wojteczek Napisano 10 Styczeń 2013 Share Napisano 10 Styczeń 2013 A ktoś mnie oświeci kiedy weszła ta 6 seria poprawek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 10 Styczeń 2013 Share Napisano 10 Styczeń 2013 Marek1 napisał/a:O tym, że hamulec górski może być zwalniaczem nie ma ani słowa w DzU 32. ważne żeby to urządzenie posiadało odpowiednią sprawność aby podczas zjazdu pojazdu z jakiejś tam górki ( odpowiedni % nachylenia) nie wzrastała prędkość pojazdu i na to są odpowiednie badania . Dokładnie tak Dokładnie jak napisał Qunik: i na to są odpowiednie badania zatem i wyniki tych badań. Sam fakt tego że ma "klapkę na wydechu" to za mało żeby uznać, że ma zwalniacz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 10 Styczeń 2013 Share Napisano 10 Styczeń 2013 Sam fakt tego że ma "klapkę na wydechu" to za mało żeby uznać, że ma zwalniacz Tak dlatego powinien posiadać zaswiadczenie od producenta lub importera o spełnieniu wymagań zwalniacza. Praktyka dowodzi, że cięzrówki majace "klapkę" spełniaja wymagania stawiane dla zwalniacza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 10 Styczeń 2013 Share Napisano 10 Styczeń 2013 powinien posiadać zaswiadczenie od producenta lub importera o spełnieniu wymagań zwalniacza. Praktyka dowodzi, że cięzrówki majace "klapkę" spełniaja wymagania stawiane dla zwalniacza. Dla potrzeb ADR również? Jeszcze nie spotkałem takiego przypadku i takiego dokumentu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 10 Styczeń 2013 Share Napisano 10 Styczeń 2013 Dla potrzeb ADR również? Oczywiście, że tak. Np. wszystkie obecnie produkowane ciagniki siodłowe Mercedesa spełniaja wymagania w zakresie zwalniacza do DMC zestawu 42000 kg i nie posiadają zwalniacza a tylko hamulec górski. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 10 Styczeń 2013 Share Napisano 10 Styczeń 2013 Dla potrzeb ADR również?Jeszcze nie spotkałem takiego przypadku i takiego dokumentu... Widzisz a ja spotkałem właśnie przy ADR, taki dokument i było to IVECO. Pojazd nie miał żadnego zewnętrznego zwalniacza miał tylko hamulec silnikowy który spełniał wymagania dla hamowania długotrwałego i miał stosowne zaświadczenie że spełnia wymagania dla badania typu IIA oraz miał w wyciągu ze świadectwa homologacji że pojazd spełnia wymagania dla ADR i miał podane dla którego spełnia czyli EX II, EX III, FL , AT , itd. nie posiadają zwalniacza a tylko hamulec górski. Hamulec górski raczej każdemu kojarzy się z klapą na wydechu z czasów STARA i JELCZA i innych tego typu pojazdów gdzie ten hamulec miał różną skuteczność, obecnie raczej nazwałbym to hamulcem silnikowym bo w większości pojazdów jest to rozwiązane poprzez odpowiednie sterowanie zaworami silnika (nie znam dokładnie zasady działania ) a nie klapy zamontowanej na wydechu silnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 10 Styczeń 2013 Share Napisano 10 Styczeń 2013 większości pojazdów jest to rozwiązane poprzez odpowiednie sterowanie zaworami silnika (nie znam dokładnie zasady działania ) a nie klapy zamontowanej na wydechu silnika. Faktycznie z klapą to obecnie róznie bywa, ale wiele samochodów ja posiada, ale faktycznie oprócz samej klapy silniki w trych pojazdach posiadaja zawory dekompresyjne lub inne rozwiąznia techniczne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 10 Styczeń 2013 Share Napisano 10 Styczeń 2013 lub inne rozwiąznia techniczne. do poczytania zssplus.pl/prace_dyplomowe/prace_dyplom/retarder/praca_8_31_retarder Hamulce długotrwałego działania 3.1. HAMULCE SILNIKOWE 3.1.1. Hamowanie silnikiem bez urządzeń dodatkowych 3.1.2 Hamulce silnikowe z dławionym wydechem ... Zawór hamulca silnikowego Ikarus 260/280 [12] a – kompletny zawór z siłownikiem b – części zaworu ... Skuteczność działania hamulców ze zdławionym wydechem jest, w przybliżeniu, dwukrotnie większa, niż przy hamowaniu silnikiem bez dodatkowych urządzeń. Rozwijana moc hamowania przy zdławionym wydechu osiąga wartość 75…85 % maksymalnej mocy silnika, przy czym moment hamujący wzrasta wraz z ilością obrotów silnika. Jest on różny od przebiegu momentu obrotowego silnika, gdzie maksymalna wartość osiągana jest przy ok. 60 % jego obrotów nominalnych ... 3.1.3. Hamowanie silnikiem z układem dekompresyjnym ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mildura Napisano 10 Styczeń 2013 Share Napisano 10 Styczeń 2013 W weekend spiszę sobie wszystkie pytania i postaram się do nich odnieść Co do Regulaminu 13 to ja badam pojazdy według 11 serii poprawek - i taka teraz jest wymagana, aby zaliczyć ją na poczet homologacji całopojazdowej 2007/46. Co do dopuszczenia z prędkością 100 km/h autobusów - ważne jest, aby spełniał wymagania w tym zakresie R13, oraz R89 - ograniczniki prędkości - te homologacje muszą pokazać, że badano pojazd z takim uwzględnieniem max. prędkości. Więcej dzisiaj nie napiszę, cały dzień badałem na torze autobus elektryczny na R13 i R89 właśnie bo od jutra ma wrócić mróz... Jestem skonany. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 10 Styczeń 2013 Share Napisano 10 Styczeń 2013 W weekend spiszę sobie wszystkie pytania i postaram się do nich odnieśćWięcej dzisiaj nie napiszę, cały dzień badałem na torze autobus elektryczny na R13 i R89 właśnie bo od jutra ma wrócić mróz... Jestem skonany. Zatem, aby do łykendu! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
