykle bywa zostana znowelizowane dopiero po jakimś czasie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewód średnicy zewnętrznej ok 15-18 mm, marki BRC z naniesionym numerem homologacji. Sztywny on nie jest po zgięciu go palcami wraca do poprzedniego kształtu.

 

Tyle tylko znalazłem na potwierdzenie Twoich wątpliwości, bo w kwestii sztywności interpretacje będą różne,,,

 

8. Średnica zewnętrzna przewodu sztywnego w zastosowaniu do gazu płynnego nie może przekraczać 12 mm,

a grubość jego ścianki powinna wynosić co najmniej 0,8 mm.

 

 

W tym przypadku tak, ale myślę że 12mm to nie problem dla producenta.

 

[ Dodano: 20-09-2012, 11:19 ]

No to chłopaki stawiać pifko :cool:

 

strona 6, od samego ojca dyrektora :x

Homologacja_DEGAmix_M3_N3.pdf

HomologacjaPL^0058^00^G.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też miałem samochód z takimi przewodami firmy BRC, nie było to rury ale uznałem ze można podpiąć je pod stwierdzenie sztywne były wykonane z twardego tworzywa sztucznego. wątpliwe żeby ustawodawca miał na myśli przewody których nie pójdzie ułożyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla przypomnienia

 

heh... no popatrz, zapomniałem że już było :)

 

wykonane z twardego tworzywa sztucznego.

 

Te co ja widziałem były jakby zbrojone gumowe, tez BRC

 

wątpliwe żeby ustawodawca miał na myśli przewody których nie pójdzie ułożyć.

 

Sztywny to nie znaczy, że nie można go ułożyć - patrz miedziane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adamos, jak dobrze się rozczytałem to klasy 1 są na fazę płynną, a klasy 2 na lotną.

a ja jeszcze, że FAGUMIT FAGUMIT (klasy 2) E20 67R-01 0521 i FARO typu H2 (klasy 1) E13 67R-01 0299 są dopuszczone do montażu w tych instalacjach.

Natomiast w żadnej z tych homologacji nie są wymienione sztywne przewody. :shock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natomiast w żadnej z tych homologacji nie są wymienione sztywne przewody.

 

Zaraz zaraz, w pierwszej, niskociśnieniowe są gumowe, a wysoko syntetyczne.

W drugiej są przewody giętkie, a jak zauważył adamos

Moim zdaniem giętki nie wyklucza sztywny :) elastyczny to co innego :)

 

Jako ciekawostkę podam, że rzeczony przewód BRC ma nr homo E13*67R01*0128 . Znalazłem włoską instrukcję montażu gazu do Lacetti i tam różne grubości tego węża występują tylko "pod maską", do butli idzie inny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adamos, jak dobrze się rozczytałem to klasy 1 są na fazę płynną, a klasy 2 na lotną.

 

Dokładnie, więc spełniają warunki homologacyjne, a nasze przepisy niekoniecznie :) ale to chyba nie jest zaskoczeniem dla Was, prawda ? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś do poczytania :-D

Klasyfikacja elementów instalacji zasilania LPG do stosowania w pojazdach, pod względem maksymalnego ciśnienia roboczego i funkcji, przedstawiona jest na rysunku 1.

Klasa 1 Elementy wysokociśnieniowe, w tym przewody i elementy osprzętu zawierające ciekły skroplony gaz ropopochodny LPG pod ciśnieniem par własnych lub zwiększonym

ciśnieniem par własnych do 3 000 kPa.

Klasa 2 Elementy niskociśnieniowe, w tym przewody i elementy osprzętu zawierające odparowany LPG pod maksymalnym ciśnieniem roboczym poniżej 450 kPa i ponad

20 kPa powyżej wartości ciśnienia atmosferycznego.

Klasa 2A Elementy niskociśnieniowe przeznaczone do pracy w ograniczonym zakresie ciśnienia, w tym przewody i elementy osprzętu zawierające odparowany LPG pod maksymalnym ciśnieniem roboczym poniżej 120 kPa i ponad 20 kPa powyżej wartości

ciśnienia atmosferycznego.

 

17.7.4. Dopuszcza się stosowanie przewodów gazowych sztywnych wykonanych z materiału niemetalowego, jeżeli spełniają wymogi niniejszego regulaminu, pkt 6.7.

 

Reszta w Regulamin 67 EKG ONZ załącznik 8 (od str 46) Plik poniżej :)

 

Wynika z tego że elastyczne przewody mogą być stosowane pomiędzy zaworem a parownikiem jeśli mają homo na odpowiednią klasę.

Regulamin 67 ekg onz.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wynika z tego że elastyczne przewody mogą być stosowane pomiędzy zaworem a parownikiem jeśli mają homo na odpowiednią klasę.

 

Też chciałem to właśnie wyartykułować :ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.