Skocz do zawartości

ZABYTEK Autosan H-9


AUTOSAN

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jestem pasjonatem marki, uzbierałem trochę gotówki i planuję zakup autobusu w celu zarejestrowania go na zabytek. Jest okazja, która może się nie powtórzyć i postanowiłem działać. Przymierzałem się do zakupu kultowego "Poloneza MR'78" na 18'tkę więc znam kwestie proceduralne przerejestrowania pojazdu na zabytek i co do autobusu wiem również, że w zabytku nie muszę mieć tachografu, ani opłacać tzw. "podatku od środków transportu powyżej 3,5 tony". Mam nie ukończone 18 lat, jednak z tego co wyczytałem gdzieś w internecie mogę posiadać pojazd - motorower, motor, samochód... nikt jeszcze nie kupował autobusu.

 

Mam parę pytań, proszę o pomoc. Bez konkretnej wiedzy nie mam co myśleć o takim przedsięwzięciu :-)

 

1. Czy jest ustalona stawka za badanie na zabytek autobusu ?

2. Czy osoba niepełnoletnia może mieć zarejestrowany na siebie autobus zabytkowy ? Czytałem, że potrzebny jest wyrobiony dowód tymczasowy - nie doszukałem się konkretów po co ? Ewentualnym potrzebnym numerem w dokumentach jest numer PESEL i reszta danych jak w paszporcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Czy jest ustalona stawka za badanie na zabytek autobusu ?

 

Zdaje się, że nie.

 

2. Czy osoba niepełnoletnia może mieć zarejestrowany na siebie autobus zabytkowy ?

 

Możesz mieć zarejestrowane na siebie co tylko dusza zapragnie - nawet całą flotę PEKAES'u :) Inna spraw to:

 

Na umowie kupna sprzedaży nie możesz się podpisać osobiście (tzn. możesz, ale i tak dla ważności umowy podpis musi tez złożyć Twój opiekun prawny). Również w Wydziale Komunikacji nie masz czego sam szukać. Rejestracja pojazdu w Polsce odbywa się poprzez wydanie decyzji administracyjnej, której jako osoba niepełnoletnia i tak nie możesz odebrać. Zatem i tu (WK) będziesz musiał działać poprzez przedstawiciela ustawowego (opiekuna prawnego) 0 najlepiej tego samego, który pomoże Ci przy umowie.

Paszport do udokumentowania Twoich danych jak najbardziej wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogromne dzięki, zaraz wystawię Ci "pomógł" :ok

 

Na umowie kupna sprzedaży nie możesz się podpisać osobiście (tzn. możesz, ale i tak dla ważności umowy podpis musi tez złożyć Twój opiekun prawny). Również w Wydziale Komunikacji nie masz czego sam szukać. Rejestracja pojazdu w Polsce odbywa się poprzez wydanie decyzji administracyjnej, której jako osoba niepełnoletnia i tak nie możesz odebrać. Zatem i tu (WK) będziesz musiał działać poprzez przedstawiciela ustawowego (opiekuna prawnego) 0 najlepiej tego samego, który pomoże Ci przy umowie.

Paszport do udokumentowania Twoich danych jak najbardziej wystarczy.

Czy to co napisałeś jest równoznaczne, z tym, że mój opiekun prawny musi zostać współwłaścicielem ?

 

Gdy parę lat temu kupowałem motorower, tak właśnie zrobiliśmy, lecz teraz brakuje mi zaledwie paru miesięcy (tu niestety słowo brakuje jest kluczem, bo autobus jest obecnie) do pełnoletności i nie chciałbym tego komplikować. Umowę dajmy na to spiszemy na mnie i podpis opiekuna pojawia się jakby znikąd - czy jest może coś w rodzaju "załącznika ze zgodą opiekuna prawnego", czy po prostu ma się tam podpisać ? :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to co napisałeś jest równoznaczne, z tym, że mój opiekun prawny musi zostać współwłaścicielem ?

 

Nie - Ty możesz być wyłącznym właścicielem.

 

Umowę dajmy na to spiszemy na mnie i podpis opiekuna pojawia się jakby znikąd - czy jest może coś w rodzaju "załącznika ze zgodą opiekuna prawnego", czy po prostu ma się tam podpisać ?

 

Może najprościej - niech się podpisze, a obok podpisu umieści adnotację o tym, że jest przedstawicielem ustawowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej jakby pisać tak:

 

na umowie, tam gdzie jest nabywca: Jarek Kowalski (a w nawiasie dodać "działający poprzez swojego przedstawiciela ustawowego - Jana Kowalskiego"), a całą resztę wypełnić normalnie na Ciebie. Na końcu natomiast podpis Jana Kowalskiego (oczywiście Twój tez może być) z dodatkową adnotacją przy tym podpisie:

 

"w imieniu niepełnoletniego Jarka Kowalskiego - opiekun prawny, ojciec Jan Kowalski, pozostający w pełni władz rodzicielskich, legitymujący się dowodem osobistym ... zamieszkały...." i podpis...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to co napisałeś jest równoznaczne, z tym, że mój opiekun prawny musi zostać współwłaścicielem ?