max72 Napisano 13 Luty 2013 Share Napisano 13 Luty 2013 i co z tym zwalniaczem do 5t, musi być czy nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 13 Luty 2013 Share Napisano 13 Luty 2013 co z tym zwalniaczem do 5t, musi być czy nie? Jeżeli autobus jest homologowany w zakresie hamowania zgodnie z Regulaminem nr 13 EKG ONZ z co najmniej 06 seria poprawek to nie musi mieć zwalniacza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mildura Napisano 13 Luty 2013 Share Napisano 13 Luty 2013 i co z tym zwalniaczem do 5t, musi być czy nie? Dopiero dla M3 robi się badanie typu II lub IIA (według Regulaminu 13), zwalniacz stosuje się wtedy, gdy sam silnik nie gwarantuje utrzymania stałej prędkości przy 30 km/h przy: 6% nachylenia (typ II) lub 7% (typ IIA - autobusy klasy B, II i III) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
max72 Napisano 14 Luty 2013 Share Napisano 14 Luty 2013 czyli w takim razie w zaświadczeniu w poz. zwalniacz wpisuję "Nie dotyczy", a czy w uwagach mam powołać się na Reg. 13 czy może jeszcze na inny przepis Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mildura Napisano 14 Luty 2013 Share Napisano 14 Luty 2013 Ja nie pomogę - nie jestem doagnostą a technikiem homologo... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mmiodzio Napisano 13 Marzec 2013 Share Napisano 13 Marzec 2013 Panowie mam tu troszke materiału w tym temacie ,może komuś się przyda;-- [ Dodano: 13-03-2013, 20:19 ] Stosowanie retardera zwanego również zwalniaczem jest wymagane przepisami prawnymi w krajach Unii Europejskiej (dotyczy on głownie autobusów powyżej 5,5 tony DMC i ciężarowych z przyczepami bądź naczepami powyżej 9 ton DMC) Układy regulacji siły hamowania.pdf Retarder.doc Hamulce klinowe.pdf 7 HAMULCE DŁUGOTRWAŁEGO DZIAŁANI2.doc 6 HAMULCE DŁUGOTRWAŁEGO DZIAŁANI1.doc 5 HAMULCE DŁUGOTRWAŁEGO DZIAŁANIA.doc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek.g Napisano 14 Marzec 2013 Share Napisano 14 Marzec 2013 5,5 tony DMC Chyba pow. 5 T Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mmiodzio Napisano 14 Marzec 2013 Share Napisano 14 Marzec 2013 Powiem szczerze ,czytałem że do DMC 5,5 t , a jak ma być to diabli wiedzą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
doli Napisano 14 Marzec 2013 Share Napisano 14 Marzec 2013 Mowa była o pojazdach kat.M3 czyli pow.5 t. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mmiodzio Napisano 15 Marzec 2013 Share Napisano 15 Marzec 2013 A ty w ogóle wiesz o czym była mowa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mildura Napisano 16 Marzec 2013 Share Napisano 16 Marzec 2013 Hmm, to opracowanie omawia budowę różnych układów hamulcowych i robi to w sposób całkiem poprawny. Ale po niektórych wnioskach tam zawartych odnosze wrażenie, że autor tego opracowania nie ma za bardzo pojęcia o regulaminie 13 w którym to są zawarte wymogi odnośnie budowy pojazdów w zakresie hamulców. Obowiązek posiadania retardera nie jest taki oczywisty, raczej montuje się go wtedy, gdy nie może w inny sposób przejść badania typu II (M3 klasy A, I) lub IIA (M3 klasy B, II, III, N2 pow 7,5t,N3). Badanie to polega na sprawdzeniu zdolności utrzymywania stałej prędkości na drodze o nachyleniu 6%(typ II) lub 7%(typ IIA) przy predkości 30km/h i na odcinku 6 km. Przy czym do celu IIA nie mogą być użyte hamulce serwisowe. Często tak jest, że wymagania te spełnia już sam silnik (jego właściwości hamujące). Szczególnie w pojazdach lekko przekraczających 5 ton. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mmiodzio Napisano 16 Marzec 2013 Share Napisano 16 Marzec 2013 Badanie to polega na sprawdzeniu zdolności utrzymywania stałej prędkości na drodze o nachyleniu 6%(typ II) lub 7%(typ IIA) przy predkości 30km/h i na odcinku 6 km. Często tak jest, że wymagania te spełnia już sam silnik (jego właściwości hamujące). Szczególnie w pojazdach lekko przekraczających 5 ton. Po nie których postach tu zawartych odnoszę wrażenie że nic ciekawego tu nie ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.