Skocz do zawartości

Zwalniacz w autobusie DMC do 5.3t


marbie

Rekomendowane odpowiedzi

Marek1 napisał/a:

O tym, że hamulec górski może być zwalniaczem nie ma ani słowa w DzU 32.

ważne żeby to urządzenie posiadało odpowiednią sprawność aby podczas zjazdu pojazdu z jakiejś tam górki ( odpowiedni % nachylenia) nie wzrastała prędkość pojazdu i na to są odpowiednie badania .

Dokładnie tak :ok

 

Dokładnie jak napisał Qunik: i na to są odpowiednie badania

zatem i wyniki tych badań.

Sam fakt tego że ma "klapkę na wydechu" to za mało żeby uznać, że ma zwalniacz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam fakt tego że ma "klapkę na wydechu" to za mało żeby uznać, że ma zwalniacz

Tak dlatego powinien posiadać zaswiadczenie od producenta lub importera o spełnieniu wymagań zwalniacza. Praktyka dowodzi, że cięzrówki majace "klapkę" spełniaja wymagania stawiane dla zwalniacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powinien posiadać zaswiadczenie od producenta lub importera o spełnieniu wymagań zwalniacza. Praktyka dowodzi, że cięzrówki majace "klapkę" spełniaja wymagania stawiane dla zwalniacza.

 

Dla potrzeb ADR również?

Jeszcze nie spotkałem takiego przypadku i takiego dokumentu... :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla potrzeb ADR również?

Oczywiście, że tak. Np. wszystkie obecnie produkowane ciagniki siodłowe Mercedesa spełniaja wymagania w zakresie zwalniacza do DMC zestawu 42000 kg i nie posiadają zwalniacza a tylko hamulec górski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla potrzeb ADR również?

Jeszcze nie spotkałem takiego przypadku i takiego dokumentu...

 

Widzisz a ja spotkałem właśnie przy ADR, taki dokument i było to IVECO. Pojazd nie miał żadnego zewnętrznego zwalniacza miał tylko hamulec silnikowy który spełniał wymagania dla hamowania długotrwałego i miał stosowne zaświadczenie że spełnia wymagania dla badania typu IIA oraz miał w wyciągu ze świadectwa homologacji że pojazd spełnia wymagania dla ADR i miał podane dla którego spełnia czyli EX II, EX III, FL , AT , itd.

 

nie posiadają zwalniacza a tylko hamulec górski.

 

Hamulec górski raczej każdemu kojarzy się z klapą na wydechu z czasów STARA i JELCZA i innych tego typu pojazdów gdzie ten hamulec miał różną skuteczność, obecnie raczej nazwałbym to hamulcem silnikowym bo w większości pojazdów jest to rozwiązane poprzez odpowiednie sterowanie zaworami silnika (nie znam dokładnie zasady działania ) a nie klapy zamontowanej na wydechu silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

większości pojazdów jest to rozwiązane poprzez odpowiednie sterowanie zaworami silnika (nie znam dokładnie zasady działania ) a nie klapy zamontowanej na wydechu silnika.

Faktycznie z klapą to obecnie róznie bywa, ale wiele samochodów ja posiada, ale faktycznie oprócz samej klapy silniki w trych pojazdach posiadaja zawory dekompresyjne lub inne rozwiąznia techniczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lub inne rozwiąznia techniczne.

do poczytania

zssplus.pl/prace_dyplomowe/prace_dyplom/retarder/praca_8_31_retarder

 

 

Hamulce długotrwałego działania

 

3.1. HAMULCE SILNIKOWE

 

3.1.1. Hamowanie silnikiem bez urządzeń dodatkowych

 

3.1.2 Hamulce silnikowe z dławionym wydechem

 

...

 

rys3-8.jpg

Zawór hamulca silnikowego Ikarus 260/280 [12]

a – kompletny zawór z siłownikiem

b – części zaworu

 

 

 

... Skuteczność działania hamulców ze zdławionym wydechem jest, w przybliżeniu, dwukrotnie większa, niż przy hamowaniu silnikiem bez dodatkowych urządzeń. Rozwijana moc hamowania przy zdławionym wydechu osiąga wartość 75…85 % maksymalnej mocy silnika, przy czym moment hamujący wzrasta wraz z ilością obrotów silnika. Jest on różny od przebiegu momentu obrotowego silnika, gdzie maksymalna wartość osiągana jest przy ok. 60 % jego obrotów nominalnych ...

