Skocz do zawartości

instalacja gazowa w badaniu powypadkowym od 08.10.2012


Marek1

Rekomendowane odpowiedzi

Jak mamy prawidłowo wykonać takie badanie powypadkowe pojazdu z instalacją gazową.

 

Z tematu ze szkolenia Perfekt o nowym rozporządzeniu wyłowiłem takie wypowiedzi cytowane przez Bogusława:

Pojazd po wypadku drogowym i posiada instalację GAZ.

Badanie GAZ wchodzi w zakres badania okresowego. Art. 81 ust. 1 pkt 12 Pord stanowi aby rozpocząć badanie trzeba zażądać dokumentu np. z TDT dot. gaz. Proszę przedstawić aktualną decyzję TDT wystawioną po wypadku. Rozp. Dz. U. z 2006r. Nr 199, poz. 1469 z późn. Zm. Par. 14 ust. 1 w przypadku uszkodzenia lub wypadku eksploatujący niezwłocznie zawiadamia TDT. Chyba, że kupi nową butle i instalację.

Na podstawie tego zapisu właściciel musi okazać aktualny TDT. Jeśli na piśmie właściciel pojazdu oświadczy, że instalacja nie uczestniczyła w wypadku to nie musi tego robić. Diagnosta widzi czy instalacja była naprawiana czy nie.

 

Czy miałoby to znaczyć że mamy obligatoryjnie żądać badania doraźnego TDT zbiornika LPG dla każdego takiego pojazdu po wypadku?

 

W przypadku badań powypadkowych gdy dowód jest zatrzymany za kolizję drogową należy wykonać badanie powypadkowe. Wynika to z definicji PAN kolizji drogowej i wypadku drogowego. Są to w obu przypadkach zdarzenia drogowe. Różnią się tylko skutkiem zdarzenia szkody na ciele lub szkody na mieniu. Czyli robimy okresowe i dodatkowe powypadkowe.

 

Czyli w przypadku pojazdu z inst. gazową opłata byłaby 94 + 98 + 63 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. Na forum jest stanowisko TDT /nie pamiętam linku/ w sprawie pojazdów z gazem po kolizji. W niektórych przypadkach możesz żądać powtórnej rewizji. Decyzja zależy od tego czy zbiornik i jego mocowanie mogło zostać uszkodzone. A co do ceny to ja biorę tylko 94. Ja osobiście staram się nie łączyć badań wykonywanych na pokwitowaniu z innymi czynnościami typu "okresowe" na wniosek właściciela chyba że "brak badań" jest też wpisany w pokwitowanie lub jest wpis " badanie ważne do ..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pismo TDT jest pismem z okresu przed wejściem w życie rozporządzenia DzU 996.

Pytanie jest na ile to rozporządzenie zmienia i czy zmienia sposób postępowania w takich przypadkach powypadkowego z inst. gazową.

 

Bo w świetle zapisu w zał. 2

1.4. Urządzenia podlegające dozorowi technicznemu

Sprawdzenie dokumentu potwierdzającego sprawność urządzenia technicznego, wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego.

a wynik niezadowalający to:

Brak dokumentu potwierdzającego sprawność urządzenia, wydanego po terminie wydania skierowania na badanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek masz racje-dzwoniłem do TDT i w związku z wprowadzeniem nowych przepisów trzeba wymagać doraźnej kontroli zbiornika na podstawie załącznika 2 p 1.4

Szkoda, że nie spytałeś, co w przypadku wymiany zbiornika na nowy,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda, że nie spytałeś, co w przypadku wymiany zbiornika na nowy,,,

Nie musiałem pytać, sami poruszyli tą kwestię, dodając, że jest nie jasna. 8)

Zdaje się, że oni mają również problemy z interpretacją, chociaż sytuację bardziej komfortową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek masz racje-dzwoniłem do TDT i w związku z wprowadzeniem nowych przepisów trzeba wymagać doraźnej kontroli zbiornika na podstawie załącznika 2 p 1.4

 

W każdym przypadku badania po kolizji nawet jak nie była uszkodzona instalacja gazowa ::?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym przypadku badania po kolizji nawet jak nie była uszkodzona instalacja gazowa

Tak, wcześniejsze pisma TDT są do wyrzucenia, Pan z TDT powiedział tak: dowolnie co by się stało jeśli w pokwitowaniu jest kolizji to wymagany jest dozór doraźny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym przypadku badania po kolizji nawet jak nie była uszkodzona instalacja gazowa

