Skocz do zawartości

Azot zamiast powietrza


grand

Rekomendowane odpowiedzi

Dotychczas myśleliśmy, że pompowanie opon nie ma tajemnic. Teraz zadajemy jeszcze pytanie: czym napompować opony?

41cfef56ea64b.jpeg

Fot. Andrzej Bartoszak: Pompowanie opon azotem pod-wyższa trwałość ogumienia, a ciśnienie gazu jest stabilniejsze.

Dobre zakłady oponiarskie oferują ostatnio zaskakującą dla niektórych usługę - pompowanie opon azotem. Kierowcy zastanawiają się, czy nie jest to nabijanie klienta w butlę ze sprężonym azotem? Jaki jest sens takiego zabiegu, skoro „od zawsze” wszyscy jeździli ze zwykłym powietrzem w kołach i było dobrze?

 

Niedobre powietrze

 

Okazuje się, że azot zamiast powietrza w oponach to korzystne rozwiązanie. Tlen łatwo wchodzi w reakcje z gumą i przyspiesza jej starzenie, czyli kruszenie, twardnienie i zmniejszanie elastyczności. Ponadto pompowanie opon powietrzem atmosferycznym podawanym przez warsztatową sprężarkę, wprowadza do środka opony wilgoć, olej i być może inne zanieczyszczenia. Szkodliwy jest przede wszystkim olej, który jeszcze bardziej przyspiesza starzenie gumy oraz wilgoć, powodująca korozję obręczy. A przecież nie wszystkie zakłady wulkanizatorskie dysponują sprężarkami z idealnie działającymi układami odolejania sprężonego powietrza.

 

Dlaczego azot?

 

Pompowanie opon azotem technicznym przeprowadzane jest z ciśnieniowych butli i można mieć nadzieję, że profesjonalnie sprężany gaz wolny jest od zanieczyszczeń. W sumie więc użycie do pompowania opon azotu może podwyższyć trwałość ogumienia. Istotna jest też mniejsza tendencja azotu do zmiany ciśnienia pod wpływem temperatury. Dzięki temu ciśnienie w oponach jest stabilniejsze, co również korzystnie wpływa na trwałość opon oraz bezpieczeństwo jazdy. Cząsteczki azotu podobno trudniej przenikają przez ewentualne pory w gumie, a więc tak napompowane opony powinny dłużej utrzymywać właściwe ciśnienie. Pompowanie opon wspomnianymi mieszankami stosu-je się zresztą nie od dziś w sporcie samochodowym i w transporcie ciężkim, czyli tam, gdzie obciążenie opon jest wyjątkowo duże.

 

Awaria w drodze

 

Powstaje oczywiście pytanie, co czynić, gdy opona napompowana azotem wymaga do-pompowania „w drodze”. Jasne jest, że wprowadzenie powietrza do opony zmniejszy zalety azotu w oponie, jednak nic złego się przecież nie stanie. W końcu powietrze jest też mieszaniną gazów, w której najistotniejszym składnikiem jest właśnie azot. Zawsze możemy wymienić powietrze w oponie na azot.

 

Źródło: motofakty.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 months later...
  • Odpowiedzi 81
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • blakop

    15

  • cezary

    12

  • sad_madman

    8

  • DARIO64

    5

  • 2 years later...
Ponadto pompowanie opon powietrzem atmosferycznym podawanym przez warsztatową sprężarkę, wprowadza do środka opony wilgoć, olej i być może inne zanieczyszczenia

 

W sumie więc użycie do pompowania opon azotu może podwyższyć trwałość ogumienia. Istotna jest też mniejsza tendencja azotu do zmiany ciśnienia pod wpływem temperatury. Dzięki temu ciśnienie w oponach jest stabilniejsze, co również korzystnie wpływa na trwałość opon oraz bezpieczeństwo jazdy. Cząsteczki azotu podobno trudniej przenikają przez ewentualne pory w gumie, a więc tak napompowane opony powinny dłużej utrzymywać właściwe ciśnienie

 

No i znalazł sie klient który nie pozwolił dopompować opon powietrzem(różnica nie była duża) i co z tym fantem .Wynik negatywny :D:-P , klient pojedzie dopompować i pozytyw .

Na razie nie ma obowiązku mieć "azot"na SKP 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masa pojazdu nie będzie zgodna z danymi w dowodzie :D

 

To fakt ale za to zużycie paliwa będzie mniejsze a co za tym idzie pojazd jest bardziej ekologiczny :-D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do wilgoci w instalacji powietrznej to jeżeli jest ona dobrze zrobiona to o wodzie czy wilgoci nie ma mowy no chyba że ktoś idzie po bandzie i oszczędza na odwadniaczach i osuszaczach :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do wilgoci w instalacji powietrznej to jeżeli jest ona dobrze zrobiona to o wodzie czy wilgoci nie ma mowy no chyba że ktoś idzie po bandzie i oszczędza na odwadniaczach i osuszaczach :]
nie ma szans....można tylko zminimalizować jej ilość :-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...
  • 6 years later...

No i znalazł sie klient który nie pozwolił dopompować opon powietrzem i co z tym fantem .Wynik negatywny :D:-P , klient pojedzie dopompować i pozytyw .

Na razie nie ma obowiązku mieć "azot"na SKP 8)

 

No i mi też się taki trafił. Badanie rozpoczęte i co dalej? Jak nie było cepiku 2.0 to i problemu nie było. Teraz jest gorzej. Z tym wynikiem N to nie bardzo bo za co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem pojawia się jak powietrza jest zbyt mało.

Żaden problem .

Oględziny. Pojazd uniesiony za

pomocą dźwignika lub ustawiony

na kanale.

Pomiar i regulacja ciśnienia

w oponach.

Nie ma innego wyjścia tylko dopompowanie . A jak się klient burzy to trzeba się pytać czy nakłania do wykonania badania niezgodnie z przepisami .

Jest to jedyna "naprawa" którą nie tylko możemy wykonać ale wręcz mamy obowiązek .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można powiedzieć klientowi, że konieczne jest dopompowanie i jeżeli nie zgadza się na użycie "powietrza" to badanie nie zostanie przeprowadzone ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przecież klient może w każdej chwili zrezygnować z dalszego ciągu badania, to jego prawo, diagnosta musi się z tym zgodzić, wpisuje w uwagach - klient zrezygnował z badania, wynik N i to wysyła do cepa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak - jak wynik N to rozumiem.

Natomiast nie ma tu w mojej ocenie miejsca na rozwiązanie proponowane przez @sad_madman.

 

Czyli kolejna sprawa do uświadomienia dla klientów co sprawdzić przed badaniem.

Masz azot w oponach? Sprawdź ciśnienie w uprawnionych punktach przed badaniem, bo jak na SKP będzie nie halo, to dopompują Ci zwykłym powietrzem albo N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystkie możliwe, przecież nic nie sprawdzone, co prawda nie miałem jeszcze takiego przypadku i nie chciałbym mieć ale gdyby, to jeżeli ten klient by się opamiętał i wrócił na badanie to opłata byłaby jak za okresowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.