 

Nie - Ty możesz być wyłącznym właścicielem.

 

Umowę dajmy na to spiszemy na mnie i podpis opiekuna pojawia się jakby znikąd - czy jest może coś w rodzaju "załącznika ze zgodą opiekuna prawnego", czy po prostu ma się tam podpisać ?

 

Może najprościej - niech się podpisze, a obok podpisu umieści adnotację o tym, że jest przedstawicielem ustawowym.

Najlepiej jakby pisać tak:

 

na umowie, tam gdzie jest nabywca: Jarek Kowalski (a w nawiasie dodać "działający poprzez swojego przedstawiciela ustawowego - Jana Kowalskiego"), a całą resztę wypełnić normalnie na Ciebie. Na końcu natomiast podpis Jana Kowalskiego (oczywiście Twój tez może być) z dodatkową adnotacją przy tym podpisie:

 

"w imieniu niepełnoletniego Jarka Kowalskiego - opiekun prawny, ojciec Jan Kowalski, pozostający w pełni władz rodzicielskich, legitymujący się dowodem osobistym ... zamieszkały...." i podpis...

OK ! Dzięki za pomoc. Temat do zamknięcia !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam wątpliwości, czy Autosan H9 spełnia kryterium wyjątkowości - przecież jeszcze do tej pory można ich spotkać całkiem sporo na naszych drogach. No chyba, że zamierzasz kupić jakiś egzemplarz historyczny, którym np. jako pasażer jechał Edward Gierek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam wątpliwości, czy Autosan H9 spełnia kryterium wyjątkowości

 

A musi?? A Polski fiat 126p to niby co w nim wyjątkowego?? A zobacz ile na białych blachach śmiga... Ma 25 lat? Ma... No to jest zabytek...

Zresztą - nie wiemy co to dokładnie za wersja... jakaś z pierwszych lat produkcji, oryginalnie zachowana to chyba jednak rzadkość. Przecież to trochę jak maluch właśnie - niby ciagle ten sam pojazd, ale jednak tych liftingów i zmian po drodze było sporo - jakiś oryginał z powiedzmy 1975 to nie lada gratka myślę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zresztą - transport publiczny w Polsce to dość specyficzna sprawa. Pojazd czy to drogowy, czy kolejowy mający powiedzmy 35-40 lat, to z jednej strony zabytek siłą rzeczy. W Polskich realiach to jednak często podstawowy trzon pojazdów danego przewoźnika 8)

 

[ Dodano: 22-10-2012, 21:03 ]

blakop napisał/a:

A zobacz ile na białych blachach śmiga...

 

 

Chyba żółtych :x

 

Oczywiście - moja kulpa ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam wątpliwości, czy Autosan H9 spełnia kryterium wyjątkowości - przecież jeszcze do tej pory można ich spotkać całkiem sporo na naszych drogach. No chyba, że zamierzasz kupić jakiś egzemplarz historyczny, którym np. jako pasażer jechał Edward Gierek.

Cóż w pewnym sensie masz rację. Nie założyłem, że na tym forum znajdzie się osoba skora to kwestionować i nie podałem konkretnego typu, który chcę nabyć. Rodzina Autosanów H9 była produkowana od 1973 do bagatela 2006 roku !

 

Mój cel to uratowanie jednego z nielicznych ocalałych egzemplarzy Autosana H-9 z lat 73-80, tu konkretnie wersji H9-15. Większość ludzi niestety zapomina o zabytkowej i nowoczesnej jak na ów czas historii serii H9 i postrzega je jako przestarzały współczesny tabor PKS widząc w wyobraźni zdezelowane wersje H9-21 - produkowane od 1980 roku. Tym sposobem zachowanych zabytkowych autobusów w naszym kraju z pod skrzydeł Sanockiej fabryki mamy nieporównywalnie mniej niż np. kultowych "ogórków" czyli rodziny licencyjnych autobusów Czechosłowackiej konstrukcji tj. Jelczy 043, 272 MEX itd. :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjmuję z pokorą Twoje argumenty. Poza tym masz fajne podejście do tematu. Życzę Ci zatem, całkiem szczerze, aby był to początek Twojej większej kolekcji autobusów. Akurat w tym temacie, to mamy jako Polacy czym sie pochwalić. Szkoda tylko, że tak wiele projektów nie doczekało sie seryjnej produkcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy to jest przypadkiem ten model, co miał te dodatkowe szyby półokrągłe nad szybami bocznymi zachodzące na dach?

Tak jak najbardziej, każdy H-9 w latach '70 świetliki posiadał :-)

No właśnie o te szybki mi chodzi 8) Tylko model "15" o którym tu mowa chyba nie był miejski.

Chyba, a nawet na pewno :mrgreen:

 

Proszę oto przykładowe zdjęcia Autosanów H-9 z samego początku (egzemplarze z tzw. serii informacyjnych) :

 

17886439274f0c61eaf0e9d-211562-wm.jpg

 

6104516664f0c62efeb5e3-211823-wm.jpg

 

13166171974f0c62c76b2c4-211783-wm.jpg

 

3537264664f0c631062124-211856-wm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.