Tak, wcześniejsze pisma TDT są do wyrzucenia, Pan z TDT powiedział tak: dowolnie co by się stało jeśli w pokwitowaniu jest kolizji to wymagany jest dozór doraźny

No właśnie tego się obawiałem... :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mamy sprzeczne informacje :-( Tylko jeśli widać jakieś ślady uszkodzenia, w innym przypadku jest to zbędne. Sami musimy ocenić czy zbiornik powinien być poddany dodatkowym badaniom.Tak nawiasem mówiąc to diagnosta musi umieć podejmować decyzje (i je obronić w razie w!) ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mamy sprzeczne informacje :-( Tylko jeśli widać jakieś ślady uszkodzenia, w innym przypadku jest to zbędne. Sami musimy ocenić czy zbiornik powinien być poddany dodatkowym badaniom.Tak nawiasem mówiąc to diagnosta musi umieć podejmować decyzje (i je obronić w razie w!) ::hey

 

Nie sadze żeby jednoznaczny zapis jaki jest w pkt. 1,4 pozostawiał pole do takiej interpretacji.

Po wypadku obligatoryjnie ma mieć badania doraźne.

Jedyne co możesz stwierdzić to, że nadaje się do tych badań jeśli nie ma widocznych uszkodzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sadze żeby jednoznaczny zapis jaki jest w pkt. 1,4 pozostawiał pole do takiej interpretacji.

Po wypadku obligatoryjnie ma mieć badania doraźne.

Jedyne co możesz stwierdzić to, że nadaje się do tych badań jeśli nie ma widocznych uszkodzeń.

Takie stanowisko jak napisał berecik jest prezentowane na szkoleniach PISKP .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie stanowisko jak napisał berecik jest prezentowane na szkoleniach PISKP .

 

To niech PISKP doprowadzi do jasnego i czytelnego zapisu swojego stanowiska w poprawionym rozporządzeniu . Jak na razie to jest jasno zapisane, że ma być dokument potwierdzający sprawność urządzenia,wydany po terminie wydania skierowania na badanie . Wszyscy szkolący mają jakieś swoje opinie ,za szkolenia biorą kasę , a i tak za mylną interpretację przepisu odpowiedzialność ponosimy my . Jak na razie działalność PISKP , ITS, itp. odnosi się do szkoleń , własnych interpretacji i pobierania kasy ( okres żniw ) i to wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na razie to jest jasno zapisane

Dla mnie też jest to jasno napisane ,tylko nie rozumiem dlaczego wszyscy skupili się tylko na zbiorniku lpg. Przecież zbiornik lpg nie jest jedynym urządzeniem podlegającym dozorowi które jest montowane w pojazdach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlaczego wszyscy skupili się tylko na zbiorniku lpg. Przecież zbiornik lpg nie jest jedynym urządzeniem podlegającym dozorowi które jest montowane w pojazdach.

A nikogo nie dziwi żądanie takiego doraźnego badania dozorowego np. w przypadku powypadkowego badania cysterny.

Nikt by się nawet nie odważył na zrobienie BT bez tego badania.

Dopiero w przypadku zbiornika LPG zaczynają się jakieś spekulacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cysterna czy dźwig jest własnością przedsiębiorcy i wszystkie opłaty wpisuje w koszty działalności;

natomiast ~90% (albo więcej) zbiorników LPG to własność prywatna i dodatkowych kosztów nie ma gdzie odliczyć;

a wymaganie badania doraźnego po kolizji skutkującej np. urwaniem lusterka ... :razz:

 

... dura lex, sed lex ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cysterna czy dźwig jest własnością przedsiębiorcy i wszystkie opłaty wpisuje w koszty działalności;

Nie tylko tak.

Ostatnio miałem właśnie nt temat konflikt z klientem.

Ja żądam od niego badania doraźnego zbiornika a pojazd jest po likwidacji szkody przez ubezpieczalnie i te dodatkowe koszty przywrócenia pojazdu do ruchu nie zostały uwzględnione.

Inna sprawa, że po kolizji z tyłu pojazdu, zbiornik faktycznie nie miał śladów uszkodzeń.

 

a wymaganie badania doraźnego po kolizji skutkującej np. urwaniem lusterka ... :razz:

To jest też kwestia beztroski policjantów którzy wypisują zaświadczenie.