 

3.1.3. Hamowanie silnikiem z układem dekompresyjnym

...

 

:ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W weekend spiszę sobie wszystkie pytania i postaram się do nich odnieść:)

 

Co do Regulaminu 13 to ja badam pojazdy według 11 serii poprawek - i taka teraz jest wymagana, aby zaliczyć ją na poczet homologacji całopojazdowej 2007/46.

 

Co do dopuszczenia z prędkością 100 km/h autobusów - ważne jest, aby spełniał wymagania w tym zakresie R13, oraz R89 - ograniczniki prędkości - te homologacje muszą pokazać, że badano pojazd z takim uwzględnieniem max. prędkości.

 

Więcej dzisiaj nie napiszę, cały dzień badałem na torze autobus elektryczny na R13 i R89 właśnie bo od jutra ma wrócić mróz... Jestem skonany.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W weekend spiszę sobie wszystkie pytania i postaram się do nich odnieść:)

Więcej dzisiaj nie napiszę, cały dzień badałem na torze autobus elektryczny na R13 i R89 właśnie bo od jutra ma wrócić mróz... Jestem skonany.

 

Zatem, aby do łykendu! :piwo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
co z tym zwalniaczem do 5t, musi być czy nie?

Jeżeli autobus jest homologowany w zakresie hamowania zgodnie z Regulaminem nr 13 EKG ONZ z co najmniej 06 seria poprawek to nie musi mieć zwalniacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i co z tym zwalniaczem do 5t, musi być czy nie?

 

Dopiero dla M3 robi się badanie typu II lub IIA (według Regulaminu 13), zwalniacz stosuje się wtedy, gdy sam silnik nie gwarantuje utrzymania stałej prędkości przy 30 km/h przy: 6% nachylenia (typ II) lub 7% (typ IIA - autobusy klasy B, II i III)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli w takim razie w zaświadczeniu w poz. zwalniacz wpisuję "Nie dotyczy", a czy w uwagach mam powołać się na Reg. 13 czy może jeszcze na inny przepis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Panowie mam tu troszke materiału w tym temacie ,może komuś się przyda;--

 

[ Dodano: 13-03-2013, 20:19 ]

Stosowanie retardera zwanego również zwalniaczem jest wymagane przepisami prawnymi w krajach Unii Europejskiej (dotyczy on głownie autobusów powyżej 5,5 tony DMC i ciężarowych z przyczepami bądź naczepami powyżej 9 ton DMC)

Układy regulacji siły hamowania.pdf

Retarder.doc

Hamulce klinowe.pdf

7 HAMULCE DŁUGOTRWAŁEGO DZIAŁANI2.doc

6 HAMULCE DŁUGOTRWAŁEGO DZIAŁANI1.doc

5 HAMULCE DŁUGOTRWAŁEGO DZIAŁANIA.doc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, to opracowanie omawia budowę różnych układów hamulcowych i robi to w sposób całkiem poprawny. Ale po niektórych wnioskach tam zawartych odnosze wrażenie, że autor tego opracowania nie ma za bardzo pojęcia o regulaminie 13 w którym to są zawarte wymogi odnośnie budowy pojazdów w zakresie hamulców.

Obowiązek posiadania retardera nie jest taki oczywisty, raczej montuje się go wtedy, gdy nie może w inny sposób przejść badania typu II (M3 klasy A, I) lub IIA (M3 klasy B, II, III, N2 pow 7,5t,N3). Badanie to polega na sprawdzeniu zdolności utrzymywania stałej prędkości na drodze o nachyleniu 6%(typ II) lub 7%(typ IIA) przy predkości 30km/h i na odcinku 6 km. Przy czym do celu IIA nie mogą być użyte hamulce serwisowe.

Często tak jest, że wymagania te spełnia już sam silnik (jego właściwości hamujące). Szczególnie w pojazdach lekko przekraczających 5 ton.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Badanie to polega na sprawdzeniu zdolności utrzymywania stałej prędkości na drodze o nachyleniu 6%(typ II) lub 7%(typ IIA) przy predkości 30km/h i na odcinku 6 km.

Często tak jest, że wymagania te spełnia już sam silnik (jego właściwości hamujące). Szczególnie w pojazdach lekko przekraczających 5 ton.

 

Po nie których postach tu zawartych odnoszę wrażenie że nic ciekawego tu nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.