Jeszcze żeby wymienili te usterki, że to np. tylko urwane lusterko i wtedy nie ma problemu jakie należy przeprowadzić badanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta sprawa została poruszona na szkoleniu 30.09.w "Perfekcie"

Rozp.MT z dnia 20.10.2006r.w sprawie warunków tech.dozoru tech.w zakresie projektowania,wytwarzania,eksploatacji,naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń cisnieniowych(Dz.u.z2006nr.199.poz.1469z późn.zm.)

Par.14.1 i punkt 2.

Powyższe przepisy zobowiązują właściciela poj. przystosowanego do zasilania gazem do zawiadomienia TDT o fakcie uszkodzenia w wypadku drogowym zbiornika gazu,a po naprawie przekazanie go do TDT celem jego badania i powtórnego dopuszczenia do eksploatacji.

 

W związku z powyższym, jeżeli właściciel poj.przedstawi diagnoście protokół i decyzję TDT,potwierdzającą sprawność zbiornika wydaną z datą ważności przed wypadkiem drogowym to powinien dodatkowo przekazać oświadczenie na piśmie,stwierdzające,że zamontowana w pojeździe instalacja do zasilania gazem nie została nie została uszkodzona w wypadku drogowym.Dopiero po uzyskaniu oświadczenia można wykonać bad.tech.poj.

 

Jestem ciekawy co sądzicie o takim rozwiązaniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta sprawa została poruszona na szkoleniu 30.09.w "Perfekcie"

Rozp.MT z dnia 20.10.2006r.w sprawie warunków tech.dozoru tech.w zakresie projektowania,wytwarzania,eksploatacji,naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń cisnieniowych(Dz.u.z2006nr.199.poz.1469z późn.zm.)

Par.14.1 i punkt 2.

Powyższe przepisy zobowiązują właściciela poj. przystosowanego do zasilania gazem do zawiadomienia TDT o fakcie uszkodzenia w wypadku drogowym zbiornika gazu,a po naprawie przekazanie go do TDT celem jego badania i powtórnego dopuszczenia do eksploatacji.

 

Jestem ciekawy co sądzicie o takim rozwiązaniu?

 

Myślę że ta sprawa została rozstrzygnięta w dziale V załącznika.

§ 4. Kontrola stanu ogólnego instalacji zasilania gazem polega na sprawdzeniu:

1) czy zbiornik nie nosi śladów uszkodzeń, wgnieceń, przeróbek, czy mocowanie zbiornika jest pewne i gwarantujące, że nie będzie się luzował, obracał, przesuwał, obciążał lub naprężał instalację zasilania gazem oraz gwarantuje, że nie nastąpi kontakt metalu z metalem z wyjątkiem punktów trwałego zamocowania;

 

Czyli mówiąc w skrócie, zbiornik, który ma uszkodzenia nie nadaje się do badań przez dozór.

Taki zbiornik, zgodnie z par. 4 już na SKP jest wyeliminowany z eksploatacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(Dz.u.z2006 nr.199).Nakłada na właściciela pojazdu z instalacją LPG pewne zobowiązanie prawne.

I jak słusznie zauważyłeś podczas badania powypadkowego jest ono weryfikowane.Wszystko zależy od stopnia uszkodzeń powypadkowych pojazdu.Oświadczenie ma potwierdzać fakt braku uszkodzeń zbiornika LPG.Jeżeli jest inaczej nie obejdzie się bez badania doraźnego zbiornika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie obejdzie się bez badania doraźnego zbiornika.

Gdy zbiornik ma widoczne uszkodzenia to nie nadają się już do żadnych badań TDT.

Zbiornik, który ma widoczne uszkodzenia, jest już zdyskwalifikowany od razu przy BT na SKP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do innych urządzeń podlegających TDT: jeśli np cysterna uległa wypadkowi TDT wzywane jest obligatoryjnie- tak tłumaczyło w TDT - nie wiem czy to do końca prawda ale przy małej stłuczce to raczej nie wykonalne aby zawsze zciągano inspektorów którzy stwierdzą czy pojazd podlega rewizji doraźnie czy nie. Powinna być jakaś możliwość oceny dla diagnosty przydatności zbiornika do dalszej eksploatacji a nie od razy na doraźną kontrolę-ja tak myśle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.